+-

+-Viimeiset viestit

Suojelurahastamon uudet direktiivit by Ansis
tänään kello 15:09:09

Garmin GPSmap 496 navigaattori by MatKos
tänään kello 13:09:50

Gaz'aile 2 by SamiM
tänään kello 09:08:12

Taas Controlwing by Martti Mattila
tänään kello 05:05:23

Lentokenttien alasajo by Rupeli
eilen kello 16:56:27

SUPERULTRAKEVYT by Martti Mattila
eilen kello 05:32:55

Sukset. by Ansis
joulukuu 02, 2025, 06:24:46

Vanhojen virheiden välttelyä by Martti Mattila
joulukuu 01, 2025, 18:26:26

Myydään Cessna 172 vm 70 by Lauri
marraskuu 27, 2025, 19:39:24

Myydään Ikarus c42b kelluke/pyörät by eero mikkonen1
marraskuu 27, 2025, 18:02:21

Ilmailulaatuista johtoa (Tefzel, M27500, M27599 jne) by Niko Lamberg
marraskuu 19, 2025, 14:48:30

Mistral by Aki Suokas
marraskuu 18, 2025, 08:56:20

H10-13.4 David Clark by PavelF
marraskuu 15, 2025, 16:59:14

MOSAIC lähestyy by Aki Suokas
marraskuu 14, 2025, 07:38:54

Tervetuloa ilmailufoorumiin

 



Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina.
Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h.
Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. 
 






 

 

 
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin.
Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä.
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle.
Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista.
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joissa pääset kokeilemaan lentämistä jo ensimmäisellä kerralla opettajan ohjauksessa – oli kyse sitten moottorikoneesta, ultrasta tai purjekoneesta. Kolmannen ulottuvuuden kokemus on ainutlaatuinen ja jää taatusti mieleen.

Tervetuloa mukaan keskustelemaan harrasteilmailusta – ehkä juuri sinä löydät uuden ja jännittävän harrastuksen!

Ilmailu-uutisia

+-Käyttäjätiedot

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

+-Vilkkaimmat otsikot

+-Statistiikka

Members
Total Members: 2363
Latest: Leifin
New This Month: 0
New This Week: 0
New Today: 0
Stats
Total Posts: 26753
Total Topics: 4567
Most Online Today: 507
Most Online Ever: 2757
(heinäkuu 21, 2025, 00:08:53)
Users Online
Members: 1
Guests: 434
Total: 435
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod