Kirjoittaja Aihe: Liite 2  (Luettu 3553 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Liite 2
« : Marraskuu 30, 2004, 16:06:07 »
Tervehdys

Koska näyttää siltä että ei oikein hahmoteta sitä mikä on harrasteilmailussa mahdollista ja mikä ei, seuraavana EASA asetuksen liite 2 (http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/files/lth/viranomais_pdf/EASAasetusVL.pdf), joka kertoo mitkä ilma-alukset ovat kansallisen ilmailuviranomaisen toimivallassa. Liitteessä mainitsemattomat ovat EASA:n toimivallan piirissä.

LIITE II

4 artiklan 2 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Ilma-alukset, joihin ei sovelleta 4 artiklan 1 kohtaa, ovat ilma-aluksia, joiden tyyppihyväksyntätodistusta tai lentokelpoisuustodistusta ei ole annettu tämän asetuksen ja sen täytäntöönpanosääntöjen mukaisesti ja jotka kuuluvat johonkin seuraavista luokista:
a) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
i) osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
ii) huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
iii) merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa,
ja joka täyttää yhden tai useamman seuraavista perusteista:
i) ilma-aluksen alkuperäisestä tyyppisuunnittelusta on yli 40 vuotta;
ii) ilma-aluksen tyypin valmistaminen on lopetettu ainakin 25 vuotta sitten;
iii) jäsenvaltioissa on edelleen rekisteröitynä vähemmän kuin 50 alkuperäiseltä suunnittelultaan samanlaista ilma-alusta;
b ) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;
c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;
d) ilma-alus, joka on alun perin suunniteltu vain sotilastarkoituksiin;
e) enintään kaksipaikkaiset lentokoneet, joiden sakkausnopeus tai vakaa lentonopeus laskuasussa on enintään 35 solmua kalibroitua ilmanopeutta ja jonka suurin hyväksytty lentoonlähtömassa on enintään:
i) 300 kg yksipaikkaisten maalentokoneiden osalta; tai
ii) 450 kg kaksipaikkaisen maalentokoneiden osalta; tai
iii) 330 kg yksipaikkaisen amfibiolentokoneen tai vesilentokoneen osalta; tai
iv) 495 kg kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen tai vesilentokoneen osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta hyväksyttävää lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
f) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on alle 80 kg tai kaksipaikkaisina alle 100 kg, mukaan lukien jaloilta lähtevät koneet;
g) miehittämätön erityislaatuinen ilma-alus, jonka toimintamassa on alle 150 kg;
h) muut ilmailussa käytettävät laitteet, joiden kokonaismassa ilman ohjaajaa on alle 70 kg.

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Liite 2
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2004, 17:00:12 »
Kyllä tuo paperi (asetus) on monellakin tiedossa. No kaikkia se ei kiinnosta. Koitan tässä nyt varovasti kysellä että mitä aktiviteettejä on menossa tämän asetuksen tiimoilta. Tämähän on Suomessa otettu kirjaimellisesti kuten on tapana suomessa toimia. Eli täytäntöönpannaan tällaiset ylhäältä sanellut p*ska paperit kaikessa tyhmyydessään. No tuo oli ehkä pahasti todettu. Tällaisen lapun mukaan sitten edetään. Kaikissa jäsenmaissa näitä juttuja ei kirjaimellisesti noudateta. En tiedä johtuu se Ilmailuviranomaisista (johtoportaasta), maan hallituksista vai mistä? Vai onko suurilla mailla vaan enemmän omaa näkemystä ja toteutusta kuin meillä täällä pienessä suomessa. Omat aavistukseni minulla tietysti on.

Jossain vaiheessa ainakin oli jo todettu, että tuo voimaantullut asetus voitaisiin repiä auki ja muuttaa kenties sellaiseksi että se säilyttäisi valtaosan harrastajien käyttämistä laitteista paikallisten viranomaisten hallussa. Eli lisättäisiin hieman painoja ja nopeuksia, kenties rajoitettaisiin paikallisten viranomaisten hallinnoimat vehkeet niihin millä harrastajat lentävät jne. Tähän liittyen / sivuten oli kysely eri ilmailutahoille eri valtioissa EU:n toimesta ja sen kyselyn tulokset ovat netissä. Linkki löytyy ilmailulaitoksen sivuilta. Tuosta kyselyn vastauksista sai kyllä osittain sellaisen kuvan että eri valtiot ja ilmailutahot eivät tule yhtenäistä linjaa löytämään vaan tuloksena voi olla korkeintaan joku huono kompromissi. Saas nähdä.

Vaikeaa on jos näitä yleiseurooppalaisia määräyksiä täällä meillä tullaan jatkossakin kirjaimellisesti noudattamaan.

Tämä teksti ei sitten ollut tarkoitettu ketään loukkaamaan jotkut tekevät kyllä töitä näiden asioiden tiimoilta mutta jos maan ilmailuviranomaisten johtoportaasta puuttuu halu ajaa harrastajien asiaa ei sille yksi suomen ilmailuliitto voi maan sisällä mitään. Asioita voidaan pallotella maailman tappiin jos halutaan...

Niin se kysymys... onko vielä olemassa toivoa että tämä liite 2 muuttuu (laajenee) koskemaan myös esim. noita VLA/Sport Pilot -tasoisia koneita jolloin harrastuksen pariin saataisiin hieman ultraa jämäkämpiä pelejä ja näiden valvonta kansallisille viranomaisille lupakirjoineen?? Tiedotusta tästä ei ainakaan ole pitkiin aikoihin ollut nähtävillä. Liiton edustushan on mukana tuolla kansainvälisissä keskusteluissa meidän harrastajien rahoilla joten olis kiva kuulla jotain positiivisia uutisia...
 
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Liite 2
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2005, 14:27:31 »
Lainaus
Niin se kysymys... onko vielä olemassa toivoa että tämä liite 2 muuttuu (laajenee) koskemaan myös esim. noita VLA/Sport Pilot -tasoisia koneita jolloin harrastuksen pariin saataisiin hieman ultraa jämäkämpiä pelejä ja näiden valvonta kansallisille viranomaisille lupakirjoineen?? Tiedotusta tästä ei ainakaan ole pitkiin aikoihin ollut nähtävillä. Liiton edustushan on mukana tuolla kansainvälisissä keskusteluissa meidän harrastajien rahoilla joten olis kiva kuulla jotain positiivisia uutisia...

Vastauksena kaiman kysymykseen ote EASA:n Opinion 3/2004 (16.12.2004) http://www.easa.eu.int/doc/Rulemaking/rule...inionOPSLIC.pdf ja määräysluonnoksesta  http://www.easa.eu.int/doc/Rulemaking/rule...92%20_final.pdf


Aircraft referred to in Article 4(4)

Aircraft to which Article 4(1), (2) and (3) does not apply are aircraft that are within one or
more of the categories of this annex set out below:

(a) historic aircraft meeting the criteria below:
(i) non complex aircraft whose:
– initial design was established before 01.01.1955 and
– production has been stopped before 01.01.1975.
or
(ii) aircraft having a clear historical relevance, related to:
– a participation in a noteworthy historical event; or
– a major step in the development of aviation; or
– a major role played into the armed forces of a Member State

() aircraft specifically designed or modified for research, experimental or scientific purposes,
and likely to be produced in very limited numbers;

() aircraft of which at least 51 % is built by an amateur, or a non-profit making association of
amateurs, for their own purposes and without any commercial objective;

(d) aircraft that have been in the service of military forces, unless the aircraft is of a type for
which a design standard has been adopted by the Agency;

(e) aeroplanes, helicopters and powered parachutes having no more than two seats, a
maximum take-off mass (MTOM), as recorded by the Member States, of no more than:
(i) 300 kg for a land plane/helicopter, single seater; or
(ii) 450 kg for a land plane/helicopter, two seater; or
(iii) 330 kg for an amphibian or floatplane/helicopter single seater; or
(iv) 495 kg for an amphibian or floatplane/helicopter two seater, provided that, where
operating both as a floatplane/helicopter and as a land plane/helicopter, it falls below
both MTOM limits, as appropriate;
(v) 472.5 kg for a land plane, two seater equipped with an airframe mounted total
recovery parachute system;
(vi) 315 kg for a land plane single seater equipped with an airframe mounted total
recovery parachute system.
and, for aeroplanes, having the stall speed or the minimum steady flight speed in landing
configuration not exceeding 35 knots calibrated air speed (CAS)

(f) single and two seater gyroplanes with a maximum take off mass not exceeding 560 kg;

(g) gliders with a maximum empty mass, of less than 80kg when single seater or 100kg when
two seater, including those which are foot launched;

(h) replicas of aircraft meeting the criteria of (a) or (d) above, for which the structural design
is similar to the original aircraft;

(i) unmanned aircraft with an operating mass of less than 150 kg;

(j) any other aircraft which has a maximum empty mass, including fuel, of less than 70 kg.”


 

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Liite 2
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2005, 08:58:33 »
Lisäyksenä nyt voimassa olevaan liitteeseen tässä uudessa luonnoksessa taitaa olla tuo pelastusvarjon varjolla saatava lisäpaino. Hyvä tämäkin, monet tietysti haluaisivat enemmän. Eikös tuollaisia ole jo hyväksyttykin joku(nen).
Markku Salminen

 

Powered by EzPortal