Viime aikojen lentoturmat

Aloittaja Linesa, maaliskuu 05, 2009, 12:26:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Linesa

Sattumaako vain, vaiko tavallista aktiivisempaa uutisointia, mutta onko viime aikoina sattunut normaalia enemmän isompia lentoturmia.

No, New Yorkissa pilotista tehtiin tällä kertaa lähes kansallissankari, ja se yksi laskutelinevikainen meni näitä nyt sattuu-kategoriaan.

Mutta kahdesta on enempi tai vähemmän syytetty autopilottia. Molemmilla kerroilla säätila oli ns. normaali talvinen keli. Ei kesäsää, mutta ei mitenkään mahdoton... Pitäisikö liikennelentäjien aas opetella laskeutuminen ilman automaattiohjausta... Colgan Airin siivekkeet taisi jäätyä, kone lensi autopilotilla. Turkish airin tietokoneet syötti automaatille väärää lentokorkeutta... Nämäkin valitettavat turmat olisi (ehkä) voitu välttää, jos lentäjät olisivat noudattaneet suosituksia.

Toma

#1
Samaa mieltä, "manuaalilentäminen" kunniaan.
Mikäli muistan oikein niin ruotsissakin taisi olla viime vuonna alkuvuodesta yksi pienlentokoneturma missä autopilotti meni rikki siirtolennolla IFR kelissä, veden päällä, ja kone tuli tonttiin vaikka oli muuten täysin lentokelpoinen.
Olen myös huomannut että mitä enemmän ajoa helpottavia vempaimia autoon tulee niin sitä heikommaksi se ihmisten ajotaito menee. Ollaan varmaan himpun verran liian luottavaisia elektroniikkaan ja sitten on aina se inhimillinen tekijä ja onhan se elektroniikkakin ihmisten tekemiä, puhumattakaan niitä ohjaavista softista...

Toisinaan äänekkäät suosituksetkaan eivät auta. Tämä kuuluu varmaan kategoriaan; en mää voinu keskittyä kun se summeri huus ni perhanasti:


http://www.youtube.com/watch?v=-K4QHpVXtxI


EDIT: Se olikin 2006 lopussa ja kysessä oli DA-40: http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2008_09e.pdf
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod