Forum > Pyöriväsiipiset

Vähän uutta...

(1/2) > >>

Petri Ahonen:
Nyt, kaikki Icaruslovers-henkilöitymät (minua lukuunottamatta) poistuvat tästä koska esitän teille jatkokehitelmän nimeltään parannettu Icarus *0*

Eiks oo söde?

http://www.flygyro.co.uk/specification.htm

Tapani Honkanen:
Onkohan tuo edes lentänyt? Googlettamalla viimeiset tiedot löytyvät ymmärtääkseni vuodelta 2006. Kuinkahan monta on kuollut hyppystarttiharjoittelussa. Jos olisi onnistuttu, olisi se jo markkinoilla, luulisin.
Äskeisestä pessimistisyydestä huolimatta olen ollut autogyrointoilija 49 vuotta, eli siitä lähtien kun TM-59 kertoi Tervamäen Jukan lähettämästä jutusta Bensen M8 autogyrosta. Siitä lähtien olen keräillyt tietoja kyseisestä laitteesta ja olen nähnyt tai minulla on tiedot ja kuvat lähes kaikista maailman autogyroista. Kirjallisuuttakin varmaankin kymmeniä tuhansia sivuja kun pyöriväsiipisten lajia tarkastellaan. EXCEL-tietokoneohjelmankin autogyron ilmassapysymisestä tein joskus 90-luvun alussa Tervamäen vinkaamaan materiaaliin perustuen. Ongelmana oheisella kaunottarella saattaa olla vakavuus startissa (ja laskussa). Saattaa kiemurrella ja kaatua. Painopiste painavan roottorin takia liian ylhäällä. Moottoriksi Rotax(4-t) on mitä sopivin kyllä. Innolla odotan kaksipaikkaisten maihinnousua.

Juhannus:
Terve Tapani! Kerroppa miksi hyppystartti on vaarallinen?

Tapani Honkanen:
Nokun trasitio- eli muutostilanteessa, kun helikopterilennosta, missä ilmavirta tulee roottorin yläpinnalta roottorin läpi, siirrytään autorotaatioon, missä virtaukset ovat päinvastoin ja lisäksi täytyy saada eteenpäinnopeutta ettei vajoamisnopeus tulisi liian suureksi. Tämä vaatii muutamia operaatioita joiden ajoitus on melko kriitillinen. Niiden opettelussa henki ja etenkin rauta on hupaa. Helikopteri on oikea väline tähän. On vain vähän todellista tarvetta päästä suoraan ylös. Huolimatta hyppystartista, autogyro vajoaa "lakikorkeudesta" lähelle maanpintaa samalla kun sen eteenpäinvauhti kasvaa riittävän suureksi jotta moottoriteho riittää myös nousunopeuteen. Muistaakseni hyppystarttiautogyroissa oli kohtuulliset moottoritehot (yli 300 hv) ja roottorin halkaisija oli melko suuri, mikä salli pienen miniminopeuden.

Toma:
Barkarbyssä viikonloppuna autogyroja oli aika liuta ja kävi mielessä käydä ruotsin puolessa hoitamassa lupakirja kuntoon, siellä on aika monessa paikassa koulutusta ja huhupuheiden mukaan koulutus kelpaa suomessakin ;-)



Ekoja Xenoneita Ruotsissa, sitä en tosin nähnyt lentävän... valitettavasti.



Tässä nätisti rivissä



Ja tässä kaverit näyttämässä miten gyrolla "räimitään", näyttävän näköistä oli.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod