Kirjoittaja Aihe: Rakennussarjoista.  (Luettu 14913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 2
Rakennussarjoista.
« : Toukokuu 10, 2009, 20:08:34 »
Hei vaan.

Pahoittelut jos tästä aiheesta on postattu jo toisessa topicissa.

Onko mahdollista saada rekisteröityä suomeen Experimental-Luokkaan valmiina rakennussarjana myytäviä full size WW1/2-replikoita.

Esimerkkinä 100% alumiininen 1/1 Fokker DR-1 moottorina joku Rotec R2800 110hv 7-syl radiaalimottori.

Sarjoissa ei tarvitse "kuin" niputtaa mukana tulevat osat.

Pääsääntöisesti koneet ovat esikuvistaan poiketen valmistettu 100% alumiinista, eli puisia rakenteita ei laitteissa ole.

Koneet ovat reilusti keveämpiä kuin esikuvansa (Joku 400-600kg mallista riippuen)

Fyysisiä eroja ulkomuodossa esikuviinsa nähden ei ole (ainakaan isoja).

Ja mihin luokkaan tälläinen menisi/olisi mahdollista saada?

Vai onko koko homma edes mahdollista?


Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2009, 21:43:56 »
Hei vaan.

Pahoittelut jos tästä aiheesta on postattu jo toisessa topicissa.

Onko mahdollista saada rekisteröityä suomeen Experimental-Luokkaan valmiina rakennussarjana myytäviä full size WW1/2-replikoita.

Esimerkkinä 100% alumiininen 1/1 Fokker DR-1 moottorina joku Rotec R2800 110hv 7-syl radiaalimottori.

Sarjoissa ei tarvitse "kuin" niputtaa mukana tulevat osat.

Pääsääntöisesti koneet ovat esikuvistaan poiketen valmistettu 100% alumiinista, eli puisia rakenteita ei laitteissa ole.

Koneet ovat reilusti keveämpiä kuin esikuvansa (Joku 400-600kg mallista riippuen)

Fyysisiä eroja ulkomuodossa esikuviinsa nähden ei ole (ainakaan isoja).

Ja mihin luokkaan tälläinen menisi/olisi mahdollista saada?

Vai onko koko homma edes mahdollista?

Ei ole mahdollista jos rakennusprojekti ei täytä Liite II määritelmistä mitään kohtaa, kts:

LIITE II

4 artiklan 4 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Edellä olevaa 4 artiklan 1, 2 ja 3 kohtaa ei sovelleta ilma-aluksiin, jotka kuuluvat yhteen tai useampaan seuraavista luokista:

a) historiallinen ilma-alus, joka täyttää seuraavat vaatimukset:
i) muu kuin vaativa ilma-alus, jonka
— alkuperäinen tyyppisuunnittelu on tapahtunut ennen 1 päivää tammikuuta 1955 ja
— valmistaminen on lopetettu ennen 1 päivää tammikuuta 1975;
tai
ii) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
— osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
— huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
— merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa;

b) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;

c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;

d) ilma-alus, joka on ollut asevoimien käytössä, lukuun ottamatta ilma-aluksia, joiden tyyppisuunnitteluvaatimukset virasto on hyväksynyt;

e) enintään kaksipaikkaiset lentokoneet, helikopterit ja moottoroidut laskuvarjot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on jäsenvaltioiden rekisterien mukaan enintään:
i) 300 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
ii) 450 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
iii) 330 kilogrammaa yksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta; tai
iv) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
v) 472,5 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
vi) 315 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
ja joiden sakkausnopeus tai pienin vakaa lentonopeus laskuasussa on lentokoneiden osalta enintään 35 solmua kalibroitua ilmanopeutta;

f) yksi- ja kaksipaikkaiset autogirot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on enintään 560 kilogrammaa;

g) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisina alle 100 kilogrammaa, mukaan luettuina jaloilta lähtevät liitimet;

h) jäljitelmät ilma-aluksista, jotka täyttävät a tai d kohdan perusteet ja joiden rakennesuunnittelu vastaa alkuperäistä ilma-alusta;

i) miehittämättömät ilma-alukset, joiden toimintamassa on enintään 150 kilogrammaa;

j) muut ilma-alukset, joiden rakenteellinen massa polttoaine mukaan luettuna on enintään 70 kilogrammaa

Kysymyksestä saa kuvan että ko. rakennussarja ei täytä 51% sääntöä tai muitakaan liite II määritelmiä.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2297
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2009, 23:40:50 »
Terve Janne,

Tarkoitatko sillä 1/1 DR-1 kitillä tätä:
http://www.airdromeairplanes.com/FokkerDr-1%7BFullscale%7D.html

Olen melko varma että tämä kitti täyttää 51% säännön vaikka onkin "vain" niputtamisesta kyse.

PS. Siinä niputtamisessa on muuten yllättävän paljon hommaa vaikka se kuulostaakin helpolta mutta se on todella hauskaa ja palkitsevaa.

PPS. Muista ottaa se 195$ machine gun kit autenttisuuden lisäämiseksi :D
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 527
    • HTH kotisivut
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2009, 07:22:54 »
Yksi keino on kysyä toimittajalta; onko kyse 51% säännön täyttävästä kitistä.
Ja missä niitä on ko säännön perusteella hyväksytty.

Aika harvassa on kitit jotka ei täytä 51% sääntöä. Kuka niitä ostaisi.
(paitsi LSA luokan laitteissa (USA:ssa), jossa näin on mahdollista toimia).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa Reijo Österberg

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 254
  • ICP Bingo 4S VG.
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2009, 11:23:58 »
Yksi keino on kysyä toimittajalta; onko kyse 51% säännön täyttävästä kitistä.
Ja missä niitä on ko säännön perusteella hyväksytty.

Aika harvassa on kitit jotka ei täytä 51% sääntöä. Kuka niitä ostaisi.
(paitsi LSA luokan laitteissa (USA:ssa), jossa näin on mahdollista toimia).

Esimerkiksi ICP Savannahin rakennussarja sisältää kaikki niitattavat alumiiniosat valmiiksi leikattuina, taivutettuina ja reijitettyinä (myös niitinreiät) niitattavaksi loppuviimeistelyn jälkeen. Sarja sisältää myös moottorin, äänenvaimentimen, potkurin ja kaikki perussähkölaitteet valmiine johdinsarjoineen. Kuitenkin rakentatan työmäärä on 56%, joten sarjan valmiusaste on 44%.
Lainaus http://www.skykits.com/Comparison.101507.htm sivun alareunassa
"Using the MD-RA 51% Amateur Determination Checklist, it was unofficially determined that 56% of the Savannah kit required builder input."
-Reijo Österberg-

Poissa Jambo

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2009, 15:48:39 »
Ohoh!

Tulipa paljon vastauksia nopeasti. Kiitokset kaikille niistä.

Itseasiassa tavoitteena olisi tässä jossain vaiheessa hankkia juurikin tuon Airdrome Aviationin tuottama Full-Size Nieuport 17:sen sarja, mitä myös Suomen Ilmavoimilla on ollut 2kpl aikojen saatossa.

Tavoite olisi muokata kone vastaamaan ulkonäöltään 100% suomessa olleita yksilöitä.

Olisiko tällöin periaatteessa mahdollista että kyseinen laite täyttäisi tuon H-kohdan vaatimukset?

Toki käytetty määritelmä H-kohdassa on hieman tulkinnanvarainen, tarkalleen siinä ei määritellä että sen täytyy olla 100% identtinen. Toki puuta todennäköisesti täytyisi olla rungon materiaalina tässä tapauksessa.

Olisiko muut luokat edes mahdollisia? Normaaliksi lentokoneeksi?


Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2009, 15:59:26 »
Tulipa paljon vastauksia nopeasti. Kiitokset kaikille niistä.
Itseasiassa tavoitteena olisi tässä jossain vaiheessa hankkia juurikin tuon Airdrome Aviationin tuottama Full-Size Nieuport 17:sen sarja, mitä myös Suomen Ilmavoimilla on ollut 2kpl aikojen saatossa.
Tavoite olisi muokata kone vastaamaan ulkonäöltään 100% suomessa olleita yksilöitä.
Olisiko tällöin periaatteessa mahdollista että kyseinen laite täyttäisi tuon H-kohdan vaatimukset?
Toki käytetty määritelmä H-kohdassa on hieman tulkinnanvarainen, tarkalleen siinä ei määritellä että sen täytyy olla 100% identtinen. Toki puuta todennäköisesti täytyisi olla rungon materiaalina tässä tapauksessa.
Olisiko muut luokat edes mahdollisia? Normaaliksi lentokoneeksi?

h) jäljitelmät ilma-aluksista, jotka täyttävät a tai d kohdan perusteet ja joiden rakennesuunnittelu vastaa alkuperäistä ilma-alusta;
eli jäljitelmä = vastaavat rakenteet, moottori, potkuri, mittarit jne ..... vaatimus ei todennäkoisesti täyty modifioidulla laitteella, mutta harrasterakenteisen 51% sääntö voi täyttyä jos rakennussarja on hyväksytty USA:ssa 51% sarjaksi (Suomen säännöt ovat näiltä osin samat), eli kysy sarjan valmistajalta onko sarja hyväksytty USA:ssa 51% säännön mukaiseksi.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2009, 17:45:36 »
Huomaa muuten että tuo fabrication-vaatimus kaatui kun EAA ajoi sen kumoon. Eli 51% sääntöön ei vaadita fabrication -kohtaa, koska se
olisi useimpien kit-valmistajien kohdalla tarkoittanut konkurssia - eli esim. Lancair ei olisi mennyt siihen proposattuun 51% sääntöön, jossa olisi
vaadittu 20% fabrikointia, koska muottiosien liimaamista ei tuon mukaan olisi katsottu fabrikoimiseksi, vaan ainoastaan itse tehtyä laminointia muottiin
(jota rakentajalla tietenkään tässä tapauksessa ei ole kun kit ei koostu kasata asiakkaalle toimitettavia muotteja vaan osia jotka on tuotettu näillä muoteilla).
Joka tapauksessa tämä kaatui, ja USA:n 51% sääntö on sama kuin se on ollut aina ennenkin ja pidemmällekin valmiit kitit, jopa Epic jetit, ovat taas kelpaavia.
Olen melkein nähnyt Epic jetin: USA:ssa kun lennettiin kerran, niin ilmatilassa joku toinen ajoi Epic jetillä ja tämä näkyi meidän traffic avoidance systeemissä
ja aluelennonjohto varoitti tästä liikenteestä.

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #8 : Marraskuu 11, 2014, 16:04:59 »

Ei ole mahdollista jos rakennusprojekti ei täytä Liite II määritelmistä mitään kohtaa, kts:

LIITE II

4 artiklan 4 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Edellä olevaa 4 artiklan 1, 2 ja 3 kohtaa ei sovelleta ilma-aluksiin, jotka kuuluvat yhteen tai useampaan seuraavista luokista:

a) historiallinen ilma-alus, joka täyttää seuraavat vaatimukset:
i) muu kuin vaativa ilma-alus, jonka
— alkuperäinen tyyppisuunnittelu on tapahtunut ennen 1 päivää tammikuuta 1955 ja
— valmistaminen on lopetettu ennen 1 päivää tammikuuta 1975;
tai
ii) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
— osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
— huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
— merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa;

Mitähän tässä tarkoittaa muu kuin vaativa ilma-alus? Mistä tietää, mitkä ilma-alukset ovat vaativia, mitkä eivät?

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2297
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #9 : Marraskuu 11, 2014, 22:30:14 »
Morjens Sakari,

Tuo on oikein hyvä kysymys, mikä on vaativa ilma-alus?
Etsiskelin tuossa määritystä tuolle ja ei ihan heti kyllä semmoista löytynyt mutta kun tarpeeksi kaivoi niin se (ehkä) menee suunnilleen näin:

Vaativa ilma-alus on ilma-alus:

  • jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa on yli 5 700 kg, tai
  • jonka suurin hyväksytty matkustajapaikkaluku on enemmän kuin yhdeksäntoista, tai
  • hyväksytty lentotoimintaan vain kun ohjaamomiestöön kuuluu vähintään kaksi ohjaajaa, tai
  • varustettu suihkuturbiinimoottorilla tai useamalla kuin yhdellä potkuriturbiini moottorilla.

Viisaammat kertokoon menikö lähelle...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Markku Hiedanpää

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 90
    • Hämeenlinnan Ilmasilta
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2014, 23:03:27 »
Morjens Sakari,
Tuo on oikein hyvä kysymys, mikä on vaativa ilma-alus?
Etsiskelin tuossa määritystä tuolle ja ei ihan heti kyllä semmoista löytynyt mutta kun tarpeeksi kaivoi niin se (ehkä) menee suunnilleen näin:
Vaativa ilma-alus on ilma-alus:
  • jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa on yli 5 700 kg, tai
  • jonka suurin hyväksytty matkustajapaikkaluku on enemmän kuin yhdeksäntoista, tai
  • hyväksytty lentotoimintaan vain kun ohjaamomiestöön kuuluu vähintään kaksi ohjaajaa, tai
  • varustettu suihkuturbiinimoottorilla tai useamalla kuin yhdellä potkuriturbiini moottorilla.
Viisaammat kertokoon menikö lähelle...

Käy yleiseksi määrittelyksi. "Muu kuin vaativa ilma-alus" on esimerkiksi kansallisessa huoltamisessa (kts. PEL M3-4 määritelmät):
 
yksinkertaisella ilma-aluksella moottoroimatonta ilma-alusta tai moottoroitua ilma-alusta,jonka suunnittelu on yksinkertainen ja jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa (MTOM) on alle 2730 kg. 
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Poissa Raaka

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 78
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #11 : Marraskuu 14, 2014, 13:25:22 »
Minäkin innostuin selailemaan 1910-luvun sotilaskoneiden replikoita:

1)Airdrome Aeroplanes. Nieuport-kittejä useita. Ne ovat kuitenkin      
senverran raskaita, etteivät käy ultriksi (kokonaismassaraja on 
yksipaikkaisille maakoneille 300kg). Joudutaan siis tekemisiin 51%-säännön 
kanssa (ja lentämiseen ei riitä UPL).
No, löytyy myös Fokker D.VII, joka sekin on ollut Suomessa käytössä. Tämä
kitti on tarpeeksi kevyt ultraksi. Mutta sepä onkin 80%-pienennys. Mahtuukohan siihen tavallisen kokoinen ihminen?

2)Loehle Aircraft. Ei Nieuportia, mutta Fokker D.VII:stä AA-tyylinen 80%-pienennetty 
ultrakitti. Wikipedian mukaan ohjaamon leveys on 46cm - aika vähän. (Samaa kittiä myydään myös Spad XIII:nä jA SE5a:na. Erot saadaan aikaan ulkoisilla yksityiskohdilla.)

3) Circa Reproductions. Nieuporteja on, ja pienennys on "vain" 7/8 (87,5%). Paino on kuitenkin
vielä ultraluokkaa. Mutta näistä koneista ei olekaan kittejä  tarjolla, vaan ne rakennetaan piirustuksista.     

Sisällissodassamme keväällä 1918 oli muuten Nieuporteja kummallakin puolella. Varsinaisia
ilmataisteluja ei kuitenkaan käyty, vaan toiminta rajoittui tiedusteluun sekä pommien ja
lentolehtisten pudotteluun. Kaikki pilotit olivat ulkomaalaisia. Kotimaisia kun ei ollut
käytettävissä (kts. Keskinen-Partonen-Stenman:Suomen ilmavoimat I 1918-1927).

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 527
    • HTH kotisivut
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #12 : Marraskuu 14, 2014, 20:12:26 »
1)Airdrome Aeroplanes. No, löytyy myös Fokker D.VII, joka sekin on ollut Suomessa käytössä.  Mutta sepä onkin 80%-pienennys. Mahtuukohan siihen tavallisen kokoinen ihminen?

Fokker D7 ohjaamon leveys (1:1 koossa) on 653 mm joten se oli jo alunperin melko kapea.
AA kitti on lähempänä 81% skaalaa.
Piirustusten mukaan yläsiiven siivekkeestä mitaten kärkiväli olisi n 8,95m.
Joten jos AA kitti on kaikin osin skaalattu samalla kertoimella (ei se varmaa ole), niin ohjaamon leveys olisi  530 mm.

Ei muuta kuin mitaten mikä sinun hartialeveys on, aidossahan istutaan melko syvällä.
Olkapää on aika tarkkaan ylemmän runkoputken kohdalla.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 498
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Vs: Rakennussarjoista.
« Vastaus #13 : Marraskuu 14, 2014, 21:42:37 »
Minulla on Pawneen putkirunko,siitä vähän luovasti ja M 14 moottorilla,saisi Pyry replikan,ei mene ihan ultraksi.
Lisäksi,ei valmistuisi koskaan,mutta mukavat 50 meliömetriä lattiatilaa sillä saisi vallattua loppuiäksi.
Martti

 

Powered by EzPortal