Huolto-ohjelmien hyväksyntä

Aloittaja Markku Hiedanpää, syyskuu 22, 2009, 14:49:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmien_hyvaksynta

YLEISILMAILUN ILMA-ALUSTEN HUOLTO-OHJELMIEN HYVÄKSYNTÄ

Komission asetuksen (EY) 2042/2003, niin sanotun huoltotoiminta-asetuksen, Osan M viimeiset siirtymäajat päättyvät 28.9.2009. Kyseiseen päivämäärään mennessä on EASA-tyyppihyväksytyllä, yksityisilmailuun sekä kaupalliseen toimintaan käytettävällä ilma-aluksella oltava viranomaisen hyväksymä huolto-ohjelma.

Hakemuksia on tähän mennessä tullut viranomaiselle runsaat 250. Hakemusten käsittely on ruuhkautunut – siitäkin huolimatta, että olemme hankkineet asiantuntija-apua Suomen Ilmailuliitosta ja kouluttaneet tilapäistä työvoimaa jonon purkamiseen.

Viranomaishyväksynnän sijaan omistajalla on vaihtoehtoinen mahdollisuus saada huolto-ohjelma hyväksytyksi yksityisen lentokelpoisuuden hallintaorganisaation kautta (G-organisaatio). Kyseiset organisaatiot voivat ylläpitää ilma-alusten huolto-ohjelmia ja hankkia niille hyväksynnän suoraan viranomaiselta, tai ne voivat hyväksyä huolto-ohjelmia ja niiden muutoksia niin sanotulla epäsuoralla hyväksynnällä, jos organisaatiolla on menetelmät epäsuoraan hyväksyntään ja menetelmä on Ilmailuhallinnon hyväksymä. Organisaation laatimaan huolto-ohjelmaan on mahdollista liittää useita samantyyppisiä ilma-aluksia, myös eri omistajien ilma-aluksia.
Neljä tapaa toimia ei-kaupallisessa yleisilmailussa 28.9.2009 jälkeen


Huolto-ohjelmien käsittelyruuhkasta johtuen Ilmailuhallinto ei pysty hyväksymään kaikkia huolto-ohjelmia ja G-organisaatioiden lupia ennen syyskuun 28. päivää. Käsittelyruuhka on kuukausien mittainen. Miten siis toimitaan 28.9.2009 jälkeen? Ilmailu-hallinto on tehnyt tulkinnan, jonka mukaan siirtymävaiheen toimintamalleja on neljä:
1.   Jos sinulla/koneellasi on hyväksytty huolto-ohjelma, voit jatkaa ilmailua ja noudattaa huolto-ohjelmaa.
2.   Jos huolto-ohjelma on Ilmailuhallinnossa hyväksyttävänä, voit jatkaa lentämistä ilman erillistä lupaa – kunhan noudatat huolto-ohjelmaa. Jos huolto-ohjelma todetaan puutteelliseksi, Ilmailuhallinto voi edellyttää siihen muutoksia tai kieltää ilma-aluksen käyttämisen ilmailuun.
3.   Jos koneen omistaja on tehnyt sopimuksen G-organisaation tai hyväksyntävaiheessa olevan G-organisaation kanssa huolto-ohjelman laadinnasta ja ylläpidosta, voidaan vielä hyväksymätöntä ohjelmaa käyttää ilman erillistä lupaa kunnes hyväksyntä saadaan. Jos huolto-ohjelma todetaan puutteelliseksi, Ilmailuhallinto voi edellyttää siihen muutoksia tai kieltää ilma-aluksen käyttämisen ilmailuun.
4.   Jos koneen huolto-ohjelmalle ei ole haettu hyväksyntää tai ohjelmaa ei ole edes laadittu, on koneen omistajan velvollisuus hoitaa asiat kuntoon. Lentotoimintaa ei voi jatkaa tyyppihyväksynnän haltijan huolto-ohjeen seuraavaa huoltoa tai lentokelpoisuuden tarkastusta pidemmälle.

Huolto-ohjelman tulee kaikissa tapauksissa perustua tyyppihyväksynnän haltijan huolto-ohjeisiin. Huolto-ohjelman hyväksyntä ei vaikuta lentokelpoisuudentarkastuksen voimassaoloon. Kopio hyväksyntään lähetetystä huolto-ohjelmasta on esitettävä lentokelpoisuudentarkastuksen tekijälle.
Hyvin tehty hakemus nopeuttaa käsittelyä

Huolellisesti täytetty hakemus ja hyvin dokumentoitu huolto-ohjelma nopeuttavat huomattavasti hakemuksen käsittelyä Ilmailuhallinnossa. Tässä vaiheessa Ilmailuhallinto asettaa etusijalle niiden ilmailijoiden hakemukset, joiden ansiotoiminta on vaarassa keskeytyä, jos hyväksyntä viivästyy.

Yksityisilmailijan huolto-ohjelmiin opastava sivu sekä hakemus ja tarkastuslista huolto-ohjelman hyväksymistä varten löytyvät Ilmailuhallinnon sivuilta osoitteessa www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmat.

Lisätiedustelut: Jyrki Laitila, yksikön päällikkö, huoltotoiminta, p. (09) 4250 2436, jyrki.laitila(at)ilmailuhallinto.fi

Ansis

Tälleen laiskana, tyhmänä ja saamattomana kysyisin, miten ja mistä koneen papareista voidaan päätellä sen tältä osin olevan lentokelpoinen ensi viikolla?

Samoin kiinnostaisi tietää kuinka se kuuluu kirjoittaa laitteen lennolla mukana pidettävissä proopuskoissa?
My mind is willing, but purse is weak.

Ventti

No minä tulkitsen sen siitä, ettei vimeisimmässä katsastuspöytäkirjassa ole muita huomautuksia auki kuin tuo B-huomautus koskien hyväksyttyä huolto-ohjelmaa ja että koneesta on voimassa oleva ARC (oletetaan että tämän ulkopuoliset asiat ovat kunnossa). Lisäksi olen huoltanut koneeni hyväksyttäväksi jätetun huolto-ohjelman mukaisesti. Eikös silloin asiat ole kunnossa viimeisimmän tiedon valossa?

t: V-M

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Ventti - syyskuu 26, 2009, 01:15:44
No minä tulkitsen sen siitä, ettei vimeisimmässä katsastuspöytäkirjassa ole muita huomautuksia auki kuin tuo B-huomautus koskien hyväksyttyä huolto-ohjelmaa ja että koneesta on voimassa oleva ARC (oletetaan että tämän ulkopuoliset asiat ovat kunnossa). Lisäksi olen huoltanut koneeni hyväksyttäväksi jätetun huolto-ohjelman mukaisesti. Eikös silloin asiat ole kunnossa viimeisimmän tiedon valossa?

Kuittaa se B-huomautuskin vaikka sanoin "Huolto-ohjelma toimitettu hyväksyttäväksi Ilmailuhallinnolle xx.x.2009", niin katsastushuomautuskin tulee tehtyä eikä koneen lentotoiminnalle ole muodollisia esteitä.

Ventti


Kiitti!

Tuota just mietiskelinkin, että voisiko peräti noin tehdä. Laitetaanpa kynä liikkeelle...

t: V-M

jarip

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - syyskuu 28, 2009, 13:41:49
Lainaus käyttäjältä: Ventti - syyskuu 26, 2009, 01:15:44
No minä tulkitsen sen siitä, ettei vimeisimmässä katsastuspöytäkirjassa ole muita huomautuksia auki kuin tuo B-huomautus koskien hyväksyttyä huolto-ohjelmaa ja että koneesta on voimassa oleva ARC (oletetaan että tämän ulkopuoliset asiat ovat kunnossa). Lisäksi olen huoltanut koneeni hyväksyttäväksi jätetun huolto-ohjelman mukaisesti. Eikös silloin asiat ole kunnossa viimeisimmän tiedon valossa?

Kuittaa se B-huomautuskin vaikka sanoin "Huolto-ohjelma toimitettu hyväksyttäväksi Ilmailuhallinnolle xx.x.2009", niin katsastushuomautuskin tulee tehtyä eikä koneen lentotoiminnalle ole muodollisia esteitä.

Jos koneeni (purjekone) katsastetaan NYT, tuleeko edelleen tuo huomatus jonka kuittaan seuraavalla sekunnilla pois ? Mikäli on esittää katsastajalle diaarinumero jätetystä huolto-ohjelmasta ?

Jari

Markku Hiedanpää

#6
kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmien_hyvaksynta

Jos voit esittää diarinumeron ja hyväksyntään lähetetyn huolto-ohjelman kopion niin huomautusta (joka olisi lentokelpoisuustarkastustilanteessa A) ei tule.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod