Kirjoittaja Aihe: Ohjeita  (Luettu 36105 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *
  • Viestejä: 2324
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Ohjeita
« : Huhtikuu 29, 2007, 20:55:39 »
Tänne on tarkoitus lisätä yleisesti havaittuja vikoja tai lentokelpoisuuteen vaikuttavia tekijöitä lentokonekäytössä olevista diesel moottoreista.

Itse selitystekstiin olisi hyvä lisätä mikäli mahdollista seuraavat asiat:

    * Moottorin tyyppi ja miten paljon lennetty tai kauan ollut käytössä tai varastossa
    * Havaittu vika tai puute ja miten se voidaan tarkistaa
    * Mahdolliset korjausehdotukset maahantuojalta/valmistajalta/rakentajalta/omistajalta
    * Kuvia kohteesta
    * Linkkejä maahantuojan/valmistajan/rakentajan sivuille

Tämän osion tarkoitus on ajan kanssa edistää turvallisuutta ilmoittamalla havaituista vioista niin että muut jotka mahdollisesti omistavat vastaavanlaisen laitteen, voivat tarkistaa omansa. Auta tekemään lentämisestä vielä turvallisempi harrastus
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2007, 07:26:05 kirjoittanut Toma »
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Tuomas Kuosmanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 247
Vs: Ohjeita
« Vastaus #1 : Huhtikuu 29, 2007, 23:28:46 »
Kas!

Muutas tuota sen verta että et puhu vain experimental- ja ultralentämisestä, koska nää diisselit on aika paljon tyyppihyväksyttyjen juttuja myös. Siinä mielessä tästä foorumista on kovasti hyötyä kyllä jos tietoa saisi leviämään. Kuitenkin esim. tehtaaseen ja huolto-organisaatioihin päin me koneilla lentävät olemme samassa veneessä :)

//T

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *
  • Viestejä: 2324
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Ohjeita
« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2007, 07:28:36 »
Tuo oli pieni Copy -> Paste ongelma ;-)

Nyt on sanamuotoa muutettu. Tätä foorumia saa ilman muuta tyyppihyväksytyt koneetkin käyttää.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 142
  • Oikea nimi: veikko kastila
Dieselbakteeri
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2014, 21:05:33 »
Tunnetko, tiedätkö dieselbakteerin.  Dieselpolttoaineen valmistajat saavat lisätä perusdieseliinsä biopolttoainetta joka valmistetaan teollisuusjätteistä kuten esim: kalajätteistä, hamburgerketjujen paistorasvoista jne.  Mikäli koneesi saa tartunnan tankkauksen jälkeen juttu menee näin: ensin tankissasi on yksi bakteeri, puolen tunnin päästä kaksi ja 10 tunnin päästä miljoona.  Kun koneesi seisoo yli talven vajailla tankeilla, sinne muodostuu vettä, keväällä vesi lämpeää jolloin biobakteeri saa lämmintä ruokaa kasvaakseen/ levitäkseen. Polttoainesäiliöön alkaa kasvaa villamaista kuttua joka todellakin tukkii filtterit niin että mootori ei enää yksinkertaisesti saa löpötiiniä.  Ongelma ei tule esiin autoissa eikä traktoreissa suuren ja ympärivuotisen kulutuksen vuoksi.  Veneilyssä tämä on jo iso ongelma josta kaikki eivät vielä ole kuulleetkaan.  Vastamyrkkyjäkin jo on: Starbritellä ja Bioprotekt2 tuotteet tappaa noita bakteereja ja arvatenkin hyvän hintaisia tököttejä.  Tänä keväänä ennen kuin starttaat dieselkonettasi kurkkaa tankkiin ja tee se huolellisesti, samoin vaihda ja leikkaa auki entinen pa-suodatin.  Sanon minä joka en näistä ilmailuasioista mitään ymmärrä: olin vaan kuuntelemassa venekerhon luentoa tänään ja hämmästyin.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *
  • Viestejä: 2324
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Ohjeita
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2014, 21:10:18 »
Juu nuo on tuttuja eliöitä, ja yllätys yllätys niin samaiset eliöt voivat myös elää kerosiinissa. Veneissä tuo on eteenkin ongelma niissä paatessa jossa tankit on vesilinjan yläpuolella missä lämpeävät herkemmin. Myrkkyjä on hyvä käyttää aina silloin tällöin ja kannattaa pitää muutama extra suodatinkin mukana reissulla...
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Jari Lindevall

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 448
    • www.jaccara.com
  • Oikea nimi: Jari Lindevall
Vs: Ohjeita
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2014, 21:28:50 »
Miamissa olen kuullut moisesta ongelmasta ja siellähän nuo bakteeri myrkyt (Starbrite,Quick silver...yms.) ovat ihan käypää tavaraa.
Johtunee varmaan suuremmista lämpötiloista. Tiedä sitten heidän diesel vs. Suomi diesel, liekkö eroja niissäkin.

Poissa kopterikuski

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 142
  • Oikea nimi: veikko kastila
Vs: Ohjeita
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2014, 21:45:46 »
Kun veneen pa-suodatin alkaa sakkautumaan niin pata köhii ja hyvällä tuurilla saatat päästä tyhjäkäynnillä rantaan, lekolla et voi lentää tyhjäkäynnillä.  Saastunut säiliö pitää putsata ensin mekaanisesti niin puhtaaksi kuin saat sitten vielä  huuhtasta loputkin bakteerit pois  isopropanolilla. Veneen pa-säiliössä on yleensä käden mentävä "manusluukku" mutta lekon siipitankin kanssa olet odella pulassa jos pöpö iskee.

Poissa ari

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: Ohjeita
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2014, 23:00:16 »
Vesi- ja mikro-orgasmiongelman takia joillakin lentokentillä (Suomessa ainakin EFHK ja EFHF) voi tankata Jet A-1:den sijasta Aerojet:tiä, joka on kehitetty juuri tähän ongelmaan.
http://www.shell.com/global/products-services/solutions-for-businesses/aviation/shell-aviation-fuels/fuels/aerojet.html

 

Powered by EzPortal