Kirjoittaja Aihe: Matkaraportti: matka joka piti mennä Norjaan (heinäkuu 2009)  (Luettu 9816 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Armin Züger

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 141
Tässä pikkutarina ja pari kuvaa heinäkuun matkasta joka alun perin piti mennä Norjaan mutta meni sitten Ruotsiin. Matkan kesto oli 4 päivää, ja päämäärä Fyresdal ENFY. Sääennuste oli sen verran kehno että odotukset päästä Norjaan eivät olleet kovin isoja.
[Kuvat: Gunvald Grave]

Päivä 1:
Ensimmäinen reitti on Malmii-Norrtälje, Maarianhaminan TMA:n läpi Maarianhaminan tornilta saadaan lupa lentää TMA:n läpi (’… cleared to cross Terminal area on 3500 ft or below VFR, QNH 1005, report TMA inbound’). Mukava uutuus tänä vuonna on että Maarianhamina antaa transponderikoodin ja myös luvan lentää Ruotsin rajoitusalueen R-15 läpi. TMA:n poistuessaan käskettiin ottaa yhteyttä Stockholm Controliin 126.60.
Norrtäljen lähestyessään pyydetään jättää taajuus, vahvistamme että päättämme lentosuunnitelman puhelimitse. Norrtäljenin kentän (ESSN) vähän erikoinen laskeutumiskartta löytyy mm. Roslagens flygklubb. Huomioitava myös että kiitotien 25 kynnys on matalampi kuin 07 kynnys, eli kiitotie 07 laskee selvästi.

Norrtälje ESSN (Google Maps)


Paikalla on lennonopettaja ja oppilas kerhorakennuksessa, ja meillä on mahdollisuus tarkistaa tuoreimmat säätiedot. Seuraava reitti olisi Norrtälje-Arvika (ESSN-ESKV). Sääennuste on tässä vaiheessa jo niin heikko että meidän kannattaa huomioida varapaikkoja.  Paikalliset ovat sitä mieltä että Västerås:iin (ESSX) voisi ehkä päästä. Otamme seuraavat vaihtoehdot huomioon (ja laskeutumiskartat esille):

•Västerås (ESSX)
•Köping
•Ludvika
•Arvika (epätodennäköinen)

Lentoonlähtö 07:lla, oikea kaarto, sen jälkeen kaarto pohjoiseen. Lennetään 1200ft korkeudella Tukholman TMA.n alla, Uppsala CTR jää pohjoiseen ja Stockholm CTR etelään. Pilvisyys on tässä vaiheessa BKN/OVC arvioitu noin 1500ft. Ohitamme Västerås CTR:n phjoisessa. Pilvet ovat nyt noin 1300ft korkeudella, ei sadetta, näkyvyys yli 20km. Örebro:n lähellä alkaa sataa, ja näkyvyys huononee.

Sää huononee


Nyt on selvä - emme pääse Arvikaan. Ludvikan kentälle on noin 10min lentoaikaa, sielläkin sataa ja pilvet ovat matalia (koska maasto nousee). Ankkuroidaan kone ja odotellaan. Kentällä ilmestyy kouluajolla oleva moottoripyörä. Ne antavat meille ystävällisesti paikallisen taksin numerot, kävely Ludvikan kaupunkiin sateessa olisi yli 8km.

Ludvika ESSG (Google maps)


On selvä että tänään pääsemme tuskin pois. Peruutetaan lentosuunnitelma Arvikasta Norjaan, ja soitetaan Norjan tulliin että lento on peruutettu. Tilataan taksi ja mennään Ludvikan kaupunkiin.

Päivä 2:
Seuraavalla aamulla katsotaan säät. Ruotsin VFR-sääkartan avulla voi hyvin seurata miten todellinen sää kehittyy. Päivitys tapahtuu tunneittain. Lisäksi on lähellä isompia kenttiä josta saa METAR:it ja TAF:it (Borlänge, Örebro, Karlstad, Västerås).
•   Norjaan emme pääse, sää on edelleen huono (ja myös ennuste on huono).
•   Lännessä  (METAR Västerås, Arlanda) sää paranee hitaasti (OVC 006)
•   Etelässä (METAR Karlstad, Örebro) sää on klo 12 jo OK 1300ft BKN.
•   torstaina on mahdollisesti huono sää Suomessa
 
Päätös:  ensin etelään, sitten Itärannikolle (Oskarshamn, Västervik). Paluumatka Suomeen jo keskiviikkona.
Klo12 lähdemme hotellista ja mennään kentälle. Sattumalta paikallinen ilmailija on paikalla, ja me voidaan tankata 40 litraa. Odotellaan vielä 2 tuntia ennen kuin lähdemme, että pilvet nousevat vähän. Matkalla on ennusteen mukaan paikallisia ukkosia ja sadealueita. Arbogassa (ESQO) (Google maps) tehdään välilasku, rullataan kiitotien alkuun ja jatketaan pian, ennen kuin sadeverho saapuu.

MAX 1600ft korkeudella lennetään Östgöta TMA:n läpi, Norrköpingin CTR ja Linköpingin CTR välillä.

Oskarshamn ESMO (Google maps)

Oskarshamnin kentällä (ESMO) laskeudumme, AFIS ei ole auki. Lyhyen tauon jälkeen jatketaan pohjoiseen, Västervikin kentälle(ESSW).

Västervik ESSW (Google maps)


Tässä olemme selvittäneet taksin puhelinnumeron etukäteen. Taksi vie kaupunkiin ja hotelliin. Västervik on viehättävä pieni kaupunki ja tämän matkan todellinen yllätys. Syömme hyvän pihvin ravintolalaivalla. Ruoan jälkeen hetkellinen rankkasade tulee ja menee viidessä minuutissa.

Västervik

Västervik

 Rankkasade


Paluumatka Suomeen, päivä 3:
Lentosuunnitelmassa annettu reitti on TRS-BABAP-OGLOB, matkalentokorkeus 3500ft. Sää on hyvä, mutta jo nyt aamulla on paikallisia ukkosia ja CB pilviä. Lentoonlähdön jälkeen on aika nopeasti selvä että noin 3000ft korkeudella oli pilvisyys BKN, joten kannattaa jäädä 2500ft korkeuteen vaikka lentosuunnitelmassa oli alun perin ilmoitettu 3500ft korkeutta.  Lentosuunnitelman aktivointi tehdään puhelimitse.
Mihin otetaan yhteyttä lentoonlähdön jälkeen? Hyviä vaihtoehtoja löytyy (paitsi ICAO kartalta) myös ’VFR Flight in Sweden'-dokumentista (sivu 15/19).
Meidän tapauksessa käytetyt taajuudet ovat:
•   SWEDEN CONTROL, 118.400 (antoi transponderikoodin)
•   Östgöta CONTROL, 132.950
•   STOCKHOLM CONTROL, 126.60

Me lennämme lähellä rannikkoa jossa ei ole sadetta tai ukkosia. Radiossa kuuluu kuinka isot koneet jotka laskeutuvat Skavstaan tai Arlandaan pyytävät visuaalilähestymisiä ja/tai muutoksia suunnassa paikallisen ukkosien takia.

Tukholman keskusta (Google maps)


Norrtäljen jälkeen ottetaan yhteyttä Maaarianhaminaan, joka antaa selvityksen ’cleared to enter terminal area 2500ft or below, direct route, join right hand downwind 21, QNH 1003. Report Terminal area inbound’. Tämä merkitsee että voimme lentää suoraan kentälle, meidän ei tarvitse kiertää HAMMA:n tai LEMLA:n kautta. Me vältämme rajoitusalueen R15 pienellä kaarolle niin että emme tarvitse pyytää lupaa sinne. Hetki meidän jälkeen helikopteri ottaa yhteyttä Maarianhaminaan, ja torni pyytää meiltä ’Report when leaving 2500ft’. TMA:n rajalla ilmoitamme ’Terminal area inbound’.  Torni kuittaa: ’Report Control Zone inbound’. Kopteri on noin 2min meidän edessämme, lentää matalalla (600ft) ja laskeutuu lopuksi Maarianhaminan kaupunkiin. Me ilmoitamme CTR rajalla että pudotamme korkeutta, ja teemme laajan lähestymisen. Rullaamme tankkauspisteeseen. Kone on vielä seisomassa siellä, kun helikopteri tulee laskuun. Koska ’kärry’ johon kopteri todennäköisesti menee laskeutumaan on vain noin 50m etäisyydellä, on (pyörteiden takia) syytä pitää Zephyrin miesvoimalla kiinni siihen asti kun helikopteri on maassa ja moottori sammuu.
Pienen tauon jälkeen jätämme plaanin Kumlingeniin, ja soittelemme tulliin että lennetään Kumlingenistä suoraan Genbölen kentälle (tässä vaiheessa piti selittää tullimiehelle missä sijaitsee Genböle).

EFMA

Kopteri laskeutuu


Kumlinge EFKG

Genböle EFGE, Göran tutkimassa konetta

Pikapesu Malmilla

Matka loppuu Malmilla.

EDIT 25.7.2009 - korjaus/lisäys
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2009, 23:21:55 kirjoittanut Armin Züger »
// Armin

Poissa Esa Virtanen

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Matkaraportti: matka joka piti mennä Norjaan (heinäkuu 2009)
« Vastaus #1 : Heinäkuu 23, 2009, 21:51:29 »
Kiva matkakertomus, kiitos  :thumbsup:

 

Powered by EzPortal