Kirjoittaja Aihe: vanhan koneen muutto experimentaliksi  (Luettu 20798 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
vanhan koneen muutto experimentaliksi
« : Lokakuu 28, 2009, 09:24:30 »

 Elikkäs kysyisin viisaammilta kuinka paljon käytännössä tarvii vanhaa tyyppihyväksyttyä konetta muuttaa että sen voi rekisteröidä experimentaliksi tiedän että pitäisi tulla 51 prossaa muutosta tai entisöintiä
 mutta mitä se oikeasti vaatii ei kai kukaan nyt vanhaa konetta pura ja kasaa uusilla osilla jos vanhatkin täysin käyttökelpoisia????


Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2009, 11:54:17 »
Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2009, 13:13:28 »
Elikkäs kysyisin viisaammilta kuinka paljon käytännössä tarvii vanhaa tyyppihyväksyttyä konetta muuttaa että sen voi rekisteröidä experimentaliksi tiedän että pitäisi tulla 51 prossaa muutosta tai entisöintiä
 mutta mitä se oikeasti vaatii ei kai kukaan nyt vanhaa konetta pura ja kasaa uusilla osilla jos vanhatkin täysin käyttökelpoisia????

Vanhan ilma-aluksen huoltaminen ei ole harrasterakentamista.

Harrasterakentamiseksi voidaan lukea uusien osien valmistaminen, muutostyöt, moottorin rakentaminen ja näihin verrattavat työt. Näiden tehdyn "rakennustyön" osuuden on oltava 51% tai yli, jotta ilma-alus voidaan katsoa harrasterakenteiseksi.

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2009, 13:40:56 »
Vanhan ilma-aluksen huoltaminen ei ole harrasterakentamista.

Harrasterakentamiseksi voidaan lukea uusien osien valmistaminen, muutostyöt, moottorin rakentaminen ja näihin verrattavat työt. Näiden tehdyn "rakennustyön" osuuden on oltava 51% tai yli, jotta ilma-alus voidaan katsoa harrasterakenteiseksi.

Hmmm, 172:n airframe ja siihen rakennella kiisseli / parisataaheppainen bensamotti
auton motista?

Alkaa seuraava projekti jo polttelemaan kun tuo nykyinen alkaapi olemaan
katsastusta vailla piakkoin...

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2009, 17:25:57 »

Riittääkö jos vaihtaa automoottorin keulalle??

kerropas lisää  jari kaija

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2009, 09:05:42 »

Riittääkö jos vaihtaa automoottorin keulalle??

kerropas lisää  jari kaija

No tuotapa itsekkin lähinnä kyselin, jotta jos mottirekunstruoinnilla
menisi experimental luokkaan, niin seuraavaksi 172 runkoa rupean
metsästämään. Se kuitenkin on kokoluokassaan semmoonen
härveli joka riittää hyvin meidän perheen käyttöön.

MUTTA vain siinä tapauksessa että sen saa experimental luokkaan.
Normaalitallustelijalla EI OLE rahnaa tonnitolkulla edes 50 huoltoihin jne.

Poissa FlyHigh

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2009, 15:23:33 »
Aivan!

Tosiaan kiinnostaa saada vanha runko experimentaaliksi, motin ja potkurin vaihto+uudistettu avioniikka..

Olisi RG 182 joka muuten vallan mainio kampe, paitsi mopo on tunneiltaan loppu.
Siihen kun heittäisi sopivan dieselin keulaan ja vuoleskelisi potkurin...
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #7 : Marraskuu 06, 2009, 12:52:48 »
riittäisiköhän tehot  cessna 150 keulalle jos heittäis jabirun 2200 85 hp koneen  vai kaipaako lisää alkuperäsenä vissiin 100hp ???

Poissa jkarjanl

  • Moderator
  • Superkirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 179
  • Oikea nimi: Janne Karjanlahti
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #8 : Marraskuu 06, 2009, 14:40:05 »
Ainakin Rotax 912:sta on laitettu 150:n keulille.
http://www.igf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=28&Itemid=45&bc6ef86da8ad86384c48cb2f52d1bf33=06c5df1fb14d9c10200310a277a7c221

Jabirusta en ole varma. Löytyyhän sitä tietysti Jabiru 3300:n jossa 120 hp @ 3300 rpm, siinä ainakin pollet riittäisi.

Mutta enemmän taikka vähemmänhän tuommoinen on teoreettista keskustelua näin tymäpäivänä. On meinaan sen verran suuri homma ruveta tosielämässä vaihtamaan Cessnaan tyystin toisenlaista moottoria että taatusti jää suurimmalta osalta jopa tämän palstan lukijoista tekemättä.

Jos nyt pysytään silti ihan "teoreettisesta mielenkiinnosta" aiheessa, niin kuinkahan monta prosenttia tyyppihyväksytystä koneesta rakennetaan uudelleen jos kaikki tuliseinästä eteenpäin menee vaihtoon?
Eli tarvitseeko sen lisäksi tehdä vielä jotain muuta, ja jos pitää niin kuinka suurta, että koneesta tulee experimental?
Epäilemättä laskukaavat tuohonkin löytyy jostain, mutta joku teistä sen kumminkin tietää ihan suoraankin sanoa?


-Janne

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #9 : Marraskuu 06, 2009, 15:12:45 »

 aattelin mielessä vaan et moottori + mittarit + liikkuvat osat uusiks ja uus väri pintaan et vois olla lähellä jo experimentalia!!
 ajatus vaan kytee mielessä kun amerikan mantereella löytyy jos jonkin näköistä mopo cessna projekti aihiota edullisimmat 2500 dollaria ilman moottoria. ja satun omaamaan hyvät suhteet amerikan päähän et rahti ja sen sellaset ei oo ongelma

Poissa ari

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2009, 18:59:01 »
AC 20-27G, Certification and Operation of Amateur-Built Aircraft mukaan on jenkeissä tästä syksystä alkaen alettu "tuomita" experimental-koneita.
Erityisesti Appendix 8 voi antaa jotain viitettä prosenttilaskusta   :huh:

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #11 : Marraskuu 06, 2009, 23:30:21 »
Terve Tomppa! Ostat ilmajäähdytteisen Chevy Corvairin mosan (saa satasilla) jenkeistä sen mopocessnan mukaan,vakiona 110 hp,laitat siihen Garretin 3 sarjan turbon matalilla (0.4) ahtopaineilla jolloin siitä irtoaa 150 hp,mikä liikuttaa jo hyvin mopocessnaa. Lisäksi noilla ahtopaineilla ei tule edes lämpöongelmia. Chevyn tehdas otti tuon turbomoottoriversiosta aikoinaan 180 hp irti vakioautoista 40 vuotta sitten. Tietotaito turbottamisesta sinulla jo on hallussa,paikkakin tehdä. Mosa painaa reilut 80 kg,alennusvaihde ja turbo siihen päälle. Ei tule painoista ongelmaa. Koko homma koneremontteineen,turboineen ja alennusvaihteineen huomattavasti halvempi kuin joku jabiru ja vielä enemmän tehoa.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #12 : Marraskuu 08, 2009, 14:54:31 »
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #13 : Marraskuu 08, 2009, 15:00:14 »
Corvairin moottori toimii noilla ahtopaineilla mainiosti imuturbona,ei tarvitse edes paineistaa kaasutinta.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2009, 16:56:47 »
Niin... palataanpas maan pinnalle taas. Jos joku haluaa experimentalin, niin parempi alkaa harrastelemaan... sääntöjen kiertäminen tai venyttäminen kun on vielä tehty suht' vaikeaksi. Nimim. "Monta kertaa yrittänyt"

Miuku voisi hieman valoittaa, mutta en liene väärässä jos sanon, että pelkällä moottorin vaihdolla ei Suomessa vielä yhtään tyypiphyväksyttyä ole viety experimental-rekisteriin. Eli aivan sama mitä sinne keulalle tulisi, niin ette kyllä koneen osalta saa hommaa läpi. Ari heitti myös hyvän linkin mihin Amerikassa on menty ja jos sitä listaa nyt lukee, niin päästään kyllä helposti siihen karuun faktaan että ei se moottori yksinään todellakaan mitään 51 % näyttele koneen rakennuksessa. Tosiaalta jos se on osakokonaisuus ("valmis moottori") niin sitä ei välttämättä edes siinä mielessä lasketa rakentamiseen mukaan. Enemmän pinnoja hommasta varmasti saa jos suunnitelee ja koneistaa osat moottoriin itse. Se että ottaa valmiin autonmoottorin ja vähän nykertelee siihen päälle alennusvaihdetta tms. niin siitä tulee varmasti jonkin sortin titteli moottorin rakentajana.

Jos taas ei koe itseään lentokoneenrakentajaksi, niin experimental koneita voi ostaakin, kuten on todettu. Tällöin rakentaminen jää vähemmälle, vaikka kone pitääkin tarkastaa. Silloin ei kuitenkaan voi sanoa itseään rakentajaksi, vain lentäjäksi ja sen lupakirjan saa edelleen muutamalla lentotunnilla.  ;D Myös nelipaikkaisia experimentaleja saa ostaa, jotka pesevät suoritusarvoissa Cessnat ja Piperit. Toki vanhasta peltilehmästä saadaan edullisemmin nelipaikkainen experimental ainakin jos työtä ei lasketa.

Tässä muutamia 4-paikkaisia experimentaleja, joita enemmän tai vähemmän tarjolla:

AeroCanard FG/RG/SB
Bearhawk
Comp Air 4
Cozy Mark IV
Lancair ES/Super ES/IV/IV-P/Propjet IV/Propjet IV-P
MCR4S
Monoculp
RD03 "Edelweiss"
RV-10
Sportsman (2+2)
STOL CH 801
Storm 400 Special (2+2)
Super Cruiser
Velocity XL/XL-5
Zodiak CH 640

RV-10:t ja Lancairit lienevät kuitenkin niitä eniten tarjolla olevia, jos valmiita etsii. Toisaalta mitä ominaisuuksia koneelta haetaan?

Edit: typo
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2009, 08:29:09 kirjoittanut pimattil »
- Pirkka -

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #15 : Marraskuu 08, 2009, 19:31:57 »
Oikein tulkittu  :thumbsup:

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #16 : Marraskuu 09, 2009, 14:34:23 »
 
 NO MITENKÄS TÄMMÖNEN VARIAATIO CESSNA 150 JA VAIKKA SE JABIRUN 3300 MOOTTORI EIKÄ EDES YRITETÄ EXPERIMENTALIKSI  MIHINKÄS KATEKORIAAN SE SIT KUULUU JA VOINKOS MÄ SITTEN ITTE HUOLLELLA MOOTTORIN JA APULAITTEET ITE JA LOPPU HÖKÖTYS JOSSAIN PAJASSA ????????????

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #17 : Marraskuu 09, 2009, 14:40:54 »

 KIITTI VESKU TOSTA CORVAIR LINKISTÄ!

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #18 : Marraskuu 09, 2009, 15:27:20 »

 NO MITENKÄS TÄMMÖNEN VARIAATIO CESSNA 150 JA VAIKKA SE JABIRUN 3300 MOOTTORI EIKÄ EDES YRITETÄ EXPERIMENTALIKSI  MIHINKÄS KATEKORIAAN SE SIT KUULUU JA VOINKOS MÄ SITTEN ITTE HUOLLELLA MOOTTORIN JA APULAITTEET ITE JA LOPPU HÖKÖTYS JOSSAIN PAJASSA ????????????

Tyyppihyväksyttyyn koneeseen täytyy asentaan tyyppihyväksymistodistuksen mukainen moottori, eli mopocessnan kohdalla tämän paperin mukaan: http://www.airweb.faa.gov/REGULATORY_AND_GUIDANCE_LIBRARY/RGMAKEMODEL.NSF/0/a01fa66c9a3bc9498625745100674f44/$FILE/3A19.pdf

Jabirun liimaaminen muuttaa koneen ei-tyyppihyväksytyksi = experimentaliksi, että sellaista vaihtoehtoa ei oikeastaan ole. Helpoiten saat moposta experimentalin, kun ostat valmiiksi rikotun koneen, korjaat sen itse Cessnan ohjeiden mukaan ja vaihdat nokalle Jabirun. Ainakin tällaisessa tapauksessa oman työn osuus nousee yleensä riittävän suureksi.

Voisitko ystävällisesti kirjoittaa jatkossa ilman CAPS LOCKia, siis pienillä kirjaimilla missä niitä tulee käyttääkin.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #19 : Marraskuu 09, 2009, 18:16:59 »
Ainakin Rotax 912:sta on laitettu 150:n keulille.
Lentomoottorin asentaminen tyyppihyväksymistodistuksen tai STC:n vastaisesti on suuri muutostyö, joka edellyttää aina EASA:n hyväksyntää. Eli näissä tapauksissa on asiointiosoite Kölnissä (EASA).
Rotax 912 moottoriasennukset on tehty EASA:n hyväksymällä STC:llä, eli tämänkaltaiset Cessnat ovat edelleenkin tyyppihyväksyttyjä.
kts: http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/c_tcsupp.php
http://www.easa.eu.int/ws_prod/c/doc/Design_Appro/STCs/Web%20STC%20List%202%20July%202009.pdf
(EASA.A.S.C.01008)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2009, 18:47:30 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #20 : Marraskuu 09, 2009, 22:46:01 »

kiitos vastauksista ja sori toi huuto enpä tiennyt koko juttua et isot on huutoa!
 
 eli aika hankalaa on tyyppihyväksytystä saada edullisesti pienellä vaivalla paranneltua versiota experimentaaliksi

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #21 : Marraskuu 10, 2009, 09:21:06 »
Ja taas se huomattiin, kuinka virkamiesten byrokratia (ai että mä tykkään kattoa "Herra pääministeri" sarjaa)
saa aikaan aivan persiistä olevia toimintakaavoja. Ikivanhan lykosauruksen vaihtaminen polttoainetaloudellisempaan
moottoriin ei virkamiesten mukaan ole niin suotavaa, että voitaisiin keventää huomattavasti sairasta ja jopa
kallista byrokratiaa.

Aivan turhaa soperrella koneiden turvallisuuden heikkenemisestä. Turvallisuus on vain
ja ainoastaan koneen ylläpitäjän hanskojen likaisuudesta kiinni.

Ei hyvää päivää taas. Jälleen tuli yksi askel enemmän "Päätalo"-puolueen suuntaan.

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #22 : Marraskuu 10, 2009, 09:30:24 »

puhut vähän mutta asiaa

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #23 : Marraskuu 10, 2009, 11:11:09 »
ai että mä tykkään kattoa "Herra pääministeri" sarjaa

Niin minäkin  :thumbsup:

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #24 : Marraskuu 10, 2009, 14:32:44 »
Seuraavanlaisille tapauksille löytyy myönteisiä ennakkopäätöksiä: Kenties työmäärän järjestyksessä...
Tosin mitään yhden yön projekteja nämäkään eivät ole ;)

-Riittävän vanhan koneen uudelleenrakennus (peruskorjaus) ja siirto X-rekisteriin
-Tuliseinän etupuolen vaihto esim. autonmoottori ja sähköt+avioniikka uusiksi ja rungon perushuolto, sitten X-rekisteriin
-Riittävän suuri korjaus ja muutoksia kuten esim. wingletit, peräsimet, avioniikka, sitten x-rekisteriin
-Riittävän suuri muutos esim. nokkapyörä->kannus ja moottorin vaihto, sitten x-rekisteriin

Eli vaihtoehtoja kyllä on vaikkei koko konetta haluaisi alusta asti rakennellakkaan.
mm. tämän vuoden experimental palkinnon vienyt "GoldenHawk" on oiva esimerkki.
Markku Salminen

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #25 : Marraskuu 10, 2009, 15:33:11 »
Hommaa vaan se ryskä tontille jos siltä tuntuu,automoottori keulaan,sisusta uusiksi,mittarit ja sähköt. Jos lisäksi otat muotit keulakuiduista,teet omat niin alkaa olla jo tarpeeksi muutoksia. Mikäli ei vieläkään riitä niin vaihdat sivu ja korkeusvakaajan pintapellit (ei ole mitään rakettitiedettä),viranomainen on taatusti tyytyväinen. Vähemmälläkin on käsittääkseni saanut x-rekisteriin koneita. Osaat ton kuituhommankin.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #26 : Marraskuu 11, 2009, 09:27:52 »
[Tyyppihyväksyttyyn koneeseen täytyy asentaan tyyppihyväksymistodistuksen mukainen moottori, eli mopocessnan kohdalla tämän paperin mukaan: [

Mites se kiisselicessna on saatu läpi? Eli mitä kaikkea siihen
on motin vaihdon lisäksi jouduttu tekemään?

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #27 : Marraskuu 11, 2009, 09:40:21 »
Miuku & Jouni!

Ok, nyt tuossa on jo jokunen esimerkki mainittu läpimenneistä
experimentaleihin.

Miten on, jos...

Hommaan 172:n rungon, johon:

- Vaihdan autonmoottorista modifioidun pannun.
- Vaihdan mittariston, avioniikan, sähköt
- Vaihdan prosenttilukuja kasvattaakseni peräsimien pintapellit

Vieläkö tarvitaan muuta, että alkaa olemaan hyväksyntärajoilla?


Tuo pintapeltien vaihto vain ei todellakaan ole järkevää ehjään runkoon.

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #28 : Marraskuu 11, 2009, 10:08:39 »
Hommaan 172:n rungon, johon:

- Vaihdan autonmoottorista modifioidun pannun.
- Vaihdan mittariston, avioniikan, sähköt
- Vaihdan prosenttilukuja kasvattaakseni peräsimien pintapellit

Tuon prosenttilukuja kasvattavan voit korvata (tai joka tapauksessa se tulee eteen) AIR T2-1:n mukaisella peruskorjauksella. Se mikä itselleni jäi epäselväksi tässä peruskorjauskohdassa oli:

"- lentokone puretaan, tarkastetaan, huolletaan ja kootaan uudelleen täydellisesti. Irrottamatta jätetään vain rakenteeseen kiinteästi kuuluvat, esim. niitatut korvakkeet sekä sähköjohdot ja putkistot, jotka voidaan tarkastaa niiden ollessa paikallaan"

Eli mitä tuollaisesta peltikoneesta sitten oikeasti puretaan? Niittejähän se on täysi ja läheskään kaikki eivät ole kiinni "korvakkeissa". En oikein usko, että ne tietoisesti kaikki halutaan porata pois ja vaihtaakaan, koska todennäköisyys alkaa varmasti mennä sille puolelle, että tällä prosessilla aiheutetaan jo enemmän vahinkoa kuin hyvää, koska niitin rei'illä ei ole tapana tässä vaihtotilanteessa ainakaan tiukentua... Tuskin niitit myöskään kaikki kerralla pettää, siksihän niitä on niin paljon. Rakenteista riippuen toki pitäisi varmaan joka paikkaan vähän päästä katsomaan eli siinä mielessä ymmärrän jos jotain pitää avatakin.

Van's "sallii" koneilleen 10 % puuttuvia niittejä eli tuollainen +1500 kappaletta... ei silti varmaan kannata jättää viimeistä 1500 nitomatta vaikka speksi "täyttyykin". >:D


Toinen rajoja venyttävä asia onkin sitten tuo moottori. Nykyiset luvat siis ovat menneet jollain autokonversiolla lävitse, mutta miten on Lycomingin kloonimoottorit? Tässä tehdään rajavetoa siihen, rinnastetaanko kloonimoottorit nyt experimentaleissa tyyppihyväksyttyihin vai ei-tyyppihyväksyttyihin. Tämä kun vaikuttaa mm. koelento-ohjelmaan.

AIR M5-2: "9.4 Koelennot
Koelentojen suoritus edellyttää lupaa ilmailuun, jostaselviää koelentoja koskevat mahdolliset rajoitukset. Jotta ilma-alukselle voitaisiin myöntää rajoitettu lentokelpoisuustodistus on koelento-ohjelma oltava lennetty ja ilma-aluksen kokonaislentoajan on oltava vähintään:
- 25 lentotuntia ilma-aluksille, joissa ei ole moottoria tai joissa moottori-potkuriyhdistelmä on tyyppihyväksytty
- 45 lentotuntia muilla ilma-aluksilla."

Aika harvassa experimentalissa kuitenkaan taitaa olla tyyppihyväksytty potkuri, joten siinä mielessä tämä "hyöty" koelentojen osalta lienee aika merkityksetön. Toisaalta mahtaako tuossa 25 tunnissa ehtiä edes kaikkea testaamaan -- toisaalta se on minimi ja maksimeja ei olekaan määritelty. Käytännössä mielestäni koko X-toiminta on koelentotoimintaa, joten siinä mielessä hommalla ei ole mitään eroa, mutta paperilla nämä asiat saadaan näyttämään niin erilaisilta.


Edit typo AIR M5-1 --> AIR M5-2
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2009, 10:32:19 kirjoittanut pimattil »
- Pirkka -

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #29 : Marraskuu 11, 2009, 15:29:50 »

 olisko kellään suoraa linkkiä tarjota mistä löytyisi esim valmiita alennus vaihteita tai alennus vaihteen rakennus sarjoja meenasin et vois laittaa sen a mersun motin keulalle mut tarttis saada potkuri akselia tuotua hieman ylöspäin muuten venakoppa jää turhan ylös.
 pari iltaa netistä surffanneena eipä ole tullu vastaa mitään kovin järkeviä vai onks nää taas niitä et pitää tehdä itse et saa hyvän?

Poissa pimattil

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 625
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #30 : Marraskuu 11, 2009, 15:59:16 »

 olisko kellään suoraa linkkiä tarjota mistä löytyisi esim valmiita alennus vaihteita
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=847.0 tai Googleen hakusanaksi PSRU tuo aika paljon vaihtoehtoja tarjolle (kunhan jättää sen Pakistan Security Research Unitin omaan arvoonsa).
- Pirkka -

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #31 : Marraskuu 11, 2009, 21:09:06 »
Miten on, jos.......Vieläkö tarvitaan muuta, että alkaa olemaan hyväksyntärajoilla?

Turvaudun vanhaan vastaukseen tällaiseen tinkaamiseen: "Jos teet cessnasta alatason tai rallista ylätason niin oman suunnittelun ja rakennustyön osuus täyttää 51% säännön".  :thumbsup:

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #32 : Marraskuu 12, 2009, 10:55:31 »
Niin ja virallisen vastauksen saat rakennuslupahakumenettelyn kautta jolloin tiedetään että kaveri on tosissaan eikä vain lämpimikseen näin lentokauden hiljennyttyä höpise (tosin mukavaahan sekin on). Eli rojut tontille ja lupahakemus liitteineen ja selvityksineen eteenpäin. Useimmissa tapauksissa on hakijaa tyydyttävä ratkaisu löytynyt...
Markku Salminen

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #33 : Marraskuu 12, 2009, 11:17:04 »
Niin ja virallisen vastauksen saat rakennuslupahakumenettelyn kautta
jolloin tiedetään että kaveri on tosissaan eikä vain lämpimikseen näin
lentokauden hiljennyttyä höpise (tosin mukavaahan sekin on).

Lentokausi mitään ole hiljentyny. Tossa järvellä pörrätään koko ajan :-)

Ja itse hyvin vakavissani olen peltilehmää ajatellut seuraavaksi projektiksi.
On vain täysin turhaa ruveta vakavasti runkoa ja moottoriaihiota hommaamaan,
mikäli virkamiesten asennevamma on edelleenkin voimassa.

Eli rojut tontille ja lupahakemus liitteineen ja selvityksineen eteenpäin. Useimmissa tapauksissa on hakijaa tyydyttävä ratkaisu löytynyt...

Tässäppä on juurikin se onglema, että JOS ei ole "suuntaa antavaa hyväksyntää",
niin rahansa saa helpomminkin taivaan tuuliin viskaamalla ne kunnon myräkällä ilmaan.



Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #34 : Marraskuu 12, 2009, 13:44:13 »
Niin ja virallisen vastauksen saat rakennuslupahakumenettelyn kautta
jolloin tiedetään että kaveri on tosissaan eikä vain lämpimikseen näin
lentokauden hiljennyttyä höpise (tosin mukavaahan sekin on).
Lentokausi mitään ole hiljentyny. Tossa järvellä pörrätään koko ajan :-)
Ja itse hyvin vakavissani olen peltilehmää ajatellut seuraavaksi projektiksi.
On vain täysin turhaa ruveta vakavasti runkoa ja moottoriaihiota hommaamaan,
mikäli virkamiesten asennevamma on edelleenkin voimassa.
Eli rojut tontille ja lupahakemus liitteineen ja selvityksineen eteenpäin. Useimmissa tapauksissa on hakijaa tyydyttävä ratkaisu löytynyt...
Tässäppä on juurikin se onglema, että JOS ei ole "suuntaa antavaa hyväksyntää",
niin rahansa saa helpomminkin taivaan tuuliin viskaamalla ne kunnon myräkällä ilmaan.

Ei voida antaa "suuntaa antavaa hyväksyntää" jos ei ole edes suunnitelmaa. Eli hakemus ja suunnitelma lausunnolle EUT:lle niin siitä päästään eteenpäin.  :thumbsup:

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #35 : Marraskuu 30, 2009, 15:41:04 »

Jabirun liimaaminen muuttaa koneen ei-tyyppihyväksytyksi = experimentaliksi, että sellaista vaihtoehtoa ei oikeastaan ole. Helpoiten saat moposta experimentalin, kun ostat valmiiksi rikotun koneen, korjaat sen itse Cessnan ohjeiden mukaan ja vaihdat nokalle Jabirun. Ainakin tällaisessa tapauksessa oman työn osuus nousee yleensä riittävän suureksi.


Korjaan tässä itse itseäni. Virallisen tulkinnan mukaan Cessnan raadon korjaaminen Cessnan ohjeilla on tyyppihyväksytyn koneen korjaamista, mikä on jo luvanvaraista työtä. Eräs tie voisi olla käyttää apuna tätä: http://www.faa.gov/documentLibrary/media/Advisory_Circular/AC%2020-27G.pdf (mainittu jo tuossa ylempänä) omavalmistusosuuden määrittelyyn. Kyse on tietysti FAA:n paperista, mutta ainahan sillä voi yrittää perustella 51% osuuden täyttymistä. Todennäköisesti EUT puoltaisi näillä perusteilla asiaa, mutta Suomen ilmailuviranomaisen ei silti tarvitse hyväksyä sitä.

Eräs  taho on muuten laatinut aiheesta Excel-laskupohjan, jolla voi kokeilla millä keinoin tuohon omavalmistusosuuteen päästään. Ohjainpintojen valmistaminen itse vie aimo harppauksen eteenpäin.

Poissa rami

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #36 : Marraskuu 30, 2009, 18:55:25 »
Tuumasta toimeen ja täältä aihio prosenttejen pitäs kyllä riittää
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,91141.0.html

Poissa palmi

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #37 : Tammikuu 13, 2010, 12:30:55 »

No niin
 
 nyt olis hommat sillä mallilla et ruetaan etsimään cessna c172 aihiota experimentaaliksi olisin kysynyt onko kyseisellä mallilla jossain tietyssä vuosimallissa jotain huonoa tai parempaa mitä kannattaisi ottaa huomioon ? ja katsastetaan kotimaan markkinat ennenkuin ruetaan koneita merta edempää etsimään

 

Poissa 4trade

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 470
  • Oikea nimi: Vesa Kurvinen
Vs: vanhan koneen muutto experimentaliksi
« Vastaus #38 : Tammikuu 13, 2010, 13:44:14 »
Terve Tomppa! Mikäli kotimaasta ei löydy aihiota (vahvasti epäilen) niin tuossa osoitteessa on melko paljon kaikenlaista lentävää ja raakiletta. Mikäli et ole tiukka siitä Cessnasta,siellä on myös Pipereitä ym...www.barnstormers.com. Ilmoittele kun raato löytyy,tulen ihmettelemään paikanpäälle! Tulen lähipäivinä ohiajaessani tuomaan sinulle Alternative engines kirjan lainaan,siinä on noita autokonversioita useampia,mm SB V8 tuollaiseen Cessnaan
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

 

Powered by EzPortal