Kirjoittaja Aihe: Fox c22 versus JetFox  (Luettu 3129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Martti Mattila

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 587
  • Oikea nimi: Martti Mattila
Fox c22 versus JetFox
« : Tammikuu 06, 2009, 07:05:28 »
Päästyäni Fox c22 n omistajaksi tulin tietoseksi runkorakenteen yksityiskohdista,myös siitä ettei koneeseen meno
ja poistulo ole turhan helppoa kookkaalle immeiselle.Tutkin toisia vastaavalla rakenteella tehtyjä rimpuloita, joita on
esim.Euroala JetFox 97 ja Albatros, tekijää en muista, Englannissa niitä on toisinaan myynnissä.JetFox 97 käyttää
tasan tarkkaan samoja perusrakenteita kuin c22 siellä vain on heitetty hyvät koneenrakennus tavat ikkunasta ulos
tyylikkään ulkomuodon ja helpomman koneeseen pääsyn mahdollistamiseksi.C22 ja JetF.käyttävät samanlaista kaare-
vaa kromiteräsputkea ohjaamoalueen väistämiseksi,eli kuormia siirretään kaarevaa putkea myöten pisteestä A pisteisiin
B jaC tämä ok.jos putki on tarpeeksi vahva.Muutoin c22 on oikeaa nostokurki rakennetta.Eli suorilla putkilla kuormat
yhtymäkohdista eteenpäin.JetFoxsissa tämä lujuusopillisesti kaunis ratkaisu on jätetty sivuun,siinä rungon etuosasta
nokkapyörältä tuleva diagonaali ei yhdy pitkittäiseen isoon runkoputkeen,vaan tähän kaarevaan kromiputkeen
Ulkonäkö ja koneeseen käynti on parantunut huomattavasti.Mutta nyt tähän kromimoly putkeen tulee taivutuksen lisäksi
kiertorasitus.Rasituksen laskeminen on  suoraviivainen  homma.Mutta onko se tehty.
esim.kuormia aallokkoon laskeuduttaessa,ja vastaavasti ko.kromolyputken rasitusta.Jäävätkö ne alle väsymisrajan.Euroala
on poistanut kotisivuiltaan" struttura "osion takaa kuvat luuranko rungosta, olivat siellä vielä viime kesänä.Niissä
kuvissa näkyi että myös rungon alemmat sivuputket olivat kaarevia.Experimenttaali miehen ei pidä mennä
lähellekään useimpia ultrakeveitä.nousee vain tuska että tämä ja tuo kohta pitäisi tehdä uusiksi.
Siivet JetFoksissa ovat terveen näköiset. Muuten kuka kaipaa 80-90 kmh. matkanopeuksia ja 17l.tunnissa kulutusta.
Näihin lukemiin pääsee 80 luvun ultrilla, mutta pääsee niillä kyllä edullisesti taivaalle.

 

Powered by EzPortal