Kirjoittaja Aihe: Matkaraportti: Ultralla Malmilta Viron ja Latvian valvomattomille kentille  (Luettu 9968 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Armin Züger

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 141
Matka meni tänään Viroon ja Latviaan.
Ensin Viljandin kentälle ja sieltä Kihnun saarelle. Kihnusta sitten Latviaan, Adazi-nimiseen pienkenttään noin 30 km Riikasta itään.
Sieltä Tukumsin kentälle (Riikasta länteen). Tukumsista suoraan takaisin Malmille.

Lentosuunnitelma EFHF-EEVI soitettiin Viron ARO-numeroon edellisenä iltana.
Seuraavat lentosuunnitelmat soitettiin FIS Rikaan, edellisenä iltana:
  • EEKU-EVAD (Viro-Latvia)
  • EVAD-EVTA (Latvian sisäinen lento)
  • EVTA-EFHF (Latviasta Malmille)
Lentosuunnitelmien aktivointi/päättäminen tapahtui radiolla paitsi lentoonlähtö Malmilta (puhelimitse Tampereen ACC:lle, Malmin torni oli vielä kiinni).
Latvian kenttien hinnoista (laskeutumismaksut jne.) on hyvää tiedustella ja neuvotella etukäteen, ja bensan saatavuus on vahvistettava.
Ultra tarvitsee sekä Viron että Latvian viranomaisten luvan (Latvia vaatii että FPL:iin kirjoitetaan myönnetyn luvan tiedot, tyyli "RMK/permission xxxx").

(Pahoittelen kuvien laatua, otettu kännykäkameralla)

Viljandi EEVI (RWY 05 alku)
2159-0
Viljandi EEVI ( )
Ruoho on äskettäin leikattu. Kenttä on minun mielestä aika hyvässä kunnossa.
2161-1
Päärnu jää pohjoiseen, matkalla Kihnun saaren kohti
2163-2
Kihnun lähellä
2165-3
Kihnu EEKU
Oikealla perusosalla RWY33 (kenttäalue metsän takana). Kiitotien alku on hyvä, sen jälkeen vähän pomppuisempi mutta edelleen ok.
2167-4
Kihnun rakennukset (uudistukset menossa?, pieni odotussali yms.)
2169-5
Viron ja Latvian rajan lähellä (SOKVA)
2171-6
Adazin lähellä ( ).
2173-7
Adazi EVAD (ja kenttä ).
Kenttä löytyi yllättävän hyvin ilmasta, ja se oli ehdottomasti tämän matkan positiivinen yllätys.
Se on entinen lannoituskenttä, kiitotie (RWY 15/33) on 400m asfaltti (uusi, hyvä) ja molemmilla puolilla vielä noin 100m(?) ruohoa.
Kenttä on CAA-sertifioitu (20.6.2007), ja kartat löytyvät "VFR Guide Latvia":sta. Kiitotien vieressä mm. lennokkitoiminta.
Laskeutumismaksu 10 EUR (sis. ALV) kuten weppisivuilla on ilmoitettu, ei 'piilomaksuja'.
Käytössä on VFR 'yleistaajuus 123.95' (monella kentällä ei ole oma taajuus).
Autobensa (tilattu etukäteen) saimme kanisterista (noin 1.20 EUR/lit).
Direktööri Ivars oli ystävällinen ja kiinnostunut. Omat kerhot olivat kuulemma samana viikonloppuna Liettuassa kilpailemassa, halli siis aika tyhjä.
Myös majoitus löytyisi ja catering-palvelut jos tilataan etukäteen. Maksu Latvian Latilla tai Euroilla.
Briefing/'vastaanotto'-rakennus on uusi, siinä sohvat ja pieni baari. Kahvia ja teetä saa baaritiskiltä.
Majoitusmahdollisuus on yläkerrassa (kuvia rakennuksen sisätiloista weppisivuilla). Lisäsuunnitelmia laajennukseen (majoitusta, kesäterrassi) on jo olemassa.
Olimme muuten ensimmäinen ulkomaalaiskone joka laskeutui sinne (itävaltalainen Cessna teki pari pv sitten 'vain' läpärin). Pioneerimeininki, höh :thumbsup:
Kuva otettu (oikealta) perusosalta RWY33.
2175-8
Halli Adazissa. Kentällä on periaatteessa PPL- ja ultrakoulutusta (oppilaat voisi kuulemma olla enemmän).
2177-9
Seuraava reitti menee EVAD:ista EVTA:an, Rigan CTR:n läpi (lentosuunnitelman mukaan via PARKS-KISHI) länteen.
CTR Riga, ilmoitauttumispisteen PARKS:in lähellä ( )
2179-10
"Cleared crossing to KISHNI at 1500ft, maintain max speed".
Ajallisesti ei kannattanut, koska odotusaika PARKS:in lähellä oli noin 5min. Ensi kerralla mennään CTR:n ympäri.
Riga Intl. ilmasta, 1500ft.
2181-11
ilmoitauttumispiste KISHNI edessä (ja )
2183-12
näkymä pohjoiseen suuntaan ( )
2185-13
näkymä länteen ( )
2187-14
Tukums EVTA. 2500m, RWY 14/32 entinen sotilaskenttä, sitten suljettu, nyt taas avattu. Kiertelemässä kenttää ennen laskua. .
Ilmoitukset taas taajuudella 123.95, henkilökunta kuuntelee mutta yleensä ei vasta.
Hinnat kannattaa ottaa selville (ja neuvotella) etukäteen.
Kokonaiskustannukset noin 20-40 EUR välillä (laskeutumismaksu 7 EUR, Naturalisation tax 2 EUR, periaatteessa pakollinen ground handling 20 EUR, Follow-Me 10 EUR). Lasku euroissa, myös muovi kelpaa.
Rakennustyöt kiitotiellä ovat menossa, täällä hetkellä asennetaan valaistus. Rullausteiden betonipinta on osittain aika pomppuinen.
2189-15
Henkilökunta, nuori ja ystävällinen, molemmat sekä Follow-me kuljettajat, että 'toimistosihteerit'. Puhuivat hyvin englantia.
Historiallinen kuva: laskun numero on "000001" (guru)
Pakko siis ottaa kuvan!
Varsinaista tornirakennusta ei ole, täällä hetkellä toimistona toimii rakennuskontti. Vessa on baja-maja.
2191-16
Kuva paluumatkalta, lentoonlähdön EVTA:lta jälkeen ( )
2193-17
Kuva paluumatkalta, Latvian ja Viron välillä
2195-18

EDIT: korjauksia (linkki) ja täydennys, google maps, typo (23.6.2008)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2009, 14:43:11 kirjoittanut Armin Züger »
// Armin

 

Powered by EzPortal