Kirjoittaja Aihe: Ilmailulainsäädännön tulkintaa  (Luettu 3550 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joel Päkkilä

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 1
Ilmailulainsäädännön tulkintaa
« : Tammikuu 30, 2010, 21:28:05 »
Hei,

Nyt pitää kysyä hieman viisaammilta neuvoa, sillä itse en välttämättä tulkitse pykäliä oikein. Ilmailulainsäädännössä on luvussa 6 kerrottu näin:

"Jäljempänä 2, 3, 5, 6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä, Ilmailuhallinto voi myöntää niille vähäisiä poikkeuksia 7 ja 8 luvun säännöksistä:

1) ...

2) liidin ja purjelentokone, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa"

Eli, ymmärränkö oikein, että yksipaikkaisen purjelentokoneen voi rakentaa itse, jos sen massa ilman ohjaajaa (vois tehä muuten tiukkaa...) on enintään 80 kilogrammaa? En siis tarvitse minkään valmiiksi hyväksytyn mallin piirroksia, tai minun ei tarvitse käyttää erityisesti ilmailukäyttöön hyväksyttyjä osia?

Tämä on ensimmäinen viestini foorumille  :)

Poissa taotao

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 220
Vs: Ilmailulainsäädännön tulkintaa
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2010, 08:03:28 »
Tossa olis ;Dhttp://www.aeros.com.ua/structure/al/al12_en.php

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: Ilmailulainsäädännön tulkintaa
« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2010, 10:51:55 »
Noin yleensäkin, jos valmistat itse lentolaitteet, voit myös itse suunnitella sen.
Ja kun haet rakennuslupaa, osoitat siinä että laiteesta tulee turvallinen.

Tuon määritelmän sisään sopiva liidin käsitellään tänään samalla tavalla kuin riippuliitimet (vaikka se olisi aerodynaamisesti ohjattu).

Tuollaisen liitimen osalta rakenne ja testausvaatimukset asettaa ko lentolaitteita valvova taho, eli voit kääntyä SIL liidinhenkilön puoleen.
Sinun ei  tarvitse suunnitella laitetta täydellisesti, kunhan kerrot miten se tullaan testaamaan (esim koekuormittamaan jne).
Ja kun olet päässyt yhteisymmärrykseen miten nämä asiat hoidetaan, tulet saamaan laitteelle lentoluvan.

(ja kyllä 80 kilossa on haastetta)
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa kmarkkuvv

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Ilmailulainsäädännön tulkintaa
« Vastaus #3 : Helmikuu 03, 2010, 14:07:16 »

(ja kyllä 80 kilossa on haastetta)


Oheisessa linkissä härveli jonka omapaino 60kg!

http://www2.arnes.si/~cetim6/kanja1.htm
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

 

Powered by EzPortal