Minkälaiselle pellolle ultralla mahtuu?

Aloittaja Luftwaffe, syyskuu 24, 2007, 23:40:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Luftwaffe

Päivää.
Mittailin tässä kotitaloni peltosarkaa ja pähkäilin tee-se-itse-kentän rakennusmahdollisuutta.
Te, joilla on kokemusta pelto-operoinnista ultralla: Paljonko heinäpohjaista peltosarkaa tarvitaan ko. hommaan (onko 300 m vähän nafti?).
Niin ja jos jollakin tosiaan on kokemuksia oman kentän rakentamisesta: Mitäs lupia hommaan tarvitaan ja mistä?

Kiitos etukäteen.

(!)

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: Luftwaffe - syyskuu 24, 2007, 23:40:44
Paljonko heinäpohjaista peltosarkaa tarvitaan ko. hommaan (onko 300 m vähän nafti?).
...
Niin ja jos jollakin tosiaan on kokemuksia oman kentän rakentamisesta: Mitäs lupia hommaan tarvitaan ja mistä?

Moi!
1. Pituus: kun katsot olemassa olevien virallisien lentopaikkojen pituudet, lyhyt ruohokentät ovat mm. Lapinlahti, Mäntsälä, Genböle, Savikko,Torbacka
2. lupia + kokemuksia:
(virallisen) kevytlentopaikan perustaminen: http://www.ilmailuhallinto.fi/palvelut_kenttien_pitajille.
Ja etsi foorumista mm. avainsanalla Mänttä.
// Armin

Juhannus

Olen miettinyt samaa...Olisi n. 300 m, hyvää salaojitettua peltoa, mutta toisessa päässä on voimalinja...Mahtaisko tuolta päästä ilmaan siten, että lentoonlähtö tapahtuis tämän linjan alta...onhan se aika korkealla, ja alta mahtuisi hyvin...

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: Juhannus - syyskuu 25, 2007, 01:06:23
Olen miettinyt samaa...Olisi n. 300 m, hyvää salaojitettua peltoa, mutta toisessa päässä on voimalinja...Mahtaisko tuolta päästä ilmaan siten, että lentoonlähtö tapahtuis tämän linjan alta...onhan se aika korkealla, ja alta mahtuisi hyvin...
Ja lasku samalla tavalla. Lentäjä kertoi: "Matala aurinko paistoi, ja vastavalossa en oikein nähnyt missä voimalinja oli...mutta olihan se aika matalalla..eiku korkealla...". Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tämä "voimalinjan alle" ehkä ei ole niin loistava idea.
// Armin

Savilaakso Harri


Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - syyskuu 25, 2007, 09:10:14
Heh, riittäisikö 30 metriä   :2funny:

http://youtube.com/watch?v=rxg0ESxbLww

tv. Harri

Starttaava kone on joko PA-11 Cub Specialin tai PA-18 Super Cubin muunnos. Laskeutuva on Greg Millerin muuntama Maule, jolle on annettu nimi Bushwacker. Videolla nimeltä Big Props, Long Props Greg ja kaverinsa Loni Habersetzer (Super Cub) menevät koneella aivan ihmeellisiin paikkoihin. Suosittelen kaikille, joiden asuu sisällä pieni puskapilotti.

Kysehän on kuitenkin lentokoneista eikä ultrista. Molemmille on yhteistä iso moottori, isot pyörät, minimivarustus ja VG:t siivissä.

JariS

Lentoonlähtö tai lasku sillan tai sähkölinjan alta on kielletty. Sallittu vain erikoisluvalla maa- ja metsätalouslennoilla.
Elikkä vauhti on oltava pois, kun rullaillaan linjan alta. Muutenkin on syytä varovaisuuteen. Linja on hyvä lekopyydys.
Kannattaa myös huomioida laskussa, että olisi hyvä voida tehdä ylösveto turvallisesti. Koneen käsikirjasta löytyy yleensä kiitotievaatimus, johon sitten lisätään tuo ylösvetomahdollisuus.  Reilut marginaalit ovat elämää. Nuo videot pitäisi
varustaa kommentilla ÄLÄ YRITÄ TÄTÄ KOTONA.  Niissäkään ei muuten ole lähellä reunaesteitä.

Jari
Lennän hitaasti ja nauttien

Teuvo Okkonen

Mahtuuhan se, mutta mikä on turvallista?
Vaikuttaa olennaisesti reunaesteet, tuulen suunta- ja nopeus.
Olen laskeutunut Eurostarilla ja Jabirulla 220 metriselle saralle yhteensä useita satoja kertoja, toistaiseksi vaurioitta.
Laskuja olen opetellut väljemmällä paikalla, jos nyt koskaan yleensä opin kunnolla.
Turvallisuutta mielestäni lisää olennaisesti jos saa ristikkäiset "kiitotiet", joskus se tuuli ei kumminkaan tule halutusta suunnasta.

Teuvo
Teuvo Okkonen

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Luftwaffe - syyskuu 24, 2007, 23:40:44
Mittailin tässä kotitaloni peltosarkaa ja pähkäilin tee-se-itse-kentän rakennusmahdollisuutta.

Heh. Itse maksoin eilen loppuosan ostamastani -82 kiinteistöstä (230m2, 160 lämmintä,
koko summa 48 000 sähköliittymineen), jossa myös paljon tyhjää tonttia "yllättäen" ::)
ympärillä. Oma tontti ei aivan riitä (4140m2), ellei kokonaan parturoi metsää, mutta
viikonloppuna oli jo alustavasti puhetta pellon takana asuvan maanomistajan kanssa,
että saisin edullisella hinnalla viereisestä paljaaksiajellusta tontista haluamani pituisen
ja levyisen kaistaleen. Muuten koko alue onkin mänty/kuusi-metsää ja peltotilkkuja.

Tosin sinne pääsee jo nyt vesitasollakin (Karahkajärvi, Ylikiiminki) ja ensikesänä
on sitten laiturikin valmiina vesitasokäyttöön

Mut ans kattoo ny. Nämä asiat kun ovat ruvenneet rullaamaan niin vauhdilla
eteenpäin, ettei tahdo keretä perässä.

Markku Hiedanpää

Kyllä nuo "pohjaalaiset" ovat vaatimattomia  ;D

Lentokapt:Hujane

Ikarukselle (C22 ja C42) riittää 200m laskeutuessa,lähdössä vähempikin,tämä on vain mielipiteeni,enhän minä näistä ymmärrä,vasta opettelen...

Jari Kaija

#11
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - syyskuu 25, 2007, 16:54:05
Kyllä nuo "pohjaalaiset" ovat vaatimattomia  ;D

Lentämiseen liittyvät asiat tällä värillä.

Hupatukset taasen tällä värillä.

;D No jos totta puhutaan, niin hintataso taloilla & tonteilla romahtaa
totaalisesti, kun mennään yli 30km kauemmas kaupunkien keskustoista.
(Ei tosin päde helssinkkiin). Tuo kiinteistö, jonka ostin on entinen leipomo,
josta nyt tehdään omakotitalo. Alkuperäiset sisäseinät pois (ei kantavia
väliseiniä) ja uudet tilalle. Kuusipaneelia, talouslaatua kattoon ja tarjouksesta
kestävintä mahdollista laminaattia ja laattaa, kilpailutettu keittiö, niin siinä
se on. Koko remppa alle 20 000.

Paljon lie maksaisi nirppanokkakertoimella = laattojen värit-muodot-
kuviot, paneelit jostain ihmeellisestä syystä ns. terveoksaisia (jota minä
en ymmärrä alkuunkaan, kun puusta tehdään) ja keittiö kalleimmasta
paikasta modifioituna ostettuna  :huh:


No jokatapauksessa. Koska kyseessä on paikka, jossa on halpaa tonttia,
niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä paikalle ilmestyy myös oma
kenttä aikanaan. Pyrin siihen, että saisi aikaiseksi risteävät radat, mutta
ainakin toisen radan pääty näillä näkymin tulee loppumaan voimalinjaan.

Järvelle ovat jo nyt tervetulleita vesilentäjät. Pituutta on noin kilometri
ja leveyttä kolmisensataa metriä. Sähkölinja kulkee järven vierellä
pituussuuntaan, joten sekään ei ole haittoina. Kaverille täytyy myös
raivata hieman isompi alue R44:sta varten, eli muutama puu kaatuu
jo nyt syksyllä.

Toiset pistävät suuremmat rahat ultraan, kuin minä tuohon tönöön  ;)





Markku Hiedanpää

Ihan hyvä paikka "lentokonetehtaalle", onnittelut  :thumbsup:

Toma

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - syyskuu 26, 2007, 08:37:36

Järvelle ovat jo nyt tervetulleita vesilentäjät. Pituutta on noin kilometri
ja leveyttä kolmisensataa metriä. Sähkölinja kulkee järven vierellä
pituussuuntaan, joten sekään ei ole haittoina. Kaverille täytyy myös
raivata hieman isompi alue R44:sta varten, eli muutama puu kaatuu
jo nyt syksyllä.

Toiset pistävät suuremmat rahat ultraan, kuin minä tuohon tönöön  ;)




Kiitoksia kutsusta Jari, pitänee tulla katsomaan, olen muuten syvästi kateellinen noille suunnitelmillesi, perhana haluaa myös oman lentokentän ja ison koneenrakennushallin. Talolla nyt ei ole niin väliä ;-)

Mitkä muuten ovat GPS koordinaatit, tai muuten paikan tiedot?
Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

#14
Lainaus käyttäjältä: Toma - syyskuu 26, 2007, 12:52:39
Mitkä muuten ovat GPS koordinaatit, tai muuten paikan tiedot?

Google earthi näyttäisi keskelle järveä:

65° 0'9.03"N
26° 6'9.44"E

Kun käväisen kalassa jossain välissä vielä tälle syksylle tuolla, niin tarkistan gepsistä.

Google earthin käyttäjille suora linkki (tarvitaan Google Earth ohjelma): http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=1011651

Google mapsin käyttäjille suora linkki (Näyttää kartat suoraan selaimessa):
http://maps.google.com/maps?q=http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=1011651&t=k&om=1

Kari Välkkilä

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - syyskuu 25, 2007, 09:10:14
Heh, riittäisikö 30 metriä   :2funny:
tv. Harri

Wow, pakko myöntää että pienet on kiitotiet nousulle sekä laskulle. Pelkkä platta hallin edessä riittänee tarkoitukseen.
-Kari-

Ripa

Meillä oli aikoinaan Oitissa n. 350 m mittainen kesantopelto, josta harrastettiin ultralentämistä.
Videoita löytyy: http://www.kolumbus.fi/lasercoat/
Kivaa oli!
Toisessa päässä kenttää oli voimalinja, joten helpompi oli tulla laskuun ja lähteä vain toiseen suuntaan.
Kenttä tuli mitattua kummastakin päästä, toisesta tilanteesta on myös video tuolla sivulla.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod