Polttaako

Aloittaja tjh, elokuu 19, 2024, 22:28:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tjh

Tulipa mieleen tuossa päätä tunkiessa uteliaana ilma-alukseen, tuttu tuoksu tuli nenään.
Miten lie tupakointi kun on kai liikennekoneen puikoissa syntiä, onkohan tuollaisen pienemmän koneen ohjaajalla pienempi synti jos sauhut vetää.
Riski ainakin on suurempi siinä istuessa pensatankki sylissä tai sen päällä.
Toivon ainakin että hajun aiheuttaja olisi se alaikäinen salaapolttaja eikä itse ilmailija.
Vaan aiheeseen kun pääsin, kehtaan kysyä kun en itse jaksa tietoa kaivaa miten on onko istuin ja muille kankaille joku vaatimus paloturvallisuuden suhteen?
Keinohahka ei ehkä niin herkkää ainakaan pintaosalta, lisääkö turvallisuutta, ainakin painoa.


Martti Mattila

Kun vanhaksi elää ehtii nähdä. Työmatkalla Hampurissa vuonna 86 oli mainospylväissä savukemerkki Peter Stoyvesant mainmoksessa pelastushelikopterin kuva mikä lennossa ja lentäjän suuhun retusoitu savuke. Savuke oli sen verran selvästi kuvattu että tosielämässä olisi pitänyt olla 150 milliä pitkä ja kaksikymmentämilliä paksu, mutta jäi se mainos mieleen. Kun olin kansalaiskoululainen jotkut oppilaat touhusivat Stoivesant askeista. Kahdeksankymmenluvulla suomessa ei tainnut olla enää se merkki myynnissä. Tupakoitsijoita on kiitettävä verojen maksusta mutta omalle kohdalle sattuessaan moinen tapa on katastrofi. Mutta se tulipalo, Lerchessä lennetään bensatankki polvien välissä, palamiskuolemaa vastaan olen suunnitellut starttipistoolin poraamista täyspitkälle piekkarin patille, en ole vielä saanut aikaiseksi.

SamiM

AIR M1-5

SISUSTUSMATERIAALIEN VAIHTO

Ilma-alusten sisustusmateriaalien on täytettävä tyyppihyväksynnän yhteydessä sovelletut palonkestovaatimukset. Jos ilma-aluksen valmistaja on antanut erillisvaatimuksia esim. tuliseinäpinnoille, on niitä noudatettava. 16.2 16.3 16.4 Sisustuksen voi uusia tai korjata yleisesti hyväksytyn huolto-ohjeen AC 43.13-1B, alaluku 9, osan 4 mukaisesti. Huoltotodisteen antaja on vastuussa siitä, että työ on tehty hyväksytyllä materiaalilla tai palokoe on suoritettu asianmukaisesti (esim. EASAn julkaisu CS-23 Book 1, liitteessä F kuvatuin tavoin). Luvalla ilmailuun lentävän ilma-aluksen verhoilumateriaalina voi käyttää myös ajoneuvojen verhoiluun hyväksyttyjä materiaaleja. Sisustusmateriaalin palokokeen voi tehdä ja sisustusmateriaalin vaihtaa huoltoorganisaatio tai -mekaanikko. Luvalla ilmailuun lentävän ilma-aluksen vastaavat toimenpiteet saa tehdä myös kohdan 2.4.3 mukainen omistajahuoltaja.

Martti Mattila

Kansalaiskoulun käsityötunnilla teimme Pannumyssyn, sellaisen mikä pantiin kahvipannun päälle hidastamaan jäähtymistä, siinä käytettiin kuumankesto tekstiilejä.
Taitaa vieläkin Turussa Jätti Rätti niminen liike tietää materiaaliensa palonkestosta. Ainakin silloin tiesi kun ostin Plexiuunin päälle heitettävän peiton. Ite käytän Rallikuskien Nomex haalareita lentäessäni mutta pienen Virtsarakon ja pitkien lentojen takia joudun lentämään ku..i ulkona joten se ainakin palaa. Sexshopin silikoninen erikoisjatko helpottaa pulloon osumista. Myös työpaikan haalarit oli uutena polonesto käsiteltyjä, mokomaa litkua pitääkin hankkia. Nämä on käytännönäijän touhuja byrokraatit on erikseen. Kuva pannumyssystä ja erikoisjatkosta myöhemmin.

Teuvo Honkanen

Siinäpä olisi tutkijoille ihmettelemistä.Luodinreikä otsassa ja palanut k...i ja muoviky..ä ohjaamossa.Minulta paleltui pili aikoinaan kelkkaillessa.Kymmenen naista pillahti itkemään kuullessaan asiasta.Neljäkymmentäkaksi tilasi bussin ja ja lähtivät ruotsinlaivalle juhlimaan. 

tjh

Onhan se hyvä pitää alkusammutus kalusto valmiina ja esillä.
Toivotaan ettei kuitenkaan oteta sellaisenaan ilmailumääräyksiin mukaan.

Martti Mattila

Pisti nauruksi nuo vastauskommentit, mutta ihan oikeasti. Oli tekeillä matkalento Nummijärvi Fly Inniin ja rupesin netistä etsimään Purjelentäjien virallisia toiminta-ajan pidentäjiä, ainoat löytämäni olivat myynnissä Australiassa. Eivät millään ehtisi ajoissa siihen hätään, sananmukaisesti. Ei kun Sexshoppiin ja sieltä silikoninen kapistus minkä tietysti punkteerasin viiden millin poralla. Lerchessä joudun istumaan polvet suussa joten myös lentohaalarit piti ratkoa auki alempaa. Tuossa käytössä moinen silikonikuminen laite on paikallaan, en käsitä miksi kukaan käyttäisi sitä muuhun. Tai ehkä ennakkoavartimena ennen aktuaalista. Pullona litran X1R öljyn lisäaine pullo, siinä on iso korkki ja epäkeskeinen rakenne. Käytön jälkeen huolellinen pesu. Vaimolle en ole kertonut, hän olisi vain huolissaan näkikö kukaan kun vierailin ko. kaupassa, mihin tietysti vastaisin että ei kukaan nää muulloinkaan kun vierailen siellä piip showssa. Pieni Virtsarakkoni varmaan johtuu siitä että en ole sitä Oluenjuonnilla venyttänyt, en juo edes Saunaoluita koska en sauno. Palamiskuolema on kauhia asia jos on tajuissaan.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod