Vakuutuksista

Aloittaja lamsah, huhtikuu 01, 2008, 23:30:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lamsah

Ihan vaan varoituksen sanana muille:

Eli homma menee näin: Kaikki varmasti tietävät kuinka helppoa on nykyisin vakuuttaa vaikkapa ultrakevyt ilma-alus... suuressa viisaudessani kysyin Vakuutusmeklarit Sihvolalta paljonko mahtaisi tulla koneen vuosittaiseksi vakuutusmaksuksi (pakolliset:Vastuuvakuutus ja ilmakuljetusvakuutus + extrana vielä maakasko 10 k€ asti) sain tarjouksen:

Yhteensä 942 € + pankki- ja käsittelykulut 18 €/erä sekä vakuutusyhtiön hallintokulut 14 €

vertaa: ennen maksoi 336€/vuosi, joten hinnat eivät olen nousseet kovinkaan paljoa viimeisen vuoden aikana...

Sitten juolahti mieleeni. että kyllähän sitä myös ulkomailta....
Tutkiskelun jälkeen päädyin vanhaan englantilaiseen yhtiöön nimeltä Traffords.

Sainkin ihan asiallisen oloisen tarjouksen (ilman maakaskoa, tai mitään kaskoa ylipäätään... eivät suostuneet semmoista myöntämään, tosin en nyt sellaista tarvitse, joten pyysin tarjouksen) Tarjous oli 350 £ veroineen, joka on silloisen vaihtokurssin (ehkä 2 kk sitten maksoin) 469 € vai oliko 496... kuitenkin 1/2 sihvolan hinnasta... voitte arvata kumman otin...
Tämmöioset speciaali nootit oli:

     We regret that we are unable to offer any Hull cover for this aircraft
·          This quotation does not include Pilot Personal Accident cover as we do not provide this as standard, if you wish us to investigate the cost please advise the limits / sum insured you require
·          "Keyfacts about Traffords" is attached to comply with UK legislation (this is a document that all insurance brokers MUST provide to you detailing charges etc)
Please note that we can accept payment at no additional charge over the telephone / fax using Maestro / Debit or Credit Cards

OK, luin vielä liitteenä olleen tiedoston... ja uskokaa tai älkää jälkikäteen vielä kerran ja tarkasti...

Sitten kiltitsti maksoin tuo 350 puntaa, hetken päästä postista tuli vakuutuskirja, leimoineen kaikkineen ja kaikki näytti hyvältä, Pohjolan vakuutus jatkui vielä pitkälle ja uusikin oli jo hyvissä ajoin hankittu....

Sitten alkoikin suksilentokausi ja vanha vakuutus rupesi lähestymään loppuaan.... onneksi tuli vielä vilkaistua sitä engelsmannien paperia ennen pohjolan vakuutuksen loppumista ja sieltä löytyikin pienellä präntätty teksti:

"this insurance does not cover the use of the aircraft  on floats or skies whatsoever"

WTF!  :huh:

kirjoitin sinne välittömästi mitä tämä tarkoittaa.... oikeastaan taidan laittaa koko kirjeen vaihdon näkyviin....tästä:

Minä:
Hello, I was wondering about my insurance. So what I'd like to know: I'm having your insunce conserning about ultralight aircraft registered OH-U238. I'd like to know, when it is said: "this insurance does not cover the use of the aircraft  on floats or skies whatsoever"

So what does it mean? Can I use my airplane with skies or floats or not... is it conserning only hull insurence(that I don't have) or all use is forbitten with skies and floats.

And second if this is like I said above, how can I use my plane with skies or with floats?


Traffords:
We cannot cover any Third Party or Passenger Claims resulting from the use of the Aircraft with either skis or floats whatsoever.

If you elect to use skis or floats then you would not be covered until the Aircraft was either safely airborne or safely landed.


Minä:
Ok, so this insurance is illegal in Finland and so good for nothing. (the third party insurance must always be valid, said by the law).If this is how you really said it is impossible to fly with skis or floats in Finland with your insurance... so if I have understood you right the insurance is valid if airborne with skis or floats but not during take-off or landing... (I would understand this if it would conserne hull insunace)... Well anyway, there is no way to get floats or ski insurnace? Only wheel operations ok?


Traffords:
Yes you are correct, the insurance is fine as you are operating with wheels.

When you decide to operate with skis or floats then it is not and you will need insurance elsewhere UNLESS our Underwriter decides to cover this method of operation.

Kind Regards,


Joten näin meillä  :stupidme:

Kaikkein hauskinta siis on se, että tämä ylimääräinen teksti tuli ilmi vasta kun olin maksanut jo vakuutuksen ja saanut vakuutuskirjan.... No, eipä kesällä suksia tarvi ja kellukkeetkin siintää vasta haaveissa, joten ihan ok hinta siihen nähden... silti, voi olla että tarvitsee ensi talveksi sanoa vakuutus irti ja hommata jostain muualta joku muu vakuutus.... (no se on se kuuluisa joku joka tekee kaiken pahan).... JOten näinä vaikeina aikona katsokaa tarkasti mitä ostatte ja mitä rahoillanne saatte....  :vihaa:
T: Antti Kääriäinen

viper

Tarjosiko sihvola tuota vakuutusta pelkästään tuossa muodossa vai olisiko siitä voinut jättää esim. maavahinkovakuutuksen pois? Hinta ei tosin välttämättä olisi laskenut silloinkaan. Purjekoneeseen kun otin vakuutusta, niin maavahinkovakuutuksen kanssa vakuutuksen hinta oli pienempi kuin ilman sitä. Kalliiksi on mennyt koneiden vakuuttaminen. Taitaa nämä vakuutusmaksut olla kohta pahin uhka kevytilmailun kehityksen kannalta.

HarriL

Onkohan kukaan käynyt vakuutuskauppaa saksalaisten vakuutusyhtiöiden kanssa? Sikäläisen ilmailufoorumin vakuutusthreadin mukaan esim. 80000 euron arvoisen CT:n täyskasko on 2000 eur vuodessa. Ikarukselle pakolliset (ja kai muillekin ultrille) 540 eur ja täyskasko 1200 (ei käy ilmi tuon Ikaruksen vakuutusarvo, mutta maksu lienee sama 2,5% vakuutusarvosta).

t.Harri

lamsah

Joo, tuo vakuutustarjous oli maakaskon kanssa, sen osuus oli 250 €... lähetin uuden vakuutustarjouspyynnön Sihvolalle juurikin äsken ja ilman maavakuutusta... voi olla ettei ole kuin 200 € kalliimpi kuin englantilaisilla.... eli nousua ei olisi viimevuoteen kuin ~200 %... No, näin opiskelijan kuukausituloilla (192€/kk) ei paljon mitään.... "Maailmassa rahaa on kuin roskaa ja roska ei lopu koskaan!"  :2funny:
T: Antti Kääriäinen

Reijo Österberg

2-tahti ultran pakolliset (lentovastuu ja ilmakuljetus) vakuutukset

-Sihvolalta tarjous 19.3.2008 oli 646 € + 18 € + 14 €!

Saksasta tarjous 28.3.2008 (Peter H. Braasch Luftfahrt-Versicherungmakler)(www.phbraasch.de):
-Third Party Legal Liability:
--Sum insured        EUR 1.000.000         EUR 2.000.000
--Annual Premium   EUR  240,00 net       EUR 300,00 net

-Passenger Legal Liability:
--Sum insured       EUR 350.000
--Annual Premium each passenger seat  EUR 360,00 net
Eli yhteensä 600 € net

Oli siinä tarjouksessa muutakin, kuten:
-CSL (Combined Single Limit):
--Sum insured       EUR 1.500.000             EUR 2.500.000
--Annual Premium  EUR 660,00 net            EUR 730,00 net

net, tuleekohan päälle vielä kuluja?
CSL mitä se tarkoittaakaan?
-Reijo Österberg-


lamsah

Joo, kiitos miukulle noista linkeistä, oikeastaan mitä niitä tavatessa tuli havaituksi, niin periaatteessa tuo vakuutus on laiton tai siis ainakin se ei riitä täyttämään viranomaisvaatimuksia...(siis jos toimitaan suksilla tahi kelluttimilla)... but what can u do? Tuon nyt kyllä oikeastaan tiesinkin... ei kai muuta kun kaivamaan kuvetta ja hommaamaan vakuutusta muualta.... jos tässä joskus mielii vielä suksille palata tai kellukkeita harkita... Toisaalta, ainakin nyt voin osoittaa, mitä dokumenttia pitää heilutella, jos rahojen takaisin penäämisessä tulee ongelmia.... no mielenkiinnolla odotan miten asiat etenee... jos jolla kulla on hyviä vakuutus yhtiöitä tiedossa, otan kyllä mielelläni tietoa vastaan

....Onneksi on kesä ja voi operoida pyörillä..... (vaikka ei se suxilentotoimintaa voita [puhumattakaan vesilentotoiminnasta... joskin olen ihan "vihreä" vielä tämän asian suhteen])
T: Antti Kääriäinen

PVartia

-Passenger Legal Liability:
--Sum insured       EUR 350.000

Summa muuten ylittää tuplasti Ilmailulain vaatimuksen. Tyypillisin vahinko lienee hengenlähtö tai muu vakava vamma, joten asialla voi olla vaikutusta maksun määrään.

142 §  /hallituksen esitys (v. 2005):
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+139/2005&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD

"Ilmailun vakuutusasetuksessa vakuutusturvan vähimmäistaso on mitoitettu kaupallisen ilmailun vaatimusten mukaisesti. Asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltio saa kuitenkin kansallisesti säätää alemmasta
henkilövastuuvakuutusvaatimuksesta muussa kuin kaupallisessa kevyessä ei-kaupallisessa ilmailussa. Vähimmäismäärän on kuitenkin oltava vähintään 100 000 erityistä nosto-oikeutta eli noin 116 300 euroa. Ehdotetun momentin mukaan muun kuin kaupallisen kevyen ei-kaupallisen ilmailun vakuutusvaatimus olisi puolet kaupalliselle ilmailulle asetetusta vaatimuksesta, mutta kuitenkin vähintään mainitun  kohdan mukainen kevyitä  ilma-aluksia koskeva vähimmäismäärä eli tällä hetkellä 125 000 erityistä nosto-oikeutta eli noin 145 400 euroa. "

Sellaisia ei vain taida saada mistään. Laainsäätäjä ei voi määrätä markkinoita.


net, tuleekohan päälle vielä kuluja?

Suomessa tietääkseni on Vakuutusmaksuvero, joka on yhtäsuuri kuin ALV, en tiedä, miten tuossa tapauksessa menee.

Pekka Vartia

Esa Virtanen

Viime kesänä kerhon koneelle kävi lentovaurio ja sen asian hoidosta tuli pidettyä 'päiväkirjaa', jonka laitoin kerhon sivulle nähtäväksi:

http://users.kymp.net/kotkanik/oh-pdu/131.html

Toivon, ettei kenenkään tarvi...mutta sattuuhan sitä kuitenkin...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod