Pohjola luopuu lentovakuuttamisesta

Aloittaja Veijo Luostari, kesäkuu 09, 2007, 14:13:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veijo Luostari

Sain eilen kirjeen jossa Pohjola iloittaa luopuvansa lentovakuuttamisesta. Kyseinen vakuutusyhtiö lienee ainut suomalainen vakuutusyhtiö joka on myöntänyt ilma-aluksille vakuutuksia.

Kysymys kuuluukin että mikä taho olisi järkevin edullisin kyseisen vakuutuksen hankkimiseksi jatkossa? Lentolaitteeni vakuutusturva loppuu todennäköisesti 22. 6. 2007, vaikka pohjolalta tuli kyllä pari viikkoa sitten uusi lasku ajalle 22. 6. 2007 - 21. 7. 2008. Vakuutusmaksun olen jo ehtinyt maksaa, joten nähtäväksi jää kuinka pitkän aikaa vakuutus on voimassa. Täytynee kysellä asiaa pohjolasta.

Reijo Österberg

Tarkkaanottaen kirjeessä lukee mm.
--Pohjola on lopettanut uusien ja määräaikaisten vakuutusten myöntämisen. Jatkuvat vakuutukset irtisanotaan vuosieräpäivästä alkaen. Määräaikaiset vakuutukset päättyvät vakuutuskauden lopuessa ilman eri irtisanomista.--
Eli jatkuvalle vakuutukselle tulee irtisanomisilmoitus! Minullekin tuli lasku uudelle vakuutuskaudelle 26.6.2007 - 25.6.2008, jonka aion maksaa.
-Reijo Österberg-

Veijo Luostari

Elikkä vuoden päästä yhteys vakuutusmeklareihin, jos ei uusia vakuuttajia ilmaannu.

Hanu

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - kesäkuu 09, 2007, 16:38:32
Tarkkaanottaen kirjeessä lukee mm.
--Pohjola on lopettanut uusien ja määräaikaisten vakuutusten myöntämisen. Jatkuvat vakuutukset irtisanotaan vuosieräpäivästä alkaen. Määräaikaiset vakuutukset päättyvät vakuutuskauden lopuessa ilman eri irtisanomista.--
Eli jatkuvalle vakuutukselle tulee irtisanomisilmoitus! Minullekin tuli lasku uudelle vakuutuskaudelle 26.6.2007 - 25.6.2008, jonka aion maksaa.

Kannattaa maksaa vakuutuslasku eräpvään mennessä, ellei itsellä ole tarvetta irtisanoa vakuutusta. Keskustelin asiasta vastaavan henkilön kanssa ja he pyrkivät uudistamaan kesäkuussa päättyvät vakuutukset vielä yhdelle
kaudelle, jotta Ilmailijoille ei tule hätä käteen (kuten saamistanne laskuista olette huomanneet)?. 
Toki Suomesta saa tarvittaessa uudet lekovakuutukset Sihvolan Ristolta (Vakuutusmeklarit) nopeasti, jopa vuorokaudessa voimaan (pakolliset+kasko+maakäsittelyvakuutus). Yritys on kokenut lentovakuuttaja.

Mikäli Pohjolan olemassa olevista vakuutuksista on kysymyksiä mielessä, kannattaa soittaa Pohjolaan Kirsti Salolle,
ettei tule turhia murheita.

HNu

Aki Suokas

Ja ei Sihvola ole monopoliasemassa, ainakin:
 
Willis Oy Ab   
Hitsaajankatu 9A
Helsinki
00810
Finland         Tel: + 358 9 6226 870
Fax: + 358 9 6226 8734
www.Willis.com

on toiminut suomalaisille kerhoille vakuutusmeklarina.
Jos tiedätte muitakin, pistäkääpä tietoa, että syntyy vertailumahdollisuuksia enemmän.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Veijo Luostari

Hyvä tietää että kilpailuakin on, että ei vakuutuksien hinnat pompsahda pilviin "toivottavasti"

Antsu

Meillä on ollut Cessna vakuutettuna jo pitkään alla olevassa yhtiössä. Hinnatkin ovat noin 25% halvemmat kuin Pohjolassa.

Med venlig hilsen / Best regards

QBE Nordic Aviation Insurance A/S

Liselotte Johansen

Phone: (+45) 33 45 03 00 - Direct: (+45) 33 45 03 03 - Fax: (+45) 33 13 06 01

Web: www.qbenai.com - E-mail: [email protected]




Jarno Lantela

Hei,

Onko tästä vakuutusasiasta keskusteltu SIL:n johtoelimessä?
Tämä vaan koskettaa kaikkia...paitsi Sangin.... 8)

t: Jarno

auranen

Lainaus käyttäjältä: Jarno Lantela - kesäkuu 15, 2007, 14:15:24
Hei,

Onko tästä vakuutusasiasta keskusteltu SIL:n johtoelimessä?
Tämä vaan koskettaa kaikkia...paitsi Sangin.... 8)

t: Jarno

On.

t. tero

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: auranen - kesäkuu 18, 2007, 11:10:04
Lainaus käyttäjältä: Jarno Lantela - kesäkuu 15, 2007, 14:15:24
Hei,

Onko tästä vakuutusasiasta keskusteltu SIL:n johtoelimessä?
Tämä vaan koskettaa kaikkia...paitsi Sangin.... 8)

t: Jarno

On.

t. tero

Onko tämä sitä SIL:n uuden viestintästrategian toteuttamista ihan käytännön tasolla?  :thumbsup: ::)

//Harri  :mellow:

temeli


Ainakin traikkien osalta pakolliset vakuutukset pompsahti tosi reippaasti Pohjolaan verrattuna. :tickedoff:

auranen

Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 19, 2007, 19:45:53
Lainaus käyttäjältä: auranen - kesäkuu 18, 2007, 11:10:04
Lainaus käyttäjältä: Jarno Lantela - kesäkuu 15, 2007, 14:15:24
Hei,

Onko tästä vakuutusasiasta keskusteltu SIL:n johtoelimessä?
Tämä vaan koskettaa kaikkia...paitsi Sangin.... 8)

t: Jarno

On.

t. tero

Onko tämä sitä SIL:n uuden viestintästrategian toteuttamista ihan käytännön tasolla?  :thumbsup: ::)

//Harri  :mellow:

Harri hyvä,

Ei ole, se oli ainoastaan suora vastaus suoraan kysymykseen.
SIL:n uusi viestintästrategiakin sinänsä on tekeillä, mutta se ei liity tähän.

t. tero

Tuomas Kuosmanen

Väännetään rautalangasta: Voisiko joku asiasta tietävä sanaleikkien sijaan kenties myös kertoa
mitä siellä on keskusteltu ja onko asiassa odotettavissa jotain SIL:in taholta? Alkuperäiselle kysyjälle siitä saattaa olla enemmän iloa.

auranen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - kesäkuu 20, 2007, 09:24:44
Väännetään rautalangasta: Voisiko joku asiasta tietävä sanaleikkien sijaan kenties myös kertoa
mitä siellä on keskusteltu ja onko asiassa odotettavissa jotain SIL:in taholta? Alkuperäiselle kysyjälle siitä saattaa olla enemmän iloa.


SIL:ssä lajipäällikkö Jorma Sucksdorff vie parhaillaan asiaa eteenpäin ja konkretiasta tiedotetaan heti kun sen aika on.

t. tero

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: auranen - kesäkuu 20, 2007, 09:35:45
Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - kesäkuu 20, 2007, 09:24:44
Väännetään rautalangasta: Voisiko joku asiasta tietävä sanaleikkien sijaan kenties myös kertoa
mitä siellä on keskusteltu ja onko asiassa odotettavissa jotain SIL:in taholta? Alkuperäiselle kysyjälle siitä saattaa olla enemmän iloa.


SIL:ssä lajipäällikkö Jorma Sucksdorff vie parhaillaan asiaa eteenpäin ja konkretiasta tiedotetaan heti kun sen aika on.

t. tero

SIL:ssa painetaan duunia kesälomallakin?  8)

Kertoisitko sä Tero, kun nyt asiasta mainitsit, että mitä SIL oikeastaan aikoo asian suhteen tehdä? Onko tavoitteena saada Pohjola perumaan päätös vai löytää jotain ulkomaisia vaihtoehtoja? Tilannehan ei Pohjolan päätöksestä huolimatta ole kovinkaan huono koska useampi vakuutusmeklari välittää tänne pohjolaankin mielellään vakuutuksia.

Kiinnostaisikin lähinnä tietää, että mitä lisäarvoa SIL nyt aikoo tässä vakuutusasiassa jäsenilleen tuottaa?

//Harri

auranen

Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - kesäkuu 20, 2007, 12:01:44
Lainaus käyttäjältä: auranen - kesäkuu 20, 2007, 09:35:45
Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - kesäkuu 20, 2007, 09:24:44
Väännetään rautalangasta: Voisiko joku asiasta tietävä sanaleikkien sijaan kenties myös kertoa
mitä siellä on keskusteltu ja onko asiassa odotettavissa jotain SIL:in taholta? Alkuperäiselle kysyjälle siitä saattaa olla enemmän iloa.


SIL:ssä lajipäällikkö Jorma Sucksdorff vie parhaillaan asiaa eteenpäin ja konkretiasta tiedotetaan heti kun sen aika on.

t. tero

SIL:ssa painetaan duunia kesälomallakin?  8)

Kertoisitko sä Tero, kun nyt asiasta mainitsit, että mitä SIL oikeastaan aikoo asian suhteen tehdä? Onko tavoitteena saada Pohjola perumaan päätös vai löytää jotain ulkomaisia vaihtoehtoja? Tilannehan ei Pohjolan päätöksestä huolimatta ole kovinkaan huono koska useampi vakuutusmeklari välittää tänne pohjolaankin mielellään vakuutuksia.

Kiinnostaisikin lähinnä tietää, että mitä lisäarvoa SIL nyt aikoo tässä vakuutusasiassa jäsenilleen tuottaa?

//Harri

Lähinnä ensisijaisena tarkoituksena on tuoda peliin joukkovoiman aikaansaama mahdollinen kustannusvaikutus alaspäin. En usko, että Pohjolan päätöksen peruminen on agendalla.

Kerron (ja Jokke kertoo) varmaankin lisää kun tiedetään.

t. tero

Jarno Lantela

löytyhän vastaukseen asiallinen selittävä vastaus  ;)

Kiitokset,
Jarno

Hanu

Pohjolan päätöksestä huolimatta, yleisilmailulentsikoihin on löytynyt aivan asiallisilla hinnoilla
kokonaispakettia (Kasko+pakolliset+istuinpaikkavakuutukset) mm. Tanskassa ja Saksassa olevilta
vakuutustoimijoilta - vieläpä suomalaisen vakuutusmeklarin välittämänä, mikäli haluaa
helpomman asiointitavan. (Aikaisemmissa viesteissä näitä välittäjiä on tuolla mainittuna)

Mikäli tarve on vain ns. pakollisista vakuutuksista eikä edes ympärivuotisista vakuutuksista
esim. harrasteilma-aluksiin kesän ajaksi, niin silloin taitaa hintojen nousu olla, ainakin tällä hetkellä, tosiasia.
Nuo pakolliset vakuutukset kun ovat lähes ns. jakelutavaraa, joten vakuutusyrityksen katteet ovat heikoissa.
Kaskojen osalta pääsee jo neuvottelemaankin.  Mikäli on mahdollista laittaa koneeseen käyttäjälle
lentokokemusrajoitus  (Esim. 150 h tai enemmän), niin kaskon hintaa saa hieman pudotettua.

Menestystä SIL:n neuvottelijoille, jotta saavat jäsenistölleen neuvoteltua ensi kaudeksi hyvät
lentovakuutusehdot!

HaNu




viper

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 10, 2007, 11:33:09
Ja ei Sihvola ole monopoliasemassa, ainakin:
 
Willis Oy Ab   
Hitsaajankatu 9A
Helsinki
00810
Finland         Tel: + 358 9 6226 870
Fax: + 358 9 6226 8734
www.Willis.com

on toiminut suomalaisille kerhoille vakuutusmeklarina.
Jos tiedätte muitakin, pistäkääpä tietoa, että syntyy vertailumahdollisuuksia enemmän.

Osaako joku sanoa suuntaa antavan hinta-arvion, kuinka paljon tuolta otettu lentovastuuvakuutus maksaa esim. 4kk tai vuoden ajalle, jos kyseinen vakuutus otetaan max. lentoonlähtöpainoltaan 316kg purjelentokoneeseen?

josok

Minun vakuutus hoitaa
> Colin Matthews
> Tel: + 44 (0) 1481 724330 (DDI)
> Mob: + 44 (0) 7781 134121
> Email: [email protected]
> Aviation Insurance Brokers Limited
Täyskasko + pakolliset noin puolet Pohjolan hinnoista, ehdot parempia, esim oma vastuu oli 1500€, nyt 750€
Kannattaa kysyä!
En ole osakas eikä minulla ole mitään kytköksiä, olen vain tyytyväinen asiakas,

Terv. Jos

PK

Onko kertynyt yleiseen jakeluun kelpaavaa tieto vakuuttamisesta, yksityisiltä koneenomistajilta tai kerhoilta, kun Sil:n puolesta ei ilmeisesti kannata odottaa muuta kuin jäsenmaksuja. Itselläni ultran vakuutukset umpeutuu marraskuussa. Kasko fenniassa ja muut pohjolassa. Fennia oli kaskon osalta vain noin puolet pohjolasta mutta ilmeisesti eivät jatka enää sielläkään. Jos löytyy todellista tilanne tietoa maksuista, omavastuista, asioiden hoidosta, mahdollisista tuntirajoituksista yms, niin varmasti löytyy myös minun lisäksi joita asia koskettaa. Ultrat kiinnostaa henkilökohtaisesti mutta onhan muitakin.
(heittäkää ultrakevyt puolelle jos tää on tiellä täällä)

Pasi

Ari Simonen

Pyydettiin kerhomme Ikarukselle vakuutustarjousta Vakuutusmeklarit Risto Sihvolalta. No, tarjous tuli mutta yllätys oli ettei kaskovakuutusta saa tällä hetkellä lainkaan kellukekäyttöön. Johtuu kuluneen kesän lukuisista vesilentokaputeista.

auranen

Lainaus käyttäjältä: koju - lokakuu 27, 2007, 01:38:15
Onko kertynyt yleiseen jakeluun kelpaavaa tieto vakuuttamisesta, yksityisiltä koneenomistajilta tai kerhoilta, kun Sil:n puolesta ei ilmeisesti kannata odottaa muuta kuin jäsenmaksuja. Itselläni ultran vakuutukset umpeutuu marraskuussa. Kasko fenniassa ja muut pohjolassa. Fennia oli kaskon osalta vain noin puolet pohjolasta mutta ilmeisesti eivät jatka enää sielläkään. Jos löytyy todellista tilanne tietoa maksuista, omavastuista, asioiden hoidosta, mahdollisista tuntirajoituksista yms, niin varmasti löytyy myös minun lisäksi joita asia koskettaa. Ultrat kiinnostaa henkilökohtaisesti mutta onhan muitakin.
(heittäkää ultrakevyt puolelle jos tää on tiellä täällä)

Pasi

Tervehdys,

Haluan ottaa tähän kantaa SIL:n edustajana, koska yllä on epäilty liiton panosta asiassa ja toisaalta, koska aikaisemmin tässä keskustelussa on jo kerrottu/tullut ilmi, että SIL on kuin onkin tekemässä asian eteen töitä. Tässä siis lyhyt tilannekatsaus asiaan, sen pitäisi myös pitää sisällään ihan viimeisimmätkin käänteet, kun juuri asiasta toiminnanjohtaja Mönkkösen kanssa juttelin puhelimiste:

SIL on joko neuvotellut ja/tai toimittanut monenlaista taustamateriaalia (koneiden, harrastajien ja kerhojen määriä, vauriotilastoja yms) 3-5:lle eri Suomessa toimivalle meklarille sekä suoraan ulkomaalaisille vakuutusyhtiöille.

Yksikään ei ole kiinnostunut tekemään yhteistyötä eikä varsinaisesti markkinoimaan vakuutuksia Suomeen esim. ILMAILU-lehden kautta. Ne tahot, joita SIL on lähestynyt, tai jotka ovat lähestyneet SIL:liä, toivovat poikkeksetta löytävänsä jonkun, joka "keräisi heille valmiita koneryppäitä yhdelle vakuutuskirjalle" tms. "helppoa tapaa".
SIL:n hallitus on tehnyt päätöksen, että SIL ei ryhdy esim. jonkun vakuutusyhtiön tai meklarin "vakuutusasiamieheksi" Suomessa.

Synergiaetuja voisi olla siis saavutettavissa, mutta ongelma on se, että vakuutusyhtiöt/meklarit haluavat ainoastaan, että teemme heidän työnsä heidän puolestaan, itse busineksesta eivät näin marginaalisilla määrillä tunnu olevan kovin kiinnostuneita.

Siis jos joku (yritys, kerho tms.) ryhtyisi diilaamaan vakuutuksia Suomeen, toimimaan jonkin sortin asiamiehenä, saattaisi joku alustavasti kiinnostunut meklari- tai vakuuttaja-taho jopa kiinnostua.

Yritetty siis on, mutta valitettavasti tehdyn työn lopputulos ei aina ole se paras mahdollinen onnistuminen.

t. tero

Juho

Lainaus käyttäjältä: auranen - marraskuu 01, 2007, 14:14:34
Lainaus käyttäjältä: koju - lokakuu 27, 2007, 01:38:15
Onko kertynyt yleiseen jakeluun kelpaavaa tieto vakuuttamisesta, yksityisiltä koneenomistajilta tai kerhoilta, kun Sil:n puolesta ei ilmeisesti kannata odottaa muuta kuin jäsenmaksuja.

Pasi


SIL:n hallitus on tehnyt päätöksen, että SIL ei ryhdy esim. jonkun vakuutusyhtiön tai meklarin "vakuutusasiamieheksi" Suomessa.

Synergiaetuja voisi olla siis saavutettavissa, mutta ongelma on se, että vakuutusyhtiöt/meklarit haluavat ainoastaan, että teemme heidän työnsä heidän puolestaan, itse busineksesta eivät näin marginaalisilla määrillä tunnu olevan kovin kiinnostuneita.

t. tero

SIL:n nettisivuilla lukee (muun kehumisen joukossa), että "Ennen muuta Suomen Ilmailuliitto kuitenkin on olemassa palvellakseen jäseniään ja kaikkia ilmailusta kiinnostuneita."


Minusta tässä vakuutusasiassa SIL on näyttänyt tehottomuutensa, kun olisi kerrankin pitänyt toimia. Nyt jäsenmaksuja maksavat lentäjät on jätetty kukin oman onnensa nojaan selvittelemään vakuutusasioita. Juuri tuo "työn tekeminen" olisi sitä palvelua, mitä luulisi jäsenmaksulla saavansa.

Harkitsen vakavasti, että tulen siirtämään jäsenmaksuun käyttämät rahani vakuutusmaksuihin (jos jostain satun löytämään sen vakuuttajan).

teemu


auranen

Lainaus käyttäjältä: Antsu - joulukuu 29, 2007, 21:10:18
No, johan se ruosteinen romuläjä SIL:n pihassa kertoo kauheudessaan missä jamassa moottorilento ja SIL:n toiminta kaikin puolin on :wacko:
Vakuutukset, bensan hinta, kulkeminen kentillä, huollon vaikeutuminen ja kallistuminen, jne, jne.
Romuläjä myös symboloi moottorikoneiden ikää ja kuntoakin Suomessa aika hyvin!  :wacko:
Mutta hyvä, että edes symboolisesti myönnetään harrasteilmailun tila suomessa!  >:D

No joo, jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseensä, joten ei siitä sen enempää.

Sen sijaan ihan yleisesti haluaisin kommentoida noita ylläolevia yksittäisiä listattuja asioita ja niiden tilaa (alla) plus tietenkin kovasti kummastella, miksi ainoastaan positiivisen tuloksen tuottavaa työtä arvostetaan? Ei kai ole oikeutettua odottaa, että kaikki mitä tehdään näille vaikeille asioille, onnistuvat? Usein taustalla on paljon tehtyä työtä ja kovastikin asiantuntevaa yritystä, syystä tai toisesta vaan lopputulos ei ole kaikkien kannalta paras mahdollinen (tai usein se paras on samalla myös mahdoton, tosin).

Vakuutukset: kuten yltä käy ilmi, työtä asian eteen on tehty ja yritys on ollut kova. Tästä huolimatta ei ole hyvää lopputulosta syntynyt. Ei se kuitenkaan tarkoita, että mitään ei ole tehty. Ei myöskään ole itsestään selvää, että kukaan muu (kuin SIL) olisi asiassa saanut aikaan yhtään sen parempaa lopputulosta....tosin nämä "ketkään muut" eivät tietääkseni ole edes yrittäneet. Kuten sanottua, SIL ei ole oikea organisaatio toimimaan jonkun yksittäisen kaupallisen toimijan puhemiehenä tai ilmaisena työntekijänä...mitä siitä tulisi, jos esim. Jalkapalloliitto (onko sellaista? ;-) toiminnassaan ajaisi vaikkapa enimmäkseen yhden joukkueen asiaa saadakseen parempia tuloksia?

Bensan hinta: Torsten Hoffman on tehnyt kovan työn tuon verotuksen osalta ja siinä on tullut selkeä osavoittokin. Eli ainakin toiminnalla on saatu aikaan se, ettei vaikutus ole täysmääräinen moottorilennon osalta....pahemminkin olisi voinut käydä.

Kulkeminen kentillä: SIL:n hallitus on ollut tiiviisti yhteydessä asiaan vaikuttaviin tahoihin (IH, Finavia jne.). Useita kokouksia asian tiimoilta on pidetty, kirjeitä on vaihdettu ja lisäksi näytää siltä, että se jossain vaiheessa tuottaa tulosta. Kuitenkin, nämä asiat ovat sellaisia, että niiden valmistelu ja toteutus ottaa aikaa eikä ole kovin realistista ajatella, että kun ongelma on tiedostettu ja toiminta tilanteen parantamiseksi aloitettu, niin samalla sekunnilla sitten kaikki onkin taas kovin ruusuista. Mutta kuten sanottua, odotettavissa (ainakin nyt näyttää siltä) on jollain aikataululla tilanteen järkevöitymistä ja parantumista. On kovin vaikeaa keksiä näihin asioihin hetitännenyt-ratkaisua kun vähänkin on joutunut tutustumaan asiaan liittyviin yksityiskohtiin ja keskustelemaan asiasta vastaavien tahojen kanssa.

t. tero

Lattakierre

Lisääkö kellukkeet oikeasti niin paljon onnettomuusriskiä että kaskoa ei suostuta edes tekemään(sihvola) tai ainakin omavastuu osuuteen tulee huimat korotukset? Luulisi että kellukekoneella olisi täällä suomessa kohtuulliset mahdollisuudet löytää laskupaikka hätätilanteessa.. suksikoneenkin omavastuut ovat useasti korotettuja vaikkakin esim.pyöräsuksien uskoisin talvella antavan enemmän mahdollisuuksia säilyä ehjänä pakkolaskusta vs pyöräkone.
Tilastoissahan näkyy yleensä vain vahingot mutta kellukkeiden/suksien "avulla" tehdyt onnistuneet pakkolaskut jää kertomatta.
Amfibiolle kaskon saanti on kuulemma helpompaa, johtunee varmaan vähäisistä onnettomuuksista.Tosin vähän on koneitakin..

auranen

Lainaus käyttäjältä: Lattakierre - tammikuu 04, 2008, 23:13:58
Lisääkö kellukkeet oikeasti niin paljon onnettomuusriskiä että kaskoa ei suostuta edes tekemään(sihvola) tai ainakin omavastuu osuuteen tulee huimat korotukset? Luulisi että kellukekoneella olisi täällä suomessa kohtuulliset mahdollisuudet löytää laskupaikka hätätilanteessa.. suksikoneenkin omavastuut ovat useasti korotettuja vaikkakin esim.pyöräsuksien uskoisin talvella antavan enemmän mahdollisuuksia säilyä ehjänä pakkolaskusta vs pyöräkone.
Tilastoissahan näkyy yleensä vain vahingot mutta kellukkeiden/suksien "avulla" tehdyt onnistuneet pakkolaskut jää kertomatta.
Amfibiolle kaskon saanti on kuulemma helpompaa, johtunee varmaan vähäisistä onnettomuuksista.Tosin vähän on koneitakin..

Pakkolaskupaikkoja varmasti on kellukekoneille täällä Suomessa aika hyvin, mutta valitettavasti kyse lienee siitä, että niitä koneita kaatuu veteen (tai ylipäätään nousussa tai laskussa) huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin pyöräkoneita.

Eräs idea on keittymässä parhaillaan, se voisi tuoda apuja (kustannussäästöjä sekä helpotuksia vakuutustenhankintaan) niin pyöräkoneille kuin kellukekoneille ja kaikille muillekin. Tästä lisää myöhemmin, jos homma alkaa ottamaan tuulta purjeisiinsa.

t. tero

Esa Virtanen

Kyllä suomalaiset lentsikat näyttävät kiinnostavan ulkomaisia vakuutusyhtiöitä. Menneellä viikolla tuli kerholle markkinointikirje
http://www.traffords-insurance.co.uk/home.htm -vakuutusyhtiöltä. Taannoin tuli edellinen kirje joltain liettualaiselta vakuutusmeklarilta, nimeä en tähän hätään muista. Yhteystiedot on ilmeisesti saatu ilma-alusrekisteristä.

Meillä on nykyiset vakuutukset Sihvolan kautta:
1. kerhon Piper P28A: pakolliset + kasko(50000€), vuosimaksu n.2900€, yhtiö Inter Hannover...
2. kimppakone RV-4: pakolliset + kasko(35000€), vuosimaksu (9kk-lentokausi/3kk-maavakuutus) n.2100€

t.Esa

Toma

Herätetäänpä henkiin tämä keskustelu taas.

Minulla tuli vastaan vakuutuksen jatkaminen ja jälleen nousi v-käyrä kun ajatetlin mitä pakolliset vakuutukset maksoivat markka-aikana ja mitä ne nyt on. Jos en ihan väärin muista niin se oli silloin jotain parin kolmensadan markan tienoilla ja nyt sitten yhtäkkiä 650€, ja mielestäni ultralla ei olla tuhottu kolmannen osapuolen omaisuutta semmoisia määriä että tuo summa olisi oikeutettu.

Olin kuullut että Ruotsissa tuo vakuutus olisi hieman halvempi joten soitin paikalliselle SIRIUS Aviation Insurance välittävälle herralle ja kyselin mahdollisuutta vakuuttaa Suomalainen ultra sen kautta.
Se osoittautui täysin mahdolliseksi ja pakolliset vakuutukset tulivat alustavan laskemisen mukaan huomattavasti halvemmiksi. Kerron loppusumman kunhan saan lopullisen tarjouksen.

Yhteystiedot tuonne on:

http://www.dynaero.se/info/default.asp?m=1&n=20

Kaverin nimi on Ove Englund ja puhelin: +46 708 955470

Tuolta voisi myös udella mitä maksaisi kasko (itselläni ei sitä ole), kuulemani mukaan ovat halvempia kuin monet muut

Kertokaa myös jos olette löytäneet muita paikkoja
Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

Kyselin keväällä vakuutusta Ruotsista, eivät tarjonneet, oheisena vastaus:

Lähettäjä: <[email protected]>
Vastaanottaja: <XXXX XXXX>
Aihe: RE: Insurance
Päivä: 10. maaliskuuta 2008 12:29

Hello,

Thanks for your mail. We are not able to give you an offer for your aircrafts this is because of the finnish tax.
But we recommend you to contact a broker who can help you.

Best regards,

Interhannover

==================================

Hannover Rückversicherung AG, Karl-Wiechert-Allee 50, 30625 Hannover, Germany;
Sitz (registered office) der Gesellschaft: Hannover; Handelsregister (Commercial Register) Hannover HRB 6778
Aufsichtsrat (Supervisory Board): Wolf-Dieter Baumgartl (Vorsitzender/Chairman)
Vorstand (Board of Directors): Wilhelm Zeller (Vorsitzender/Chairman), André Arrago, Dr. Wolf Becke, Jürgen Gräber, Dr. Elke König, Dr. Michael Pickel, Ulrich Wallin

======   Legal Disclaimer   ======


Ehkä tämä toinen (http://www.dynaero.se/info/default.asp?m=1&n=20) sitten tarjoaa!
-Reijo Österberg-

Toma

Hmm, mitäköhan veroja meillä nyt taas on jotka estävät...

Noh kerron joka tapauksessa heti kun tiedän varmuudella miten tämä kokeilu menee...
Terveisin
Tom Arppe

Samulijp

Ove Englund on tuttu mies.  Hän on DynAeron Ruotsin maahantuoja ja ollut erittäin luotettava kaikinpuolin. Täytyypä kysyä tuore tarjous itsekkin.  :thumbsup:

Toma

Nyt on tarjous Sirius Aviation:lta pakollisille vakuutuksille ja loppusumma on 497€ joten kuitenkin yli 150€ halvempi kuin sama vakuutus mitä minulla oli Sihvolalta, tuolla erolla saa jo pari tankillista bensaa ja noin 12 tuntia lentotiimaa...
Minulle kerrottiin aikoinaan puhelimessa että vakuutusyhtiöt ovat "määränneet" pakollisten vakuutuksien summan ja että se on vakio... Niin varman onkin, mutta meklareiden katteita ne eivät tietenkään ole määränneet...

Ohessa saamani tarjous Ove Englundilta, toisella kotimaisella....



Terveisin
Tom Arppe

ari

Sisältyykö tarjoukseen myös vakuutusmaksuvero, jonka jotkut ulkomaalaiset välittäjät/vakuutusyhtiöt käskevät maksamaan suoraan verottajalle?

Toma

#35
Lainaus käyttäjältä: ari - syyskuu 08, 2008, 16:27:02
Sisältyykö tarjoukseen myös vakuutusmaksuvero, jonka jotkut ulkomaalaiset välittäjät/vakuutusyhtiöt käskevät maksamaan suoraan verottajalle?

Kaikkesta sitä nyt perhana nyhjätään veroja...

...mutta pitää myöntää että en tiedä, en tiennyt semmoisen maksun olemassaolostakaan? Onko Suomella muista euroopan maista poikkeava käytäntö tuon suhteen?

http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?domain=VERO_MAIN&path=&language=FIN&article=2216&index=#3

Tuolta löytyi tuosta hieman selitystä. pitänee kysyä miten tuon kanssa on.



Terveisin
Tom Arppe

Toma

Tulihan se 22% vielä siihen päälle, loppusumma onkin nyt sitten 603€ eli hyöty onkin aika marginaalinen.

Ovat kehuneet ruotsalaisissa foorumeissa tuon Siriuksen kaskovakuutuksien hintoja, kannattaa ehkä jonkun kokeilla kepillä jäätä ja kyselllä tarjousta siitä... Itselläni ei siihen ole tarvetta/varaa.
Terveisin
Tom Arppe

Hansakse

Muitanko väärin? vai olikos Siivet lehdessä jokunen aika sitten jonkun "uuden" Lentovakuuttajan mainos?

Onko jollain tietoa uudesta vakuuttajasta Suomessa?
Ensin jännitti, sitten sitä halus lisää, ja nyt tuntuu et kaikki ne on vähän saman laisia, eri näkösiä vaan??

Jyrki Viitasaari

Ilmailuvakuutuksia välittää Vakuutusmeklarit Risto Sihvola  (Colemont).
Osoitteessa   http://www.vakuutusmeklarit.fi/   voi käydä katsomassa yhteystietoja.
Harrasteilmailun vakuutuksia koordinoi Juha Silvennoinen.

Hyvää Joulua!
Jyrki Viitasaari

Hansakse

Lainaus käyttäjältä: Jyrki Viitasaari - joulukuu 19, 2008, 15:56:13
Ilmailuvakuutuksia välittää Vakuutusmeklarit Risto Sihvola  (Colemont).
Osoitteessa   http://www.vakuutusmeklarit.fi/   voi käydä katsomassa yhteystietoja.
Harrasteilmailun vakuutuksia koordinoi Juha Silvennoinen.

Hyvää Joulua!

No juu just kyseinen yritys huolehtii tällä hetkellä tosta mun rahastuksesta,,,,ajattelin jotain huomattavasti halvempaa onko tiedossa, vai onko edelleen tuo "rahasampo" ainut vakuuttaja? Nyt olis kyllä markkinoita edullisemmalle vakuuttajalle,,,varmaan 100% vaihtais heti firmaa!
Ensin jännitti, sitten sitä halus lisää, ja nyt tuntuu et kaikki ne on vähän saman laisia, eri näkösiä vaan??

Toma

Jos puhut "pakollisista vakuutuksista" taitaa olla niin että vakuutusyhtiöt ovat suuressa viisaudessaan päättäneet yhdessä siitä mitä se maksaa... ja minä kun luulin että kartellit olivat kiellettyjä... itse käytän tällä hetkellä Sirius Aviation Insurance jota saa ruotsista, Pakollinen oli 50€ halvempi mutta olen kuullut että kaskot ovat halvempia kuin muualla tosin tämä on vain kuulopuhetta...

Täältä löytyy lisää tietoa: http://www.dynaero.se/info/default.asp?m=1&n=20 tosin ruotsiksi.
Terveisin
Tom Arppe

Tapani Kokkonen

Sihvolakin on saanut uusia yhteistyökumppaneita maailmalta, meidän Ikaruksen vakuutus halpeni vuodentakaisesta selvästi. Samoin keväisestä tarjouskilpailusta Sihvola teki halvemman tarjouksen kuin Sirius. Kallista se on edelleenkin, mutta ehkä purnaus ja kilpailu on hieman saanut hintoja laskemaan.

Tapani

Reijo Österberg

Otin ultralle keväällä 2008 lentovastuuvakuutuksen ja ilmakuljetusvastuuvakuutuksen (pakollinen 2-paikkaisessa) puoleksi vuodeksi suoraan Tanskasta QBE Nordic Aviation Insurance A/S:lta, oli 33€ halvempi kuin Vakuutusmeklarit Risto Sihvola:lta. Vuosihinnat 622€ ja 646€, 6kk vakuutus 70 % vuosimaksusta, lisäksi eroa oli toimisto- ja hallinnollisissa kuluissa, Tanskassa 100DKK + 15DKK=115DKK (noin 15€), Sihvolalla 18€ +14€=32€.
-Reijo Österberg-

Mäksä

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 10, 2007, 11:33:09
Ja ei Sihvola ole monopoliasemassa, ainakin:
 
Willis Oy Ab   
Hitsaajankatu 9A
Helsinki
00810
Finland         Tel: + 358 9 6226 870
Fax: + 358 9 6226 8734
www.Willis.com

on toiminut suomalaisille kerhoille vakuutusmeklarina.
Jos tiedätte muitakin, pistäkääpä tietoa, että syntyy vertailumahdollisuuksia enemmän.

Soitinpa juuri tuohon putiikkiin jossa vastasikin hieman murtaen mieshenkilö, otti puhelin numeron koska ei itse ollut a-ultran vakuutuksia tehnyt ja mietti ääneen että tekeeköhän he vakuutuksia yksityiselle ilmailijalle.
Hetkeä myöhemmin hän soitti takaisin ja sanoi ettei tee yksityisille vakuutuksia, vain kerholle?
onkohan tämä nyt ohan kurantti toimintatapa?
Mutu on että EN tule heidän palveluita käyttämään vaikka se olisi viimeinen vaihtoehto.
-Toni

Tapani Kokkonen

Meillä on pari vakuutusta Marsh -yhtiön kautta. Nyt on korvaus-asia käsittelyssä ja kuukausi tuli täyteen tapahtumasta.
Tässä yhteystiedot, laitan mainosta lisää suuntaan tai toiseen, kunhan korvauspäätös tulee.

Peter Lundberg
Key Account Manager
Marsh Oy

Ahventie 4B
FIN-02170 Espoo
FINLAND
Phone: +358 9 8677 42 28
Cellular: +358 40 578 80 66
Fax: +358 9 8677 42 99
mailto:Peter.Lundberg(ätt)marsh.com

Terveisin Tapani

juhan

Kertokaa te viisaammat, kun paremmin tiedätte... Jos minä teen koneeseeni vakuutuksen ulkomaiseen yhtiöön ja lentelen kuitenkin ihan kotimaisemissa ja käpy kävisi. Tämän lisäksi tulisi vielä näkemyseroja korvausasioista yhtiön kanssa, joita selviteltäisiin käräjillä asti, niin olisiko nämä käräjät ulkomailla tämän maan lakien mukaan, kuten minulle joku on kertonut ja pelotellut? Moni vain on tehnyt vakuutuksia ties mihin maahan.

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: juhan - maaliskuu 13, 2009, 18:00:48
Kertokaa te viisaammat, kun paremmin tiedätte... Jos minä teen koneeseeni vakuutuksen ulkomaiseen yhtiöön ja lentelen kuitenkin ihan kotimaisemissa ja käpy kävisi. Tämän lisäksi tulisi vielä näkemyseroja korvausasioista yhtiön kanssa, joita selviteltäisiin käräjillä asti, niin olisiko nämä käräjät ulkomailla tämän maan lakien mukaan, kuten minulle joku on kertonut ja pelotellut? Moni vain on tehnyt vakuutuksia ties mihin maahan.
Et voi tehdä vakuutusta kotimaisen yhtiön kanssa, kun mikään kotimainen yhtiö ei tee (harraste)lentokoneille vakuutuksia. Voit tehdä vakuutuksen kotimaisen meklarin välityksellä, mutta vakuutuksen myöntää ulkomaalainen yhtiö ja silloin noudatetaan ko. yhtiön kotimaan lakeja.
Esimerkiksi tanskalaisen QBE Nordic Aviation Insurance A/S vakuutuehdoissa on oheinen teksti
Governing law
This site is established by QBENAI in Denmark. Danish Law shall govern its use at all times and in the event of a dispute, the relevant parties shall irrevocably submit to the exclusive jurisdiction of the Danish Courts.
-Reijo Österberg-

Toma

Yksi mielenkiintoinen skenario on jos hommat menisivät siihen malliin että mikään vakuutusyhtiö ei enää vakuuta ultria. Miten lennät jos laki vaatii vakuutuksen mutta sitä ei saa järkevästi mistään?
Lentäjien oma vakuutuskassa...  :dontknow:
Terveisin
Tom Arppe

Hansakse

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 14, 2009, 00:02:50
Yksi mielenkiintoinen skenario on jos hommat menisivät siihen malliin että mikään vakuutusyhtiö ei enää vakuuta ultria. Miten lennät jos laki vaatii vakuutuksen mutta sitä ei saa järkevästi mistään?
Lentäjien oma vakuutuskassa...  :dontknow:


Mitäs kautte muuten Pohjola silloin vakuutti ultrien pakolliset. Olikohan heillä ihan omat "rahat silloin pelissä"? Sitä ihmettelen, et miksi se ei ollut kannattavaa? Tuliko muka niin paljon törmäilyjä viaraaseen omaisuuteen, et toi ei lyönyt leiville, vai oliko suomen ultrakannasta pakollisten vakuutusten osalta saatu rahallinen hyöty liian pieni, et pisnes ei kiinnostanut? Maksuthan oli jotain 300-350euro luokkaa 2 paikkasella silloin?
Ensin jännitti, sitten sitä halus lisää, ja nyt tuntuu et kaikki ne on vähän saman laisia, eri näkösiä vaan??

Toma

En ole varma mutta eiköhän se ollut lentovakuutuspooli jossa rahat olivat, se on yhdistys, johon kaikki suomalaiset vahinkovakuutusyhtiöt kuuluvat. Kukin vakuutusyhtiö kääntyy poolin puoleen, kun se tarvitsee jälleenvakuuttajaa lentokoneiden vakuutuksiin.

Pohjolan ongelma ei tainnut olla tuo pakollinen vakuutus, vaan se kasko, joka oli enemmän kuin kannattamaton. Vakuutusyhtiön ei varmaan kannata pyörittää pelkästään pakollista vakuutuksen myymistä muutamalle sadalle koneelle. Hallinnolliset kustannukset ovat luultavasti suuremmat kuin siitä saatava raha.
Joka tapauksessa tilanne on nyt jo, aika ihmeellinen kun joutuu tekemään enemmän tai vähemmän "salapoliisityöta" saadakseen jostain lakisääteiset vakuutukset voimaan.

Puhumattakaan siitä että mielestäni yli 600€ hinta on sille aika suhteeton, sattuneisiin kolmannen osapuolen onnettomuuksiin nähden. Tosin onnettomuustilanne voi olla toinen Euroopan-laajuisesti.
Vieläkään en vaan tajua miten eri vakuutusyhtiöt voivat keskenään sopia jonkun vakuutuksen hinnan, eikö tämmöinen käytäntö ole Kartelli ja täten Euroopassa lainsäädännöllä kielletty?
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod