EV97 kaasuvivusto

Aloittaja Kari Aspiola, elokuu 12, 2009, 10:59:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Kaasukahva ohjaamossa on melkoisen konstikas paketti. Siinä on ilmennyt monenlaisia vikoja vuosien varrella. Säätökahvassa on monta eri toimintoa joista ihan kaikki pilotit eivät näytä olevan täysin selvillä.

1. Ruuvattava hienosäätö kuluu ja tyhjäkäyntiasennossa muovisen rungon jenka kuluu puhki, jolloin kierrokset pompsahtavat yllättäen jonnekin 2500 rpm:ään varoittamatta. Puhkikuluminen on ilmennyt koulukoneessa jossain yli 1000 tunnin jälkeen. Jos kiertokahvaa vääntää aina "apinanraivolla" takastoppariin hajoaa se tietysti paljon nopeammin.

2. Säätökahvasta lähtevät kaksi teräsvaijeria voivat kurttautua "solmuun" varsinkin jos napista vapauttamalla painaa täydet tehot päälle. Asia korjautuu vain vaijerit uusimalla. Näin tapahtuu helposti jos vaijereissa on vähänkin ylimääräistä jäykkyyttä veden+pakkasen tai liian paksun rasvan takia. Hiiliteräsvaijerit myös ruostuvat helposti ja jumittuvat sen takia. Kaasareissa olevat hennot jouset eivät jaksa vetää jäykkiä vaijereita perässään tehoja lisättäessä.

2. Joissain koneissa on ollut puutteita vaijereiden (kuorien) varmistuksissa  kaasarin puolella. Osa on varmistettu kutistussukalla ja osa varmistuslangalla. Alkuperäinen lankavarmistus on tehtaalla tehty "katiskansidontarautalangalla". Varmistuksen tarkoituksena on pitää vaijerin ulkokuoren päät tiukasti paikallaan kaasareissa, ettei ne putoa pois paikaltaan tehoja lisättäessä. Kun vaijerin pää putoaa pois paikaltaan menee kaasarit rajusti epäbalanssiin, eikä palaudu paikalleen ohjaamosta käsin. Asia on vartavasten kokeiltu maakoekäytöissä.

3. Tehtaan julkaisema mandator bulletiini (koskee kahvan varmistusta) on kaiken huippu. Kun tekee bulletiin vaatimat työt täsmälleen tehtaan ohjeen mukaan, niin koko kahva jämähtää jumiin eikä liiku yhtään mihinkään. Vikailmoitus tästä ongelmasta on tehty laitokselle jo vuosia sitten, mutta mitään muutosta ei ole kuulunut.

http://www.evektor.cz/pdf/support/bulletins/EuroStar/EuroStar_Bull_005a_En.pdf

Asia tuli mieleen tuon Kauhavan onnettomuuden jälkeen, olisko siellä tullut kesken harjoituksen ihan oikea tehojen menetys em syistä(?)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod