Lähinäön heikkeneminen ja medikaali

Aloittaja Mikko Suokas, lokakuu 24, 2009, 11:13:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko Suokas

Terve kaikille, erityisesti lukulasien käyttäjille.

Kohta pitää taas varata aikaa ilmailulääkärille. Kun kävin kaksi vuotta sitten viimeksi, ei näön kanssa ollut vielä ongelmia, näin pientäkin tekstiä riittävästi. Sen jälkeen on lähinäkö selvästi huonontunut, enkä esimerkiksi saa tuotepakkausten pienellä painetuista tuoteselosteista selvää ilman suurennuslasia. Lukulaseja en ole vielä hommannut, ja siksi ajattelinkin kysyä, onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu, kun ilmailulääkäri toteaa lähinäön käyneen liian kehnoksi? Kannattaisiko tästä painua optikolle tai silmälääkäriin saman tien, vai kuunnellako ensin, mikä on ilmailulääkärin tuomio? Ajokorttinäöntarkastuksessa kävin kesällä, ja siinä ei ollut ongelmia, vaikka lähinäköni ei silloinkaan ollut enää nuoruusvuosien tasolla.

t. Mikko

Andrei Simonievits

Itse olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten. Hankin lukulasit varoilta ennen ilmailulääkäriin menoa kun epäilin ettei näkö enää riitä. Olivat  mallia tiimari tai vastaavat ja ihan kokeilemalla testattu millä näkee lukea. Niinhän sitten lekurin tarkastuksessa tulikin eteen ettei näkö  riittänyt ja lääkäri totesi että tarvitset lasit. Vetäisin taskusta lasit silmille ja johan näkö riitti. Medikaaliin tuli merkintä VNL.

juhrit

Hei.

Ei ole kokemusta mitä tapahtuu ilmailulääkärin todettua tarkastuksessa lähinäön heikkenneen hyväksymisrajan alle, mutta vastaan silti.
Käsittääkseni hänellä ei ole muuta mahdollisuutta kun todeta lähinäkösi olevan riittämätön, joten
a) Keskeytetään tarkastus tähän ja jatketaan uudella ajalla sen jälkeen kun olet hankkinut lasit.
b) Suoritetaan tarkastus loppuun ja jatketaan uudella ajalla tarkastamalla laseilla korjattu näkösi.
c) Suoritetaan tarkastus loppuun, lääkäri kirjoittaa todistuksen, jonka kohdassa (247) Ilmailulääkärin lausunto: rasti ruutuun kohtaan ei täytä vaatimuksia, luokka......(JAR-FCL kohta............) tai rasti ruutuun kohtaan Siirretty lisätutkimuksia varten (mistä syystä, kenelle?) Siis ilmailulääkäri ei ota kantaa siihen mistä näön heikkeneminen johtuu, hän vain toteaa täyttää/ ei täytä vaatimukset. Medical ei IH:sta irtoa ennenkuin vaatimukset täyttyvät. Olen nähnyt mediassa mainoksia: Usein optikolla käynti riittää. Se voisi olla sinunkin tapauksessa hyvä lähtökohta.

TaM

Moro

Tee niin kuin Andrei tai mene optikolle. Tärkeintä on nähdä riittävästi myös tarkastuksessa. Mulla on ollut kahdella viime kerralla kakstehot, joissa myös hiukan kaukokorjausta vaikka ilmankin pärjään. Medikaaliin on molemmilla kerroilla tullut lähinäön takia tuo VNL eli lasit pitää olla mukana lennolla. Käytöstä ei puhuta mutta tarvitsen niitä ainakin kartan lukuun eli ei turhaan. Käytännössä pidän mukana semmosia matalia yhden rivin lukulaseja mallia Motonet. Ne menee mukavasti 20v aurinkolasienkin päälle, jolloin niistäkin tulee kakstehot. Ne kulkee hyvin mukana taskussa semmosessa alumiiniputkessa ja ovat muutenkin pirun hyvät retkeilylasit. En vaan ole enää nähnyt samalaisia missään.

Kakstehoja käytän töissä ja muutenkin mutta en ole vielä antanut periksi, että lentäessä ja autolla ajaessa käyttäisin, koska niissä on sitä kaukokorjaustakin ja se aiheuttaa muutoksia esim. laskussa loivennuksen arviontiin. Sitten pitäisi aurinkolasitkin uusia.

Mikko Suokas

Terve taas,

ja kiitos kaikille vastanneille. Kävin optikolla ja hommasin ne lukulasit ennen lääkäriin menoa. Näkö olisi juuri ja juuri riittänyt ilmankin, eikä medikaaliin tullut tuota VNL-merkintää vielä tällä kertaa. Kahden vuoden päästä tilanne on kuitenkin todennäköisesti se, että medikaalia ei enää heltiä ilman rillejä. Onpahan nyt ainakin mukavaa lueskella, vaikka teksti olisi vähän pienempääkin.

Mikko

Juhannus

Mitenhän tuon ulkonäön huononemisen kanssa on?

Toma

Lainaus käyttäjältä: Juhannus - joulukuu 05, 2009, 19:32:23
Mitenhän tuon ulkonäön huononemisen kanssa on?

Niin no sillekin on leikkaukset olemassa, mutta luojan kiitos ulkonäön heikkeminen ei vaikuta lentämiseen vielä vielä millään tavalla.
Viikonlopun iskumahikset ja itsetunto voivat saada kolauksen mutta se on korjattavissa hyvin sujuneen lentokeikan ja sen mukana kohonneen itsetunnon  turvin.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod