Kirjoittaja Aihe: EMF-kokouksen kuulumisia  (Luettu 3389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
EMF-kokouksen kuulumisia
« : Maaliskuu 17, 2006, 23:05:06 »
Tässä tilannetiedotus missä mennään Euroopan UL-asioiden edunvalvonnassa. Varoitus - pitkä, mutta asiat eivät olekaan aina  niin yksinkertaisia.

EMF (European Microlight Federation) kokoontui viikko sitten Portugalissa. Suomesta ei ollut edustajaa mutta Tomas Backman Ruotsin KSAK:sta kertoi kuulumisia.

Kuuma asia oli EMF:n vaikuttaminen EASA:n harrastelupakirja/luokkahankkeeseen eli "MDM 032-ryhmään", josta Miuku Hiedanpää onkin kertonut tässä .

EMF:llä on MDM 032-ryhmässä kolme UL-edustajaa: virallisesti kaksi, ranskalainen Bertrand Taddei, tsekki Jan Fridrich , sekä  saksalainen Jo Konrad (IAOPA:n kautta).

Mitä sitten EMF päätti tavoitteekseen? Kokouksessa keskusteltiin vilkkaasti pohjoismaiden aloitteesta EMF:lle päin tuoda nykyisen UL-luokan lisäksi uusi hieman painavampi eurooppalainen luokka, joka voisi olla aika suora muunnos jenkkien LSA/Sport Pilot-luokasta.  Muun muassa saksalaiset olivat tämän takana, ja mm. Tsekki.

Kuitenkin ranskalaisten kanta oli eriävä. Ranskassa on suuri pelko sille että EASA haluaisi lisätä määräysvaltaansa myös UL-puolelle, jolloin koko UL:n kevyt säännöstely olisi vaarassa loppua. Joten Ranska haluaa ennen kaikkea että EMF keskittyisi siihen että nykyiseen UL-sääntelyyn ei kajota Kölnin (EASA) toimesta. (EMF:n uusi puheenjohtaja on ranskalainen  :P)

Joten lopputulema jäi sikäli hieman laihaksi, että aivan selkeää mandaattia LSA-ajatuksen eteenpäinviemiseksi MDM 032:ssa ei annettu. Kuitenkin EMF:n kolmesta edustajasta kaksi (Tsekki ja Saksa) ovat sille myötämielisiä, joten aika näyttää miten asiat etenee ja miten nämä edustajat toimivat. Tomas Backmanin mukaan EMF:ssä on kuitenkin nyt selvästi parempi yhteistyöhenki näiden vaikeiden asioiden ympärillä kuin vuosi sitten, jolloin EMF:ssä oli enemmänkin sisäisiä erimielisyyksiä.

Joka tapauksessa yksi tärkeä periaatteellinen asia on se, että nykyinen "kuilu" UL-lentämisen ja muun "PPL"-harrastelentämisen välillä voitaisiin MDM 032-ryhmän työn avulla pienentää. Tämä on ainakin Ruotsissa aivan keskeinen edunvalvonta-asia. Tässä on siis kysymys esim. alemman luokan kokemuksen hyvittämisestä korkeamman luokan lupakirjakoulutuksessa. Kokeneemmat muistanevat miten JAR-PPL aikoinaan aiheutti tämän "kuilun", jonka nyt yhä useammat tunnustavat melko turhaksi.

Nähtäväksi jää voidaanko tämä "kuilu" pienentää samalla kun säilytetään nykyisen UL-luokan kevyempi sääntely. Siinäpä onkin edustajilla tarkka paikka, jotta UL-lentäjien etuja valvotaan oikein.

Suomalaisittain meillä on nyt kanava auki tuoda suomalaiset UL-lentäjien näkemykset EMF:lle, ja sitä kautta vaikuttamaan. Joten jos ajatuksia näistä aiheista on, antakaa kuulua. Joko julkisesti tässä foorumissa, privaviestinä tai sähköpostilla minulle: sailor [at] dlc.fi. Olen myös yhteydessä Risto Niemeen (SIL/MT), joka on SIL:n delegaatti EAS-järjestössä. 

/ Nils
EUT







 

Powered by EzPortal