Määräyksiä....

Aloittaja lamsah, huhtikuu 15, 2007, 00:38:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lamsah

Löytyipä taas hauska kyltti lentokentältä... Tampereelle on ilmestynyt ko kuvan mukainen kyltti, joka kieltää rullaamisen yleisilmailualueen portista.  :uglystupid2:
T: Antti Kääriäinen

Jari Lanteri

Pitää paikkansa. Noudatettavat menetelmät ovat sitten vähintäänkin epäselvät - nyt juuri käsillä ei ole AIP:ta, joten tarkistaminen ei onnistu, mutta vahvaa MuTua:

Lähdettäessä rullataan ensin portille, jonka luona kone sammutetaan. Sitten soitetaan asematasovalvontaan. Tason tultua paikalle pitäisi tartsanina kiskaista kone aidan toiselle puolelle ja jatkaa rullausta vasta sieltä. Takaisin tullessa muuten sama menetelmä, paitsi portti aukeaa itsestään kun rullaa tarpeeksi lähelle. Portin aukioloajasta Ultralla tämä vielä nipin napin onnistuu, mutta mitenköhän käy, jos portista haluaa läpi joku raskaampi kone, jolle tarvitaan esimerkiksi hinauslaite? Asvaltin kalteva pinta tuo myös mukavan mausteen tähän akrobatiaan, jos kone lähtee siirtämisen jälkeen valumaan ennen kuin kuski ehtii jarruille.

Määräys kuulemma juontaa juurensa Ilmailulaitos-Finavian vastuukysymykseen, eli jos määräystä ei annettaisi ja joku läpirullatessaan osuisi porttiin tai aitaan, voisi Finavia ilmeisesti olla vastuussa tapahtuneesta. Nyt kun määräys on ja julkaistukin vielä, vastuu vältetään, vaikka pilotti läpi rullaisikin - tällöinhän pilotti on määräystä rikkonut ja vastuu on näin ollen siirtynyt hänelle. Kysymys kuuluukin: voiko pilotti edes omalla vastuullaan rullata portista?

masal

No omalla vastuullahan sitä ylinopeuttakin ajetaan jos ajetaan.
Markku Salminen

pimattil

Lainaus käyttäjältä: masal - huhtikuu 16, 2007, 13:10:57
No omalla vastuullahan sitä ylinopeuttakin ajetaan jos ajetaan.
Ja siitäkin saa sakkoja, jos kiinni jää...  :police: ...eli tarkoittiko edellinen sitä, että sääntöjä saa rikkoa, jos ei jää kiinni?  :angel2:
- Pirkka -

masal

No joo, sääntöjä ja määräyksiä pitää noudattaa, mutta tämä kielto on vähän sama kuin jos tielaitos määräisi autoilijoita työntämään autonsa maantiesillan yli koska joku voi ajaa sillalta alas. Eikös jonkinlaiset vakuutukset ole koneilla ja Finavialla sekä ilmailulaitoksellakin?? No hölmöläisten hommahan tämä ilmailu on kautta aikojen ollut... Samalla periaatteella Finavia/ilmailulaitos on sitten varmaan vastuussa jos joku tekee kovan laskun heidän kentälleen ja kone siinä sitten rikkoontuu. Seuraavaksi varmaan kielletään kiitotiellä moottorin käynnissäpitäminen ja rullaaminen.
Markku Salminen

Markku Korsumäki

Lainaus käyttäjältä: Antsu - huhtikuu 17, 2007, 09:29:40
Ainakin kun minä kävin Tampereella, niin kaikki tuosta portista rullasivat läpi.
Tällaiset kyltit on taas niitä hölmöläisten hommia, kuten jo joku sanoikin. :uglystupid2:
Minäkin olen siitä rullannut läpi, enkä ymmärtänyt mitä se kyltti tarkoitti. Nyt vasta selkis, että kone täytyisi vetää siitä läpi... Siis jos se nyt oli sitten oikea tulkinta.

-Markku

Eero Ropo

Rullauskielto laitettiin huhujen mukaan sen jälkeen, kun automaattinen portinsulkija alkoi toimia C172:n ollessa vielä porttien välissä. Alumiinipelti on kallista.

t. Eero

Tuomas Kuosmanen

Toimiiko se automaattinen sulkija sitten jotenkin eri tavalla jos kone liikkuu lihasvoimin tai moottorin avulla?

/T

kate

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - huhtikuu 18, 2007, 01:15:17
Toimiiko se automaattinen sulkija sitten jotenkin eri tavalla jos kone liikkuu lihasvoimin tai moottorin avulla?


Sillä on enemmän aikaa rutistaa kone jos se vedetään siitä käsin.

Kate

Karoliina

Tuo vähän tuntuu hölmöläisten hommalta - eli jos esim. liikennevalo jossakin risteyksessä havaittaisiin vaihtuvan liian
nopeasti että autot eivät ehdi ajamaan siitä läpi edes yksi kerrallaan ilman että pelti kolisee, laitetaan kyltti jossa määrätään
työntämään auto ko. liikennevalosta läpi.  :uglystupid2:  :police:  *0*  :2funny:


Markku Koivurova

Mahtaisko tuo tarkoittaa sitä, että tuosta ei ole lainkaan tarkoitus mennä läpi ja joku menee ja kone vaurioituu, niin vastuu ei ainakaan ole kentänpitäjällä. Veikkaanpa, että käräjillä moinen kyltti ei paina mitään.

Aki Suokas

#11
Tuossa kyltissä vedotaan määräykseen AGA M3-5

ko määräyksen kohta 1.1.2 sanoo että:
"1.1.2 Tämä ilmailumääräys kohdistuu lentoaseman ja lentoaseman pitäjän toimintaan eikä tällä ilmailumääräyksellä rajoiteta tai säännellä ilma-aluksen miehistön tai lentotoiminnan harjoittajan toimintaa."

Siis onko se niin että kylttiä ei ilmailijan tarvikkaan lukea, se on vain kenttähenkilökunnalle?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Eero Ropo

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - huhtikuu 18, 2007, 01:15:17
Toimiiko se automaattinen sulkija sitten jotenkin eri tavalla jos kone liikkuu lihasvoimin tai moottorin avulla?

/T


Kyllä se kone rutistuu samalla tavalla ajoi käsin työntäessäkin. Portin mekanismi näyttää olevan sellainen, että jos kaksi konetta ajaa peräkkäin läpi niin jälkimmäinen saattaa rutistua väliin. Itsekin jouduin kerran tällaisessa tilanteessa kiihdyttämään rullausta. Portti on 18 -metrinen ja liian kapea mm. mopuille.

t. Eero

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - huhtikuu 18, 2007, 16:36:40
Tuossa kyltissä vedotaan määräykseen AGA M3-5

ko määräyksen kohta 1.1.2 sanoo että:
"1.1.2 Tämä ilmailumääräys kohdistuu lentoaseman ja lentoaseman pitäjän toimintaan eikä tällä ilmailumääräyksellä rajoiteta tai säännellä ilma-aluksen miehistön tai lentotoiminnan harjoittajan toimintaa."

Siis onko se niin että kylttiä ei ilmailijan tarvikkaan lukea, se on vain kenttähenkilökunnalle?


Tuossa ao. määräyksen kohdassa 9.8 sanotaan, että "Etäisyyden rullaustien keskilinjasta kiitotien tai samansuuntaisen rullaustien keskilinjaan tai esineeseen on oltava vähintään taulukossa 1 (ks. jäljempänä) määrätty ..." ja ko. taulukon koodiluokista pienimmänkin etäisyysvaatimus on 16,26 m. Näin ollen mainitun portin aukko on niin kapea, ettei vaatimus täyty, eikä siinä siten voi olla normin mukaista rullaustietä tuolla porttiaukon kohdalla.

Valistunut arvaukseni on, että kentän pitäjä on kieltämällä rullauksen porttiaukon läpi suojannut selustansa, ettei ilmoita kentällä olevasta rullaustiestä, joka ei sitten kuitenkaan täytä täytä voimassa olevan normin vaatimuksia (vahingon mahdollisesti sattuessahan silloin voitaisi syyttää kentän pitäjää).

Terve maalaisjärkeni sanoo, että tietenkin rullausteiden normeihin on jätetty melkoisestikin turvavaraa (toki rullailla voidaan melko reippaastikin, keli voipi olla liukas, puuskat kovat ja rullaajakin olla taitamaton tai huolimaton jossain määrin).

Kai tuossa sitten voidaan ajatella, että ellei nyt suorastaan siirretä konetta läpi porttiaukon vetäen käsipelillä tai vetokoneella, niin ainakin rullataan siihen verrattavalla ryömintänopeudella syvästi tiedostaen, ettei tällä osalla ole normaalia rullaustietä, jolla voidaan huristella aika reippaastikin tarvittaessa.

Risto Niemi 

Aero

Mistä portista puhutte? Kävin Bravolla EFTP:n kentällä n. vuosi sitten eikä silloin ainakaan moista porttia ollut?

Kari Talvio

Tuossa kuvassasi kaksi nuolta osoittavat General aviation parking areaa ja niiden alueiden välissä olevassa kapeassa kohdassa on nykyisin tuo kyseinen portti.
Portti tuli sinne viime syksynä, olisko ollut syys-lokakuun vaihteen tienoilla.
Kari Talvio, Tampere

Mikko Renko

Portista rullaaminen on testattu myös mopulla, kyllä siitä mahtui, vaikka hirvitti! Muuten hyvä portti, mutta kyllä sen mitoitus on melkolailla pielessä! Portti mitoitettiin Finavian mukaan siten että siitä mahtuisi Grobilla (109) rullaamaan läpi. Kyllähän siitä mahtuu, mutta pelivaraa on jätetty aivan liian vähän. Jos rullaa keskeltä, niin tilaa jää alle puoli metriä / puoli, eli saa olla melko tarkkana G109A:n 16,6 m:n kärkivälin kanssa, B-mallin Grobilla portista ei enää taida rullata...

Aero

Ok. Kiitos vastauksesta ja sallinnetteko tyhmyyteni, mutta miksi sinne pitää rullata? Eikös polttoainetta saa ennnen porttia ja lentolaitteen myös parkkiin ennen porttia? Tai siis niin itse sain n. vuosi sitten. Mitä on muuttunut?

Kari Talvio

Sinällään tilanne ei ole muuttunut vierailijoiden osalta kovin suuressa määrin.

Paikallisten koneiden kaikki hangaarit ja parkkipaikat ovat samassa paikassa kuin ennenkin. Ne vain sattuvat olemaan siitä portista eteenpäin. Ainoastaan terminaalit ja kenttähuolto sekä tankkauspiste ovat sisäpuolella.

Siellä on noita koneita pari-kolmekymmentä.

Eli kaikki koululennolle lähtevät (niitä on paljon) ja muut ilmailijat kulkevat joka kerta siitä portista..
Kari Talvio, Tampere

Jari Lanteri

..jep, tämä lentoaseman ns. airside -puoli rajoittuu yleisilmailuporttiin, jolloin yleisilmailupuolelle voi kulkea ilman turvatarkastusta ja näin ollen tuoda mukanaan esimerkiksi tuiki vaarallisen ruuvimeisselin. Sinänsähän itse lentoasemalla ei määräysten suhteen ole juuri liikkumavaraa, mutta toteutustapaa sitten voisikin harkita vielä uudelleen. Esiintuodun G109B:n tilanteen suhteen esimerkiksi toteutus on kyllä heikko.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod