Kirjoittaja Aihe: AIR M5-10 (muutos 3)  (Luettu 7767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
AIR M5-10 (muutos 3)
« : Tammikuu 22, 2004, 10:56:59 »
Ultrakevyiden lentokoneiden lentokelpoisuutta, valmistusta, rekisteröintiä ja huoltoa koskeva ilmailumääräys AIR M5-10 on uusittu vastaamaan EASA:n vaatimuksia ja määritelmiä. Uusittu määräys tulee voimaan 1.9.2004.

Keskeisimmät muutokset ovat:

1. Ultrakevyen lentokoneen määritelmä on muutettu JAR-1 Definitions ”Microlight” mukaiseksi ja vastaamaan Euroopan parlamentin ja Neuvoston asetuksen (EY) N:o 1592/2002 liitteen II kohdan e) määrittelyä kansallisen ilmailuviranomaisen valvontaan jäävistä ilma-aluksista.
2. Lentokelpoisuusvaatimusten soveltamista on selvennetty siten, että harrasterakenteiset ultrakevyet lentokoneet noudattavat AIR M5-1 mukaisia vaatimuksia ja kaupallisesti rakennettavat noudattavat näiden lisäksi Suomen Ilmailuliitto ry:n laatiman ja Lentoturvallisuushallinnon hyväksymän ultrakevyiden lentokoneiden tarkastuskäsikirjan ohjeita.
3. Euroopan yhteisön kilpailunrajoittamislainsäädäntö huomioiden on muu-tettu tyyppitodistuksen myöntämisen vaatimuksia.
4. Tyyppitarkastusmenettelyyn sovelletaan maahantuontitarkastuksen AIR M1-11 menettelyjä soveltuvin osin. Koelento-ohjelman pituutta on ly-hennetty niiltä UL-lentokonetyypeiltä, joilla on ilmailuviranomaisen tai sen valtuuttaman organisaation myöntämä tyyppitodistus, jonka perusta-na olevat lentokelpoisuusvaatimukset vastaavat suomalaisia vaatimuksia.
5. Katsastusvaatimuksia ja siinä tarvittavia asiakirjoja on tuotu esille yksi-tyiskohtaisemmin.
6. Punnitukseen, massantarkkailuun ja kuormausrajoituksille on annettu tarkennetut ohjeet. Lento-ohjekirjavaatimuksissa on painotettu kuormat-tavuusrajoituksia. Lisäksi on lisätty vaatimus kuormausrajoituskilvestä, jonka on oltava ohjaajan ja matkustajan nähtävissä.
 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2004, 16:48:37 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa Ansis

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 608
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2004, 13:26:24 »
Menipä vähän off topic.

Mielestäni uusi AIR M5-10 on hyvä parannus ja selvitti monta epäselvää asiaa :yee:
Kerroppa Miuku miten avataan moottorikirja tyylikkäästi vanhaan ultraan.
Se ja laitekorti mahdollistanee saman moottorin helpomman käytön useammassa koneessa?
Varsinkin Triket on koettu ongelmaksi siipien vaihdon suhteen, olisiko tässä annettu mahdollisuus erottaa a-luokan trike ja siipi toisistaan hallinnollisesti ja saada aikaan käytäntö joka ei hiillostuttaisi harrastajia.
My mind is willing, but purse is weak.

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2004, 13:53:33 »
Joo, innostuin aiheen vierestä, sori   :unsure:
Nyt "väärät" jutut on poistettu oma-aloitteisesti
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2004, 08:50:15 kirjoittanut masal »
Markku Salminen

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #3 : Tammikuu 30, 2004, 08:52:33 »
Poistin aiheen aloittajan esimerkkiä seuraten omat kirjoitukseni tämän otsikon alta.
Markku Salminen

Poissa Matti Rissanen

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 272
AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #4 : Tammikuu 30, 2004, 20:52:21 »
Jos pelätään mielipiteitä, olivatpa ne mitä tahansa, on parempi ettei käytä palstaa ollenkaan.

Poissa Gerhard Barkhorn

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 73
    • Päijät-Hämeen Ilmailu
Vs: AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2009, 10:04:51 »
"UL-lentokoneen lento-ohjekirjan laadinnassa apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n mallin mukaista lento-ohjekirjaa UL-lentokoneelle."

"UL-lentokoneen kuormaustaulukon laadinnassa apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n ohjetta kuormaustaulukon laadinnasta."

"Jos valmistaja ei ole laatinut huolto-ohjeita, voidaan määräaikaishuollon ja vuositarkastuksen ohjeina käyttää Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n laatimia UL-lentokoneen huolto-ohjeita"

Osaiskohan joku sanoa mistä nämä mallit ja ohjeet löytyvät? Nuo kohdat siis lukee tuossa määräyksessä.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2009, 10:51:02 »
"UL-lentokoneen lento-ohjekirjan laadinnassa apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n mallin mukaista lento-ohjekirjaa UL-lentokoneelle."
"UL-lentokoneen kuormaustaulukon laadinnassa apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n ohjetta kuormaustaulukon laadinnasta."
"Jos valmistaja ei ole laatinut huolto-ohjeita, voidaan määräaikaishuollon ja vuositarkastuksen ohjeina käyttää Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n laatimia UL-lentokoneen huolto-ohjeita"
Osaiskohan joku sanoa mistä nämä mallit ja ohjeet löytyvät? Nuo kohdat siis lukee tuossa määräyksessä.

Tervehdys

Näistä on ollut SIL:n ohjeet (kirjalliset) niinkuin viittasit, en löytynyt niitä SIL:n eikä IH:n www-sivuilta, joten ne näyttävät jääneen paperin tasolle ja toivottavasti ne ovat vielä saatavilla SIL:stä.
Asianomainen ilmailumääräys AIR M5-10 on parhaillaan muutoksen alla, tarkastamme ohjeet ja niiden tarpeen samalla.  :thumbsup:

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2312
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2009, 11:24:51 »
"UL-lentokoneen lento-ohjekirjan laadinnassa apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n mallin mukaista lento-ohjekirjaa UL-lentokoneelle."

"UL-lentokoneen kuormaustaulukon laadinnassa apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n ohjetta kuormaustaulukon laadinnasta."

"Jos valmistaja ei ole laatinut huolto-ohjeita, voidaan määräaikaishuollon ja vuositarkastuksen ohjeina käyttää Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n laatimia UL-lentokoneen huolto-ohjeita"

Osaiskohan joku sanoa mistä nämä mallit ja ohjeet löytyvät? Nuo kohdat siis lukee tuossa määräyksessä.

Hyvä pointti Olli!

Otan tuosta pallon ja kaivelen arkistoja, laitetaan kunnolla esille, tässä nyt kuitenkin tähän hätään UL ohjekirjaesimerkki ja Akin tekemä Punnituspöytäkirja joka myös laskee kuormaustaulukkoa. Huolto-ohje esimerkkiä en heti löytänyt joten sen etsintä jatkuu.

* ohjekirjan_malli.rtf (452.63 kilotavua - ladattu 1302 kertaa.)
* Punnitus_ja_kuormaus.xls (96 kilotavua - ladattu 394 kertaa.)
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 541
    • HTH kotisivut
Vs: AIR M5-10 (muutos 3)
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2009, 18:35:02 »
Kappas vaan, muutenhan nuo on olleet ainakin minulla esillä jo jonkin aikaa. Ja aina välillä ne on olleet muillakin sivulla, mutta ei näköjään tänään.

http://www.windcraft.fi/download/ohjeistoa/ohjeindex.html

Ja ensin toki ihmettelin, että missä se uusi AIR M5-10 on, kunnes tajusin, että tämän ketjun aloittava viesti onkin ylihuomenna 5 vuotias.
 (!) (!) (!) (!) (!) 
onnea!
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

 

Powered by EzPortal