Neste luopuu 100LL asemista

Aloittaja lamsah, helmikuu 12, 2010, 09:28:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lamsah

Jaahas, taas meitä ilmailijoita koetellaan, sain eilen käsiini tiedotteen , jossa Neste ilmoittaa luopuvansa 100LL asemista vuoden 2010 aikana.... kuulemma kiristyvät ympäristövaatimukset ja kannattamattomuus ovat syitä luopumiseen. Nesteellä ainakin kirjeen mukaan on 13 asemaa, joista nyt sitten luovutaan....

saas nähdä;

a) tuleeko joku jatkamaan tuota bisnestä=ostaa nuo asemat

b) onko kohta tankkausasemia kaupan

c) lopetetaan ilmailu

lisäksi monilla kentillä on vielä nykyään ympäristölupa, jossa kielletään tankkaaminen muualla kuin suojatulla alueella.... eli siitä omasta jerrystä tankaaminen on laitonta.... saas nähdä mihinkä maailma on menossa... helposta asiasta on taas tehty vaikea ihan väkisin.

Näin taas tällä kertaa... niin ja muistutan: edelleen, jos jotakuta kiinnostaa niin olen edelleen hankkimissa niitä laillisia bensiinisäiliöitä, joten eikun yhteyttäö minuun jos kiinnostaa, alkaa näyttää, että tarvetta on...
T: Antti Kääriäinen

Pekka

Toisella forumilla olevan Nesteen tiedotteen mukaan "Lentobensiinin AVGAS myynti loppuu vuoden 2010 aikana ja samalla luovutaan näistä jakelupisteitä".
Onkohan siis enään edes omaan säiliöön saatavilla Nesteeltä ?

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: lamsah - helmikuu 12, 2010, 09:28:18
saas nähdä;

a) tuleeko joku jatkamaan tuota bisnestä=ostaa nuo asemat

b) onko kohta tankkausasemia kaupan

c) lopetetaan ilmailu

lisäksi monilla kentillä on vielä nykyään ympäristölupa, jossa kielletään tankkaaminen muualla kuin suojatulla alueella.... eli siitä omasta jerrystä tankaaminen on laitonta.... saas nähdä mihinkä maailma on menossa... helposta asiasta on taas tehty vaikea ihan väkisin.



Näin muuten viimeyönä unta, että liian moni taho pisti jo kapuloitaan yksityisen
ihmisen ilmailurattaaseen. No pistettiin sitten porukalla pystyyn "salakenttä"
kaikkine bensamukavuuksineen ja lenneltiin aivan rauhassa ilman mitään
medikaaleja, katsastuksia etc... kaverit pitivät keskenään huolta, että toinen
ei tappokuntoisella vehkeellä ilmaan lähtenyt ennen tarpeellisia porukan
avulla tehtyjä korjauksia.

Oli kuin olisi nähnyt unta lottovoitosta!

Arto

Ja vorritkin häipyvät, mikäli on uskominen ilmailutiedotteita, ja miksi emme uskoisi.

AIC NR
A 6 / 2009
5.11.2009
5 NOV 2009

1.4 ILS RNAV -konsepti on osa Finavian NAV-strategiaa
ja sillä valmistaudutaan perinteisten maalaitteiden asteittaiseen
vähenemiseen. NDB- ja VOR-laitteet poistuvat
käytöstä vuoteen 2016 mennessä.

Eli sitten ei enää suunnistella maalaitteiden avulla, mutta toisaalta onkohan sillä mitään väliä kun ei ole bensaa millä lentää..ei voi eksyäkään!
Arto

Arto

Ilmailuliiton hallituksen päätöksissä nettisivulla on maininta:

Lentokonebensiinin (100 LL) saatavuus jatkossa synnytti vilkasta keskustelua. Hallitus päätti, että asiaan liittyvät tahot saatetaan saman pöydän ympärille ja etsitään näin mahdollisimman hyvä ja kestävä ratkaisu.

Hienoa, että Liitto on ottanut asian vakavasti. Väliaikatietoja olisi toki mukava saada.

Arto

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Arto - maaliskuu 09, 2010, 13:10:17
Hienoa, että Liitto on ottanut asian vakavasti. Väliaikatietoja olisi toki mukava saada.

Hei. Viimeisen tiedon mukaan Neste jatkaa jakeluaan tänä vuonna vielä elokuun loppuun asti. Tämän jälkeinen tilanne asemien osalta on vielä vähän auki.

Shell jatkaa kuitenkin edelleen kuten ennenkin, eikä ole (ainakaan toistaiseksi) sulkemassa asemiaan. Osapuolien kanssa on neuvoteltu, mutta tarkempia tuloksia neuvotteluista en tiedä. Shell toimittaa myös jatkossa lentobensaa hyväksyttyihin säiliöihin eli säiliön ei tarvitse suinkaan olla Shellin.

Suurinpana kysymysmerkkinä siis on, että mitä tapahtuu noille Neste asemille syksyn jälkeen eli onko jollain kiinnostusta ostaa, kunnostaa ja alkaa myymään niillä lentobensaa. Aika näyttää...

PS. Siivet lehdessäkin oli aiheesta kirjoitettu aika tavallla.
- Pirkka -

ari

Shellin puolelta ongelma on Shell Aviation-kortin irtisanominene pieniltä asiakkailta.
Omat Visa/Master-kortit pitäsi toimia Shellin automaateissa, mutta onko jokaisella lentäjällä sellainen taskussa.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: ari - maaliskuu 10, 2010, 12:28:17
Shellin puolelta ongelma on Shell Aviation-kortin irtisanominene pieniltä asiakkailta.
Omat Visa/Master-kortit pitäsi toimia Shellin automaateissa, mutta onko jokaisella lentäjällä sellainen taskussa.

Mitä ongelmaa tuossa näet? Eikös tuon Shell Aviation kortin "myöntöraja" ollut 10000 litran polttoaineostot. Uskoisin kynnyksen hankkia luottokortti olevan pienempi kuin kuluttaa 10 000 litraa polttoainetta vuodessa saadakseen ollenkaan korttia.
- Pirkka -

ari

Jos on heittänyt pyyhkeen kehään ja tunnustanut polttoainesaatavuuden huonontumisen tältäkin osin, niiin pienempi paha on vain valittava.

On totta että luottokortti on lentäjän vakiovaruste, kun ei koskaan tiedä minne joutuu yötään viettämään ja säätä pitämään. Kaikilla sellaista ei kuitenkaan ole.
Itseäni ei innosta koneessa olevan muoviläpyskän (jolla saa vain ja ainoastaa lentokonepolttoainetta) korvaaminen sellaisella muoviläpyskällä jolla saa paljon muuta (luonnossa ja verkossa).

masal

Omalla koneella ja kortilla lentävälle tämä ei liene ongelma, mutta joidenkin kerhojen osalta voi olla. Kerhon täytyisi hankkia luottokortti (jos saa) ja kenties lisäksi uskaltaa säilyttää sitä koneessa tms. paikassa jossa se on kerholaisten käytettävissä tankkaukseen. Kynnys joillekin kerhoille voi olla huomattavasti suurempi kuin pelkän polttoainekortin kohdalla. Tässä mielessä ongelmia voi tulla joillekin, ainakin kun mietitään miten polttoaine otetaan huomioon kerhon laskutuksessa / lentotunneissa ym. jos osa piloteista haluaa tankata omalla kortillaan ja osa jotenkin muuten.
Markku Salminen

pimattil

Soittelin pariinkin luottokortteja tarjoavaan pankkiin ja selvittelin mahdollisuutta, jossa luotto-ostoksia olisi rajattu muuten kuin luottorajaan. S-Pankilla homman saisi rajattua ABC-asemille, mutta vähemmin noita on lentokentän laidalla näkynyt, joten se siitä mahdollisuudesta. Joka tapauksessa yhdistyksille ja yrityksille on omat korttinsa ja ne poikkeavat jonkin verran yksityiskorteista.

Pitää nyt muistaa, että luottokortissa on kuitenkin PIN-koodi, jota nyt ei sitten jatkossa välttämättä kannata siihen korttiin kirjoittaa. Järjellisellä luottorajalla varustettua korttia voinee kohtalaisella riskillä säilyttää näin jatkossakin lukituissa kerhotiloissa, ei nyt ehkä kuitenkaan siinä pöydällä. Jos lisäksi tiedetään tai ollaan lähdössä pidemmälle reissulle, niin tällöin luottorajaa voidaan nostaa hetkellisesti. Sellainen huomio tuli myös, että mikäli ALV-erittyä tarvitaan, niin voi olla varmempi ja parempi kerätä myös kuitit talteen eikä luottaa siihen että erittely on joka ostoksesta laskussa.

Toisaalta se, että lentäjä maksaa polttoaineensa itse ja laskuttaa ne kerholta, on ainakin riskin kannalta pienin, mutta lisää toki paperitöitä hieman. Jos henkilöllä on talous siinä kunnossa, että on varaa harrastelentää (vaikka sen niin edullista toivoisi olevan), niin kortin saanti ei liene valtaosalle kynnyskysymys.
- Pirkka -

Arto

Koetin etsiä netistä Shellin lentobensan tankkauspisteitä, mutta ei vain löytynyt.

Tietääkö kukaan?   :huh:
Arto


tuomoh

Lainaus käyttäjältä: Arto - maaliskuu 11, 2010, 13:04:50
Koetin etsiä netistä Shellin lentobensan tankkauspisteitä, mutta ei vain löytynyt.

Tietääkö kukaan?   :huh:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32199

Voi olla jatkossa vielä vaikeampaa löytää. Saattaa olla jatkossa ABC.

-Tuomo

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Hirvonen - huhtikuu 06, 2010, 14:16:41
Lainaus käyttäjältä: Arto - maaliskuu 11, 2010, 13:04:50
Koetin etsiä netistä Shellin lentobensan tankkauspisteitä, mutta ei vain löytynyt.

Tietääkö kukaan?   :huh:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/04/32199

Voi olla jatkossa vielä vaikeampaa löytää. Saattaa olla jatkossa ABC.

-Tuomo

Puhumattakaan mikä kiinnostus ABC:llä mahtaa olla lentobensaa kohtaan. Mutta jos ei mennä niin pitkälle niin hyvä uutinen voisi olla että S-luottokortilla voisi rajata ostoksensa ABC-asemille. Näin ollen aiemmin keskustellut väärinkäytöksien riskit jne. pieninisivät olennaisesti. ;^)
- Pirkka -

Janne

Jaa, tässäkö kaikki, ehkäpä siviili-ilmailun kriittisemmästä asiasta. Onko tietoa 100LL:n saatavuudesta jatkossa? Miten meinaatte tankata koneenne tulevaisuudessa? Tehdessänne matkalentoja toisille kentille/paikkakunnille, missä bensa?
Kuka tekee? Mitä tekee? Vai tekeekö kukaan tämän asian tiimolta yhtään mitään?
Mitä tämän asian eteen voi tehdä?

Näillä ajatuksilla uuteen lentokauteen.

t:janne, Grumman owner
ps. nämä VOR, radiomajakka ja kortti -asiat ovat vähän toissijaisia tuohon polttonesteeseen verrattuna.

Janne

Jahas, n. 16 vkon jälkeen muuttuu nykyinen käytäntö saada 100LL ja täällä ei kukaan tiedä asiasta tuon hölkäsen pöläystä. Ajattelin vain, että kun minua tämä asia nyt suuresti askarruttaa, josko täältä löytyisi tietäjä asiaan, mutta ei.

Taitaa olla turha keskustelupalsta tämäkin, vois jopa lopettaa.

t:janne

ari

SIL (guru) on julkaissut oheisen uutisen 5.5.2010
Lainaa5.5.2010: AVGAS-polttoaineen jakelun varmistaminen edelleen työn alla

Keskustelut Nesteen AVGAS-polttoaineen jakeluverkoston siirtämisestä toiselle operaattorille ovat edelleen käynnissä.

Ilmailuliitto seuraa aktiivisesti tilannetta ja pyrkii vaikuttamaan siihen, että verkosto pysyisi mahdollisimman kattavana.
http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=show&id=542

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod