Autogyron tulevaisuus Suomessa?

Aloittaja Toma, maaliskuu 14, 2008, 21:40:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Nyt kun saatiin tänne autogyro osuus niin kertokaa nyt arvon autogyrolentäjät mitä suunnitelmia teillä on autogyrolentämisen suhteen.
Miten edistää autogyrotoimintaa Suomessa?
Ainakin tähän asti on ollut todella vaikeata saada koulutusta, osittain opettajapulasta johtuen sekä myös sopivien kaksipaikkaisten autogyrojen puuttumisen takia.
Euroopassa on havaittavissa oikea autogyrobuumi, onko semoinen suunnitteilla myös tänne  :thumbsup:

Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Kyllähän tuo on näyttänyt järkevältä päreeltä varsinkin laillisen hyötykuormansa suhteen.

Mielenkiintoista nähdä, tuleeko se korvaamaan perinteisiä B-ultria monipuolisempana harrastelaitteena.
Ehkä tulevaisuudessa porukka lentää paikallislentonsa gyroilla ja "Tweedy byrdeillä", josta oli jo kolmitahot amerikan ihmemaan foorumilla nähtävänä. Taitaa siis olla aika poistaa lukitus tuosta ketjusta, että se nähtäisiin suomen kielelläkin?
My mind is willing, but purse is weak.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 14, 2008, 21:57:07
Kyllähän tuo on näyttänyt järkevältä päreeltä varsinkin laillisen hyötykuormansa suhteen.
Mielenkiintoista nähdä, tuleeko se korvaamaan perinteisiä B-ultria monipuolisempana harrastelaitteena.

Muutoksen alla olevan EASA:n perustamissopimuksen Liite II:ssa on autogyrot määritelty:

f) yksi- ja kaksipaikkaiset autogirot, joiden suurin lentoonlähtömassa on enintään 560 kilogrammaa;

Eli kuormattavuus on ultraan verrattuna parempi kuin hyvä  :thumbsup:

Markku Hiedanpää

OH-G001 kansallisuus- ja rekisteritunnus on varattuna tälläiselle laitteelle: http://www.xenongyroplanes.com/

SamiM

Onko tämä se joka tulee tännepäin ::) Aika hieno kapistus.

Ray

Moi!

Tämä ensimmäinen Xenon on myyty Turkuun ja saapunee Suomeen heti pääsiäisen jälkeen. Olisi tarkoitus saada kone mahdollisimman nopeasti lentämään ja sen jälkeen se on käytettävissä opettajakoulutuksessa.

Xenon valmistajan kotisivut alla:

http://www.celieraviation.eu

t: Ray

skuosman

Suomen Urheiluilmailuopisto, yhteistyössä alan OSAAJIEN kanssa, järjestää UUDEN (työn alla olevan ) autogyrolennonopettajan kelpuutus PEL M2-81 pahvin saamiseksi koulutusta toivottavasti jo huhtikuussa 2008. Kiirus on mutta katsotaan miten edetään. Uskon, että autogiroista tulee lähes ultrien kaltainen "villitys" ilmailijoiden parissa. Koetamme saada tasokkaita opettajia ja sitä kautta turvallista lentämistä autogiroilla.

Sakari Kuosmanen
www.suio.fi

Hanu

Tässä tuo ylempänä mainittu G001 on valmiina lentoon:


Petri Ahonen

Mitä kuuluu TurkulaisXenonille? Joko "opettajaehdokkailla" on kuljetuslupa, jos vaikka pääsisi kokeilemaan kyydissä olemista... (!)

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - kesäkuu 08, 2008, 18:37:57
Mitä kuuluu TurkulaisXenonille? Joko "opettajaehdokkailla" on kuljetuslupa, jos vaikka pääsisi kokeilemaan kyydissä olemista... (!)

Itseitseäni toistaen; Noh, miten on?

temeli

Mitä uutta kuuluu gyrorintamalle? Joko koulutus on käynnissä vai onko lupakirjoja jo kenties taskussa? Montako uutta autogyroa on nyt myyty? Millaisia käyttökokemuksia on kertynyt,helppo lentää? Miten reissuvehkeenä, mitä painorajoja näillä 2-paikkaisilla?

Petri Ahonen

Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinh? :huh: :huh: :huh: :angel:

masal

Itse en ole autogiroasiantuntija, mutta olen sivusta kuunnellut asioiden etenemistä. Opettajalupakirjojen saannissa on ollut kokelaista riippumattomia viivytyksiä ja tarkastuslentäjien kohdalla sama juttu (IH:n pallottelu ja byrokratia). Lisäksi koulutuskäyttöä rajoittanee se että kaskovakuutuksen saamisessa on ongelmia kun kyseessä on uudehko laite millä ei ole vikahistoriaa, eli vakuuttajat eivät osaa antaa vakuutukselle oikeaa hintaa tai edes koko vakuutusta. Koulutuskäytössä vakuutus olisi parempi kuin hyvä olla.

Eli "tuoreen" lajin ongelmia on päättäjien suunnassa kun eivät osaa asioita päättää. Jotkut harrastajat ovat harkinneet autogiro lupakirjan lentämistä
Ruotsissa missä homma on jo hyvin käynnissä.

Markku Salminen

lappland_flyer

Ruotsissa sattui tässä joku päivä onnettomuus autogyrolla.....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3163518.ab

markku hakamäki

Heip ja AG-asiaa...

AG asiat ovat aina takunneet hallinnossa.  Luvat sekä AG lennonopettajakoulutuksen että lupakirjaan tähtäävän koulutuksen osalta edelleen auki....? Taitaa olla tuolla hallinnossa melkoisia henkilöiden välisiä ongelmia.  Joku jarruttaa....  Olisiko hallintomenettelylaista jotain apua?  Jotain tietoa sieltäpäin  asianosaisille vois jo tulla.

Ei oo ollu paljon kerrottavaa tälläkään palstalla näistä asioista ja oleellisen tuolla jo kaima kertoikin...

Ilmoittelen täälläkin kun asiat ovat siinä mallissa et on jotain konkreettista kerrottavaa. 

Tosta ruotsin onnettomuudesta...  Sanontahan kuuluu, että on kahdenlaisia kopteripilotteja: Niitä jotka ovat kaataneet kopterin ja niitä jotka eivät vielä ole...  Inhimillisiä ihmisiä täs ollaan. Tekniikkakin saattaa pettää. Hyvä ettei pahemmin käynyt.

Toivottavasti asiat pikapuoliin etenisivät ja kärsimättömimpienkään ei tarvitsisi mennä Ruattin pualle koulutusta hakeen.  Onhan sekin tietty ihan hyvä vaihtoehto. jos täällä asioita ei pystytä hoitaan.

terv."ropellipilotti"    -M-




 





lamsah

Hmm...autogyrot...joku vääräleuka voisi "kyseenalaistaa" koko härvelin järkevyyden... Miettikääpä OIKEESTI... niitä kehutaan, että lähtee lyhyeltä matkalta, kulkee hyvin etc. No mietitäänpä totuutta. Jos verrataan autogyroa vaikka nykyajan ultraan, niin voiko ko. ominaisuutta pitää markkinavalttina... Taasen jos ajatellaan matkanopeutta niin autogyro (toisin kuin helikopteri) vetää perässään valtavaa ropellaattioria perässään vastuksena...ihan vaan ajatuksena. Siksi toiseksi, pidän autogyoa miehiä äärettömän rohkeina (siis oikeasti) katsokaa! Ei sillä, että itselläni mitään näitä vehkeitä vastaan olisi, ajatuksia?
T: Antti Kääriäinen

Toma

Taisi olla niin hardcore tavaraa että ovat poistaneet videon  ;D
Terveisin
Tom Arppe

Petri Ahonen


Kuka vertaa Ultraan? Samalla tavalla voi kyseenalaistaa Ultrat; mitä järkeä on pitää yllä lajia kun löytyy parempia ja nopeampia?

AG on yksi tapa nousta maankamaralta. Minulle on ihan ykshailee onko joku toinen tapa nopeampi, parempi, tehokkaampi...

Moni tuttuni pitää minua tyhmän rohkeana kun käyn lentämässä Eurostarilla.
Tyhmäntohkeutta olisi se jos lähtisin suoraan ultran puikoista AG:n puikkoihin tyyliin...mä osaan lentää...
Nostan hattua niille jotka ovat kouluttautuneet ATE-3:lla, JT-5:lla ja muilla vastaavilla. Perheellisenä miehenä olen ajatellut odottaa mahdollisuutta kouluttautua 2 paikkaisella; joku ehtii tarttua puikkoihin eiku-tilanteessa.



markku hakamäki

Hei

Petriltä hyviä huomioita.  Niin lentämisen kuin itse laitteenkin puolesta.  Täytyy muistaa että puhutaan kahdesta täysin erilaisesta lentolaittesta. jos aletaan vaikka vertaan esim ultraa ja agiroa.  Lähtömatkasta ei varmaan kannata kinastella riippuu konetyypistä ja rakenteista.  Verratkaapa vaikka edellä olevisssa kirjoituksissa olevia paikaltaan pomppaavia ja jo aikojen alussa olleita etuvetoisia pomppaavia autogiroja.

Gyroilla lentämisessä on omat niksinsä, aivan kuten muillakin lentolaitteilla.  Kun katsoo Kenin kaputtivideon, näkee ettei kone enää ole hallinnassa vaan kuljettajasta on tullut matkustaja...  näin käy valitettavasti myös muidenkin lentolaitteiden kanssa, jos ei ole riittävää koulutusta/kokemusta/harjoittelua.

Gyrolla lentämisen rohkeudestaen tiedä, mutta sillä on kuitenkin pirun kivaa lentää. Toivottavasti saadaan lähivuosina paljon lisää ag pilotteja Suomenkin taivaalle.

Räyskälässä nähtiin tarkkuuslennon kisojen aikana ILMASSA kaksi gyroa yhtaikaa ilmassa.  Siitä on jo heti aikaa kun näin on ollut!

Myös tuo Gylfen kellukkeilla oleva kone on  hieno.   Gyroista kellukkeilla voisi tulla kova sana tälle vesilentopuolelle, kun noita kenttiä on Suomessa riittävästi auki kesät talvet.

Terveisin "tyhmänrohkea" giropilotti -M-










Dick Gylfe

Terve vaan kaikki!

Autogyroa ei todellakaan pitäisi verrata UL-koneisiin - sen verran erilaisista laitteista puhutaan. Yksi autogyron suuri plussa on muuten ettei se ole juurikaan herkkä tuulelle tai turbulenssille. Autogyro lentää vain vähän täristen turbulenssin läpi, siinä missä ultralla (ja varsinkin A-ultralla) saa tehdä kunnolla työtä jotta kone kulkisi suoraan. Toinen mainittava etu on erittäin laaja nopeusalue, joka esim HTC MT-03:ssa on n. 30-160 km/h.

Koulutuksen alkamista tässä varmaan jokainen odottaa, mutta kuten tässä jo aikaisemmin mainittiin, niin Ruotsissa koulutus toimii jo erittäin hyvin, joten kiireiselle apu löytyy kuitenkin sieltä. Itse kävin koulutuksessa Ruotsissa nyt kesällä, ja lennän nyt kellukkeilla varustetulla gyrolla tällä Suomessa. Vastaan mielelläni kysymyksiin Ruotsin koulutuksesta mikäli joku on asiasta kiinnostunut.

Kuten Markku mainitsi, niin kellukkeet sopivat erittäin hyvin autogyron varusteeksi, ja olen itse erittäin tyytyväinen Full Lotus kellukepakettiin jota nyt käytämme HTC-gyrossamme. Esittelykoneemme onkin nähtävissä Porkkalassa kellukevarustuksella, joten kiinnostuneet voivat sopia esittelystä soittamalla minulle numeroon 0400-497440.

Ruotsissa sattuneen onnettomuuden syystä mainittakoon että kyseessä oli puhtaasti pilotin arviointivirhe. Autogyrollahan voi leijailla ilmassa helikopterin tapaan, kuitenkin sillä erolla että gyrokopteri vajoaa sinä aikana alaspäin. Tästä syystä ei pitäisi koskaan leijailla liian matalalla, jotta ehtii leijailun jälkeen ottaa uutta vauhtia nousua varten. Kyseinen onnettomuus tapahtuikin kun pilotti leiijaili liian matalalla, eikä ehtinyt ottaa uutta vauhtia ennen kun törmäsi puuhun.

Terveisin,
Dick Gylfe

HTC MT-03 esittelygyromme kellukkeilla:

skuosman

Voipi olla, että ihan tällä viikolla (vk29 vuonna 2008) saadaan lupa lentokouluttaa AG opettajat. Sitten vain koetetaan syksyn keleissä tehdä se. Sen jälkeen alkaa varmaan oppilaiden koulutus.

Odotetaan ja nähdään!

saku
www.suio.fi

Petri Ahonen


skuosman

Nyt autogiro-opettajakoulutus on mahdollista - http://www.suio.fi/Autogiro - 23.9.2008 lähtien.
Ainoastaan kaksi autogirolentäjää sai keväällä -08 teoriakoulutuksen autogirolennonopettajaksi. Nyt heillä on mahdollisuus lentää tarvittava lento-osuus Suomen Urheiluilmailuopiston koulutusluvalla. Eiköhän se oppilaiden kouluttaminenkin pian ala!

saku
www.suio.fi

JSi

Morjens kaikille!

Nyt vihdoin, 20 vuoden puuhaamisen jälkeen AG-tulevaisuus näyttää valoisammalta. Toukokuussa saatiin lupakirja- ja opemääräys  ja eilen tupsahti pienehkön odottelun jälkeen ensimmäinen 2-paikkaislupa postista.
Joitain aikoja sitten tuli uuden systeemin mukainen opettajakelpuutus ja tarkastuslentäjän valtuutus myöskin.

Tavoitteena on saada muutama opettaja valmiiksi lähetyssaarnaajaksi lähikuukausien aikan itsenim lisäksi.
Eka kurssi kiinteäsiipismiehille kahden ope-koulutettavan lisäksi alkaa näillä hetkillä.
Kun koulutus saadaan liikkeelle, niin itse hyppään hieman sivuun ja toimin kollegoiden oppilaille tarkastuslentäjänä.
Yritämme saada aikaiseksi maakuntakierroksen mahdollisimman pian esittelykurssien jakamiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi.

Koneita on tulossa tulevan talvikauden aikana ilmeisesti useampia 2-paikkaisia tehtailta maahan lisää.
Veikkailen uuden buumin alkua.

Yours Silva

Riku Liljeström

Kun katsoo tuota kellukkeilla olevaa giroa, niin tulee mieleen, että ei taida kovin helposti kaatua kovassakaan (sivu)tuulessa roottori pysäytettynä. Siipipintaa verrattuna lentokoneeseen aika vähän. Eli jos giron etuihin kuuluu hyvä tuulensieto, niin koskee myös vedessä liikuttelua?

Petri Ahonen

Tämä tulee mutuna joten se ei ole Jumalan sanaan verrattavissa oleva totuus... :angel:

Laskuasussa, jos gyro tekee kovan laskun voivat roottorit joutua sakkaukseen, roottorin pyörintänopeus laskee ja ylös alas- liike muuttuu isommaksi; pahimmassa tapauksessa vie pyrstön mennessään...

Eli; varmasti gyro kestää paremmin tuulta lentämättä selälleen mutta; tuuleen liittyy aallokko, lentoonlähtö tahi lasku kovaan aallokkoon voi aiheuttaa saman kärjen sakkaamisen...vai??? :stupidme:

En ole koskaan lentänyt gyrolla... (kuten varmaan yllä selviääkin... ;)  )

markku hakamäki

Hei Petri ja muut

Hyviä kysymyksiä esität!  Mutta pitää pikkasen sitten myös perehtyä tähän pyöriväsiipisten "aeromystiikkaan" ja roottorin ja tavallisen siiven sakkauseroihin. Kunhan nyt saadaan ensimmäiset oppilaskurssit kunnolla alkamaan, niin tervetuloa opetteleen/keskusteleen näistäkin asioita siellä.  Vedessä lliikumista voi verrata vaikka "rämeveneellä" liikkumiseen, periaate lähes sama.  Roottorin käyttäminen/käyttäytyminen on myös opeteltava/osattava, ettei tuonkaltaisia vahinkoja sattuisi. 

Aiheesta enemmän sitten kursseilla!

t -M-

JSi

Tämän hetken tietoa autogyro-koulutuksesta:

*Meneillään olevan ope- ja muuntokoultuksen jälkeen meillä on opettajia
-Räyskälä-Hyvinkää-akselilla kaksi herraa, Seppo V. ja Markku H. Näyttäisi siltä, että toukokuussa on kelpparit taskussa ensimmäisiä harjoitusoppilaita varten
-Turun seudulla Petri V. Ope-kelpoisena APL-luokkaan varmaan alkukesän aikana.
-Pohjanmaalla Mika R. Ope-kelpoisena APL-luokkaan arviolta heinäkuussa.
-Jyväskylä-Räyskälä- akselilla JSI, APL FI taskussa.

*Ensimmäistä peruskurssia kaavaaillaan alkamaan toukokuussa. Teoriat pidettäisiin jossakin keskisessä Suomessa, jotta eri puolelta ennakkoon ilmoittatuneet kiinnostuneet pääsevät kohtuudella mukaan.
Teoriat neljänä viikonloppuna ja lentokoulutus päästään aloittamaan parin viikonlopun jälkeen.
Päivämäärästä päätetään kuluvalla viikolla.
-> Lentokoulutus-paikkakunnat olisivat esimerkiksi Räyskälä/ Hyvinkää, Jämi/ Kauhajoki, Turku/ Jyväskylä.
Ainakin ensi vaiheessa lennetään kahdella koneella - vakuutusmaksut ovat sen verran hurjat...

*Ainakin yksi konekimppa on vireillä Hyvinkään suuntaan - ottakaa yhteyttä Markku Hakamäkeen tai Vihavaisen Seppoon.

*Esittely-tilaisuuksia tullaan järjestämään alkavan kauden merkeissä Räyskälässä, Vesiksellä, Jämillä, Turussa ja Keski-Suomessa.

*Kuluvalla viikolla Räyskälässä lennetään koulua OH-G001:llä ja on siellä nähtävillä to-la.

Juha S.

JuhLa

Kuis on AG-ilmailu elänyt (ja kasvanut) tämän vuoden aikana? Muutamassa tapahtumassa on tullut nähdyksi näitä moderneja yksilöitä, mutta ainakin keskusteluissa referaatit ovat jääneet hyvinkin yksittäisiksi.

skuosman

Opisto on AG-kouluttajien kanssa yhteistyössä ja teoriakoulutus onnistuu isolta osalta jo nyt ultra/mopu-teorioilla netissä.

Minun mielestäni autogirosta tulee vielä lähes samanlainen buumi kuin ultrista 2000-luvun alussa. Katsotaan mitä löytyy AERO 2010 messuilta!

saku
www.suio.fi

Dick Gylfe

HTC:n gyrokopterit ovat vahvasti esillä AERO 2010 messuilla. MTO Sportin lisäksi nähtävänä on ensimmäistä kertaa Calidus kellukkeilla sekä Calidus Cabriolet-kuvulla.

Dick Gylfe
www.kevytilmailu.com

arvo_taupila

Gyrocopetr Team Taupilan,jokakeväinen matka Amerikkaan SUN and FUN ilmailutapahtumaan ei vahvistanut käsityksiä siitä että mitään merkitävää buumia olisi tulossa gyrojen suuntaan mailmalla .

vihsep

Tervehdys teille kaikille. Miksi mennä merta edemmäs kalaan kun meillä täällä Euroopassa on maailman hienoimmat gyrot, AERO 2010 käyneenä voin näin sanoa. Voisiko tätä nyt minään alkavana buumina pitää kun meidän gyropilottien määrä on kuluneena vuotena lähes kaksinkertaistunut? Myös tehdasvalmisteisten koneiden osuus on jo puolet kokonaismäärästä.

Nyt hyvät ystävät on tilaisuus liittyä joukkoon, kun tulevan tuokokuun 22. - 23. päivinä Jämillä pidetään kevään muuntokoulutuksen teoriat. Koululentoihin on käytettävissä ainakin kaksi Xenonia ja yksi Magni M24 Orion. Viime syksynä teoriat suorittaneiden lento-osuus on par'aikaa käynnissä pohjanmaalla ja Hyvinkäällä, olette täälläkin tervetulleet tutustumaan toimintaan.


Seppo Vihavainen
www.magnigyronordic.com


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod