Kootut moottorilinkit

Aloittaja Toma, helmikuu 28, 2006, 14:21:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Olen tässä etsiskellyt erillaisia moottorivaihtoehtoja ja nettiä on tullut koluttua, päätin sitten laittaa ne yhteen kasan ja laittaa ne tänne:

Vaihtoehtomoottoreita

PSRU (Propeller Speed Reduction Unit) eli Potkurin pyörimisnopeuden vähennys laite :)


Sertifioidut moottorit


Auto ym konversioita

Ylesitietoa


BMW


Chevrolet


Ford


Geo


Harley-Davidson


Honda


Wankeleita ym.


Subaru


Suzuki


Volkswagen


Volvo


Terveisin
Tom Arppe

Toma

Yksi asia mikä aina on mielessä on tehot ja paino, tässä on pieni yritys laittaa noita painojärjestykseen. Tietoa on katsottu sieltä sun täältä joten ei varmaankaan ole 100% varmaa mutta pitäisi olla ainakin suuntaa antavaa.


Moottorien Teho/paino (järj. painon mukan)


   
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      

      Moottori

      Teho (hv)

      Paino (kg)

      Hirth F23-EP2

      60

      32

      Rotax 503

      50

      39

      Rotax 582

      63

      43

      AMW-225-3

      90

      45

      Hirth F30-FP24

      120

      46

      Jabiru

      60

      54

      HKS 700E

      60

      54

      PZL 2A-120

      60

      59

      Rotax 618

      74

      62

      Limbach L 1800

      66

      70

      Limbach L 2000

      80

      70

      Rotax 914

      115

      70

      Great Plains VW 1600CC

      55

      73

      Limbach L 1700

      66

      73

      Great Plains VW 2180CC

      75

      75

      Rotax 912

      80

      75

      Continental A-65

      65

      78

      Limbach L 2400

      94

      82

      Great Plains VW 2600CC

      96

      86

      O-200-A

      100

      86

      Stratus Subaru EA-81

      100

      93

      Continental C-85

      85

      94

      Continental C-90

      95

      94

      Formula Power C100

      104

      95

      O-200-B

      100

      100

      CAM-100

      100

      102

      PZL 4A-235

      116

      103

      Franklin 225

      75

      104

      O-235-C1B

      115

      109

      O-290-D2C

      140

      119

      O-300-A

      145

      122

      O-300-E

      145

      122

      O-320-A2C

      150

      123

      O-320-A2B

      150

      123

      IMO-360-B1B

      225

      124

      O-320-B2C

      160

      126

      O-320-D2A

      160

      126

      O-320-E2A

      160

      126

      IO-320-E2A

      150

      127

      O-360-A1D

      180

      129

      IO-320-B1A

      160

      129

      O-360-A3A

      180

      129

      IO-320-C1A

      160

      133

      IO-360-B1B

      180

      134

      IO-346

      165

      135

      Franklin 335

      165

      145

      IO-360-A1A

      200

      145

      IO-360-B

      210

      148

      PZL 6A-350

      205

      150

      TSIO-360-A

      210

      151

      O-470-J

      225

      173

      O-540-B2B5

      235

      179

      O-540-B4B5

      235

      179

      O-540-A1A5

      250

      180

      O-540-B4B5

      260

      181

      IO-540-C4B5

      250

      182

      IO-540-D4A5

      260

      182

      O-470-15

      190

      184

      IO-540-J4A5

      250

      186

      O-470-13

      225

      188

      NW Aero Ford V6

      200

      188

      NW Aero Chevy V6

      230

      191

      IO-470-D

      260

      193

      IO-470-C

      250

      196

      GO-480-B1D

      270

      196

      GO-480-G1D6

      295

      198

      IO-540-A1A5

      290

      198

      IO-540-E1A5

      290

      198

      O-470-R

      230

      199

      IO-540-G1A5

      290

      201

      IO-470-E

      260

      209

      IO-470-F

      260

      210

      IO-520-L

      285

      211

      IGO-480-A1B6

      295

      213

      IO-540-K1A5

      300

      213

      IO-470-V

      260

      214

      AEIO-540-L1B5D

      300

      216

      IGSO-480-A1F6

      340

      226

      IGO-540-B1C

      350

      227

      TSIO-470-D

      260

      232

      IGSO-540-A1D

      380

      240

      IGSO-540-B1A

      380

      241

      TIO-540-A1A

      310

      243

      IO-720-A1A

      400

      271

      TIO-541-E1A6

      380

      287

      TIOGO-541-A1A

      400

      301
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Tässä vielä lista erinnäisten autonmoottorien painoista, jos joku suunnittelee romiksessa käyntiä :) nämäkin painot ovat noin painoja mutta antavat jonkunmoisen käsityksen kuitenkin

   
               
   
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      

      MOOTTORI

      PAINO (Kg)

      VW flat-4 air cooled

      91

      Ford Germany Taunus V4

      93

      SAAB V4-60

      93

      Chrysler 2.2 L4

      98

      Audi 80 1300

      104

      Alfasud flat-4

      109

      Audi 100 1500

      109

      Peugeot 104 1400

      118

      Citroen 2.0 Douvrin 4

      119

      Peugeot Douvrin 2.0 4

      119

      Renault 2.0 4 Douvrin

      119

      Nissan CA20 FWD

      122

      Peugeot 204 Diesel

      123

      Lotus 907 (Esprit)

      125

      Chevy Vega L4

      129

      FIAT/Ferrari Dino V6

      129

      SAAB slant-4

      132

      Triumph slant-4

      132

      FIAT/Ferrari Dino V6

      134

      BL O L4 OHC

      135

      Chevy Corvair flat 6

      136

      Chevy Chevette 1.6 SOHC

      136

      Chevy 1.8-2.0 L4

      137

      Ford Germany 2.0-2.8 V6

      138

      Isuzu 1.8 gas L4

      141

      VW 1.9 TDi

      143

      Buick/Rover 215 V8

      144

      Olds 215 V8

      144

      Rover 3500 V8

      144

      Buick 1961 215 V8

      147

      Ford England Essex V4

      148

      Audi 2.0 L4

      152

      BL B L4 OHV

      152

      BL E L6

      156

      Nissan Z20 NAPS-Z 2.0

      157

      Buick 3.0 V6 '85-up

      159

      Chevy II 153 L4

      159

      Chevy V6-60 2.8, 3.1

      159

      Pontiac L4

      159

      Ford 3.8 V6-90

      159

      Ford Cosworth DFV

      160

      Audi 5

      165

      Alfa Romeo SOHC V6

      170

      Buick V6

      170

      Renault 2.8 V6

      170

      Ford England Essex V6

      172

      Ferrari 250 V12

      173

      Isuzu 1.8 Diesel L4

      174

      Ford 170-250 L6

      175

      BMW M60 Small Six

      176

      Opel 2.8-3.0 CIH L6

      179

      Renault EF-1

      179

      Ferrari 312T

      180

      Porsche 901 6

      182

      Triumph 2, 2.5 L6

      183

      Buick 1963 odd-fire V6

      188

      Ford 2.3 Lima/Pinto L4

      190

      Chevy V6-90 229, 4.3

      193

      BMW slant-6 turbodiesel

      195

      BMW M105 Diesel 6 2.5L

      195

      Rover 3.0 SOHC L6

      196

      Chevy L6 194-250

      200

      Triumph Stag V8

      202

      Buick 350

      204

      Ford 2.3 Lima/Pinto L4

      204

      Pontiac SOHC 6

      204

      Mercedes SOHC V8 alum.

      205

      Ford 289/302 V8

      209

      Ford 255 Windsor

      212

      Pontiac Tempest slant 4

      213

      Mopar Slant Six

      215

      AMC 6

      227

      BMW M52 3.3,3.5 Big Six

      227

      Ford BOSS 302

      227

      Ford 351 Windsor

      231

      Ford flathead V8

      238

      Mopar 273-340 A V8

      238

      Chevy small block V8

      243

      AMC V8

      245

      Mercedes SOHC V8 iron

      245

      Ford 351 Cleveland

      249

      Mopar 360 A

      249

      Olds 330-400

      254

      Austin C-series L6

      255

      Ford flathead V8

      258

      Porsche 4.7 SOHC V8

      260

      Chevy small block V8

      261

      Olds 262 V6 Diesel

      268

      Pontiac 389 V8

      268

      Buick 430-455 V8

      272

      Rambler 327 V8

      272

      BMW 4.5L V12

      275

      Olds straight-8

      279

      Chevy V8 348/409

      281

      Mopar 361-383-400 V8

      281

      Olds 400-455

      281

      Cadillac V8 472-500

      283

      Dodge 361

      283

      Ford Y block V8

      283

      Chevy L6 216/235

      286

      DeSoto 383

      286

      Chrysler 413 wedge

      290

      Ford 429/460 V8

      290

      Plymouth 361

      290

      Dodge V8

      293

      Ford FE big block

      295

      Pontiac 389 V8

      295

      Studebaker 289

      295

      Ford FE big block

      304

      Mopar 413-426W-440 V8

      304

      Rambler 327 V8

      304

      Olds 304 Rocket V8

      304

      DeSoto V8

      306

      Edsel 361

      308

      Ford BOSS 429

      308

      Jaguar V12

      308

      Buick 401

      311

      Chevy big block V8

      311

      Cadillac 331 V8

      317

      Olds 330 J2

      318

      Cadillac V8 390

      327

      Olds 394

      329

      Lincoln 430

      336

      Chrysler 331 Hemi

      338

      Olds 371, 394

      345

      Mopar Street Hemi

      347

      Marmon V-16

      422

      Cadillac V-16

      590

      ---------------------------------------

      --------




Terveisin
Tom Arppe

Simo Piiroinen

Punnitsin ROTAX-582:n kaikkine tykötarprineen (jäähdytin, polttoainepumppu, letkut, latauksen säädin yms.   
Kokonaispaino asennusvalmiina oli 57.2 kg eli aivan eri lukema kuin mitä manuaalissa sanottiin.           
HKS700E painaa ilman öljysumppua, letkuja ja öljynjäähdytintä ja sähkötarvikkeita 49.5 kg (punnitsin senkin).         
               
Simo Piiroinen               
   
Simo Piiroinen

Toma

Tuo ilmeisesti hieman vaihtelee, jäähdyttimestä riippuen, punnitsin oman 582:en sillä pienellä jäähdyttimellä mikä on alennusvaihdelaatikon molemmin puolin ja silloin pääsin 56 kiloon. Tuo HKS:ä taitaa mennä sitten aika samoihin kaikkine litkuineen ja letkuineen tai voi jäädä jopa alle. Hyvältä se kyllä vaikuttaa.
Missäs vaiheessa sinulla on Simo asennus? koska pääsee ensi savut?
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Vanha PSA alumiinivinkkeli 6 ilman alennusvaihdetta muuten soivana 105 kg ja vakiona 200 konia.
My mind is willing, but purse is weak.

pimattil

Hieno lista.  :thumbsup: Toivottavasti jaksat päivitellä sitä sitä mukaan kun jotain uutuuksia tulee.

Jäin ihmettelemään, miten tuo IMO-360-B1B voi olla noin tehokas painoonsa nähden. Osaisikos joku sanoa heti? Tosin ei taida olla kovin yleinen moottori...
- Pirkka -

Aki Suokas

In later years, engines for unmanned military applications (drones, etc.) were built with single-ignition systems with an M prefix in their designation; e.g., the Lycoming IMO-360

Siis IMO-360 ei ole ihmisten kuljetukseen tehty moottori.
Siinäpä syy tehoon
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Karoliina


Toma

Alennusvaihteita mm. VW, Subaru, Suzuki, BMW, Motoguzzi

http://www.aero-tech.biz/
Terveisin
Tom Arppe

taotao

Wolkkareista saa ihan eritehot alennusvaihteilla, ja jos jäähdytys tuottaa
ongelmia niin vesikansiakin löytyy myös vahvistettuja lohkoja löytyy!
hinnat ovat kohtuullisia :2funny:

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lisää märkiä päiväunia  :)

Tätä linkkiä ei ainakaan "haku" näyttänyt täältä vielä löytävän.

105 heppaa kiisselistä.

http://vulcanaircraftengines.com/

dunp

Minkä lainen ilma diesel tuo mahtaa olla ?

http://www.zoche.de/

-Sebastian

Tapani Honkanen

Tuo moottottori on ollut noin 20 vuotta melkein valmis. Minulla on epäily, että se ei koskaan tule tuotantoon. Tuon epäilyn toin julki noin 11 vuotta siten, kun olin päässyt katsomaan herra Zochen patentteja kyseisestä moottorista. Kyseisessä moottorissa, sen männäntapin(-pallon) keskiö on männän yläreunan tasalla ja näinollen männän sivuttaisvoiman vaikutuskohta on siellä, missä tribologiset olosuhteet ovat kaikista vaikeimmat, eli männänrenkaiden kohdalla. Tämä taas johtuu siitä, että herra Zoche halusi tehdä mahdollisimman pienihalkaisijaisen moottorin ja toisaalta halusi saada kiertokangen pituuden mahdollisimman suureksi verrattuna kammen säteeseen, jolloin kiertokangen heilahduskulma jäisi mahdollisimman pieneksi. Tämä vaatimus seuraa siitä, että kaikki kiertokanget ovat samalla tapilla ja kiertokangen alapään laakerin kosketuskulmat ovat (360/4)-heilahduskulma. Pakostakin kulma jää pieneksi ja tätä kulmaa suurentaakseen herra zoche teki epätoivoisen teon, eli suurensi kiertokangen pituutta kepulikonstilla. Moottori saattaisi toimiakin, jos männätapin paikkaa muutettaisiin alaspäin.  Moottorin halkaisija kasvaisi noin 80mm ja ongelmat tältäosin katoaisivat. Tuo kiertokangen alapään laakerin kosketuskulman pienentäminen onnistuu kyllä koska 2-tahtimoottorissa kiertokangessa on vain puristusta määrättyyn pyörimisnopeuteen saakka. Myöskin käynnistyksessä tarvitaan vähän jotakin tukea, jotta mäntä/kiertokanki tulisi alaspäin kammen mukana kun kaasuvoimat eivät vielä tätä tee. Samanlainen kammentappiratkaisu on ollut yli 100 vuotta sitten Le Rhonen 9-sylinterisessä moottorissa jossa kiertokankien "käpälät" olivat kolmella eri säteellä, kolme kiertokankea kussakin urassa.
No niin, saksalaisen herra Zochen jääräpäisyys estää kyseisen asian kokeilun ja saattaahan suvun rahatkin olla jo vähissä.

Käytin jääräpäisesti nimitystä herra Z... vain sentakia, että saksalaisesta miesihmisestä käytetään tälläistä ilmaisua. Saattaa tuo olla vielä diploomi-insinöörikin lisäksi vielä.

Seuraava ongelma onkin mäntäohjatun kaksitahtimoottorin ahtaminen. Ilma karkaa pakoaukosta ja ahtopaine jää mitättömäksi nelitahtiseen moottoriin verrattuna. Painetta voidaan saada sylinteriin lisää kuristamalla pakoaukkoja tekemällä pakoputket ohuiksi ja pitkiksi kuten herra Zoche onkin harjoittelun edetessä tehnyt. Pulmana onkin seuraavaksi termisten rasitusten lisääntyminen sylinterissä kun siellä viipyy kuumaa kamaa jonka vasta sitten tuoreen ahtopaineen saapuminen siirtää turbon kitaan.

Nämä ovat amatöörin arvailuja joista en ole päässyt keskustelemaan kenenkään asiantuntijan kanssa. Tuttavapiiriini ei taida kuulua ketään asiantuntijaa moottoritekniikan alueella kun ei kukaan ole puuttunut esittämiini arvailuihin tai sitten he ovat hienotunteisia ja eivätkä halua loukata tyhmää.


Karoliina


Tapani Honkanen

Ihmetyttää tuo haikailu suihkumoottoreihin "meidän" experimentalihmisten kesken.  Nuo kaksi pienempää sopivat lennokeihin ja tuo suurempi on liian KALLIS köyhille ja sen polttoaineen kulutus on kolminkertainen vastaavan työntövoiman omaavaan Otto- tai dieselmoottoriin nähden. Lisäksi sen luotettavuus on vielä huonoa experimentaltasoa. Jos sen luotettavuus nostettaisiin hyväksyttävälle tasolle, sen hinta pomppaisi. Jos haluaa mennä lujaa, eli sen mitä köyhä uskaltaa uneksia eli 100m/s, täytyisi työntöapua löytyä vähintään 3000N eli tehoa 300kW eli 400hv tämä on luokkaa 700lbs, eli kaksinkertaisesti tuo isonnettu lennokinmoottori. Tuohon teholuokkaan tekee 6.3 L V8 moottorista lentokonemoottorin yhtä luotettavasti kymmenesosalla kustannuksista  ja polttoaineenkulutus reilusti alle puolet.  Se moottorin massan suureneminen kompensoituu kyllä tuolla pienemmällä polttoaineenkulutuksella.
Olen pahoillani kun ehkä pilasin ihmisten päiväunia.

Aki Suokas

Mutta jos haluaa kalliin, epäluotettavan ja paljon kuluttavan moottorin.  :wacko:

http://www.pbsvb.cz/sub3_2_4.php
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

pimattil

Tätä ei vielä tainnut olla kun yritin käydä tuota säiettä läpi ja tämä ei liity enää turbiineihin.

http://www.mistral-engines.com/index.htm
- Pirkka -

viper

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 08, 2007, 20:30:34
Mutta jos haluaa kalliin, epäluotettavan ja paljon kuluttavan moottorin.  :wacko:

http://www.pbsvb.cz/sub3_2_4.php


Tuo blanikki on kyllä hieno viritys! Noihin purjelentokoneiden moottorointi hommiin nuo suihkumoottorit on oikein sopivia, jos unohdetaan niiden kova hinta.

dunp


backland

Lainaus käyttäjältä: dunp - elokuu 18, 2007, 11:37:31
Minkä lainen ilma diesel tuo mahtaa olla ?

http://www.zoche.de/

-Sebastian


Renossa hiljattain Michael Schratt kertoi että 16 sylinterinen 600 hv Zochella vois päästä hyvin tuloksiin Air Racing piireissä...esimerkiksi uudella Pond Racerilla.

backland

Lainaus käyttäjältä: Toma - helmikuu 28, 2006, 14:24:12
Yksi asia mikä aina on mielessä on tehot ja paino, tässä on pieni yritys laittaa noita painojärjestykseen. Tietoa on katsottu sieltä sun täältä joten ei varmaankaan ole 100% varmaa mutta pitäisi olla ainakin suuntaa antavaa.


Moottorien Teho/paino (järj. painon mukan)

Pitäiskö tämä päivittää ultria vastaamaan myös ?

Alle 35 kiloset ( 40-50 hv ) moottorit puuttuu kokonaan, kuten Rotax 447 ja Limbach L550E.

backland


Toma

Terveisin
Tom Arppe

Pomppa

Lisää virtaa tulpille  :)

http://www.electroair.net/

Tällä hetkellä vain exp/vast, FAA tyyppihyväksyntä tulossa, joko yksin tai kaksin.

"ElectroAir has applied for FAA certification to replace one of the two magnetos on Lycoming O-235s, O-290s, O-320s, and O-360s. The company intends to get FAA certification on the Continental O-200 next, and then seek FAA approval for a variety of six-cylinder aircraft engines. For more information"

Teknoa:

Installing the electronic ignition required removing the right magneto and mounting a timing sensor in its place, as well as adding a manifold pressure sensor, a coil box on the firewall, and a "brain box" containing circuit boards in the cockpit. ElectroAir says the entire process takes between four and six shop hours.

The rest of Regen's single-battery, 14-volt electrical system was unchanged. The left magneto was untouched and can still power the engine in case of electrical failure. The key switch remains the same (left, right, and both) with the key in the Both position in normal flight. Regen also installed new spark plugs, REM37BYs, which have the gaps ElectroAir recommends.


Hyötyjä:

I accompanied Regen on a recent flight to document some of the changes. At 7,500 feet msl on a nearly standard-temperature day, Regen ran his engine rich of peak at full power (23 inches manifold pressure and 2,500 rpm), and the airplane was soon traveling 156 KIAS with a fuel flow of 9.4 gph. With one long pull on the mixture knob, Regen watched all four CHTs and EGTs peak and then fall while the engine continued to run smoothly. At its leanest setting before the onset of engine roughness, Regen's speed had dropped to 136 KIAS and the fuel flow to 7.2 gph. By slightly enriching the mixture, he settled on 140 KIAS at 7.4 gph. Put another way, Regen traded an 11-percent reduction in airspeed for a 20-percent drop in fuel consumption. (CHTs stayed below 400 degrees Fahrenheit while rich of peak and about 70 degrees cooler when lean of peak; EGTs were in the mid-1,300-degree range while running rich, and about 1,400 degrees at the lean setting.)

"I've noticed that the spark plugs are much cleaner," he said. "The longer-duration spark allows the fuel in the cylinders to burn more completely, so there's less chance of lead fouling the plugs."

Toma

Tässä jälleen yksi 80hp ilmailumoottori, tällä kertaa suoravetoinen ja aika mielenkiintoisella kierroslukualueella kuitupotkuria ajatellen

http://d-motor1.vpweb.be/Product---Produit.html

Ja se on oikein ollut koellennollakin, painokin on kohillaan, toivottavasti hintakin, ja että se tulisi myös tuotantoon.
oliko tämä se joka oli näytillä jo muutama vuosi sitten saksassa ilmailumessuilla... roikku puntarissa?


Test D-motor France 07 2010.flv
Terveisin
Tom Arppe

PeSo

Tätä uutista ei voi ohittaa:

Verner Motor on tuomassa markkinoille uutta kevyttä tähtimoottorien sarjaa:

http://vernermotor.eu/

Esimakua tähtimoottorien äänistä löytyy jo YouTubesta:


Radial aircraft engine Scarlett mini 5 by Verner Motor

t. Pekka

Toma

Aijai, tuommoinen noin 120-150hp versio Renegaden nokalla kyllä olisi herkkua
Terveisin
Tom Arppe

EHa

D-moottori kuulosti ensin mielenkiintoiselta pienen painon vuoksi  -  väittävät käytännössä  jopa 24 kg kevyemmäksi  kuin mitä  Rotax 912 painaa, siis samaan lentokoneeseen asennettuna. 
Sain ongittua D-moottorin tarkat painot ja onhan se kevyt, vain 44.8 kg  Rotaxin 60 kg verrattuna mutta kun
kumpaankin kerää kaiken tarvittavan niin ero on edelleen noin 15 kg.

Painoissa saattaa olla pieniä heittoja.  Rotaxin painoissa moottorin  60 kg otin jostain manuaalista
ja kaikki muut punnitsin.

Onhan tuo 15 kg ihan hyvä saavutus mutta ei niin paljon kuin mainosmiehet väittävät.

             Eero Härmälä

Seppo Koivisto


Seppo Koivisto

#31
Aero-messuilla bongattuja moottoreita:

Dieseljet näyttää perustuvan Fiatin moottoreihin. Messuilla oli 1,4-litrainen 8-venttiilinen 108 hv:n bensa ja 2-litrainen 217 hv diesel.
http://www.dieseljet.com/

LSA 850 perustuu ilmeisesti Weberin 850-kuutioiseen.
http://www.lsa-engines.de/
http://www.weber-motor.com/de/produkte/mpe-750/index.html

Tsekkiläinen ADW kehittää 94 kW dieseliä.
http://www.aicta.com/aviation.html

Tsekeissä tehdään myös tätä klassikkoa.
http://www.pistovemotory.cz/en/

P2M dieselmoottoreita.
http://www.purepowerm.com/

Pakoputkistojen valmistaja CKT:lla oli ilmeisesti Subarun dieseliin perustuva moottori, 240/210 hp, 34 kg painavampi kuin O-360.
http://www.cktengineering.com/

Seppo Koivisto

Aeromomentum perustuu 1,3- ja 1,5-litraisiin Suzukin G-moottoreihin. Sylinterit pystyssä tai 70 astetta kallistettuna. Alennusvaihde hammasrattailla.
http://www.aeromomentum.com/

Seppo Koivisto

Hondan 100 ja 125 hevosvoimaisiin perustuvat moottorit ja alennusvaihde Chevyn V8:iin.
http://firewall.ca/

Ansis

Taitaa haavelukin olla Suomessa vähissä, suunnittelusta puhumattakaan. Ämeriikan ihmemaalla on näköjään siirrytty kelkan koneisiin jo ultrista raskaammissakin, Yamahasta revitään ahdettuna jo tolkuttomia litratehoja. Kuinka lienee sitten kestävyys? Tosin moottori tykkää kierroksista, kuten myös alennusvaihdekkin ja pysyy kevyenä. 

Herättääkö ajattelua, tai peräti kommentointia? Onko Suomessa yhtään konversiota rakenteilla?


https://youtu.be/UtXvjn4mhRg
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Noita touhuja ytubesta katseltuani olen miettinyt seuraavaa. Ameriikassa on paljon enemmän joutomaata ja mäentöppyröitä verrattuna suomeen mihin moisilla kolmesataahevoisvoimaisilla kitfoxseilla tai j3 klooneilla voi laskea. Ja jos vaikka täällä lasketkin niin heti jotkut on soittamassa hätänumeroon, kokemusta on. Myös matkalentokoneena ei varmaankaan kovin miellyttävä, en ihmettelisi jos moiset vehkeet haalattaisiin brassailupaikoille rekalla. En silti ole täällä hiiskunut Apexeista muille, peläten hintojen tuplaantumista, jenkkipoika saa tuon paketin kasaan viidellä-kuudella tonnilla.

Tapani Honkanen


Tapani Honkanen

Liikkeellä ei ole varakkaita lentäjiä, jotka huomaisivat suurella investoinnilla säästävänsä edes vähäsen. Olisivat huomanneet kyllä.
Suoravetoinen turbiini,  miten sopii lentokoneen potkurikäyttöön. Sinänsä erittäin hieno ratkaisu esilämmitys tuloilmalle ja simppeli rakenne. Lienee sähköntuotannossa paljonkin kokoemusta tuosta ratkaisusta.
Tehoa tuossa myllyssä tuo 90 kW/122 hv. Ominaiskulutus noilla annetuilla arvoilla noin 225 g/kWh. Tämä vain maksimiteholla. Mitä lienee osateholla. Tuolla konseptilla toteutetuista pienistä turbiineista ei ole kirjallista tietoutta rahvaalle kirjoitettuna.
Kyllähän lekodieselit pääsevät vähän tämän alle mutta lekomäntämoottoreilla lienee jossakin 300 g/kWh, riipuen tehoasetuksesta ja laihennuksesta.

jkettu

Tapanin kommentin luettuani aloin ihmetellä miksi ihmeessä kukaan haluaisi esilämmittää turbiinimoottorin imuilmaa, mutta se lämmönvaihdinhan onkin vasta ahtimen jälkeen, ennen polttokammiota.

Seppo Koivisto

Pilot-lehden artikkelin mukaan Turbotechin tavoittelema ominaiskulutus olisi 340 g/kWh. Rotax 912 ilmeisesti kuluttaa täydellä teholla 285 g/kWh, osateholla kaasutinversion ominaiskulutus nousee, mutta polttoaineen suihkutuksella taas laskee.

https://www.pilotweb.aero/features/making-the-light-aircraft-turbotrop-a-reality-1-6927054

Aki Suokas

Tässä pitää melkein kysyä, että tunnistatko erot?
https://airkmotors.com/?lang=en#moteurs

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Perttirin

Minkähänlaisen kaupan Rotaxi on kiinalaisten kanssa tehnyt. 
Eroavaisuuksia varmaan on, mutta aika identtiseltä vesikansimallin kanssa maallikon silmään näyttää. 
Vähemmästäkin luulisi kopiointisyytöksiä pukkaavan, jos ei jotakin vastapalvelusta Kiinan suunnasta tule.

Seppo Koivisto

Yamaha ja japanilainen ShinMaywa ovat sopineet moottorien kehittämisestä pienkoneisiin. Tarkoituksena on ilmeisesti sovittaa Yamahan moottori ultraan.
https://global.yamaha-motor.com/news/2021/0629/corporate.html
https://www.shinmaywa.co.jp/english/ir/pdf/en21-06-24_notice.pdf

ShinMaywan edeltäjä on 1920 perustettu Kawanishi-lentokonetehdas.
https://www.shinmaywa.co.jp/english/company/history.html

Gearman

Näyttää nopeasti katsottuna, että kyseessä on Yamaha Phazer 500 moottorikelkan nelitahtimoottoriin perustuva juttu. Itselläni on samanlainen työn alla ultraan käyttäen Teal Jenkinsin alennusvaihdetta (www.skytraxusa.com). 80hp/11500 rpm, 69hp/9800 rpm. Tarkoitus olisi saada paino apulaitteineen jäämään alle 45kg.

Seppo Koivisto

Puolalaiset Vaxell-moottorit perustuvat ilmeisesti Volkkarin bokseriin ja B&S V2:een polttoaineen suihkutuksella.
http://vaxell.com/

Tapani Honkanen

Tällainen löytyi uudesta Sport Aviation lehdestä.
https://www.ampereinc.ca/single-stroke-engine

Vaikea käyttää lentolaitteessa. Kestävyys ?

Aki Suokas

Keveiltä näyttää. Paitsi jos painossa ei ole polttoaine ilma seoksen muodostajaa, käynnistysmoottoria, laturia, pakoputkia, jotka ainakin kuvista puuttuvat.
Ja 50 hp version melkoinen ilmoitettu pyörimisnopeus. 16000 rpm kaipaa jonkinsortin alennusvaihdetta. Vai onkohan mielessä sähköinen voimansiirto.?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Tapani Honkanen

#47
Tuolla animaatiossa on kampikoneistossa sylinterien akselit samalla suoralle. Tavoitteena massavoimien kiertomomentin välttäminen. Boxerissa tästä tulee pieni kiertomomentti, minkä poistamiseksi on aikoinaan tehty ponnisteluja. Kun kammenlaakerien leveys on muuttunut kapeudeksi, ongelma menettää merkitystään.
Kuitenkin animaatio ja CAD-malli eroavat suhteiltaan tuossa sylinterien sijoittelussa.
Tässä moottorityypissä moottorin pituus on todella pitkä ja hitausmomentti, luonteeltaan  mR^2. Sen vuoksi sylinterien ei tarvitse olla samalla akselilla. Eivät ole ehkä täysin tolloja dynamiikan suhteen mutta kaikki kaasujen vaihtoon liittyvät asiat ja  apulaitteet ovat vielä utopiaa. Kun pessimisti ei pety ja  tähän ikään olen nähnyt (kuvissa ja teknillisissä tiedoissa) kirjoissa ja internetin tuomana paljon yli keskivertoinsinöörin opintomäärän erilaisia moottoreita ja niiden kehityskulkuja, niin olen hyvin epäileväinen. Olen nähnyt vanhoja moottori-ideoita uudelleen lämmitettynä.
Tämäkin moottori-idea on kuvattuna yhdessä moottorikirjassani jo yli puoli vuosisataa sitten. Noita moottoreita käsitteleviä kirjan sivuja minulla on luultavasti noin satatuhatta sivua. Osa kopioitu kymmeniä vuosia sitten TKK:n kirjaston sisällöstä. Kirjat olivat pitkään suljetussa varastossa ja nyt ne on tuhottu ja osa on voinut siirtyä vielä vaikeammin saavutettavaksi.
Mitähän noille omistamilleni kirjoille tekisi. Missään tapauksessa en luovuta niitä mihinkään museoon. Sinne kaikki materia uoopaa mustaan aukkoon. Nuoret eivät kaipaa, koska kaikki merkittävä, säilytettävä tieto on tehty sen jälkeen kun niistä tuli tiedostavia teinejä.
Ja vanhat eivät tarvitse, mitä niillä tekee. Koska ehtii tutustumaan. Kuolema yleisen raihnaistumisen seurauksena on välttämätön. Koronaa ei tarvitse niin kovin pelätä enää. Ei kuole heti vaan kituu vaan.

Seppo Koivisto

Aika harvinaisia kaksitoimiset polttomoottorit. Amperen animaatiossa sylinteriin ilmeisesti syötetään punaista ja sinistä ainetta, joista toisen täytyy olla voiteluöljyä.

MAN ja Burmeister & Wain tekivät 2-toimisia 2-tahtisia laivadieselmoottoreita, joissa oli öljykierto männässä. https://oldmachinepress.com/2017/12/20/man-double-acting-diesel-marine-engines/

1928 Biga -moottorissa kiertokanget oli laakeroitu mäntien välistä, mutta se taisi olla nelitahtinen sivuventtiilimoottori. https://www.ebay.co.uk/itm/333169013498

Martti Mattila

Ilo pintaan Tapani, kaiken ei tarvitse olla niin optimoitua ja ideaalia, pääasia että on haasteita. Käytin eläköitymisen jälkeisen Talven verstaassa tehden moottoriprojektia mitä voi sanoa kuolleen hevosen piiskaamiseksi. Kuitenkin oli tosi mielenkiintoista opiskella netistä aiheita kuten, rod ratio, bore/stroke ratio, piston clearance, bearing clearance, valve timing tuning, yksi asia mihin en löytänyt helppoa kaavaa oli venttiilijousen vetovoima/ istukka millimetriä kohden, siinä mennään heti cam lobe/kierrosluku hienosteluun ja minä taas laittaisin niin löysät venajouset kun mahdollista kitkojen pienentämiseksi. Ne Tapanin suunnittelukirjastojutut on tällä tasolla vielä korvattavissa netistä löytyvällä materiaalilla ja jostain Engine Builders nettijulkaisustakin löytyy joskus tietoa.
Se oli mielenkiintoinen Talvi sovittaa neljän eri moottorin osia samaan kasaan ja vielä käymään sylinterit alaspäin. Niin käymään, olen nyt käyttänyt sitä yhden minuutin, startti sumutteella kun en halua viedä bensaa sorvikoppiin. VWstä. lainatulla virrajakajalla mikä ei sovi kuvioon potkurin kanssa. Milloin projekti jatkuu sitä ei tiedä kukaan, nyt on taas uudet haasteet. Pääasia ettei mikään valmistu, sellainen 95% valmius näyttää olevan tavoitteeni, silloin on luovuuden vaatima tyydytys saavutettu.
Nyt haluaisin Ehang VT 30 tyyppisen lentolaitteen vanhuudenpäivilleni että Lounaisuomalaiset voisivat todeta että vieläkö se ...kele lentää. Perheessä on Korkeakouluinsinööri sähköalalta mutta sieltä ei apuja tule "miksi pitää sitten lentää" kysyy hän. Helppo nakki lentäminen Maa planeetalla tiheän kaasukehän ansiosta, ihme että pystyivät Mars planeetalla lentämään pyörittämällä roottoreita.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod