Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehtoa ultrailmailulle  (Luettu 3767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Vaihtoehtoa ultrailmailulle
« : Syyskuu 29, 2006, 11:39:14 »
RPPL:ää/NPPL:ää tms. odotellessa tätä täytyy ohjastaa PPL(A)-lupakirjalla, mutta
ultraa parempaa suorituskykyä ja kuormattavuutta speksit lupaavat kuitenkin ultramaiseen hintaan
(Esim. Stingin rakennussarja on itse asiassa jopa vähän kalliimpi ja tarvittava työmäärä suunnilleen sama  (aikaa vievää ja
vaikeaa laminointia ei ole rakentajalla jäljellä jos oikein tulkitsin, lähinnä jäljellä on kokoonpano ja viimeistely), ja
Lightningissa sentään on mm. palomuurissa ihan oikeaa rosteria eikä se ole foliopaperilla näköistettyä tulenarkaa foamia
ja muuta pientä hieman paremmin ainakin mitä webbisivuun on uskominen):
Arion Lightning:

http://www.arionaircraft.com



Kone on suunniteltu 120 hp Jabirulle, mutta siitä näyttää olevan myös 80 hp LSA-versiokin tarjolla.
Se ei ihan mene Suomalaiseksi ultraksi painojen takia mutta jos joku haluaa esim. PPL-lupakirjalla lennettävän
Dynamic/Sting tms.-experimentalin, niin tässä olisi sille yksi uusi vaihtoehto. Suorituskyky on n. samalla tontilla
RV-9A:n kanssa. Kovasti näyttää ulkonäöllisesti Lancairilta, Dynamicilta ja VL-3:lta ja vaikka suorituskyky ei ole
ihan yhtä hyvä kuin isolla moottorilla varustetussa Lancairissa, on se kuitenkin kovaa luokkaa ja quick-build -rakennussarjan
hintalapussa on inhimillisempi alkunumero kuin esim. Lancairin sarjoissa joissa hinnat ovat minimissään viitosella alkavia,
eli RV:n tontille (vrt. RV:n quick-build-hinta) osuu hintapuolessakin. Suorituskyky jää kuitenkin alle esim. RV-6, RV-7 ja RV-8
-malleista jotka on varustettu 180-200 hp moottorilla.


 

Powered by EzPortal