Renkaista

Aloittaja Martti Mattila, lokakuu 12, 2019, 05:50:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Ultralupakirjakurssilla lensimme Unkarilaisella Euroclub kannuspyörä koneella, laskussa kosketuksen jälkeen tuntui kuin se olisi halunnut tehdä kaikkea muuta kuin jatkaa laskukiitoa kiitotien suuntaisesti. En ollut kokenut moista vikuria maakäyttäytymistä Motolerchen kanssa toimiessa ja syytin levottomuudesta ainoastaan lyhyttä runkoa.
Aikaa kului ja minulla oli auto missä oli halvat pyöreäolkaiset renkaat, tuttavallakin oli samallainen auto mutta siihen oli tullut merkin juhlavuonna aluvanteet ja tasapohja profiili renkaat juhlavuoden kunniaksi. Tuo auto oli epämiellyttävä ajaa, omaani verrattuna, siis siinä määrin että naisväki vältteli sen auton käyttöä.
Nyt vastaani on tullut lisää kannuspyörä Ultria jotka ovat levottomia maakiidossa ja teoriani on että leveäprofiilirenkaat eivät ainakaan tee maakäsittelyä helpommaksi jos se muista syistä on jo ongelmallinen. Muita syitä on kannuspyörän geometriasta alkaen vaikka mitä ja itse en ole alan asiantuntija, mutta  hylkään ns. flät profil renkaat esim. Trelleborg 510 ruohonleikkuri renkaat ja käytän pyöreäolkaisia lentokone tai kottikärry renkaita.
Leveän latuskarenkaan ilmanvastus on myös suurempi, niihin vaihtaneiden lentonopeus on alentunut, tämä on muiden minulle kertomaa, omaa kokemusta tästä ei ole.

Toma

Nooh, viimeksi kun tuli tilattua ihan oikeita 8 ply lentokonerenkaita niin luki niissäkin "Made in China" sitä maata on vaikea välttää nykyään.
Terveisin
Tom Arppe

eurocub

Tervehdys. Vaihdoin omaan kannuscubbiini 6" Goodyear Flight Specialit (n. 600e pari kuluineen). Aiemmat olivat näitä halpoja golfkärry/ruohonleikkurikumeja, joita näkyy joissakin ultrissa ja giroissa käytettävän. Halkeilivat pinnasta, kuvio kului melko nopeasti ja joutui usein paikkaamaan sisäkumia. Hyvin pysyivät silti vanteella. Lähtö- tai laskukiidossa en ole huomannut isompaa eroa uusiin verrattuna. Ilmanpaine vaikuttaa paljon, isoilla paineilla on loppuloivennuksen oltava tarkka ettei pompi, mutta kone on kevyt käsitellä hallissa ja vikkelä lähtökiidossa. 

Martti Mattila

Hyvä pointti tuo ilmanpaineiden vaikutus kiemurtelu pyrkimykseen, itellä kylmennyt ilma oli vienyt paineet alas ja savikiitotie syksyn pehmeä, juuri silloin laskua katseli neljä ulkopuolista ja kiemurtelihan se juuri silloin enemmän kuin koskaan, murphy.
Olen lentänyt Lerchellä 300h. 4X4 ja 4X8 kottikärryn renkailla, 50h. Pirellin 3,5X8 moporenkailla ja 25h. 5X8 niittosilppurin rekailla.
Kyllä täytyy ylistää Nokian Recort kottikärryrenkaita, lujuus omaa luokkaansa. Esim. isän viiskytluvulla ostamassa kottarissa vielä alkuperäinen Nokian rengas, tosin maaliin tahrittuna kun ruiskutin loppumaalit kottareihin. Niitä vain ei taideta enää valmistaa.
Suunnitelmissa on laskutelineremontti, vaatii akselien vaihdon, että saisin 6X6 lentokone vanteet/renkaat. Jotkut Cessnoista poisheitetyt käyvät hyvin kokeiluun, yksi käyttämätön lentokonerengas jo on mutta puuttuvat sisärenkaat ja toinen Aero trainer maksaa toistasataa kappale.

Perttirin

Kerhon VT9 Dynamicissa oli uudesta asti "kevytrenkaat", mutta tälle kaudelle vaihdettiin oikeaan lentokonekäyttöön tarkoitetut. 
Ei ole juurikaan tarvinnut ilmanpaineita rukata sen jälkeen. 
Vanhoilla meni useampi sisärengas kauden aikana. 
Painoeroa on tietysti jonkin verran, mutta eipä tarvitse enää jännittää laskuja renkaiden takia. 
Onneksi renkaita tyhjeni pääsääntöisesti hallissa, mutta muutama kerta tuli eteen  myös oikeissa töissä.

Martti Mattila

Sisärenkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia kuin kerran kun halkaistavan vanteen väliin jäi uusi sisärengas ja piti harjoitella uudelleen pienellä ilmanpaineella esitäytettynä. Mutta minulle onkin opetettu jo seitsemänkymmenluvulla että ruostumattoman varmistuslangan pätkiä, etenkään niitä lyhyitä viimeistely pätkiä, ei heitetä tai anneta pudota hallin lattialle tai hallin edustalle.
Ne ruostumattomat länganpätkät pyydystävät renkaita seuraavat tuhat vuotta, sama homma popniittikarojen kanssa.
Molemmat kerätään talteen ja viedään kunnan metallikeräykseen, mistä Moolokkien tyhjentäjä kylvää ne jäteaseman edustalle, yes.

Toma

Halkaistavista vanteista puheenollen, jos haluatte kunnon haasteen niin kokeilkaapas vaihtaa Grob 109B, mopun kannuspyörän rengas...
Sen vanne on oikein suunniteltu leikkaamaan sisärengas palasiksi, sitä vaan ei saa mitenkään sinne niin että se ei jäisi vanteiden puoliskojen väliin, ihan sama onko siinä ei ilmaa, vähän ilmaa paljon ilmaa aina se vaan jää sinne väliin, ja siinä on vielä semmoinen hieno kynsiura, joka vaikuttaa siltä kun se olisi sisarenkaan leikkaamiseen suunniteltu. 
Ainoa tapa millä saatiin se pysymään sen ulottumattomissa oli tehdä kartongista (tiivistepaperi) ikään kuin kaulus joka suojasi sisäkumia leikkurilta.
Pilkkuna iin päällä on että et mitenkään pääse näkemään jäikö se kumi johonkin väliin ennen kun on liian myöhäistä.

nimim. ainakin neljä sisäkumia meni siihen vaihtoon...
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod