Purjekoneella

Aloittaja kopterikuski, elokuu 27, 2016, 17:35:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kopterikuski

Värkkäilin Lerchettä, , kaverin pikkupoika saapui pällistelemään kysyen: mikä kone se on - moottoripurjehtija Lerche.  Mitä se tarkoittaa.  Kerroin sen rakennetun alun perin saksassa, missä sillä lennettiin purjelentoa, samoin myöhemmin suomessa ja että jossain vaiheessa siitä oli poistettu etuohjaamo ja laitettu tämä VW:n moottori tilalle.  Poika katseli siivetöntä Lepukkaa todeten; No missäs ne purjeet sitten on?  Ei siinä ole - no miks sitä sitten sanotaan purjekoneeksi.  Vastasin että en tiedä mutta lupasin ottaa selvää.  Kertokaapa foorumilaiset miksi joku lentolaite, ilmaa raskaampi on purjekone?

viper

Mitä värkkäilit Lercheen? 

kopterikuski

Laitoin uudet laakerit pyöriin ja kaasariin korjaussarjan eli asensin molempia takaisin.  Laakeriremontin takia nyt pitää myös ilmata levyjarrut, ne kun piti irrottaa.  Ajattelin myös asenta punaisen flashin katolle.

viper

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - elokuu 27, 2016, 18:49:48
Laitoin uudet laakerit pyöriin ja kaasariin korjaussarjan eli asensin molempia takaisin.  Laakeriremontin takia nyt pitää myös ilmata levyjarrut, ne kun piti irrottaa.  Ajattelin myös asenta punaisen flashin katolle.
Eli tarkoitus on laittaa kone lentokuntoon takaisin?  

kopterikuski

Kyllä, sähköinen bensapumppu uusittu, mekaanisen VW:n oman bensapumpun letkuyhteet korjattu, oikeastaan sellanen juttu mikä pitäisi korjata kaikista VW:n moottoreista oli sitten autossa tai ilma-aluksessa, magneetto ja korkeusmittari olleet tarkastettavina, letkut uusittu. 

Seppo Koivisto

#5
Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - elokuu 27, 2016, 17:35:28
Kertokaapa foorumilaiset miksi joku lentolaite, ilmaa raskaampi on purjekone?
Olen kuvitellut, että purjekone tulee sananakin saksasta, jossa erotellaan liitokone ja purjekone, jolla voi purjehtia nousevissa ilmavirroissa.

EHa

Jos siinä on edelleen minun väsäämät kiinalaisen skootterin jarrusysteemit, muuten mielettömän tehokkaat, niin ne saa helpoiten ilmattua
ruiskuttamalla hitaasti jarrusatulan ilmausruuvista nestettä säiliöön päin.
- jos en ihan väärin muista niin jarrukahvaa piti painaa hiukan niin silloin neste ilmakuplineen nousee säiliöön

    Eero

kopterikuski

Kiitos Eero vinkistä kuinka ilmataan.  Pitääpä ostaa apteekista injektioruisku mallia hevonen.  Olinkin jo puhunut autokorjaamolle tyyliin; ilmataanko Teillä myös lentokoneen jarruja - lupasivat tehdä hieman epäuskoisen näköisinä.  Kirjoitin Trafille kyselyn lentokoneen hinauksesta maantiellä.  Iso byrokratia hoitaa homman hetkessä, paljon päitä pohtimassa, melkein vuosi jo mennyt eivät vielä ole vastanneet.  Ne kiinalaiset levyjarrut on hyvät, napakat, ainoo mikä niissä on surkeeta niin ne kumiosat murenee.

JaakkoR

Lentokone menee poikki jos noin hinaa, varsinkin kuorma-auton perässä. Nykyäänhän peräkärryissäkin on painavimman sallitun vetoauton paino määritetty, ettei aisa mene poikki.

kopterikuski

#9
Hyvä huomio Jaakko, ajattelin itse samaa ja siksi vedinkin lentojarrut päälle ja koska en istunut cabiinissa hinauksen aikana sidoin kahvan kiinni niin että lentojarrut varmasti pysyvät päällä.  Tällä varmistin alhaisen hinausnopeuden, ensi kerralla hinaan toki henkilöautolla.  Tuolloin otin paloauton (kuorma-auto siis) koska idea oli purkaa kone ja kuljettaa pakattuna auton sisällä.  Sinne mahtui vain 4 kpl siipiä ja varusteet jolloin hitsasimme kannuspyörään vetoaisan koukkuineen.  Vetoaisa valmistettiin 4130 CroMo-metallista, täytyyhän  asiassa pitää kiinni ilmailulaadusta ja hitsaussauman täyteaineena käytin samaa metallia.   
Hinausmatkan aikana sattui kolme asiaa: pidin hinausnopeuden välillä 30-40km/h ja farmariauto lähti hitaasti ohittamaan.  Takana istunut kultainen noutaja katseli pää notkuen välillä minua, välillä lentokonetta, paloautoa tyyliin; ei helvetti, tää ei oo kyllä normaalia.  Siitä tulikin mieleeni että kauankohan menee ennen kuin poliisit tulee.....  Nooóh puolivälissä viereeni oikein ampaisi sininen Ford Transit eikä ohittanut ennen kuin sai käsimerkein opastettua että tien sivuun. Kas tuttuni Porin lennonjohdosta se siinä halusi hymyssä suin kysellä kuulumiset.
Pikkasen ennen Raumaa saapui se poliisi, herrat kääntyi ympäri ja siniset valot vilkkumaan. Poliisi saapui luokseni todeten; Meidän hälytyskeskukseen tuli nyt sellainen soitto että sieltä saapuu vanha paloauto joka hinaa lentokonetta joten piti lähteä katsomaan.  Sapiskaa tuli siitä että olin kevytpressulla pussittanut sivu/korkeusvakaajan siksi ettei kone olisi repinyt itseään hinauskoukusta ilmaan. Sapiskaa siksi että paloauton takavalot ei näkyneet.  Totesin että koska olen näinkin pitkän matkan selvinnyt eikä kotiini enää ole kuin kilometri enkä enää käänny kuin kerran oikealle niin eiköhän tämä nyt tästä vielä hyvin mene ja menihän se.

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - elokuu 31, 2016, 07:29:34
... Vetoaisa valmistettiin 4130 CroMo-metallista, täytyyhän  asiassa pitää kiinni ilmailulaadusta ja hitsaussauman täyteaineena käytin samaa metallia....
Minä tein vetoaisan puusta, mutta päähänkin jäi vielä jäljelle tarpeeksi projektin loppuun viemiseksi!
-Reijo Österberg-

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod