Keltainen poikkiviiva nopeusmittarissa tarkoittaa että...

Aloittaja Juri, lokakuu 04, 2009, 19:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juri

... ööö,  niin, mitäs se tarkoittaakaan? C42B Ikaruksen lento- ja käyttöohjekirjassa semmoisen kehutaan oleva 139 km/h kohdalla, mutta eipä auta edes kaikkivoipa google tuon tarkoituksen etsimisessä...

-Juri

P.S. ohjekirjassa lukee itseasiassa "poiokkiviiva"  :-\
To err is human, to fail is machine.

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Juri - lokakuu 04, 2009, 19:14:33
... ööö,  niin, mitäs se tarkoittaakaan? C42B Ikaruksen lento- ja käyttöohjekirjassa semmoisen kehutaan oleva 139 km/h kohdalla, mutta eipä auta edes kaikkivoipa google tuon tarkoituksen etsimisessä...

-Juri

P.S. ohjekirjassa lukee itseasiassa "poiokkiviiva"  :-\
Löytyy mm. M3091 määräyksestä
http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/3000-3499/m3091_05.pdf , siellä lukee
Saksalaisen merkintätavan mukaista puuskaisen sään ja tasaisen sään kaarien välissä olevaa keltaista
poikkiviivaa ei tarvitse poistaa.
-Reijo Österberg-


Juri

Kiitoksen osallistuneille viitseliäisyydestä ja nopeudesta (vaikka Markun linkin takaa keltaista viivaa ei löytynytkään). Tietääkö kukaan miksi saksalainen haluaa merkitä tuon keltaisen viivan mittariin?

-Juri
To err is human, to fail is machine.

Juri

Hmmm... Eipä vilahda ei. Nyt kun (taas) avasin ja (uudelleen) luin ja vielä printtasin ja luin uudestaan, enkä siitä huolimatta oikein käsitä mitä Veikko tarkoitat vastauksellasi, voisitko hieman sivistää minua? Kysymäni asia ilmeisesti on tuolla jossain muodossa, mutta missä?

-Juri
To err is human, to fail is machine.

Juri

Löytyi: Interneetin mukaan keltainen poikkiviiva = Va

"Gelber radialer Strich = Manövergeschwindgkeit, bis zu der volle Ruderausschläge gegeben werden dürfen. Wenn VA und VRA gleich sind, kann auf den gelben Strich verzichtet werden."

Ja taas oli hyötyä lukiossa kärsityistä saksan tunneista.

-Juri
To err is human, to fail is machine.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - lokakuu 27, 2009, 10:53:53
Perimmäistä vastausta kysymykseesi miksi saksalainen haluaa sellaisen viivan piirtää ei varmastikaan löydy mutta tämä on hieman niin kuin Lutherin katekismuksessa selitykset; että mitä se tarkoittaa. - eli Reijon ja Markun viittaukset suomalaisiin "käpäliin" selittävät mitä keltainen alue tarkoittaa mutta eivät kerro miksi keltainen viiva -rauhallisen lentosään alue- pitää maalata, alue on vain oltava mittarissa muuten ei pieni lentäjä tiedä nopeusaluetta eikä mee katsastuksesta läpi. Toisaalta taas jos löysit asiaasi vastauksen tuosta saksankielisestä versiosta helpommalla kuin printtaamalla kotimaiset versiot niin hyvä niin, se tietää CAVOKia.

Suomessa ei edellytetä tätä saksalaisen merkintätavan mukaista keltaista viivaa, kts ao. lentokelpoisuusmääräys.
Se saadaan kuitenkin jättää nopeusmittariin, eikä sitä tarvitse poistaa, jos se on siihen maalattu.
Missä on pulma  :huh:

Juri

Tarkennetaanpa: Itselleni on ollut jo pidemmän aikaa hyvin selvää mitä keltainen kaari tarkoittaa. Olen hieman epävarma siitä, ovatko jotkut tulkinneet kysymykseni keltaisesta poikkiviivasta tarkoittavan keltaista kaarta.

Taidanpa tässä alentua vielä kysymään Veikolta, että mitenkä tuo keltaisen poikkiviivan merkitys selviää tuolta suomalaisesta dokumentista? Saksalaisesta sen löysin. Keltainen poikkiviiva ei tietojeni mukaan välttämättä tarkoita rauhallisen lentosään aluetta.

Pulmaahan tässä tilanteessa ei ole, on vain epätietoisuutta; se on tyhmä joka kysyy, mutta joka ei kysy, jää tyhmäksi.

-Juri
To err is human, to fail is machine.

Jari Kaija

Näistä mittareiden merkinnöistä sen verta, että millä pirulla nuo VDO:n
mittareiden kannet saisi helpoiten auki?

Lasiin jos maalaa merkit, niin sivusta katsottuna ne ovat tietenkin
missä sattuu, vaikka sellaisenaan hyväksytäänkin.

Lentomittareissa homma on noista poiketen helppo tehdä. vrt. nopeusmittari.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - lokakuu 29, 2009, 13:52:21
Näistä mittareiden merkinnöistä sen verta, että millä pirulla nuo VDO:n
mittareiden kannet saisi helpoiten auki?

Tässä on hieman tietoa tuosta: http://www.myrideisme.com/Blog/how-to-restoring-vdo-gauges/
Terveisin
Tom Arppe

JuhLa

Kas, täälläkin on pohdiskeltu keltaista "täysien ohjainpoikkeutusten rajaa", joka askarrutti myös naapurifoorumilla erään onnettomuuskeskustelun yhteydessä... :)

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,84680.msg1131443.html#msg1131443

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod