Korpikentän laskukierroksessa lentämisestä...

Aloittaja Jouni Laukkanen, kesäkuu 11, 2009, 22:25:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

Laitetaanpa tässä nyt muistutuksena tämä asia. Avauduin eräässä toisessa yhteydessä toisella foorumilla korpikenttien laskukierroslentämisestä ja sen seurauksena sain myös privaattimeiliä aiheesta. Joillakin harrasteilmailun opettajilla on selkeästi vaarallisia käsityksiä laskukierroslentämisestä, joten kerrataan taas, jospa tieto kantautuisi myös kentille asti.


Lentosäännöt
3.2.5 Toiminta lentopaikalla ja sen läheisyydessä
Liikkuessaan lentopaikalla tai sen läheisyydessä ilma-aluksen on, riippumatta siitä, onko se lähiliikennevyöhykkeellä,
a) tarkkailtava muuta lähiliikennettä yhteentörmäysten välttämiseksi;
b) mukauduttava muiden ilma-alusten toimintaan tai pysyttävä erossa siitä;
c) suoritettava kaikki kaarrot vasemmalle lähestyessään laskua varten ja lentoonlähdön jälkeen, ellei ole toisin määrätty sekä
d) suoritettava lasku ja lentoonlähtö vastatuuleen, ellei turvallisuussyistä tai kiitotiejärjestelyn tai muun liikenteen takia muuta suuntaa ole pidettävä parempana.

Huom.1 Katso kohta 3.6.5.1.
Huom.2 Lähiliikennevyöhykkeellä saattaa olla voimassa lisämääräyksiä.
Huom.3 Ellei ole toisin määrätty, AFIS-lentopaikalla voidaan kaartaa oikealle lentoonlähdön jälkeen ja lähestyttäessä laskua varten, jos muuta ilmaliikennettä
ei vaaranneta ja aikeesta kaartaa oikealle ilmoitetaan AFIS-elimelle."

Tuossa kohta c) tarkoittaa yksiselitteisesti sitä, että kaikki kaarrot lentopaikan läheisyydessä on suoritettava vasempaan, eräin poikkeuksin.

Oikean- ja vasemmanpuoleisen laskukierroksen kliimaksi tulee juuri perusosan loppupuolella kun kaksi konetta on lentämässä vastakkain toisiaan vastaan, jolloin törmäysriski kasvaa kohtuuttoman suureksi. Tätä huonompi on vain se tilanne kun sivutuulen vallitessa lennetään kiitoteiltä, joissa on vastakkaiset laskukierroskuviot, kuten Jämillä. Näin kerran sellaisen episodin siellä kun suttukelissä lennettiin samaan aikaan sekä kiitotielle 09, että 27! Koneet olivat törmäyskurssilla sekä myötätuulessa että kiitotiellä.

Lennonjohtokentällä lennonjohtaja antaa tähän vasemman kaarron sääntöön poikkeuksen, kuten moni tietää. Huomautus 1 viittaa siihen, että valvotulle lentopaikalle voidaan tulla myös radiottomalla koneella eräiden ehtojen täyttyessä. AFIS-lentopaikan toiminnasta kertoo tuo huomautus 3.

Kohdan 3.2.5 c) teksti "ellei ole toisin määrätty" tarkoittaa korpikentän VA-kartan tai vastaavan mukaista laskukierroskuviota. VFR Finlandin mukaan oikeanpuoleinen laskukierros on seuraavilla kiitoteillä:

Eurassa (29) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFEU.html#999212
Hyvinkäällä (04 ja 30) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFHV.html#999212
Jämillä (15 ja 27) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFJM.html#999212
Kannuksessa (29) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFKN.html#1005346
Kärsämäellä (27) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFKR.html#999212
Nummelassa (09) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFNU.html#999212
Piikajärvellä (12 ja 17 hinauskoneille) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFPI.html#999212
Pyhäsalmella (33) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFPY.html#999212
Torbackassa (09) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFTO.html#1005310
Vampulassa (28) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFVP.html#999212
Ylivieskassa (33) https://ais.fi/ais/vfr/aerodromes/EFYL.html#999212

Eräistä kentistä ei ole karttaa, mutta yhtä lailla siellä on kohdassa 7. (RMK) merkintä RHC (Right Hand Circuit). Ikävä kyllä, useilta lentopaikoilta puuttuu lentosääntöjen kohdan 6.2.4.6 mukainen merkki. Samoin olisi syytä, että eräät lentopaikat lisäisivät ainakin hinauskoneiden osalta huomautuksen, että ne käyttävät tarpeen mukaan oikeanpuoleista kierrosta.

Toinen yhtä tärkeä seikka on kiertää kenttä vähintään myötätuulen puolivälistä asti. Tuota lentosääntöjen kohtaa a) ei voi muutoin toteuttaa. Noissa linkkien kartoissa (sikäli kun ne on julkaistu) on  jopa piirretty karttaan liittymiskohta. Tämä auttaa saapuvaa pilottia tarkkailemaan laskualueen tilan (kunto ja mahdollinen muu liikenne) sekä siellä kiitotiellä olevaa muuta liikennettä havainnoimaan, että kone on mahdollisesti tulossa laskuun.

En voi kyllin korostaa tämän menettelyn tärkeyttä. Myötätuulen lentäminen on olennainen osa korpikenttien kulttuuria. Jos sen jättää pois, yhtä hyvin voi jättää esimerkiksi polttoaineen määrän tarkastamisen lentoa edeltävän tarkastuksen yhteydessä. Molemmissa tapauksissa lennon turvallinen suorittaminen on samantyyppistä arpapeliä. Jos ette ole valmiita toimimaan näin, pysykää poissa korpikentiltä. Vaarannatte toiminnallanne muidenkin hengen.

On käynyt myös ilmi, että RC-lennättäjille voi tuo myötätuulen lentämisen antama noin 2 minuutin varoaika olla liian lyhyt, jotta he saisivat koneensa kunnialla/ehjänä alas. Useimmilla heistä on kuitenkin mukana vähintään skanneri tai jopa VHF-radio. Itselleni voi usein riittää, että isokin lennokki voi olla laskuun tullessa kynnyksen tasalla, kunhan se on selvästi sivussa ja korkealla ja kerron tämän myös jaksolla. Lentosäännöt antavat laskevalle ilma-alukselle etuoikeuden, jota lennokkimiestenkin tulee kunnioittaa hyväksytyllä lentopaikalla, mutta silti suosittelen yhteispelin ja -silmän kehittämistä. Ilmailun harrastajia kun kaikki ollaan.

Lisää tästä asiassa Ilmailun numerossa 10/2000 s. 46-47

Gerhard Barkhorn

Yritin netistä ja oppikirjoista etsiä kuinka maaliinlaskuharjoitus kuuluisi tehdä, ei löytynyt kauheesti tietoa (voi olla että en vain löytänyt). Minulle aikoinaan opetettiin että lentoonlähdön jälkeen noustaan 1000 jalkaan kentän päälle oikealla kaarrolla, näin olen nähnyt myös useiden muidenkin tekevän. Onkohan tuo nyt väärä tapa vai jonkinlainen poikkeus?

Toinen juttu mikä tulee mieleen on "ympyrä oikealle", eli jos joutuu laskukierroskuviossa odottelemaan omaa vuoroaan. Oikeallehan siinäkin kaiketi kaarretaan?

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - kesäkuu 12, 2009, 09:53:37
Yritin netistä ja oppikirjoista etsiä kuinka maaliinlaskuharjoitus kuuluisi tehdä, ei löytynyt kauheesti tietoa (voi olla että en vain löytänyt). Minulle aikoinaan opetettiin että lentoonlähdön jälkeen noustaan 1000 jalkaan kentän päälle oikealla kaarrolla, näin olen nähnyt myös useiden muidenkin tekevän. Onkohan tuo nyt väärä tapa vai jonkinlainen poikkeus?

Toinen juttu mikä tulee mieleen on "ympyrä oikealle", eli jos joutuu laskukierroskuviossa odottelemaan omaa vuoroaan. Oikeallehan siinäkin kaiketi kaarretaan?

Näin tehdään se opetettiin myös minulle Malmilla, koska niin sen suorittaminen sopi parhaiten kentän muuhun liikenteeseen. Tuskin se harjoitus siitä huononee, vaikka aloituskohtaan hakeuduttaisiinkin vasemmalla kaarrolla, vai kuinka? Tarkkuuslentokisoissa maaliinlasku muistaakseni aloitetaan normaalista kohdalta myötätuulesta.

No miten olisi tehdä ympyrää vasemmalle? Vasemmalle kaarrettaessa kone tukkii ilmatilaa laskukierroksen ja kiitotien välissä ja tekee sen ahtaaksi, mutta sama tapahtuu tehtäessä myös toisinpäin. Vasemmalle kaartoa puolustaa se, että ohjaajalla on yleensä parempi näkyvyys vasemmalle kuin oikealle.

Arto

Minulle opetettiin (J. Korpela) maaliinlasku vasemmalla kaarrolla alkaen 1200 jalasta, kun kentän korkeus on 312 jalkaa merenpinnasta. Lisäksi lähdetään liikkeelle lähempää kenttää kuin normilaskukierroksesta, noin puolesta matkasta. Maaliinlasku alkaa kun arvioitu maali ohitetaan (kentän laskukohtamerkinnät), lämpö päälle, kaasu kiinni, hetki liukua suoraan ja kaarros alas. Laippoja tarpeen mukaan. Usein on jopa sattunut sinnepäin mihin oli tarkoitus. Samaa käytäntöä suosivat kokemukseni mukaan myös kertauskouluttajat ja tarkastuslentäjätkin.
Arto

Jouni Laukkanen

Tähän vielä linkki toiselle forumille pistämääni samaan postaukseen, jota Ismo Aaltonen täydensi erinomaisilla lisäohjeilla:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,88065.msg1065149.html#msg1065149

Seppo Koivisto

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - kesäkuu 12, 2009, 09:53:37
Yritin netistä ja oppikirjoista etsiä kuinka maaliinlaskuharjoitus kuuluisi tehdä, ei löytynyt kauheesti tietoa (voi olla että en vain löytänyt). Minulle aikoinaan opetettiin että lentoonlähdön jälkeen noustaan 1000 jalkaan kentän päälle oikealla kaarrolla, näin olen nähnyt myös useiden muidenkin tekevän. Onkohan tuo nyt väärä tapa vai jonkinlainen poikkeus?

Noin maaliinlasku on aikoinaan minullekin opetettu. Oikean kautta kentän päälle, halutun kosketuskohdan ylitys 1000 jalkaa AGL, 45 asteen kulmassa ja siitä laskuun vasemmalla kaarrolla. Vielä 80-luvulla esim. Turussa maaliinlaskut tehtiinkin noin, mutta nykyisin noustaan vasemmalla kaarrolla normaalia lähempänä kenttää. Korpikentälläkään ei kiitotien ylitys liene kovin suositeltavaa. Nykyisin ainakaan amerikkalaiset kirjat ei mielestäni tälläistä maaliinlaskua tunne, vaan tyhjäkäyntilaskut tehdään normaalia laskukierrosta soveltaen.

lamsah

Liekö tuolla maaliinlaskun suoritustekniikalla kuitenkaan suurta merkitystä, tarvii pitää kuitenkin mielessä minkä takia ko. asiaa treenataan... Kannattaisi miettiä, että harjoitteleeko maaliinlaskuja myös eri korkeuksilta ja eri asemasta... Näinhän tilanne siinä vaiheessa  kun se motti pamahtaa.... tärkeintä lienee lopputulos, ei suoritustapa.

Kannattaa kokeilla maaliinlaskua siten, että nousee vaikka 4kft ja sen jälkeen tekee maaliinlaskun... siinä oikeastaan ymmärtää, minkä takia kannattaa ajaa myötätuuleen kautta, juhannuksen odotusta!

-Maaliinlasku FL90:sta ja 15 NM:lsta.....-
T: Antti Kääriäinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod