projekti: Affordaplane

Aloittaja Jarno Lantela, marraskuu 12, 2007, 13:13:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarno Lantela

Hei,

http://www.affordaplane.com/

Onko kukaan Suomessa rakentanut/rakentamassa ko. häristintä?
Jos niin, onko kukaan suomentanut ja "Metrittänyt" noita piirustuksia?

Pyydän ilmoittautumista, kiitos.

t: Jarno 

lamsah

Tilaasin kaverille piirrustukset zynttärilahjaksi.... (oli niin halvat)....saa nähdä innostuuko... sitäpaitsi, taitaa olla helpompi ostaa tuumamitta kun ruveta konvertoimaan kaikkia mittoja metrisiksi... sitä paitsi ameriikasta tilatut an-pultit tulee tuumakokoina....ilmoittelen jos homma edistyy.. siis jos haetaan rakennuslupaa tms...
T: Antti Kääriäinen

Erkki T

Minäkin tilasin Affordaplanen piirustukset vuoden vaihteessa. PayPal niisti sovitun euromäärän ripeästi tililtäni, mutta piirustukset ovat hävinneet bittiavaruuteen saapumatta koskaan (sähkö)postiini. Lähetämiini maileihini ei tule mitään vastausta. Toivon Sinun saavan vastinetta rahoillesi, minä sain pelkkää oppia nettimaksun nurjasta puolesta.

lamsah

mulle ne tuli kyllä melkein heti.....
T: Antti Kääriäinen

Jarno Lantela

Sama täällä, tuli piirrustukset tosi nopeasti.

lamsah

Huomenta kaikille enemmän ja vähemmän tasapuolisesti, Erkki T! Tämä on sinulle... eli yht'äkkiä pamahti mieleeni, että tarkista, ettei piirrustuksesi ole menneet roskposteihin... minulle nimittäin kävi näin... ensin ihmettelin, miksi ei niitä piirrustuksia kuulu...siis 1 päivä luvatun toimitusajan jälkeen ja tarkistin roskapostikansion.... siellähän ne olivat... Eli siis jos lähetät vastauksia ja ohjelma käsittää ne junk-mailiksi niin roskakoriinhan ne menevät....ne vastaukset sieltä ameriikan päästä.... Eli tarkista ja kerro auttoiko, kiinnostaisi tietää oliko apua.....
T: Antti Kääriäinen

jkarjanl

Kone itsessään näyttäisi olevan rakenteiltaan aika lailla "peruskauraa", ja luvattu 250 tunnin työ kieltämättä houkuttaa. Kyseisenlainen ilmojen pappamopo voisi olla hauska vehje kentän kiertämiseen ja vaikkapa ilmakuvaukseen. Ja tuommoisen tehtyä voisi rohkeus ja kokemus sitten riittää ihan "oikean" lentokoneen tekemiseen (Sonex, RV...).

Mutta mitenkäs tuo moottoripuoli?
Missään en nähnyt painolukemia että mitä pelkkä moottori saisi painaa. 2-tahtista Rotaxia (447 ?) moni on ilmeisesti käyttänyt. Olisiko samassa painoluokassa n. 35-40 hevosen 4-tahtimoottoria?

Jos löytyisi järkevä moottori tuohon, niin ei ihan mahdoton ajatus vaikka rupeaisi tosissaan miettimään..


-Janne

Jarno Lantela

puolikas VW voisi olla järkevä, muailmalla on ainakin yksi tämmöinen tehty.

Googlesta varmaan löytyy lisää.

Tällä varmasti saisi samanlaista huomiota liikkuessaan kuin aku ankka-autolla.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Jarno Lantela - helmikuu 21, 2008, 10:41:33
puolikas VW voisi olla järkevä

Puolikas volkkari tai mikään muukaan suoravetoinen ei ole sopiva hitaan lentolaitteen voimanlähteeksi. Sopivaa moottoria kannattaa etsiä vaikka parasiit eikun paramoottori puolelta, uudet nelarit on jopa hiljaisiakin ja jaksaa kantaa mukanaan.
My mind is willing, but purse is weak.

Tapani Honkanen

Kun kerran kukaan ei kysy minulta, niin vastaan. Tuohon painoluokkaan on vaikeaa löytää muuta moottoria kuin ROTAX 277. Osta sellainen (Suomesta) käytettynä, niin pääset halvalla. USA:ssa myy Great Plains Aircraft puolikas Volkkaria (osina) noin 3000 taalaa. Luullakseni laatutavaraa ja painoakin 35kg (80naulaa) Se on katkaisemattomalla kampikammiolla ja muistaakseni katkaistulla kampiakselilla. Kampikammion katkaisu on monimutkainen työ ja painonsäästö on vain parisen kiloa. Ei kannata.
Kyllä Suomessakin on tekijöitä jotka puolittavat kuplan koneen. Yksi parhaista on Taupilan Hannu. Minullakin on rakennusohjeet kyseisestä hommasta.  Uusia osia saa suomestakin ja sikahalvalla vielä. Jos myydään Vaasassa, voiko käyttää kyseistä ilmaisua
Mikäli haluaisi saada potkurin pyörimään hitaammin, kannattaisi tehdä alennusvaihde kiilahihnavaihteella. Se vaatii taas käynnistinmoottorin, joten kokonaispainonlisäys on luokkaa 8kg. Voisin esittää "Talvipäivillä" nähdäkseni kevyimmän mahdollisen vaihteiston pähnanpuhaltimeen. Rakenne on myös mielestäni kohtuullisen helpohko mutta arvioni saattaa pettää kun olen huomannut valtavaa peukalonrakennemuutosta kotimaisissa koneistajissa. Itse tiedän kaksi ammattitaitoista koneistajaa jotka ovat jo myyneet yhtiönsä pois.  Niin tuo vaihteistorakenne vaatisi vaihteiston olevan kytkimen puoleisessa päässä. Jos kampiakseli on katkaistu, täytyy sitä jatkaa kevyellä (ehkä)putkimaisella akselilla.

Kaikenkaikkiaan tuo lelu on mielestäni harvinaisen ruma ja varmaankin ihan järjetön tehdä.
Jotta tulisin järkiini ja havaitsisin sen edut, tarvitsisin nähdä piirustussarjan. Onko sellaisen lähettäminen kovin laitonta tai moraalitonta. Lähetyshän kävisi kätevästi sähköllä. Tuollaista en kuitenkaan ikinä rupeaisi tekemään.

Taisi puheet mennä samaan kastiin kuin kuuluisan Arkkitehdin joka on keksinyt maailmanihmeen pienen kevyen lentokoneen suunnittelussa.  Olisi tästä edes huvia muille niinkuis naapurifoorumissa.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: taho - helmikuu 21, 2008, 18:57:24
Taisi puheet mennä samaan kastiin kuin kuuluisan Arkkitehdin joka on keksinyt maailmanihmeen pienen kevyen lentokoneen suunnittelussa.  Olisi tästä edes huvia muille niinkuis naapurifoorumissa.

Mielestäni tämäkin foorumi ansaitsisi oman suunniteluosion, jossa maallikot voisivat arvostella uutta ilmailuvälinettä. Mielellään näkisin suunnittelun kohteena olevan omamassaltaan alle 70 kg laite byrokratian minimoimiseksi, tosin Cricriä nerokkaampaa laitetta lienee hankala toteuttaa?
My mind is willing, but purse is weak.

Asteroid

Affordaplane

Pääseekö sillä IFR:ssä sataakahtakymmentä mailia jänkhän perukoille. –80 ja –90 lukujen vaihteessa on kuulemma joku moottorikin sammunut.
Vähän Epäilyttää !

Mutta mennäänpä itse asiaan sillä nyt ollaan Experimental ja Ultra foorumissa. Tämähän on hieno ja toimivaksi osoittautunut konetyyppi. Olen tähän aiemmin tutustunut ja ollut vaihtoehtona projekteissani. Edullisesti voi toteuttaa lentohaaveensa tietenkin tyypin puitteissa. Kauneus on katsojan silmässä. Jalopuukojelauta, nahkaistuin, kromattuja osia,  konekoppaan perinteinen muotoilu ja viimeistelty maalaus niin hienompaa saa hakea. Varmasti palkittavien joukossa Fly Inissä. Ei ole kallis, helppo ylläpitää ja huoltaa. Irrotettavilla siivillä voidaan nopeasti kuljettaa peräkärryllä minne menetkin. Toimii suksilla, pyörillä sekä kellukkeilla.
Ennemmin tällainen harrastusväline kuin moottorikelkka tai –pyörä. Tietenkin itse lentämiseen ja määräyksiin on suhtauduttava aivan samoin kuin muillakin koneilla. Ei taida tällä saada edes pahoja lentovaurioita aikaiseksi, sama kun mopolla ojaan kohauttaisi.
Rohkeasti rakentamaan. Ilmoittaudun ensimmäisenä tyypeille.

Terveisin Pekka Keinonen

backland

Lainaus käyttäjältä: taho - helmikuu 21, 2008, 18:57:24
Taisi puheet mennä samaan kastiin kuin kuuluisan Arkkitehdin joka on keksinyt maailmanihmeen pienen kevyen lentokoneen suunnittelussa.  Olisi tästä edes huvia muille niinkuis naapurifoorumissa.

Jaa en tiennyt olevani noin kuuluisa...ilmeisesti heitit jokena ?

Työn alla on erittäin suorituskykyinen pieni proto ( tai sen malli ) mahdolliseen kaupalliseen tarkoitukseen/sovelluksiin sitten myöhemmin. Olen saanut erittäin kannustavaakin kritiikkiä sähköpostiini..tosin vähättelevään sävyyn siihen suhtauduttiin FlightForumilla...täytyy tunnustaa.

Lentokoneen rakennuskokemus kun on nolla en ilman apua saa konetta tehtyä...ainakaan alle 20 vuoteen...ainakin otaksuisin niin.

t. Jukka T aka mr. Backland

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod