Vasenta jalkaa
by Martti Mattila
eilen kello 21:34:10 |
Jäähdytin Rotax 912
by tjh
eilen kello 21:09:14 |
Sääasema lentokentälle!
by Ansis
eilen kello 15:06:23 |
Jabiru
by Gearman
eilen kello 10:48:22 |
Tulipalo lennolla
by tjh
marraskuu 09, 2024, 17:13:38 |
Airex C70 PVC-vaahdon saatavuus, Suomesta vai ulkomailta?
by Seppo Koivisto
marraskuu 06, 2024, 21:55:08 |
Puutavaran hankinta, Douglaskuusi ja Okumevaneri?
by jkarjanl
marraskuu 04, 2024, 10:41:35 |
Oikeinpäin lennettävien harjoitus-ja kilpailutapahtumien tilanne v.2025
by PRH
lokakuu 29, 2024, 21:54:39 |
Ilmailuonnettomuus
by kopterikuski
lokakuu 25, 2024, 12:56:16 |
Millikoot
by Martti Mattila
lokakuu 22, 2024, 20:53:45 |
13 vuotta vanhan OPS M2-9 parasta ennen-päivä lähestyy.
by Ansis
lokakuu 17, 2024, 16:09:33 |
Piper 28-140 moottoritilan öljyletkut
by Sakari Kivistö
lokakuu 14, 2024, 09:57:58 |
Peltor ilmailukuulokkeet
by satuaar
lokakuu 13, 2024, 18:12:54 |
2-tahti boxeri melkein suoraan sorvista
by Martti Mattila
lokakuu 04, 2024, 13:38:00 |
Ilmailu.org on keskittynyt harrastelentämiseen ja siihen liittyviin keskusteluihin , tiedottamiseen sekä lentämiseen liittyvän kuva - ja videomateriaalin esittämiseen. Täältä löydät tietoa niin ultrakevyt, experimental kuten autogyrolentämisestäkin |
Ultrakevyiden lentokoneiden kehitys on ollut huimaa. Uusimmat tyypit eivät maallikon silmissä eroa mitenkään tyyppihyväksytyistä "oikeista" ilma-aluksista. Lajin suosio onkin kasvanut Suomessa huimasti viime vuosina. Ultrat eroavatkin nykyään varsinaisista moottorikoneista oikeastaan enää vain sillä että niiden enimmäispainoa on rajoitettu maakoneissa 600 kiloon ja vesikoneissa 650 kiloon. Sakkausnopeus on kaikissa oltava alle 83 Km/h. Ilmailu harrastuksena onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt valtavasti. Experimental rakentajille on tarjolla todella laadukkaita rakennus sarjoja, tehdasvalmisteisien ultrakevyiden uusi sukupolvi on todella suorituskykyistä ja erittäin kiinnostava autogyrojen uusi sukupolvi on tekemässä tuloaan Suomeen. |
|
Experimental-rakentajat kuuluvat ilmailijoihin jolle pelkkä lentäminen ei välttämättä ole se kaikkein tärkein asia vaan ilmaaluksen rakentaminen omin käsin. Kuten lennokeissakin, koneen voi rakentaa piirustuksista tai pitkälti valmiiksi kootusta rakennussarjasta. Viime mainitut ovat tuoneetkin harrastuksen pariin paljon uutta väkeä. |
|
Lentokoneen rakentaminen kuulostaa varsin saavuttamattomalta, mutta todellisuudessa se on täysin mahdollista normaaleilla kädentaidoilla omaavalle henkilölle. Ei ole kuitenkaan vaikea arvata, että lentokoneen rakentaminen on varsin tarkkaa puuhaa ja siihen saattaa kulua aikaa paljonkin - etenkin jos muu elämäntilanne on kiireinen. Siksi ennen oman projektin aloittamista kannattaa tutustua muihin rakentajiin ja selvittää, mitä on odotettavissa. Rakentaja ovat auttavaista porukkaa ja täällä olevan Ilmailufoorumin kautta löytyykin iso otanta Suomen experimental rakentajista. |
|
Ottamalla yhteyttä kerhoihin pääset alkuun ilmailu-urallasi. Monissa lajeissa järjestetään tutustumiskursseja, joilla pääset itse kokeilemaan millaista liikkuminen kolmannessa ulottuvuudessa on. Esimerkiksi moottori-, ultra- ja purjekoneen ohjaamista pääset kokeilemaan jo ensimmäisellä kerralla opettajan valvonnassa. Tervetuloa keskusteleman harrastelentämisestä. Ehkä saamme juuri sinut houkuteltua uuden ja jännittävän harrastuksen pariin! |
Lukukerrat | Vastaukset | |
---|---|---|
Air Navigation Pro | 598,319 | 329 |
Parit kiwat videot | 462,515 | 325 |
UPL-koulutuksen taso riittämätön? | 323,184 | 294 |
Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ? | 325,203 | 246 |
Lentokone projektityönä | 319,397 | 189 |
Mikä kone ja hintahaarukka aloittelijalle | 222,969 | 134 |
NPPL ?? | 150,195 | 126 |
Ultra tai mopu | 200,928 | 124 |
Nopea ultra piirustuksista | 200,607 | 119 |
Ultrakevyet ja painorajoitukset | 178,479 | 118 |
Kausikortin hinta malmille kallistuu!!! | 119,682 | 111 |