Kirjoittaja Aihe: Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin  (Luettu 14389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Armin Züger

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 141
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin
« : Marraskuu 17, 2007, 22:57:13 »
Matkan idea

...yhdessä lauseessa: VFR lento pienkoneella Suomesta Sveitsiin ja takaisin

  • Lähtöpaikka Helsinki-Malmi EFHF
  • kohdekenttä Wangen-Lachen LSPV (aikoinaan kotikenttäni)
  • Laskettu kokonaisaika matkalle: 18 pv (10-11 pv meno/paluu ja perilläolo 6-7pv Sveitsissä)
Heti alkuun täytyy kertoa että Ykkösnavigaattori ei halunnut nähdä vain lentokenttiä ja istua lentokoneessa kun ulkona on lämmintä
ja kesää (KESÄ = kesäterassi, kesäravintola). Matkan idea siis EI ollut lentää mahdollisimman paljon ja istua koko päivään koneessa,
tai käydä sadalla eri lentokentällä. Idea oli nähdä hienoja paikkoja matkan varrella, jonne ei pääse niin helposti kuin pienkoneella.
Reitit ja välilaskupaikat valittiin ensisijaisesti turistin ja kulttuurin näkökulmasta.
Tämä näkee kuvista (Ykkösnavigaattori oli samaan aikaan ykköskuvaaja), ja myös koko matkakertomuksesta.

Tärkeimmät ehdot siis:

  • Kaupunki on turistin näkökulmasta mielenkiintoinen
  • Lentokenttä sijaitsee kaupungin reunalla tai tosi lähellä.
  • Päivän reitit ovat kohtullisen lyhyt, että on aikaa rentoutumaan ja tutustumaan kaupunkiin ja nähtävyyksiin.
Ensimmäiset selvittelyt tehtiin keväällä:
koneen varaus, matkaopaat kirjastosta, sen perusteella pääreitin valinta + vaihtoehtoja, ICAO karttojen osto
Jeppesen trip kittien osto vasta 2 viikkoa ennen lentoa.
Lentokone: Piper Arrow (varustus: VOR/DME/ADF/Tranponder, ilman GPS).
Matkan ajankohta: Kesällä 2006

Kartat:
  • Helsinki West
  • Ruotsin ICAO (Gävle, Stockholm, Göteborg, Malmö)
  • Viron ICAO
  • Saksan Jeppesen VFR-GPS kartat ED-3, ED-4, ED-5, ED-6
  • Sveitsin ICAO
  • Jeppesen Trip Kit Germany + Sweden (VAC kartat ja kenttien tiedot)
  • lisäksi VAC ja ENR karttoja ja muita täydentäviä tietoja internetistä (Bornholm, Kalmar, Kuressaare, Bamberg, Innsbruck ja muita)
  • raaka-suunnittelu Saksan ilmatilan lennoista (på tyska): www.fl95.de
Navigointi tapahtui VOR/DME:lla ja ICAO kartalla.
Sopivat reittipisteet lentosuunnitelmaan (FPL) on saatu useimmiten enroute (ENR)-karttoista (esim. Viron EE ENR 6.1 internetistä).
Saksan sisäiset lennot lennettiin ilman FPL.
Lentosuunnitelmat laitettiin osaksi puhelimitse, osaksi internet-FPL palveluilla.
Kuittaus (onko suunnitelma hyväksytty tai ei) näkee internetistä ja/tai voi tilata tekstiviestinä.
Palvelut sisältyvät useimmiten myös säätiedot + NOTAMit jne. Huomioitava että FPL reitin säännöissä voi olla pieniä eroja riippuen valtiosta.
Ruotsissa/Virossa(?) (kuulemma ICAO standardin mukaan) vain virallisia reittipisteitä ja koordinaateja on sallittu, ei kaupunkien nimejä.
Saksassa myös kaupunkien nimet ovat sallittut.

Käytetyt internet-palvelut olivat mm.:

Osa 1 - Menomatka

Päivä 1
EFHF-ESSV (Malmi-Visby) Lentoaika 2:50
Lentoonlähtö n. klo 15h LT. Sääennuste lupaa vain parasta. SWC-kartta on tyhjä, ei yhtään rintamaa Pohjois-Eurooppassa, ja melkein pilveetön.
Heti alussa lennettään koko matkan pisimmän reitin. Myös radioliikenteen asiat kannattaa miettiä etukäteen (lopuksi lasketaan 8 erilaista taajuutta).

  • Lentoonlähtö Malmilta
  • Viron FIR alueen rajanylitys DOBAN:in reittipisteellä
  • Tallinna (EETN) jää itään, lennämme Kuressaaren kentän (EEKE) yli (KRS VOR)
  • Latvian FIR-rajan ylitys LATEG-nimisellä reittipisteellä
  • Ventspilsiin (VNT VOR)  yli, ja kaarretaan länteen, avomeren yli Visbyyn (ESSV)
  • Latvian/Ruotsin FIR rajanylityspiste on EVONA
Tässä ollaan Virossa, Paldiskin lähellä <a href=" " target="_blank">(google maps[/url]) rannikkolla.
http://img154.imageshack.us/img154/2842/ohpjusveitsiin001pu4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img175.imageshack.us/img175/2262/ohpjusveitsiin003cf1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Latvian rannikko, LATEG:in jälkeen (ks. <a href=" " target="_blank">google maps[/url]).
http://img167.imageshack.us/img167/1694/ohpjusveitsiin012he0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/1714/ohpjusveitsiin013vk6.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Ventspilsin kaupunki (ja taustalla lentokenttä) <a href=" " target="_blank">(google maps)[/url]
http://img167.imageshack.us/img167/5992/ohpjusveitsiin014sv5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Visby (ESSV), parking ja tavaran purkaminen (<a href=" " target="_blank">google maps[/url]).
http://img167.imageshack.us/img167/3765/ohpjusveitsiin016wp8.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Avainsanat Visby:stä: UNESCO maailmanperintö, Hansakaupunki, Ruotsin suurin ravintolatiheys. Kiva paikka, mutta ei halpa.
Hotelli oli onneksi varattu etukäteen (ainoa kerta koko matkan aikana).
Muita kuvia Visbystä
http://img167.imageshack.us/img167/8941/ohpjusveitsiin017nh2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Stora torg, St. Karins kirkon raunio (<a href="http://gotland.net/webbkameror-gotland/stora-torget-visby.asp" target="_blank">weppikamera tässä[/url]).
http://img167.imageshack.us/img167/3781/ohpjusveitsiin018lu3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Iltatunnelma venesatamassa (Gästhamn)
http://img167.imageshack.us/img167/5316/ohpjusveitsiin021ef4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

keskiaikainen tunnelma
http://img167.imageshack.us/img167/9007/ohpjusveitsiin028gk1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 2
ESSV-EKRN (Visby-Bornholm/Rönne) Lentoaika 1:45
Lentoonlähtö ennen klo 12, kiitotie 03 eli pohjoiseen, pian kaarto länteen ja lopuksi etelään, seurataan Ölannin rannikkon,
ja saaren eteläkärjestä Bornholmiin. Matka menee pari R- ja D-alueen (ES-R 64M/S, ES-D 166, ES-D 138) läpi,
eli selvitys kysyttävä radiolla.
Ölannin pohjoiskärki <a href=" " target="_blank">(google map)[/url]
http://img167.imageshack.us/img167/3992/ohpjusveitsiin033jw3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Öland
http://img167.imageshack.us/img167/4061/ohpjusveitsiin036gi5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Lähestyminen Rönnen kentälle <a href=" " target="_blank">(Google map)[/url]. Erittäin mukava lennonjohto. 2-mot turpoprop-reittikone on kiitotiellä valmis lähtemään,
me teemme pari ympyrä loppuosassa. Torni kiittää kovasti 'thank you very much for your cooperation'.
Kentällä on hyvin varustettu briefing (Kartat, puh, tietokoneet, ja ruudussa jo valmiit briefing-linkit pohjoismaalaisille ja saksalaisillekin).
Toimistoajan ulkopuolella laskeutumismaksut/bensa/pääsy platalle hoidetaan puhelinsoittolla.
Saksalaisia vieraita olivat selvä enemmistö, koska bensa on paljon edullisempi Tanskassa kun Saksassa.
http://img167.imageshack.us/img167/8048/ohpjusveitsiin044ij2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Bornholm Navigaattorin näkökulmasta (tästä lisää myöhemmin (b))   
http://img167.imageshack.us/img167/633/ohpjusveitsiin045yv6.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Tori Rönnessä. lauantai-ilta, kesäisen lämmin sää, mutta (meidän mielestä - liian) rauhallinen paikka Visbyn jälkeen.
http://img167.imageshack.us/img167/5000/ohpjusveitsiin048yf1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Auringonlasku  hotellin terassilta oli upea. Iso liikennematkustajien hotelli, jossa järjestettiin koiranäyttely
http://img167.imageshack.us/img167/7043/ohpjusveitsiin050kz4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 3
Tänään tule paljon tiimaa. Ensin välilasku Pohjois-Saksassa, sitten jatkolento Etelä-Saksaan.
1. EKRN-EDAX (Bornholm/Rönne-Rechlin/Lärz) Lentoaika 1:10
2. EDAX-EDFR (Rechlin/Lärz-Rothenburg o.d.T.) Lentoaika 2:20
Deutschland wir kommen! Reitti DETNI-TRT VOR. Berlin Control vastaa meille väärällä tunnuksella - ilmeisesti tanskalaisten vika?
Hän ottaa selityksemme vastaan ja käskee koodamaan 0022 (Huom: nykyisin yleinen VFR koodi on 7000, koodi 0021 ja 0022 ei enää voimassa).
Saksassa on just jalkapallo-MM alkanut. Tämä merkitsee että isoja rajoitusalueita jalkapallostadionien ympäri on otettava huomioon reittivalinnassa.
Aktivointi tapahtuu 24 tunnin varoitusajalla.

Ennen lentoonlähtöä Rönnestä. Tankkauspalvelu, todella ystävällinen kaveri. Laitetaan myös lisäsäiliön täytteen, näin bensaa rittää Saksan läpi.
http://img167.imageshack.us/img167/9905/ohpjusveitsiin053mx3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Ykkösnavigaattori Tuija esittelee pelastusliivien käyttö  :thumbsup:. Käsi meni poikki noin viikko ennen lentoa.
Lähtöpäivällä klo 14 hän kävi vielä tarkistuksessa. Onneksi kaikki oli ok ja matka toteutui.
http://img167.imageshack.us/img167/4043/ohpjusveitsiin055ke4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Lentoonlähtö, Rönnen kaupunki
http://img167.imageshack.us/img167/3060/ohpjusveitsiin057xr2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Rügen
http://img167.imageshack.us/img167/8647/ohpjusveitsiin058li1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/2320/ohpjusveitsiin059wn7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

<a href=" " target="_blank">(google map)[/url]
http://img167.imageshack.us/img167/1109/ohpjusveitsiin060hj5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/9198/ohpjusveitsiin061bx5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Stralsund <a href=" " target="_blank">(google map)[/url]
http://img167.imageshack.us/img167/124/ohpjusveitsiin062je8.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Lentokenttä Rechlin/Lärz EDAX.
 
Kentän NOTAM kertoi vain että kiitotien reuna on siirretty noin 300m
Lähestymisessä luulimme että kentän ympäri olisi iso auttopurkaamo.Lähempänä selvisi että se oli telttakylä!
Kentällä on vuosittainen musiikkitapahtuma ('Fusion Festval Lärz') menossa.
http://img167.imageshack.us/img167/286/ohpjusveitsiin069qh8.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Apron Rechlin/Lärz <a href=" " target="_blank">(google map)[/url].
http://img167.imageshack.us/img167/6332/ohpjusveitsiin070om5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Opittu: tornihenkilö puhui vain saksaa. Hän ei ymmärtänyt ilmoituksemme (englanniksi) että tulimme lentosuunnitelmalla,
ja me emme toistaneet sen saksaksi.
Lopuksi ACC :police:  :knuppel2: soitteli tornihenkilölle ollaanko me laskeutuneet... :dontknow:
Täytyy muistaa ensi kerralla että 
Saksassa pienillä kentillä 'tornihenkilö' on lähinnä kenttäpäällikkö EIKÄ lennonjohtaja,
ja siksi hän ei päättä lentosuunnitelman automaattisesti, jos ei pyydä erikseen.

Tauon jälkeen jatketaan etelään, Rothenburgiin. Reitti on suunniteltu niin että Berlinin TMA jää länteen:
Pritzwalk-Magdeburg (MAG)-Gotha (GOT)-Erfurt (ERF)-Schweinfurt (KTG) - Rothenburg.
Rechlin-Lärzin kiitotie ja telttakylä ilmasta.
http://img167.imageshack.us/img167/9558/ohpjusveitsiin071br5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Jokimaisemia, Elbe-joki (ks. <a href=" " target="_blank">google map[/url]) matkalla Rothenburgiin.
http://img167.imageshack.us/img167/9075/ohpjusveitsiin073rf7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Saksassa yleisellä info-taajuudella ei ole hiljaista, saksalaiset kyselevät paljon ja jatkuvasti rajoitusalueiden yms. voimassaoloajoista.
Sää on hyvä ja keski- ja Eteläsaksasta löytyy monta kenttä jossa on purjelentotoimintaa. Ja purjekoneita on todella paljon ilmassa. Silmät auki vaan.
Tässä ollaan jo Rothenburgissa (Rothenburg ob der Tauber) <a href=" " target="_blank">(Google map)[/url] (Rothenburg sijaitsee Nürnbergistä noin 50km länteen).
Kun saavumme kentälle, on vain muutama vapa parkkipaikka ruoholla. Seuraavana aamupäivällä (maanantaina) kone seisoo ihan yksin siellä.
Kuten aina, kysymme taksikuskilta neuvoja hotellista ja lopuksi me asumme vanhan kaupungin keskustassa, konditoriassa (jolla on 2-3 huonetta).
Kaupunki oli pieni mutta hieno. Samaan aikaan oli Sommerfest eli kesäjuhlat ja elävä bändi ja 'Oktoberfeststimmung'.
Päätämme että mennään huomenna ensin Innsbruckiin, ja vasta sen jälkeen Sveitsiin.
Lennonvalmistelu tehdään kaupungissa internet-kahvilassa, jossa tulostetaan Innsbruckin kartat + laitetaan lentosuunnitelman valmiiksi.
http://img167.imageshack.us/img167/842/ohpjusveitsiin079ul8.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/1952/ohpjusveitsiin080ed8.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/8083/ohpjusveitsiin081mh6.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

(huom. tivoli-laite kuvan keskella)
http://img167.imageshack.us/img167/9805/ohpjusveitsiin084nq0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/9946/ohpjusveitsiin085lc4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/4180/ohpjusveitsiin086ex2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/7052/ohpjusveitsiin096ou3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/2752/ohpjusveitsiin097vd5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 4
EDFR-LOWI (Rothenburg o.d.T.-Innsbruck) Lentoaika 1:35
Rothenburgin platalla ennen lentoonlähtöä.
http://img167.imageshack.us/img167/1438/ohpjusveitsiin098ka2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Torni
http://img167.imageshack.us/img167/9872/ohpjusveitsiin099yz0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Edellisen päivän iltapäivällä/illalla oli Insbruckissa kova tuuli METAR:in mukaan. Kun saavumme, on melkein tyyni.
illalla on jälleeen kovia ukkosia ja myrskyinen tuuli.
Saapunut Innsbruckiin (<a href=" " target="_blank">google maps[/url]). Innsbruckissa oli matkan kallein AVGAS: 1.88 EUR/litra
http://img167.imageshack.us/img167/4784/ohpjusveitsiin106am2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Goldenes Dacherl (Kultainen katto)
http://img167.imageshack.us/img167/1825/ohpjusveitsiin111ca4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Inn-joen sillalla
http://img167.imageshack.us/img167/8890/ohpjusveitsiin114oo7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 5
LOWI-LSZR (Innsbruck-Altenrhein) Lentoaika 0:55
LSZR-LSPV (Altenrhein-Wangen/Lachen) Lentoaika 0:25
Lento Inn-joen laaksossa länteen, Arlbergin yli, ja ollaan jo Sveitsissä. Altenrhein (<a href=" " target="_blank">google maps[/url]) on virallinen tullikenttä.
Huomioitava että kenttä on suljettu lounasaikana - laskuja ja lentoonlähtöjä ei sallittu!
Jatketaan  lounaan juälkeen Wangen-Lachenin LSPV korppikentälle, joka on menomatkan päämääräkenttä.
Apron LOWI Innsbruck, ennen lentoonlähtöä. Tuuli 2 kt.
http://img167.imageshack.us/img167/2145/ohpjusveitsiin126hv5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/4606/ohpjusveitsiin127xe4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Arlberg
http://img167.imageshack.us/img167/8947/ohpjusveitsiin128jo7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/9926/ohpjusveitsiin129fg7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Saapuminen Altenrheinissa
http://img167.imageshack.us/img167/7806/ohpjusveitsiin130fq0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Perillä Wangen-Lachenin lentokentällä (LSPV): sorsat hakevat varjoa koneiden alla. Kuuma on!
http://img167.imageshack.us/img167/4085/ohpjusveitsiin135gv6.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Menomatka kartalla
http://img219.imageshack.us/img219/5636/map11dh3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin



Osa 2 - Perillä ollaan

Pari kuvaa perilläolosta (täysin off-topic)
Ukkosmyrsky Zürichinjärvellä.
http://img167.imageshack.us/img167/6960/ohpjusveitsiin159zy8.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img167.imageshack.us/img167/6691/ohpjusveitsiin160uq4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Einsiedelnin barokkiluostari
http://img167.imageshack.us/img167/1216/ohpjusveitsiin170gi0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Tierpark Goldau, Ykkösnavigaattori ja pedot. Tiukka paikka!
http://img167.imageshack.us/img167/5823/ohpjusveitsiin181nk9.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Italia on voittanut jalkapallon-MM skabat. The day after, Rapperswil
 :wave:
http://img166.imageshack.us/img166/2539/ohpjusveitsiin343tu2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin



Osa 3 - Paluulento

Päivä 1
LSPV-LSZR (Wangen/Lachen-Altenrhein)Lentoaika 0:30
LSZR-EDNY (Altenrhein-Friedrichshafen) Lentoaika 0:10
EDNY-ETEJ (Friedrichshafen-Bamberg) Lentoaika 1:30

Paluumatka menee ensin Altenrheiniin (tulli/tankkaus), ja sieltä rajan yli lähellä olevaan Friedrichshafeniin.
Altenrheinissä lentoonlähto kiitotieltä 10, Bodensee-järven yllä näkyvyys on aika huono. Muutaman minuutin lennon jälkeen ollaan jo perillä.
Friedrichshafenissa parkkipaikka on aika kaukana, ja pienbussi tulee hakemaan ja kuljettaa saapumishalliin.
Vielä pieni kahvitauko ja keskustelu, sitten päättämme, että Bamberg on seuraava kaupunki. 
Bambergin kenttä on US-tukikohta, PPR arkisin (ohjeet ja kartta löytyy wepistä).
PPR siksi että arkisin saksalainen Flugplatzleiter tulee erikseen paikalle. PPR-Puhelinsoitto ja asia OK.
Lähestyminen Altenrheiniin
http://img166.imageshack.us/img166/1043/ohpjusveitsiin356dv1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Friedrichshafenissa <a href=" " target="_blank">(google map)[/url]
http://img166.imageshack.us/img166/4218/ohpjusveitsiin357qx4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Suunnittelu ennen jatkoa - me mennään Bambergiin
http://img166.imageshack.us/img166/3863/ohpjusveitsiin358wl2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Crew bus. Yleisilmailijoille on oma portti/tavaratarkastus lähtöhallissa (kuvassa ei ole lähtöhalli:-).
http://img166.imageshack.us/img166/6024/ohpjusveitsiin359nm3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Zeppeliini
http://img265.imageshack.us/img265/6165/ohpjusveitsiin360ok2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Apron
http://img265.imageshack.us/img265/8549/ohpjusveitsiin361jf5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Lähestyminen Bambergiin
http://img166.imageshack.us/img166/6294/ohpjusveitsiin366ca5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Bambergin tornissa on mukava vanhempi tyylikäs herrasmies. Heti laskun jälkeen tulee kysymys tarvitsemmeko bensaa ja/tai taksin.
Laskeutumismaksu maksetaan, ja sovitaan että huomenna lentoonlähtö on klo 10. Hän lupaa tulla taas paikalle.
Huomiseen on luvattu huonompi sää. Nautitaan siis tänään!

Avainsanat Bambergista: 
aikais-keskiaiakinen suurkaupunki, ainoa alkuperäisessä muodossa säilynyt Keskieurooppassa (ei pommitettu toisessa maailmansodassa),
UNESCO-maailmanperintö, Regnitz-joki.
Kuvia Bambergista (<a href=" " target="_blank">Google maps[/url]):
http://img166.imageshack.us/img166/9906/ohpjusveitsiin367db7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

vanha raatihuone
http://img166.imageshack.us/img166/3914/ohpjusveitsiin369hj1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/2168/ohpjusveitsiin372ps5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Tuomiokirkko (sisällä mm. kuuluisa <a href="http://www.fotocommunity.es/pc/pc/cat/33/display/10629369" target="_blank">Bamberger Reiter[/url] patsas)
http://img166.imageshack.us/img166/8232/ohpjusveitsiin377pl0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/5093/ohpjusveitsiin382we1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Talot joen rannalla olivat aikoinaan kalastajien taloja.
http://img166.imageshack.us/img166/1328/ohpjusveitsiin385ds5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


sama paikka, jäääteölbaarissa
http://img166.imageshack.us/img166/8484/ohpjusveitsiin388ij0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 2
ETEJ-EDCA (Bamberg-Anklam) Lentoaika 2:25
Sää on tähän asti ollut mainio. Eilisen sääennusteen jälkeen oli selvä että tänään emme pääse niin helpolla. Pohjois-Saksassa sää on ok,
Bambergissa samoin, mjutta välillä on lämminrintama. Näkyvyys ei ole kovin hyvä, mutta kuitenkin niin hyvä että pääsemme pohjoiseen ja Anklamiin.

Yksi syy (paitsi matkaopas), miksi valitsimme Anklamin: US-presidentti on vierailulla pohjois-Saksassa, ja sen aikana tulee iso rajoitusalue voimaan,
jossa VFR lennot ovat kielletyt. Anklam sijaitsee rajoitusalueiden (ympyrä + pyöreä alue kartalla) lähellä mutta sen ulkopuolella (ks. punainen piste kartalla).
http://img100.imageshack.us/img100/1921/statevisitrareasl2yr2.gif
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Anklam <a href=" " target="_blank">(google map)[/url] on pieni Hansakaupunki aika Saksan koiliskulmassa, Puolan rajan lähellä. Lentokenttä itse on kaupungin reunalla.
Taksikuljettaja ihmettelee: "miksi te tulette tänne? Puolessa tunnissa te olette nähneet kaiken!"
Niin, olihan Anklam pieni ja aika hiljainen mutta meidän mielestä vierailun arvoinen.

Anklamin hallissa. Torni tarjosi jo radiolla hallipaikan. Hallin seinällä on edelleen 'Interflug'-taulu.
http://img166.imageshack.us/img166/8963/ohpjusveitsiin390oy5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Poliisin helikopteri laskeutui pari minuuttia meidän jälkeen (rajoitusalueen valvonta jawohl!  :police:)
http://img166.imageshack.us/img166/2478/ohpjusveitsiin391qd8.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

 (b) (b) Bier her!
http://img166.imageshack.us/img166/156/ohpjusveitsiin393fv7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Anklamissa on mielenkiintoinen kaupunginmuseuo (Museum im Steintor)
Lentokentällä oli sodan aikana Arado-lentokonetehdas.
http://img166.imageshack.us/img166/5971/ohpjusveitsiin397bv0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Anklam on Otto Lilienthalin syntymäpaikka.
http://img166.imageshack.us/img166/9630/ohpjusveitsiin399qc6.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Nikolaikirkko. Toisen maailmansodan viimeisissä päivissä ammuttu tuuleen, restaurointityö on alkanut vasta pari vuotta sitten.
http://img166.imageshack.us/img166/5930/ohpjusveitsiin400ma7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/7995/ohpjusveitsiin401dq4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/5310/ohpjusveitsiin402ne5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Hotelli
http://img166.imageshack.us/img166/2487/ohpjusveitsiin406ie3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/6168/ohpjusveitsiin408lw5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Anklamin Lentokenttä EDCA
http://img166.imageshack.us/img166/552/ohpjusveitsiin418wd1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Koneiden näyttely
http://img166.imageshack.us/img166/6353/ohpjusveitsiin417xa2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/1646/ohpjusveitsiin419vq2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/1073/ohpjusveitsiin420er0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 3
EDCA-EKRN (Anklam-Bornholm/Rönne) Lentoaika 0:45
EKRN-ESMQ (Bornholm/Rönne-Kalmar) Lentoaika 1:00
Lentoonlähtö Bornholmiin on vähän kyseenalainen, koska US-presidentin rajoitusalue on edelleen voimassa ja ainoa tie Tanskaan
Saksan alueelta menee ('tavallisen') rajoitusalueen D 47 läpi. Ystävällinen tornihenkilöstö kaivaa puhelinnumerot esille.
Puhelunsoiton jälkeen tiedämme että ammunta-aluella ei ole toimintoa. Virkailija kehuttaa että laitamme lentosuunnitelman kuten tavallisesti.
Alles klar, Lentosuunnittelma menee faksilla ja me rullataan noin tunti myöhemmin kiitotielle.
Torni pyytää että rullaus ja lentoonlähtö tapahtuu kiitotien pohjoispuolella, kiitotiellä on maalaustyö menossa.
Noin 5 min lentoonlähdön jälkeen otamme yhteyttä Berlin Infoon, ja vastaus pyyntöömme on "you may proceed directly to your destination"
(joka merkitsee että reitt menee osittain Puolan aluen läpi).  :yee:  :thumbsup:

Tankkaus Bornholmissa (ensimmäinen tankkaus Sveitsin jälkeen), uusi lentosuunnitelma ja kohta ollaan taas ilmassa, kohdekenttä Kalmar.
Bornholmin kenttä
http://img166.imageshack.us/img166/462/ohpjusveitsiin424pt5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Tuija  :sun: ja pelastusliivit
http://img166.imageshack.us/img166/9868/ohpjusveitsiin427ax1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Lentoonlähtö pohjoiseen, huom. sinilevä
http://img166.imageshack.us/img166/9452/ohpjusveitsiin431ov3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Kalmarissa on kova tuuli, muuten sää on hyvä ja aurinkoinen.
Lentokenttä Kalmar <a href=" " target="_blank">(Google map)[/url]. Hyvin varustettu Briefing-koppi (Puhelin, PC etc.) löytyy lähtöhallista.
Pääsy platalle, tankkaus, maksut hoitaa lähtöhallin kioski. Tässä AVGAS oli koko matkan edullisin  (1.04 EUR).
http://img166.imageshack.us/img166/3408/ohpjusveitsiin450oc2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/2526/ohpjusveitsiin451uc4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Draken
http://img166.imageshack.us/img166/9889/ohpjusveitsiin452xt2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/5614/ohpjusveitsiin453bq7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Kaupungin kaduilla (pitkästä aikaan) puhutaan suomea. Hotellipaikan etsintä oli vaikea, ja hotellissa ei ole weppiyhteyttä
("somebody has stolen the PC, We will get a new one next week").
Kalmarin linna
http://img166.imageshack.us/img166/4370/ohpjusveitsiin440tw9.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/8476/ohpjusveitsiin446ws2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Viikinkien (rahti)laivan replika
http://img166.imageshack.us/img166/5025/ohpjusveitsiin445ej5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Apron
http://img166.imageshack.us/img166/5461/ohpjusveitsiin454pt7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 4
ESMQ-EEKE (Kalmar-Kuressaare) Lentoaika 2:00
Reitti menee Gotlannin etetäosan yli, Latvian FIR-rajan ylitys DEREX:illa, ja Viron FIR-rajan ylitys TODNA:lla Kuressaaren kentälle.
Reittipisteenä käytämme mm. myös koordinaateja (SAXNAS-5700N01800E-5730N01930E-DEREX-TODNA-...).Lentosuunnitelman piti tehdä puhelimitse, koska
ruotsalainen weppijärjestelmä ei hyväksy lentosuunnittelmia joissa lähtö- tai määräkenttä on Baltian maissa.
Sääennuste ok, Gotlannin jälkeen jonkin verran pilvisyyttä, ja Latvian rannikko (joka ei ole reitin varrella) pilvissä.
Lentoonlähtö Itään (via Saxnäs)
http://img166.imageshack.us/img166/871/ohpjusveitsiin456bm1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/3554/ohpjusveitsiin457ja6.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Gotlanin ja Kuressaaren välillä
http://img166.imageshack.us/img166/481/ohpjusveitsiin459jd5.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/7962/ohpjusveitsiin462xo1.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Kuressaare <a href=" " target="_blank">(google map)[/url] antaa radiolla selkeäkielinen sääraportin (ATIS:ta ei ole). Ruotsalainen amfibio-Cessna seisoo platalla, ei muita koneita.
Vesilammikkot kertovat että äskettäin on satanut täällä.
Briefing sijaitsee  tornissa, missä me katsomme sääkartat ja laitamme seuraavan päivän lentosuunnitelman jo valmiiksi.
Ainoa miinus on pitkä odotusaika (noin tunti) ennen kuin rajanvartiot saapuivat. Tämä siis ei ollut tornin syy.
Lähtöhallissa on iso vaaka- hyvä tilaisuus tarkistamaan paljonko oli matkatavaraa.
Kuressaaren kaupungissa hotellit ovat täynniä, lopuksi otamme viimeisen luksussviitin, pispanlinnan lähellä.
Kotimainen (virolainen) rokkitapahtuma illalla piispanlinnan muurien sisällä.
http://img166.imageshack.us/img166/8157/ohpjusveitsiin470pu2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Iltatunnelma
http://img166.imageshack.us/img166/5352/ohpjusveitsiin479ic7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/1910/ohpjusveitsiin480vl3.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Päivä 5
EEKE-EFHF (Kuressaare-Helsinki/Malmi) Lentoaika 1:20
Seuraavana päivä aurinko paistaa, tuulinen sää. Ruotsalaisrekisterissä oleva Cessna on Suomalasten omistama kone. Ne kysyvät 
mahtuisiko vielä yksi matkustaja meidään koneeseen? Lyhyt laskelma näyttää että mahtuu.

EEKE platalla
http://img166.imageshack.us/img166/4429/ohpjusveitsiin487wm0.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


http://img166.imageshack.us/img166/6835/ohpjusveitsiin489tc2.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Taas Paldiskin lähellä, nyt paluumatkalla
http://img166.imageshack.us/img166/4825/ohpjusveitsiin492fm7.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Paluumatka kartalla
http://img219.imageshack.us/img219/3527/map21en4.jpg
Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin


Yhteenveto:
  • Lentoaika yhteensä 22 Std.
  • Sää erinomainen (yksi 'vaikea' päivä)
Mitä teki vaikutuksen
  • meren yli Gotlantiin
  • Saksan rannikko (Rügen), Bornholmin jälkeen
  • Thüringer Wald Saksassa (ensimmäiset mukkulat)
  • paljon purjekoneita ilmassa etelä-Saksassa
  • Alpit Kemptenin jälkeen, Itävallan/Saksan rajalla, matkalla Innsbruckiin
  • Saapuminen Wangen-Lachenin kentälle
Turistin näkövinkkelistä hienot paikat joka tapauksessa Visby, Rothenburg o.d.T., Bamberg, Anklam ja myös Innsbruck.
Paljon uusia kokemuksia...ja ideoita minne vielä voidaan mennä ensi kerralla!

EDIT>: täydennys + korjauksia
EDIT>: Google maps-linkit korjattu
EDIT>: typokorjauksia
EDIT>: IE7 ja listojen ongelma

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2009, 01:50:55 kirjoittanut Armin Züger »
// Armin

Poissa Tuomas Kuosmanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 247
Vs: Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin
« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2007, 14:20:58 »
Komeeta settiä, kiitos! :-)

Pitää alkaa plaanailla ensi kesää..  :thumbsup:

//t

Poissa JuPe

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin
« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2007, 21:31:10 »
Matkakertomukset ovat aina mukavaa luettavaa. :thumbsup:



Poissa Armin Züger

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 141
Vs: Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2007, 23:20:18 »
Pitää alkaa plaanailla ensi kesää..  :thumbsup:
juu, ideoita löytyy, mutta ykkösnavigaattorin hyväksyntä puuttuu...vielä ;D

EDIT: Google maps-linkit korjattu (kiitos Laurille), nyt viittaavat oikeaan paikkaan...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2007, 19:35:56 kirjoittanut Armin Züger »
// Armin

 

Powered by EzPortal