Kirjoittaja Aihe: Nokkapyörä vs kannuspyörä  (Luettu 4680 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ansis

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 594
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Nokkapyörä vs kannuspyörä
« : Maaliskuu 25, 2004, 15:42:42 »
Jos vielä itketään koneen omamassasta niin miettikää: Nokkateline painaa helposti 5 kg enemmmän kuin kannusteline. (Kannus)pyörän keksimisen jälkeen niitten ominaisuudet paranivat reippaasti verrattuna kannuslusikkaan ja menivät kertaheitolla nokkapyörätelineistä ohi. Kaikkein hankalin kone käsitellä sivutuulessa on mielestäni Beawer jonka ohjattava nokkapyörä on kaksin rullatessa ilmassa ja kannuspyörä on vapaasti kääntyvä, joutuu kikkailemaan jarruilla joita hallitaan samalla kädellä kuin tehoa.
Lisäksi  kannuskoneen pitkä akseliväli tekee siitä miellyttävän rullattavan epätasaisilla pinnoilla.
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Nokkapyörä vs kannuspyörä
« Vastaus #1 : Maaliskuu 26, 2004, 12:32:42 »
Tossakin suhteessa kannuspyörällinen kone on edukseen, eihän niitä pyöriä siellä ilmassa tarvita ilmanvastuksina yhtään enempää kuin on tarpeellista. Falkessakin on vain yksi iso pyörä siinä ohjaamoon puoliksi upotettuna...

PS. mitenkäs Kari saisit tuon nokkapyörän vaihdettua kannuspyöräksi tuossa sinun nimen alla pyörivässä vekottimessa?? ;) Vaatii ainakin muutosluvan...
Markku Salminen

Poissa Ansis

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 594
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Nokkapyörä vs kannuspyörä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 26, 2004, 14:41:02 »
Pitäis varmaan laittaa Tomalle lupahakemus privana...
Saattaa vaatia ton kuvankäpistely myös virka-apua.
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Nokkapyörä vs kannuspyörä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 31, 2004, 22:55:03 »
Lupahakemus hyväksytty...

On kannuspyöräkone ainakin vaikeammasta, ja aivan varmasti tehokkaammasta päästä.

Näin ihka elävänä lentelevän Oshkosh:ssa -92, ei ollut paljon väliä jos lenteli kyljellään rungon varassa tai miten päin vaan, aina näytti tehot riittävän...

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2004, 23:05:21 kirjoittanut Toma »
Terveisin
Tom Arppe

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Nokkapyörä vs kannuspyörä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2004, 10:30:52 »
Jee, tuossa koneessa kiteytyy kannuspyöräkoneen kaikki houkuttelevat ominaisuudet... vai mitenköhän on sen sarkapellon käyttö kenttänä  :D  
Markku Salminen

Poissa Ansis

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 594
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Nokkapyörä vs kannuspyörä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 02, 2004, 11:33:09 »
Moottoriteho korvaa huonon suunnittelun.

TNX Toma :yee:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2004, 11:33:53 kirjoittanut Kari Ansamaa »
My mind is willing, but purse is weak.

JPK1990

  • Vieras
Re: Nokkapyörä vs kannuspyörä
« Vastaus #6 : Marraskuu 17, 2005, 19:06:29 »
jos kannuspyörä olisi parempi niin sitä käytettäisiin matkustajakoneissa, horneteissa, avaruus-sukkuloissa jne.
onhan se kannuspyöräkin tietysti hyvä mutta henkilökohtaisesti pidän nokkapyörästä. >:D

 

Powered by EzPortal