Kirjoittaja Aihe: 49%....100% konetehdas pystyyn.  (Luettu 10486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
49%....100% konetehdas pystyyn.
« : Lokakuu 17, 2006, 21:22:25 »
Tästä oli joskus paljonkin keskustelua, mutta en saa päähäni millään,
mikä oli jarruna. Jarruja siellä kyllä oli ja paljon, mutta mitä?

Eli ajatellaas esim:

Teen diilin zenairin kanssa ja rupean valmistamaan 49% valmiita
koneita työkseni, joita sitten myyn rakentajille eteenpäin. Missä
kohti jarrut jo kirskahtavat ja käyvät punaisena?

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #1 : Lokakuu 18, 2006, 01:45:33 »
En tiedä Suomen käytäntöä, mutta ainakaan USA:ssa asian suhteen ei ole ongelmaa eikä tunnu järkeenkäyvältä että tässä voisi täälläkään mitään kummempaa ongelmaa olla, asiaa paremmin tuntevat kommentoikoon:
- yleistä on että monet rakentajat itse asiassa valmistavat ammattimaisesti joitakin prefab-osia ja myyvät niitä muille rakentajille
- sikäläiset ongelmat ovat yleensä koneen valmistajan/suunnittelijan yms. ja prefab-osien valmistajan välisiä (vrt. taannoinen Nat Puffer vs. Aerocad lakijupakka)
- haittapuolena näyttää olevan että oma koneprojekti jää helposti jumiin kun aika menee osien tekemiseen muille,
esim. Todd Silver on Cozy-rakentaja, joka ryhtyi valmistamaan kuomuja ja kone ei ole edistynyt moneen vuoteen kun
kuomutilauksia riittää aina pitkä jono eteenpäin.
- toinen yleisesti tunnettu haittapuoli on tällaisessa marginaalibisneksessä: K: Miten teet pienen omaisuuden lentokonebisneksellä? V: Aloitat suuresta omaisuudesta...  cheesy

En näkisi mitään eroa sillä että teetkö rautakehikoita vai vaikkapa avioniikkalaitteita. Ongemat tullevat vastaan vasta jos haluat valmistaa kaupallisesti
kokonaisia koneita, jolloin sertifiointiprosessi tulee tarpeeseen ja pienyrittäjän homma tyssää paksumpaan kiviseinään kuin Olkiluodossa.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2006, 12:56:22 »
Tästä oli joskus paljonkin keskustelua, mutta en saa päähäni millään,
mikä oli jarruna. Jarruja siellä kyllä oli ja paljon, mutta mitä?

Eli ajatellaas esim:

Teen diilin zenairin kanssa ja rupean valmistamaan 49% valmiita
koneita työkseni, joita sitten myyn rakentajille eteenpäin. Missä
kohti jarrut jo kirskahtavat ja käyvät punaisena?


Mm. AIR M5-10 kohta 4

4. VALMISTUS
4.1 Kaupallinen valmistus
UL-lentokoneita, rakennussarjoja tai niiden osia saa Suomessa valmistaa tai koota kaupallisesti ainoastaan Lentoturvallisuushallinnon myöntämällä luvalla.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2006, 15:46:14 »
Kävin vilkaisemassa lomakkeita ja tälle ei näytä olevan lomaketta.

Onko lentokoneluokan experimental-koneiden kohdalla säännökset samat kuin ultrakevyiden lentokoneiden kohdalla
asiassa ja mitä osia tämän piiriin katsotaan sisältyväksi ja mitä ei (eli oletanko oikein että tähän kategoriaan kuuluu nimenomaan
lentokoneen airframen osat mutta kuuluuko siihen jotakin muutakin)? Onko luvan saannille joitain ehtoja ja liittyykö siihen
maksuja ja jos liittyy, minkä suuruisia? Vaaditaanko valmistajalta sertifioituja prosesseja ja suurta organisaatiota,
vai onko systeemissä huomioitu myös pienyrittäjät?

Esimerkkitapaus 1:
Yhden hengen yritys Puuseppä X päättäisi ryhtyä valmistamaan esim. Cozy:n pitkuloita "longeron" - eli liimaisi rimoja päällekäin jigissä
ja sitten myisi valmiita pitkuloita rakentajille (tosiasiassahan tämä ei olisi kannattavaa koska rakentajia ei ole tarpeeksi, mutta tämä on vain
hypoteettinen esimerkki kuten minun esimerkit yleensä ovat), mutta miten hän etenisi jos hän haluaisi näitä osia valmistaa Cozy-rakentajille?

Esimerkkitapaus 1.1:
Tapauksessa 1 mainittu yritys olisi tunnettu puuseppä maailmalla ja osia haluaisikin ostaa taho joka ei ole Suomessa. Esimerkiksi
Aerocad päättäisi tilata alihankintana pitkulat Aerocanardeihin ja ko. puusepän osia myisi Aircraft Spruce eikä puuseppä itse.
Jos puuseppä ei kaupallisesti valmista osia suomalaisiin rakennussarjoihin vaan myy ainoastaan välittäjäfirma ZZ:lle osia joiden
käyttötarkoitus on NDA-sopimuksella salainen, tarvitseeko puuseppä yhä luvan? Hänhän ei välttämättä edes tiedä että ne osat tulevat
lentokoneen rakennussarjaan jonka suomalainen herra ÖÖ ostaa seuraavalla viikolla Aircraft Sprucesta.

Esimerkkitapaus 2:
Pleksinmuotoilupaja päättäisi valmistaa kuomuja sähköautojen lisäksi myös experimental-lentokoneisiin. Mitään erityistä vakiokonetyyppiä ei olisi
vaan paja valmistaa mittojen mukaan kuhunkin projektiin asiakkaan toiveiden mukaisen kuomun. Mitenkä pleksinvalmistaja etenisi asiassaan ja
minkälaisia ongelmia asian suhteen saattaisi olla?

Esimerkkitapaus 3:
Harrastelija valmistaa pyörän muotosuojan muotin, tekee siitä itselle omaan projektiin muotosuojat ja sitten keksii alkaakin
valmistaa ultrakevyt ja experimental-koneisiin ei-kriittisiä osia, kuten pyörien muotosuojia halvalla. Miten
hän etenee voidakseen myydä niitä kavereilleen?

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2006, 22:31:28 »
Onko lentokoneluokan experimental-koneiden kohdalla säännökset samat kuin ultrakevyiden lentokoneiden kohdalla
asiassa ja mitä osia tämän piiriin katsotaan sisältyväksi ja mitä ei (eli oletanko oikein että tähän kategoriaan kuuluu nimenomaan
lentokoneen airframen osat mutta kuuluuko siihen jotakin muutakin)? Onko luvan saannille joitain ehtoja ja liittyykö siihen
maksuja ja jos liittyy, minkä suuruisia? Vaaditaanko valmistajalta sertifioituja prosesseja ja suurta organisaatiota,
vai onko systeemissä huomioitu myös pienyrittäjät?

Ilmailumääräyksessä "AIR M5-2 Ilma-alusten harrasterakentaminen" ei ole määritelty kaupallista valmistusta, joten määräys ei vaadi sillle lupaa jos valmiusaste on alle 49%. Uusi ilmailulaki kuitenkin edellyttää ilma-aluksen tai sen osien valmistamiselle Ilmailuhallinnon lupaa, joten se koskenee ao. valmistusta vaikka toimittaisiinkin alle 49% säännöllä. Juristit ottavat siihen tarvittaessa kantaa.

Harrasterakenteisen ilma-aluksen tai sen osien valmistusluvan hakijat eivät ole työllistäneet viranomaista pariinkymmeen vuoteen, joten luvista ja sen ehdoista ja kustannuksista kannattaa erikseen sopia ennen tehtaan rakentamista ;-)

51% tai yli rakentamiselle AIR M5-2 edellyttää aina rakennuslupaa ja se ei voi olla kaupallista koska kyseessä on harrasterakentaminen.

Kts. Liite II
c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2006, 08:39:20 »
Kyllä kai jatkossakin osia voi tehdä kuka haluaa. Varsinaisen koneen rakentaja sitten hakee luvan koneen rakentamiseen jossain vaiheessa ja käyttää koneessaan "parhaaksi" katsomiaan osia, riippumatta siitä onko niiden valmistajalla ollut tarkoitus tai luvat tehdä lentokoneenosia vai ei. Eli ei osien valmistaminen ennenkään ole experimentaleihin mitään lupaa vaatinut, vasta kun niistä tehdään lentolaite niin tämän laitteen rakentaja hakee luvan. Joten mun mielestä 49% osista/työstä voidaan tehdä "ilman lupaa". Ja jokainenhan saa myydä mitä haluaa, vaikka sitten moottoreita jos jollain sellaisille olisi käyttöä. Eihän VW:n tehtaallakaan ole ollut lupaa tehdä lentokoneen moottoreita mutta sellaisiakin lentää aika paljon...
Markku Salminen

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2006, 10:16:41 »
Kyllä kai jatkossakin osia voi tehdä kuka haluaa. Varsinaisen koneen rakentaja sitten hakee luvan koneen rakentamiseen jossain vaiheessa ja käyttää koneessaan "parhaaksi" katsomiaan osia, riippumatta siitä onko niiden valmistajalla ollut tarkoitus tai luvat tehdä lentokoneenosia vai ei. Eli ei osien valmistaminen ennenkään ole experimentaleihin mitään lupaa vaatinut, vasta kun niistä tehdään lentolaite niin tämän laitteen rakentaja hakee luvan. Joten mun mielestä 49% osista/työstä voidaan tehdä "ilman lupaa". Ja jokainenhan saa myydä mitä haluaa, vaikka sitten moottoreita jos jollain sellaisille olisi käyttöä. Eihän VW:n tehtaallakaan ole ollut lupaa tehdä lentokoneen moottoreita mutta sellaisiakin lentää aika paljon...

Ilma-alusta tai sen osia ei saa tehdä kuka tahansa, kts. ilmailulaki:

31 § Suunnittelu, valmistus ja huolto

Ilma-aluksen suunnitteluun, valmistukseen ja huoltoon on saatava Ilmailuhallinnon hyväksyntä. Sama koskee ilma-aluksen laitteita ja osia. Hyväksyntä on myönnettävä, jos ilma-aluksen suunnittelijalla, valmistajalla tai huoltajalla on tehtäviensä suorittamiseksi tarpeellinen ammattitaitoinen henkilöstö, tarpeelliset työvälineet sekä työtilat, työmenetelmät, laatujärjestelmä ja ohjeet. ......

Eli ilmailulain antama pääsääntö on; ilma-aluksen tai sen osan valmistamiselle on oltava Ilmailuhallinnon myöntämä lupa.
On sitten oma miettimisensä milloin osa on ilma-aluksen osa ja milloin se vain muistuttaa sitä ;-). Viimeistään ilma-alukseen asentamisen yhteydessä osasta kuitenkin tulee ilma-aluksen osa, jolloin valmistus- tai rakennuslupien sekä lentokelpoisuusvastuiden (kuittausten) on oltava kunnossa.

Alihankintana tehtävä työ ei kuitenkaan edellytä lupaa, eli jos alihankintatyönä teetetään kuomu, potkuri, moottorin modifiointi tai ostetaan ilma-aluksen rakennussarja yms. se voidaan teettää tai hankkia ilma-aluksen rakentajan rakennusluvan alla, sen ehtoja noudattaen.


Lisäys:

Vastauksia Karoliinan kysymyksiin 

Esimerkkitapaus 1:
Yhden hengen yritys Puuseppä X päättäisi ryhtyä valmistamaan esim. Cozy:n pitkuloita "longeron" - eli liimaisi rimoja päällekäin jigissä
ja sitten myisi valmiita pitkuloita rakentajille (tosiasiassahan tämä ei olisi kannattavaa koska rakentajia ei ole tarpeeksi, mutta tämä on vain
hypoteettinen esimerkki kuten minun esimerkit yleensä ovat), mutta miten hän etenisi jos hän haluaisi näitä osia valmistaa Cozy-rakentajille?

- Jos Puuseppä X valmistaa ja myy "pitkuloita" lentokoneen osina valmistus on luvanvaraista.
- Mikäli rakennusluvan haltija teettää "pitkuloita" puuseppä X:llä valmistus on alihankintaa ja se ei tarvitse erillistä lupaa.

Esimerkkitapaus 1.1:
Tapauksessa 1 mainittu yritys olisi tunnettu puuseppä maailmalla ja osia haluaisikin ostaa taho joka ei ole Suomessa. Esimerkiksi
Aerocad päättäisi tilata alihankintana pitkulat Aerocanardeihin ja ko. puusepän osia myisi Aircraft Spruce eikä puuseppä itse.
Jos puuseppä ei kaupallisesti valmista osia suomalaisiin rakennussarjoihin vaan myy ainoastaan välittäjäfirma ZZ:lle osia joiden
käyttötarkoitus on NDA-sopimuksella salainen, tarvitseeko puuseppä yhä luvan? Hänhän ei välttämättä edes tiedä että ne osat tulevat
lentokoneen rakennussarjaan jonka suomalainen herra ÖÖ ostaa seuraavalla viikolla Aircraft Sprucesta.

- Valmistus on alihankintaa ja lupaa ei tarvita.

Esimerkkitapaus 2:
Pleksinmuotoilupaja päättäisi valmistaa kuomuja sähköautojen lisäksi myös experimental-lentokoneisiin. Mitään erityistä vakiokonetyyppiä ei olisi
vaan paja valmistaa mittojen mukaan kuhunkin projektiin asiakkaan toiveiden mukaisen kuomun. Mitenkä pleksinvalmistaja etenisi asiassaan ja
minkälaisia ongelmia asian suhteen saattaisi olla?

- Jos pleksipaja mainostaa ja myy kuomuja lentokoneen osina valmistus on luvanvaraista.
- Mikäli rakennusluvan haltija teettää kuomun alihankintana, ei tarvita erillistä valmistuslupaa. Firma kyllä voi mainostaa tekevänsä ilmailualan alihankintatöinä ilma-alusten kuomuja, mutta se ei voi sanoa että he myyvät ilma-alusten kuomuja.

Esimerkkitapaus 3:
Harrastelija valmistaa pyörän muotosuojan muotin, tekee siitä itselle omaan projektiin muotosuojat ja sitten keksii alkaakin
valmistaa ultrakevyt ja experimental-koneisiin ei-kriittisiä osia, kuten pyörien muotosuojia halvalla. Miten
hän etenee voidakseen myydä niitä kavereilleen?

- Jos rakentaja pistää Ilmailulehteen mainoksen valmistavansa ja myyvänsä ilma-aluksen osia, valmistus on luvanvaraista.
- Mikäli rakennusluvan haltija pyytää kaveriaan tekemään samanlaiset pyöräsuojat itselleenkin, työ on alihankintaa ja erillistä valmistuslupaa ei tarvita.


Eli ilma-aluksen tai sen osan valmistamiselle on oltava valmistuslupa (tai rakennuslupa) jonka alla työ tehdään.
Selvisikö periaatteet ?

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2006, 16:02:47 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa taotao

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2006, 16:57:30 »
Jenkit on liimanneet kaikkiin osiinsa "ei ilmailukäyttöön:) mutta nykyisiin on tullut merkintöjä
vain ex-luokan tai ul luokan koneisiin (ja ilmeisesti ehdollisena:)
Fuji robnissakin lukee ei ilmailukäyttöön! ja laskuvarjoissa että tää on nyt vaan tälläinen
päivänvarjo!
Kun myytte rakkaan lapsenne niin myykää se koristeeksi kattoon.....ei ilmailukäyttöön:D

Poissa kate

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 494
    • http://www.katix.org/kate
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2006, 17:16:00 »

- Jos pleksipaja mainostaa ja myy kuomuja lentokoneen osina valmistus on luvanvaraista.
- Mikäli rakennusluvan haltija teettää kuomun alihankintana, ei tarvita erillistä valmistuslupaa. Firma kyllä voi mainostaa tekevänsä ilmailualan alihankintatöinä ilma-alusten kuomuja, mutta se ei voi sanoa että he myyvät ilma-alusten kuomuja.

Esimerkkitapaus 3:
Harrastelija valmistaa pyörän muotosuojan muotin, tekee siitä itselle omaan projektiin muotosuojat ja sitten keksii alkaakin
valmistaa ultrakevyt ja experimental-koneisiin ei-kriittisiä osia, kuten pyörien muotosuojia halvalla. Miten
hän etenee voidakseen myydä niitä kavereilleen?

- Jos rakentaja pistää Ilmailulehteen mainoksen valmistavansa ja myyvänsä ilma-aluksen osia, valmistus on luvanvaraista.
- Mikäli rakennusluvan haltija pyytää kaveriaan tekemään samanlaiset pyöräsuojat itselleenkin, työ on alihankintaa ja erillistä valmistuslupaa ei tarvita.

Eli ilma-aluksen tai sen osan valmistamiselle on oltava valmistuslupa (tai rakennuslupa) jonka alla työ tehdään.
Selvisikö periaatteet ?


Entäs jos harrastaja suunnitelee moottoeinvalvlvonta tai EFIS-laitteen. Softahan voi pistää vapaasti
jakoon open-sourcena mutta anturiboksi vaatii piirilevyyn ja pintaliitoselektroniikkaa jota jokainen
koneenomistaja ei varmaankaan osaa itse rakentaa niin mitä silloin ?
Eli kyseisiä kortteja olisi varmaankin pakko kaupata koottuina koska kaikki ei osaa
niitä kolvata.

Pistää www-sivulle "tilaa autosi Rotax-912 moottorille sopiva moottorinvalvonta-anturikortti
ja jokaisen SUV:n kestosuosikki, EFIS näyttö kertoo milloin olet kellahtanut katollsei ?"


Kate

Poissa taotao

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #9 : Lokakuu 26, 2006, 18:28:25 »
Siitä tulee ilmailulaite vasta kun pistät sen lentokoneeseen tai mainostat sitä lentokoneen osana!
Moottorin vavontamittarina tai laitteena se ei vielä ole lentokoneen osa:D

Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #10 : Lokakuu 30, 2006, 08:46:03 »

Entäs jos harrastaja suunnitelee moottoeinvalvlvonta tai EFIS-laitteen. Softahan voi pistää vapaasti
jakoon open-sourcena mutta anturiboksi vaatii piirilevyyn ja pintaliitoselektroniikkaa jota jokainen
koneenomistaja ei varmaankaan osaa itse rakentaa niin mitä silloin ?
Eli kyseisiä kortteja olisi varmaankin pakko kaupata koottuina koska kaikki ei osaa
niitä kolvata.

Pistää www-sivulle "tilaa autosi Rotax-912 moottorille sopiva moottorinvalvonta-anturikortti
ja jokaisen SUV:n kestosuosikki, EFIS näyttö kertoo milloin olet kellahtanut katollsei ?"

Kate

Esim. Valmistetaan alihankintana experimental koneiden mittaristoja ja niiden osia...
Markku Salminen

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #11 : Lokakuu 30, 2006, 16:51:36 »
Tai sitten vaan hankkii tarvittavan luvan. Ei kai se nyt se luvansaanti mahdotonta voi olla (?)
kun kerran ulkomaisetkin toimijat saavat myydä Suomeen vastaavasti tehtyjä mittareitaan ilman
että ovat keneltäkään lupia kyselleet.

JPK1990

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #12 : Lokakuu 30, 2006, 21:31:58 »
Entäs sitten lentokonetehdas joka kattaa lähes koko lentokoneen "tuotantoketjun" ja valmistaa täysin omaa malliaan, miten Suomen laki lyö kapulat tässä tapauksessa rattaisiin? Mitä maksuja? Pitääkö esim sarjatuotantotehtaassa olla valvoja joka koneelle? Entäs jos kone on lento-ominaisuuksiltaan militaarikonetta muistuttava? :) Saako muuten mig-29n rekisteröidä yksityiskäyttöön Suomessa? kulkee kovempaa kuin hornet.
Suunnittelen tulevaisuutta :D Mielikuvitus on hieno asia, minulla on yksi mahdollisuus tuhannesta saada helikopterini lentämään ja yksi miljoonasta saada lentokonetehdas pystyyn :)

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #13 : Lokakuu 31, 2006, 10:28:45 »
Entäs sitten lentokonetehdas joka kattaa lähes koko lentokoneen "tuotantoketjun" ja valmistaa täysin omaa malliaan, miten Suomen laki lyö kapulat tässä tapauksessa rattaisiin? Mitä maksuja? Pitääkö esim sarjatuotantotehtaassa olla valvoja joka koneelle? Entäs jos kone on lento-ominaisuuksiltaan militaarikonetta muistuttava? :) Saako muuten mig-29n rekisteröidä yksityiskäyttöön Suomessa? kulkee kovempaa kuin hornet.
Suunnittelen tulevaisuutta :D Mielikuvitus on hieno asia, minulla on yksi mahdollisuus tuhannesta saada helikopterini lentämään ja yksi miljoonasta saada lentokonetehdas pystyyn :)

Ota vähän rauhottavia ja menen lepäämään ;-)

Poissa Ansis

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 594
  • Oikea nimi: Kari Ansamaa
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #14 : Lokakuu 31, 2006, 18:38:49 »
Mielikuvitus on hieno asia, minulla on yksi mahdollisuus tuhannesta saada helikopterini lentämään ja yksi miljoonasta saada lentokonetehdas pystyyn :)

Ota vähän rauhottavia ja menen lepäämään ;-)


Kuinkahan edellä kirjoitettua pitäisi tulkita? Onko yksi n liikaa vai puuttuuko se? >:D
My mind is willing, but purse is weak.

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #15 : Marraskuu 01, 2006, 09:24:45 »
Mielikuvitus on hieno asia, minulla on yksi mahdollisuus tuhannesta saada helikopterini lentämään ja yksi miljoonasta saada lentokonetehdas pystyyn :)
Ota vähän rauhottavia ja menen lepäämään ;-)
Kuinkahan edellä kirjoitettua pitäisi tulkita? Onko yksi n liikaa vai puuttuuko se? >:D

Hyvä huomio, ;-) "kirjoitusvire" tekee joskus lauseesta syvällisen.

JPK1990

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #16 : Marraskuu 03, 2006, 23:05:41 »
OFFTOPIC ALERT!
sanokaas oikeesti saako mig29 rekisteröityä siviilikäyttöön suomessa? Huippunopeus reippaat 2.3Mach ja hinta tais olla 20-30milj. ilman aseita.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #17 : Marraskuu 03, 2006, 23:12:12 »
Ihan vain sivukommenttina, siviilikoneilla on Suomen ilmatilassa nopeusrajoitus Mach 1,0  :P

JPK1990

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #18 : Marraskuu 03, 2006, 23:18:31 »
Mä muutan venäjälle perk...  ;D Putin on tästä lähtien minun kaveri  :thumbsup:

JPK1990

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #19 : Marraskuu 04, 2006, 09:22:41 »
Ihan vain sivukommenttina, siviilikoneilla on Suomen ilmatilassa nopeusrajoitus Mach 1,0  :P
Hmm.. nopeusrajoitus :/ ei kai se konetta katso, onhan se concorde:kin tainut käydä Suomessa  ^-^

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 533
    • HTH kotisivut
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #20 : Marraskuu 04, 2006, 12:16:11 »
Minullakin on auto jolla pääsee selvästi lujempaa kuin minkään yleisen tien nopeusrajoitus sallii.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa taotao

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 217
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #21 : Marraskuu 04, 2006, 17:58:12 »
Mun Hiasella taas ei oikeen missään pääse kortistaan tois aalta kaikki mun lentokoneiden huippunopeudet
on alle Hiasen nopeuden..... ja silti tosi mukavia...öööö ei ehkä kaikkien mielestä mutta minusta....seuraavaksi olen
ajatellut rakentaa vielä suuremman ilmanvastuksen :D

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Vs: 49%....100% konetehdas pystyyn.
« Vastaus #22 : Marraskuu 04, 2006, 22:51:30 »
sanokaas oikeesti saako mig29 rekisteröityä siviilikäyttöön suomessa?

Ihan oikeesti EI!

 

Powered by EzPortal