Kirjoittaja Aihe: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?  (Luettu 5643 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« : Lokakuu 07, 2006, 13:34:10 »
Sattui mielenkiintoinen sivu eteen. Mitäpä mieltä arvon asiantunteva raati olisi modifikaatiosta.


http://www.stolspeed.com/content.php

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #1 : Lokakuu 07, 2006, 14:33:35 »
En kuulu asiantuntevaan raatiin mutta olen itse ajatellut laitaa VG:tä Petrelin kylkiin suunnilleen samalla tavalla kuin oli nähtävissä Seamax:ssa. Olisi hieno saada sillä tavoin hieman "sileämpää" ilmaa potkuriin jolloin toivottavasti potkuri purisi paremmin ja ääni pienenisi.

Jos nu savannah:lla testatut tulokset pitävät paikkanssa niin hyvältä kuullostaa, vähemmän painoakin...
Ei muuta kun slatsit pois ja VG:tilalle :)
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2307
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2006, 10:27:27 »
Luettuani VG:stä hieman enemmän pääsi pieni innostuksen poikanen kehittymään ja laitoin mailia Australiaan John Gilpin:lle joka noita kauppaa. Kyselin että haluaisin parantaa meikäläisen lentoveneen STOL ominaisuuksia sekä saada vähemmän turbulenttista ilmaa potkuriin ja koska hän mahdollistaa kansainväliset tilaukset? Vastaus oli tämä:

Lainaus
G'Day Tom,
 
Good to hear from you.  How did you you find the website already?  I'm still just setting it up, and the paypal section isn't ready yet.
 
Yours is the first international request I have recieved, and because of that I will send you VGs immediately!  All I ask is that you try them and report back the results, and tell others about them.  How's that for an introductory deal.....
 
What is the wingspan of your aircraft?
 
Does it have enough elevator authority on hold-off now?
 
Looking forward to working with you on this.
 
Regards,
JG

Joten nyt on sitten VG:t tulossa Petreliin siipiinkin, katsotaan miten ne vaikuttaa sen hidaslento ominaisuuksiin. Eihän tuo mikään raketti ole nytkään mutta sakkausominaisuudet ovat yllättävän öööh... miten sen nyt sanoisi... yllättävät.

Jos VG:t kiinnostaa niin kannattaa lukea liitteenä oleva Mike Bush:in kirjoittama juttu (englanniksi) kun hänen Cessna T310R:ään ne asennettiin.

Muuten osaako joku aerodynamiikkaguru kertoa kaavaa millä voisi laskennallisesti saada selville VG:den paikan siiven leveyden suhteen kun tietää profiilin?
Ymmärtääkseni jos ovat liian lähellä etureunaa niin ne muuttavat laminaarisen virtauksen turbulentiksi liian aikaisin ja lisäävät vastusta. Jos ovat liian kaukana etureunasta niitten teho/hyöty laskee eksponentiaalisesti.
Runkoon ei taida muu auttaa kun teipata kasa villalankoja ja laittaa kamera streevaan kiinni ja tehdä kokeiluja.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Liisa

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #3 : Lokakuu 08, 2006, 11:11:22 »
Eiköhän tuo John osaa siihenkin vastata.

Poissa SamiM

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 187
  • Oikea nimi: Sami Mäntyharju
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2006, 13:20:26 »
Yksi vaihtoehto, mikäli tykkää myös pesuhommista, on "dirty oil test": http://www.hwy2.com/varieze/  kohta 8
 ::)

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 27, 2007, 14:05:48 »
Noniin. Ensiviikolla lähtee Vortex tilaus. Jätän kuitenkin myös slatseja
varten kiinnikkeet siipiin paikoilleen, mikäli joskus tulevaisuudessa
koneen mahdollinen uusi omistaja ne haluaa siihen tehdä ja asentaa.

Nyt on jo CH701:kin osalta tullut sen verta testidataa, että
slattien tekeminen ja asentaminen olisi silkkaa tyhmyyttä.
Maailmalla tuntuu olevan nyt oikein buumi repiä slatteja
zenairista veke ja pistää vortexit tilalle.

Matkanopeus samoilla kierroksilla kasvaa oleellisesti. Laskeutuminen
helpottuu huomattavasti, koska kone ei tyhjäkäynnillä noiden avulla
enää "rojahda" alas kenttään etc...

Ulkona tällä hetkellä 12m/s tuulta, lämpötila 4 astetta. Hemmetisti
polttelisi päästä konetta rakentamaan vaan pallit tuolla jäätyy.
Siirtäisin ainakin uusia kuvia sivuilleni, mutta kun ei jostain syystä FTP
pelaa project-ch701 serverillä (JUSSI!). Suoraan sanottuna raivostuttaa,
kun ei "mitään" pääse tekemään  ::)

Nyt jäi kysymykseksi seuraava: EUT(/Hallinto-Miuku), vaatiiko tämä nyt
teille uuden anomuksen tekemistä, vai meneekö "sormien läpi"? VP:n
kanssa tätä pähkäiltiin, kun koneen rakennettakaan ei varsinaisesti
muuteta, vaan jätetään osa kokonaan asentamatta  :2funny:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2007, 14:42:48 kirjoittanut Jari Kaija »

Poissa Aki Suokas

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 533
    • HTH kotisivut
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 27, 2007, 20:09:53 »
Nyt jäi kysymykseksi seuraava: EUT(/Hallinto-Miuku), vaatiiko tämä nyt
teille uuden anomuksen tekemistä, vai meneekö "sormien läpi"?

Sinulla on hyväksytty organisaatio ja olen varma että olet jo nyt tehnyt jonkun asian eritavalla kuin ohjeissa/piirustuksissa on. Jos olet tehnyt koneesi toistaiseksi 100% piirustusten mukaisesti olet taatusti ensimmäinen  sellainen rakentaja maailmassa.
Niistä eroista (ja tästäkin) pitäisi löytyä kirjanpito, se riittää.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.windcraft.fiwww.flynano.com, www.eurofox.fi

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2007, 21:00:54 »
toistaiseksi 100% piirustusten mukaisesti olet taatusti ensimmäinen  sellainen rakentaja maailmassa.

Juuh, siinä mielessä on kyllä modifikaatioita, että vaihdettu vahvempaa peltiä joihinkin
kohtiin. Osa pulteista millikokoisia eikä AN-sarjaa (no-critical paikat), vaikkakin suunnittelija
on jo valmiiksi myös millipultit 8.8 jne hyväksynyt. Lisäjäykisteet rungon pintapelleissä isoilla alueilla.
Varsinaisia rakenteellisia muutoksia ei ole siis tehty muuta kuin "vahvempaan" suuntaan
materiaalivahvuuksien osalta.

Niistä eroista (ja tästäkin) pitäisi löytyä kirjanpito, se riittää.

Jep. Asia selvä kiitoksia.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2007, 17:57:10 kirjoittanut Jari Kaija »

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Vortexit kiinni ja "Slatit" veke?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 28, 2007, 17:42:45 »
Pistetääs vielä yksi kuva tältä päivältä (ei projektisivuille pysty vieläkään siirtämään), kun koeasentelin mottia paikalleen.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2007, 18:38:05 kirjoittanut Jari Kaija »

 

Powered by EzPortal