Ilmailu-lehti

Aloittaja Petri Ahonen, maaliskuu 15, 2006, 15:39:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petri Ahonen

Ei siitä muuta mutta HUOLESTUTTAVAN paljon on lekoja myynnissä.... porukka on alkanut ottamaan kantaa jaloin...vai... :huh: :huh: :-\

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - maaliskuu 15, 2006, 15:39:08
Ei siitä muuta mutta HUOLESTUTTAVAN paljon on lekoja myynnissä.... porukka on alkanut ottamaan kantaa jaloin...vai... :huh: :huh: :-\

Parin myytävänä olevan koneen taustat tiedän. Toista ollaan myymässä pois uudemman tieltä, toinen on kaupan siksi, että se ei lennä tarpeeksi, jolloin omistajakerholle aiheutuu tappioita. Huolestuttavana pidän tässä tilanteessa lähinnä sitä, miten nuo kaikki koneet saadaan kaupaksi, kuka ostaa? No, ehkäpä sitten ulkomaille, Kieltolan rajojen ulkopuolelle.

Mikko

Tepsu

#2
Eikös tää meno muutenkin näytä aika huolestuttavalta.. jotain pitäs yhdessä alkaa tehdä, koota muutama kymmenen tuhatta ihmistä mielenosoitukseen ennenku EU direktiivit  ja suomen nössöt  sössii kaiken. :-)
Varmaan aika vaikeaa saada kaupaksi 70 luvun bensa syöppöjä kovin hyvään hintaan, vaikka varmasti ovatkin hyviä koneita..

Tuomas Kuosmanen

Jos nyt keskityttäis kehittämään tätä harrastusta ja sen edellytyksiä tappiomielialan sijaan. :) Ihan oikeasti, näiden asioiden voivottelu nyt ei muuta niitä miksikään.

//T

auranen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - maaliskuu 16, 2006, 20:24:11
Jos nyt keskityttäis kehittämään tätä harrastusta ja sen edellytyksiä tappiomielialan sijaan. :) Ihan oikeasti, näiden asioiden voivottelu nyt ei muuta niitä miksikään.

//T


Harvinaisen samaa mieltä olen Tuomaksen kanssa. Koneita on myynnissä, so what...niitä on aina ollut myynnissä. Lisäksi kuten tuossa ylempänäkin todettiin, myynnin syy on joissakin tapauksissa se, että ollaan ostamassa uudempaa ja hienompaa tilalle!

Muutenkin tässä lähiviikkojen ja kuukausien aikana on ilmailijapiireissä tunnuttu kovasti keskittyvän valittamaan kuinka huonolla mallilla asiat kohta ovat: "kaikki maksaa liikaa, hinnat nousevat, kohta ei saa lentää vapaasti ollenkaan ja vielä laitteetkin myydän ulkomaille pois". Toki erilaiset uhat ovat harrastuksellemme todellakin vakavia ja ne on otettava tosissaan...mutta se ei paljon asiaa auta, että valitetaan keskenämme ja uskotellaan toisillemme, että  ilmailuharrastusta yritetään jostain ylempää jonkin ihme salaliiton kautta ajaa maasta kokonaan pois pelkästään kiusantekona....höpö höpö. Sitäpaitsi, niin kauan kuin kokeneimmatkin ilmailijamme muistavat, on ollut uhkia, jotka varjostavat harrastuksen kehitystä....ei tämä mikään uusi tilanne ole. Ajat muuttuvat ja harrastus muuttuu sen mukana....kyllä keinot aina keksitään.

Ei myöskään paljon auta asiaa, että yhteisäänin tai erikseen todetaan, jotta "tarttis tehrä jotain" tai se kuuluisa "miksei SIL tee tälle mitään!?!?". Tämäkin asia on sanottu jo niin monta kertaa, että se kuulostaa jo aika kornilta, mutta sanotaan nyt vielä kerran: me olemme se SIL ja meidän täytyisi tehdä jotain. "Joku muu" on jo eläkkeellä, että ei muuta kuin lusikka kauniiseen käteen ja tekemään!

t. tero

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: auranen - maaliskuu 17, 2006, 09:07:15
Ei myöskään paljon auta asiaa, että yhteisäänin tai erikseen todetaan, jotta "tarttis tehrä jotain" tai se kuuluisa "miksei SIL tee tälle mitään!?!?". Tämäkin asia on sanottu jo niin monta kertaa, että se kuulostaa jo aika kornilta, mutta sanotaan nyt vielä kerran: me olemme se SIL ja meidän täytyisi tehdä jotain. "Joku muu" on jo eläkkeellä, että ei muuta kuin lusikka kauniiseen käteen ja tekemään!

t. tero

Harvinaisen paljon osui silmään lehdessä väite siitä, että SIL on saamattomuuttaan hukannut moottorilennonopettajakoulutuksen mahdollisuuden. Aika raskas väite. Sitä mitä itse asiasta luulen tietävän,i ovat syyt ihan jossakin muualla.

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: auranen - maaliskuu 17, 2006, 09:07:15
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - maaliskuu 16, 2006, 20:24:11
Jos nyt keskityttäis kehittämään tätä harrastusta ja sen edellytyksiä tappiomielialan sijaan. :) Ihan oikeasti, näiden asioiden voivottelu nyt ei muuta niitä miksikään.

//T





Harvinaisen samaa mieltä olen Tuomaksen kanssa. Koneita on myynnissä, so what...niitä on aina ollut myynnissä. Lisäksi kuten tuossa ylempänäkin todettiin, myynnin syy on joissakin tapauksissa se, että ollaan ostamassa uudempaa ja hienompaa tilalle!

Muutenkin tässä lähiviikkojen ja kuukausien aikana on ilmailijapiireissä tunnuttu kovasti keskittyvän valittamaan kuinka huonolla mallilla asiat kohta ovat: "kaikki maksaa liikaa, hinnat nousevat, kohta ei saa lentää vapaasti ollenkaan ja vielä laitteetkin myydän ulkomaille pois". Toki erilaiset uhat ovat harrastuksellemme todellakin vakavia ja ne on otettava tosissaan...mutta se ei paljon asiaa auta, että valitetaan keskenämme ja uskotellaan toisillemme, että  ilmailuharrastusta yritetään jostain ylempää jonkin ihme salaliiton kautta ajaa maasta kokonaan pois pelkästään kiusantekona....höpö höpö. Sitäpaitsi, niin kauan kuin kokeneimmatkin ilmailijamme muistavat, on ollut uhkia, jotka varjostavat harrastuksen kehitystä....ei tämä mikään uusi tilanne ole. Ajat muuttuvat ja harrastus muuttuu sen mukana....kyllä keinot aina keksitään.

Ei myöskään paljon auta asiaa, että yhteisäänin tai erikseen todetaan, jotta "tarttis tehrä jotain" tai se kuuluisa "miksei SIL tee tälle mitään!?!?". Tämäkin asia on sanottu jo niin monta kertaa, että se kuulostaa jo aika kornilta, mutta sanotaan nyt vielä kerran: me olemme se SIL ja meidän täytyisi tehdä jotain. "Joku muu" on jo eläkkeellä, että ei muuta kuin lusikka kauniiseen käteen ja tekemään!

t. tero


Kiitos että jaksat nostaa minut suosta  :thumbsup:
Olen omille lapsilleni aina sanonut että tekee itse ensiksi ja jos ei onnistu niin kysyy sitten apua.... näin sitä vain jäin kiinni ::) ;D
Sanot että me olemme se SIL; mitä voin tehdä?

kate

Lainaus käyttäjältä: auranen - maaliskuu 17, 2006, 09:07:15
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - maaliskuu 16, 2006, 20:24:11
Jos nyt keskityttäis kehittämään tätä harrastusta ja sen edellytyksiä tappiomielialan sijaan. :) Ihan oikeasti, näiden asioiden voivottelu nyt ei muuta niitä miksikään.

//T


Muutenkin tässä lähiviikkojen ja kuukausien aikana on ilmailijapiireissä tunnuttu kovasti keskittyvän valittamaan kuinka huonolla mallilla asiat kohta ovat: "kaikki maksaa liikaa, hinnat nousevat, kohta ei saa lentää vapaasti ollenkaan ja vielä laitteetkin myydän ulkomaille pois". Toki erilaiset uhat ovat harrastuksellemme todellakin vakavia ja ne on otettava tosissaan...mutta se ei paljon asiaa auta, että valitetaan keskenämme ja uskotellaan toisillemme, että  ilmailuharrastusta yritetään jostain ylempää jonkin ihme salaliiton kautta ajaa maasta kokonaan pois pelkästään kiusantekona....höpö höpö. Sitäpaitsi, niin kauan kuin kokeneimmatkin ilmailijamme muistavat, on ollut uhkia, jotka varjostavat harrastuksen kehitystä....ei tämä mikään uusi tilanne ole. Ajat muuttuvat ja harrastus muuttuu sen mukana....kyllä keinot aina keksitään.

Ei myöskään paljon auta asiaa, että yhteisäänin tai erikseen todetaan, jotta "tarttis tehrä jotain" tai se kuuluisa "miksei SIL tee tälle mitään!?!?". Tämäkin asia on sanottu jo niin monta kertaa, että se kuulostaa jo aika kornilta, mutta sanotaan nyt vielä kerran: me olemme se SIL ja meidän täytyisi tehdä jotain. "Joku muu" on jo eläkkeellä, että ei muuta kuin lusikka kauniiseen käteen ja tekemään!


Jos ei tappiomielialaa niin ei näitäden uhkien alla kannata antautuakkaan ainakaan ilman kovaa mökää.
Näkisin että nämä nyt nousseet uhat on harrastukselle jopa suurempikin uhka kuin mitä oli yritys
lopettaa Malmin lentokenttän toiminta. Mielestäni vastareaktiot pitäisi valita sen mukaan.

Jos Malminkin tapauksessa olisi hiljaa hyssytelty ja alettu siirtää koneita kiikalaan niin
varmaan malmin kenttäkin olisi menetetty.

Eli barrikaadeille !!!!!


Kate

auranen

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - maaliskuu 17, 2006, 09:15:44
Kiitos että jaksat nostaa minut suosta  :thumbsup:
Olen omille lapsilleni aina sanonut että tekee itse ensiksi ja jos ei onnistu niin kysyy sitten apua.... näin sitä vain jäin kiinni ::) ;D
Sanot että me olemme se SIL; mitä voin tehdä?

Niinkuin kaikessa, aina tarvitaan joku, joka ottaa ohjat käsiinsä. Sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että nämä "ohjastajat" tekevät kaiken. Mutta aloite täytyy aina tulla jostain ja sen täytyy olla konkreettinen, ei siis tosiaan riitä, että patistaa "jonkun" tekemään "jotain". Mene ja tee, niin muut tulevat kyllä perässä ja tietyn pisteen jälkeen menevät myös ohi ja vetävät vuorostaan.

Kuka tahansa meistä, SIL:n jäsen (tai vaikka ei olisi jäsenkään) voi ottaa yksittäisen asian silmätikukseen ja lähteä miettimään, mitä sille voisi tehdä. Vaikka nyt sitten tässä esimerkiksi vetäen laskeutumiskustannuksien hinnankorotuksiin liittyvät uhkatekijät. Kuka tahansa voi (ei siis tarvitse olla SIL:n puheenjohtaja, toiminnanjohtaja tai toimikuntien vetäjä/jäsen) lähteä tutkimaan keinoja, joilla voisi saada sanaansa kuuluville tässä asiassa. Tai toisaalta etsimään keinoja, joilla uhka toteutuessaankaan ei aiheuta katastrofia. (tyyliin: polttoaineen hinnankorotukset -> diesel-moottorit)

Selvitä, missä asioista päätetään....miksi joku tietty päätös on tehty ja miten perustellen siihen voisi saada muutosta. Etsi muutoskanavat ja tee konkreettinen muutosehdotus. Se ei ehkä mene läpi, mutta jälleen asiasta on keskusteltu hieman laajemmin kuin aikaisemmin. Ota seuraavaksi mukaan muita asiaan "tympiintyneitä" ja etsi seuraava kanava....tee muutosehdotus paremmin perustellen jne. jne. Mikään ei varmasti tapahtu helposti, mutta jaksamalla ja yrittämällä lopulta voidaan saada aikaan tulosta. Bonuksena tulee sitten se, että kun muut huomaavat sinun tekevän asialle jotain, he tulevat mukaan. Lopulta asia alkaa kantaa itse itseään ja sinun ei tarvitse tehdä enää kaikkea.

Pääasia on, että asiasta puhutaan ja se nostetaan esille. Mutta ei sisäisesti, vaan ulkoisesti!

t. tero

PS: Tiedän, että tästä vastauksestani oli nyt konkretia kaukana, laitan kiireen piikkiin, nyt pitää juosta palaveriin. Mutta palaan vielä asiaan.

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - maaliskuu 15, 2006, 15:39:08
Ei siitä muuta mutta HUOLESTUTTAVAN paljon on lekoja myynnissä.... porukka on alkanut ottamaan kantaa jaloin...vai... :huh: :huh: :-\
Sehän on pelkästään positiivinen asia että on koneita myynnissä...ostajan kannalta.Jokuhan nämäkin ostaa kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat ja hinta ynnä muut seikat on kohdallaan. B)

temeli

 
   Tämän foorumin jutustelusta on helppo päätellä kenellä lentäminen ei ole rahasta kiinni. Kun rahaa on tarpeeksi niin mitä sillä on väliä vaikka kustannukset ja maksut nousevat .Helppo sanoa että mitä te aina valitatte ja kitisette. Eihän se lentäminen
   koskaan tule loppumaan , se on totta.Siitä rahamiehet pitää huolta ,onneksi. Mutta en kyllä ihmettele jos tavallinen pulliainen
on näinä aikoina huolestunut harrastelentämisen tulevaisuudesta ja näkee synkkiä uhkakuvia. Aivan aiheellisesti.

auranen

#11
Lainaus käyttäjältä: temeli - maaliskuu 17, 2006, 12:36:43

   Tämän foorumin jutustelusta on helppo päätellä kenellä lentäminen ei ole rahasta kiinni. Kun rahaa on tarpeeksi niin mitä sillä on väliä vaikka kustannukset ja maksut nousevat .Helppo sanoa että mitä te aina valitatte ja kitisette. Eihän se lentäminen
   koskaan tule loppumaan , se on totta.Siitä rahamiehet pitää huolta ,onneksi. Mutta en kyllä ihmettele jos tavallinen pulliainen
on näinä aikoina huolestunut harrastelentämisen tulevaisuudesta ja näkee synkkiä uhkakuvia. Aivan aiheellisesti.

Höh, mutta eihän tässä keskusteltu siitä onko kustannusten nousun uhka todellinen ja kenelle se on todellinen...

...tässä keskusteltiin siitä, voiko sisäisesti porukassa kitisemällä parantaa asioita ja siihen vastaus on selkeä ei. Oman porukan sisällä valittamalla ei voi vaikuttaa asioihin, vain tekemällä jotain konkreettista voi. Tuo kustannusten nousuhan oli vaan keissiesimerkki yhdestä uhasta, siitä ei nyt kuitenkaan varsinaisesti keskusteltu eikä tästä keskustelusta taatusti käy ilmi kenelle tuo uhka aiheuttaa ongelmia ja kenelle ei. Oma uskomukseni on, ettei tässä porukassa sellaisia rahamiehiä olekaan, joille tämä kustannusnousu ei olisi ihan oikeasti uhka.

t. tero

kate

#12
Lainaus käyttäjältä: auranen - maaliskuu 17, 2006, 10:00:56
Niinkuin kaikessa, aina tarvitaan joku, joka ottaa ohjat käsiinsä. Sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että nämä "ohjastajat" tekevät kaiken. Mutta aloite täytyy aina tulla jostain ja sen täytyy olla konkreettinen, ei siis tosiaan riitä, että patistaa "jonkun" tekemään "jotain". Mene ja tee, niin muut tulevat kyllä perässä ja tietyn pisteen jälkeen menevät myös ohi ja vetävät vuorostaan.

Kuka tahansa meistä, SIL:n jäsen (tai vaikka ei olisi jäsenkään) voi ottaa yksittäisen asian silmätikukseen ja lähteä miettimään, mitä sille voisi tehdä. Vaikka nyt sitten tässä esimerkiksi vetäen laskeutumiskustannuksien hinnankorotuksiin liittyvät uhkatekijät. Kuka tahansa voi (ei siis tarvitse olla SIL:n puheenjohtaja, toiminnanjohtaja tai toimikuntien vetäjä/jäsen) lähteä tutkimaan keinoja, joilla voisi saada sanaansa kuuluville tässä asiassa. Tai toisaalta etsimään keinoja, joilla uhka toteutuessaankaan ei aiheuta katastrofia. (tyyliin: polttoaineen hinnankorotukset -> diesel-moottorit)

Selvitä, missä asioista päätetään....miksi joku tietty päätös on tehty ja miten perustellen siihen voisi saada muutosta. Etsi muutoskanavat ja tee konkreettinen muutosehdotus. Se ei ehkä mene läpi, mutta jälleen asiasta on keskusteltu hieman laajemmin kuin aikaisemmin. Ota seuraavaksi mukaan muita asiaan "tympiintyneitä" ja etsi seuraava kanava....tee muutosehdotus paremmin perustellen jne. jne. Mikään ei varmasti tapahtu helposti, mutta jaksamalla ja yrittämällä lopulta voidaan saada aikaan tulosta. Bonuksena tulee sitten se, että kun muut huomaavat sinun tekevän asialle jotain, he tulevat mukaan. Lopulta asia alkaa kantaa itse itseään ja sinun ei tarvitse tehdä enää kaikkea.

Pääasia on, että asiasta puhutaan ja se nostetaan esille. Mutta ei sisäisesti, vaan ulkoisesti!

t. tero

Monta asiaa ja yritän vähän jotain konkreettista. Jokaisen meidän yksitäinen vaikutusmahdollisuus
on lähinnä äänestää jaloillaan tai lompakollaan. Jos 100LL maksaa likaa niin käytä jotain muuta jne.

Kun halutaan vaikuttaa poliittisiin päätöksiin on joukkovoima tarpeen. Yhden ääni ei paljoa
kuulu. Vaikuttaminen pitää siis organisoida jotenkin. Pelastakaa Malmi oli hyvä esimerkki
toimivasta tuloksellisesta vaikuttamisesta. SIL on nyt valmiiksi meidän etujärjestömme ja
uhat koskevat muodossa tai toisessa kaikkia ilmailijoita. Kyllä nenousevat kustannukset
näkyy laskuvarjohypääjille ja purjelentäjillekkin vaikka ei ehkä yhtä suurina.

Ensimmäinen suuri kysymys on että onko SIL oikea taho ajamaan meidän etujamme (kuten oletan). 
Jos vastaus on että kyllä niin silloihan meidän rivijäsenien kuuluukin juuri esittää
toiveemme valituille edustajillemme. 

Jos taas SIL ei ole oikea kanava niin silloin meidän on varmaankin juuri meidän ilmailijoiden
keskuudesta alettava perustamaan jotakin "Pelastakaa suomen ilmailu" yhdistystä yms.

Se mitä nyt Jyväskylässä puhuin EUT:n ja MT:n edustajien kanssa niin kyllä sain
käsityksen että he olisivat motivoituneita ajamaan meidän asiaamme.


Sitten itse asiaan:

Hintojen korotukset ja määräysten kiristämiset ovat poliittisia päätöksiä ja vaativat
poliittista vaikuttamista ihan kuten Malmin pelastaminenkin.

Mielestäni ilmailulaitoksen liikelaitokseksi muodostamisessa on törkeästi
rikottu kilpailusäännöksiä. Ilmailulaitoksen "kustannusvastaava" hinnooittelu
on ihan puhtaasti määräävän aseman väärinkäyttöä. Mikään kaupallinen
taho ei voi vapaasti asettaa hintojaan vastaamaan kustannuksia vaan
joutuu asettamaan kustannukset vastaamaan markkinahintaa.

Koska lentokenttien kaavoittaminen on käytännössä lähes kaikkialla
paikallisen monopoliaseman myöntämistä ja sitäkautta "luvan painaa rahaa"
myöntämistä niin kyllä niihin pitäisi soveltaa ihan suoraan kilpailulainsäädäntöä
kaikessa kovuudessaan.

Nykyistä "kustannusvastaavaa" hintatasoa ei muutenkaan pysty perustelemaan.
millään suomen kenttällä ei pidettäne lennejohtoa tai ylimitoitettuja
turvaratkastuksia pelkän harrasteilmailun takia vaan juuri kaupallisen
reittiliikenteen takia. Tätän ei ole mitenkään perusteltua laskuttaa
"kustannusvastaavasti" palvelusta jota ei harrasteilmailun operoinnin takia
edes tarvittaisi. Käytännössä suomen korpikenttiä voi käyttää
ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi jos niiden ylläpidosta vastaa paikalliset
kerhot tai säätiöt.

Nämä uudet turvamääräykset on taas huippu esimerkki siitä miten määräävää
markkina-asemaa voi käyttää väärin. Kun ostajalla ei ole vaihtoehtoja
voidaan mitkä tahansa järjettömät kustannukset siirtää käyttäjien
maksettaviksi. Käytännössähän lentolupakirja on jo myönnetty
lupa operoida ilma-aluksella ja siten saapua lentokenttälle.
Kun kerran sinne kenttälle saa saapua lentokoneella ja koneessa
voi olla ihan mitä tahansa ruuvimeisselistä konekivääriin niin mitä
järkeä on palkata kentän etuovelle turvatarkastjia yms kun takaovi on
täysin auki.  Jos joku terroristi haluaa sinne kenttälle pommin tuoda
niin kyllä sen helpoiten sinne saisi lentokoneella. Tosin eipä
sillä pommin tuomisella  asematasolle paljoa järkeä olisi edes
terroristille kun enemmän tuhoa saisisikaan vaikka metrossa tai junassa
kuten nyt esimerkit tosielämästäkin osoittavat.

Silti, kustannusvaikutus saattaa olla aika suuri jos kenttällä täytyy olla
ympärivuorokautinen miehitys. Pienillä kenttillä tämä taitanee merkitä
henkilöstömenojen moninkertaistumista.

Jos vähän olisi järkeä käytetty niin olisi sähköisesti luettava lentolupakirja
ja sen sitten näyttäisi lukijalle ja naaman kameralle niin briefing voisi
avata portit ihan niin kuin nykyäänkin ja kun briefing on kiinni niin
vaikka keskusvalvomo jostain muulta kenttältä voisi hoitaa asian.
 


Malmilla lennonjohto tarvitaan jo ihan koulutuksellisistakin syistä mutta
yhteiskuntahan subventoi lähes kaikkea muutakin koulutustoimintaa,
miksi Malmin tulisi olla tässä mikään poikkeus.

Eli konkreettisia ehdotuksia ilmailulaitoksen maksujen suhteen
1- Vetoaminen poliittisiin päättäjiin että laitos käyttää määräävää
   markkina-asemaansa väärin ja liikenneministeriön tulisi puuttua tähän
2- Valittaminen kotimaisille ja EU:n kilpailuviranomaisille
3- Malmin suhteen vaatia poliittisilta päättäjiltä tasapuolista subventiota siellä tapahtuvalle koulutustoiminnalle



Sitten kun on puhe kiristyvistä määräyksistä ja nousseista ilmailuhallinnon maksiuista.
Ilmailuhallinto ei käsittääkseni ole liikelaitos joten sen toiminnassa ei saisi olla
vastaavaa kustannusvastuullisuusperiaatetta. Kustannusvastuullisuus valvovalla
viranomaisellahan olisi vähän sama juttu kuin että poliisi olisi tulosvastuullinen
sakkotulojen suhteen.

Jos kuitenkin valtio saada säästöjä niin taas kun kyse on yksinoikeudella
toimivasta palveluntarjoajasta niin pitäisi tässäkin kustannukset ja palvelut
sovittaa yhteen palveluja optimoimalla rajattoman korotusautomaatin sijaan.
Voisi ajatella että harrasteilmailuun positiivisesti suhtautuva viranomainen
ottaisi ilomielein vastaan ilmailuturvallisuutta arvostavilta harrastajilta ehdotuksia
joilla heidän  työtaakkaansa voitaisiin keventää  ja palvelujen
tuotantokustannuksia alentaa.

Tähänkin on paljon ajatuksia.

Ilmailulehdessäkin mainittiin ettämiksei vaikka medikaalia voisijatkaa suoraan
ilmailulääkärin leimalla kuten vaikka katsastusmiehen leima auton
rekisteriotteeseen ?

Miksi pitää olla monta rinnakkaista organisaatiohaaraa. Miksi on erikseen
on yksityislento- ja harrastelento ? Montakohan konetta suomessa lentää
sellaista yksityislentoa joka ei ole harrastelentoa mutta ei myöskään ansiolentoa ?

Jos kerran homma tulee viranomaiselleliian kalliiksi niin miksi sitä ei voisi ulkoistaa.
Jos kerran ilmailuliitto voisi jatkossa pitää huolto-organisaatiot harrastekoneille
niin miksi se ei voisi tehdäsitämyös muille harrastekäytössäoleville moottorikoneille.
Eikö suuri osa lupakirjabyrokratiasta voitaisi myös ulkoistaa, samat kokeethan
ne voisi ruksittaa SIL:in tilaisuudessakin. Jos vielä hyvin suunnittelee niin
koemodulit voisi olla kaikille samat. UPL:ssä vain esimerkiksi puuttusi joitakin
moduleita joita on PPL:ssä jne. Taas kaikki menisi yhdellä organisaatiolla.


Toivottavasti tässäoli nyt sitä konkreettista.

Kate

Jouni Laukkanen

Näistä Katen ja muiden esittämistä painavista argumenteista voi huomenna lauantaina 18.3.2006 lähteä keskustelemaan paikkaan jossa todellisia päätöksiä tehdään: Ilmailuliiton liittokokous Suomen ilmailumuseossa Vantaalla:
http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=53&a=show&id=134

Matti Rissanen

Korpikenttien perusparannus ja valojen asennus?

Ja samalla laskeutumissektoreille tarjottaisiin dolmaria.

auranen

Terve,

Kiitos Kate keskustelutason konkretia-avauksesta!

Hyviä pointteja ja suurimmasta osasta olen itse ajatellut juuri vastaavalla tavalla eli samoilla linjoilla ollaan. Kuitenkin olen eri mieltä siitä, ettäkö ei muka yksittäinen ilmailija voisi tehdä mitään muuta, kuin toivoa valitsemiensa vastuuhenkilöiden tekevän parhaansa toivomiensa asioiden puolesta. Kuten sanottua, se vaatii ainoastaan sen, että kussakin asiassa joku yksittäinen henkilö ottaa ohjat käsiinsä ja TEKEE...tai tarkemmin sanottuna ALOITTAA (ei sen yksittäisen henkilön tarvitse olla valittu vastuuhenkilö, hän voi saada valtuudet ajaa jotain asiaa yhteisesti vaikkapa ihan SIL:n nimissä vastuuhenkilöiltä). Peräänkuulutit joukkovoimaa....nimenomaan sitä tarvitaan, mutta kuten yritin mainita, se joukkovoima ei tule itsestään ja se kaipaa silti sitä yhtä henkilöä johtamaan ja aloittamaan! Ne joukot tulevat kyllä mukaan, kun homma etenee (sitä yritin sanoa jo aiemmin). "If you build it, they will come..." ...jos joku on nähnyt itseasiassa loistavan elokuvan nimeltä "Field of dreams".

Kokretialla yritin muutenkin tarkoittaa sitä konkreettista konkretiaa ;-) eli siis että joku ottaa itseään niskasta kiinni, valitsee asian johon haluaa parannusta ja lähtee sinne maailmalle julistamaan poliitikoille ilosanomaamme jne. Yhä olen sitä mieltä, että ideat (vaikkakin kuinka hienoja) meidän sisäisellä palstalla kirjoitettuna EIVÄT ole konkretiaa. Tarvitaan tekoja, ei oman porukan kesken kirjoittelua, vaikka sekin on toki hyvä asia silloin kun se tapahtuu rakentavassa hengessä.

Koska Kate otti jo esiin tuon Malmin lentoaseman ystävät ry:n toiminnan, kerron siitä hieman enemmänkin kun kerran sattuneesta syystä tiedän asiasta jotain. Koko homma lähti liikkeelle kahden henkilön välillä, yhdellä sähköpostilla, jonka pää-ajatus oli lyhykäisyydessään: "Hei, nyt tehdään oikeasti jotain eikä enää katsota tätä asiaa läpi sormien!". Muutamia vuosia myöhemmin uskallan väittää, että tuloksia on syntynyt (sain Katen viestistä vahvistustakin tälle ajatukselle, että muutkin ehkä näkevät asian näin), jäseniä on tuhat ja nimiä paperissä yli 40 000...enemmistö kansalaisista asian puolella. Enää ei tarvitse vetää kelkkaa yksin, vaan nyt on sitä joukkovoimaa takana!

Esim. Malmin kustannuksiin (ja koulutustukeen), kuten Katekin jo aavisteli, voi saada parannusta aikaan. Vaaditaan päättäväisyyttä ja tekoja. Kukaan meistä ei kuitenkaan saa tuudittautua nyt siihen ajatukseen, että "vastuuhenkilöt" tai "joku muu meistä" kyllä hoitaa homman ja jäädä laakereilleen lepäämään. Myöhemmin on turha tulla valittamaan, että "miksette tehneet mitään"...kannattaa lähinnä kysyä "miksen itse tehnyt mitään". Ideat ovat aina tervetulleita ja ideoita tarvitaan aina....idea ilman toteuttajaa on kuitenkin turha. Muistakaa lisäksi, että jostain kumman syystä noita luottamustehtäviä tuppaa kerääntymään useita samoille henkilöille....älkää oletusarvoisesti kuvitelko, että samat vastuuhenkilöt voivat ottaa "vielä tämän yhden mielestäni tärkeän asian" hoitaakseen kunnolla....kaikkeen ei aika riitä, jos haluaa homman tehdä oikein.

Nähdään tänään liittokokouksessa!

t. tero

PS. Koska tuo Malmi-asia on suoranainen lempilapseni, mainitsen vielä elokuvasta nimeltä One Six Right, joka kertoo Van Nuysin kentästä Californiassa. Paitsi, että tämä dokumenttielokuva on suorastaan _täydellinen_, sen asiat ovat kuin yksi yhteen Malmin tarinasta. Kannattaa katsoa, itse olen saanut siitä paljon lisää virikkeitä. Elokuva oli jenkeissä oikein teatterilevityksessä (lyhyen aikaa ja ei kovin laajalti tosin) ja sen saa nyt DVD:llä. Lensin tasan vuosi sitten Van Nuysin kentältä kun siellä viimeisteltiin tätä elokuvaa ja näin silloin ensimmäisen kerran julisteita (Coming soon...) tästä....totesin, että tuo on nähtävä! Nyt sen nähtyäni totean, että jokaisen ilmailijan on se katsottava ja näytettävä mahdollisimman monelle ei-ilmailevalle tutulleenkin!

PPS. Tutustukaa elokuvaan osoitteessa www.onesixright.com ja katsokaa eritoten tarjolla olevat trailerit. Säväyttävä varmasti! Jos elokuvan näkeminen kiinnostaa, niin ottakaa yhteyttä niin katsotaan mitä vaihtoehtoja asialle löytyisi ;-)

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: auranen - maaliskuu 18, 2006, 08:23:47
Terve,

Kiitos Kate keskustelutason konkretia-avauksesta!

Hyviä pointteja ja suurimmasta osasta olen itse ajatellut juuri vastaavalla tavalla eli samoilla linjoilla ollaan. Kuitenkin olen eri mieltä siitä, ettäkö ei muka yksittäinen ilmailija voisi tehdä mitään muuta, kuin toivoa valitsemiensa vastuuhenkilöiden tekevän parhaansa toivomiensa asioiden puolesta. Kuten sanottua, se vaatii ainoastaan sen, että kussakin asiassa joku yksittäinen henkilö ottaa ohjat käsiinsä ja TEKEE...tai tarkemmin sanottuna ALOITTAA (ei sen yksittäisen henkilön tarvitse olla valittu vastuuhenkilö, hän voi saada valtuudet ajaa jotain asiaa yhteisesti vaikkapa ihan SIL:n nimissä vastuuhenkilöiltä). Peräänkuulutit joukkovoimaa....nimenomaan sitä tarvitaan, mutta kuten yritin mainita, se joukkovoima ei tule itsestään ja se kaipaa silti sitä yhtä henkilöä johtamaan ja aloittamaan! Ne joukot tulevat kyllä mukaan, kun homma etenee (sitä yritin sanoa jo aiemmin). "If you build it, they will come..." ...jos joku on nähnyt itseasiassa loistavan elokuvan nimeltä "Field of dreams".

Kokretialla yritin muutenkin tarkoittaa sitä konkreettista konkretiaa ;-) eli siis että joku ottaa itseään niskasta kiinni, valitsee asian johon haluaa parannusta ja lähtee sinne maailmalle julistamaan poliitikoille ilosanomaamme jne. Yhä olen sitä mieltä, että ideat (vaikkakin kuinka hienoja) meidän sisäisellä palstalla kirjoitettuna EIVÄT ole konkretiaa. Tarvitaan tekoja, ei oman porukan kesken kirjoittelua, vaikka sekin on toki hyvä asia silloin kun se tapahtuu rakentavassa hengessä.

Tosiaan Tero muistutti asiasta, jota en itse ole hoksannut tuoda esille. Tällaiset projektit tai hyvät ideat eivät liitonkaan tasolla saa jumittua siihen, että mitään ei tapahdu kun toimikuntien jäsenet eivät ehdi hoitaa asioita.

Toimikunnilla on oikeus perustaa Special task force -tyylisiä joukkoja ajamaan asioita ja niille sitä kautta saadaan harrasteilmailun etujärjestön tuki, ehkä jopa taloudellista sellaista kulujen kattamiseen.

Tässä mahdollisesti kaksi tulevaa väkisinlentotoimikunnan puheenjohtajaa (MT & EUT) kannustaa tällaiseen aktiviteettiin, joten ei muuta kuin hihat heilumaan.

kate

Lainaus käyttäjältä: auranen - maaliskuu 18, 2006, 08:23:47
Terve,

Kiitos Kate keskustelutason konkretia-avauksesta!

Hyviä pointteja ja suurimmasta osasta olen itse ajatellut juuri vastaavalla tavalla eli samoilla linjoilla ollaan. Kuitenkin olen eri mieltä siitä, ettäkö ei muka yksittäinen ilmailija voisi tehdä mitään muuta, kuin toivoa valitsemiensa vastuuhenkilöiden tekevän parhaansa toivomiensa asioiden puolesta. Kuten sanottua, se vaatii ainoastaan sen, että kussakin asiassa joku yksittäinen henkilö ottaa ohjat käsiinsä ja TEKEE...tai tarkemmin sanottuna ALOITTAA (ei sen yksittäisen henkilön tarvitse olla valittu vastuuhenkilö, hän voi saada valtuudet ajaa jotain asiaa yhteisesti vaikkapa ihan SIL:n nimissä vastuuhenkilöiltä). Peräänkuulutit joukkovoimaa....nimenomaan sitä tarvitaan, mutta kuten yritin mainita, se joukkovoima ei tule itsestään ja se kaipaa silti sitä yhtä henkilöä johtamaan ja aloittamaan! Ne joukot tulevat kyllä mukaan, kun homma etenee (sitä yritin sanoa jo aiemmin). "If you build it, they will come..." ...jos joku on nähnyt itseasiassa loistavan elokuvan nimeltä "Field of dreams".

Kokretialla yritin muutenkin tarkoittaa sitä konkreettista konkretiaa ;-) eli siis että joku ottaa itseään niskasta kiinni, valitsee asian johon haluaa parannusta ja lähtee sinne maailmalle julistamaan poliitikoille ilosanomaamme jne. Yhä olen sitä mieltä, että ideat (vaikkakin kuinka hienoja) meidän sisäisellä palstalla kirjoitettuna EIVÄT ole konkretiaa. Tarvitaan tekoja, ei oman porukan kesken kirjoittelua, vaikka sekin on toki hyvä asia silloin kun se tapahtuu rakentavassa hengessä.

Sanoista tekoihin kannattaa kuitenkin aina miettiä jonkinlainen yhteinen strategia ennen kuin alkaa
kerätä lähetystöjä ministeröille, EU-valituksia ja yhteyksiä suureen mediaan.

Ymmärtääkseni SIL:illä, ja ilmailuhallinnolla on ollut erittäin hyvät puhevälit ja
yhteistyö on toiminut ainakin harrastusilmailujaoksen kanssa. Samoin kaiketi
onollut hyvät puhevälit ainakin Malmin kentän johdon kanssa. Varmaankin
kannattaisi käydä( jaoletettavasti on jo varmaankäytykkin ) keskusteluja
näiden tahojen kanssa suoraan ennen kuin alkaa hirveän julkisen hulabaloon.

Valitettavasti päätökset on ilmeisesti tehty kuitenkin näiden tahojen
yläpuolella ilmailulaitoksen ja ilmailuhallinnon johdossa. Silti keppi-
ja porkkana mallissakannattaa eina ensiksi yrittää sitä porkkanaa
ettei keskusteluyhteydet kärsi ja ettävastapuoli voi antaa periksi
kasvojaan menettämättä.

Jos koitenkaan keskustelut ei tuota tuloksia niin silloin on paikallaan
käyttää kaikkia mahdollisia painostuskeinoja kuten nyt vaikka
Malmin tapauksessakin tehtiin.

Eli ainakin tässä vaiheessa olen odottavalla kannalla kuullakseni
uutiset SIL:in taholtamillaista vastakaikua se on saanus. Jos
mitään ei ole herunut niin sitten vaan organisoimaan kaikki
suomen ilmailijat ja ilmailun ystävät puolustamaan harrastuksen
tulevaisuutta suomessa.

Kate

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod