Kirjoittaja Aihe: Lumikuormituksesta  (Luettu 5175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Lumikuormituksesta
« : Tammikuu 29, 2006, 20:58:24 »
Tervehdys,
toisessa foorumissa tuli juttua pysäköidyn lentokoneen päälle kerääntyvän lumikuorman vaikutuksista.

Lainaanpa omaa tekstiäni tänne, kun täällä toivottavasti löytyy enemmän kokemusta ja asiantuntemusta kommentoimaan.

Lainaus
Tuollainen paksu lumikerros ei ole aivan vaaraton pysäköidylle koneelle. Luin aivan äskettäin että lumikuorma on oikeasti aiheuttanut viimeisen kuvan kaltaisia seuraamuksia muistaakseni USA:ssa.
...johon tuli kysymys, että mitenkä esim. Cessna 150/170:n tapauksessa?

Lainaus
Pitipä yrittää laskea. Koneen pitää varmasti kestää ilman muodonmuutoksia rajakuormituskertoimeen -1,5 g saakka. Oletusarvoilla koneen maksimipaino 750 kg ja siipipinta-ala 12 m2 tämä vastaa 94 kg/m2 tai 94 mm:n paksuista vesikerrosta. Kuinka paksu lumikerros tämä sitten on? Lumen ns. vesiarvo voi olla 250 mm (eli kuutiometri lunta painaa 250 kg), tästä voi laskea että lunta saisi siivellä olla 94/0,25 m = 37,6 cm.

Vertailun vuoksi Etelä-Suomessa talojen katot mitoitetaan kestämään varmasti 180 kg/m2 lumikuorman, eli noin kaksinkertaista  lumikuormaa siipeen verrattuna. Linkki: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1298&lan=fi sekä http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=124187&lan=fi .

Samankokoisessa ultrakevyessä maksimipaino on 450 kg ja rajakuormavaatimus -2 g, jolloin lumikuormarajaksi tulisi 75 kg/m2 tai 30 cm lumikerros.

Näin siis pikaisesti laskettuna, paremmin tietävät korjatkoot. Tuossa lukemani artikkelissa muuten annettiin ohje, että on hyvä jos koneen ankkurointi mahdollistaa sen että pyrstö kuorman kasvaessa painuu maahan, jolloin lumi valuu helpommin pois siiven päältä.


Kommentteja? Luvut tuntuvat aika isoilta. Ainakin tulee mieleen että laskutelineellekin tulle esimerkkitapauksissa kunnon kuorma, esim. ultran tapauksessa 3x koneen MTOW. Kyllä itse ainakin poistaisin oman koneen päältä lumet jo pienemmillä lumimäärillä.




Markku Hiedanpää

  • Vieras
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2006, 21:10:37 »
Huoli on todellinen, viimeisen 10 vuoden aikana on lumikuorman alla vaurioitunut suomessa kaksi Super Cub konetta. Tästä vanhempaa tilastoa ei minulla ole mutta olettaisin että kyllä niitä on aiemminkin tapahtunut.
Vaurioituminen alkoi streevojen nurjahduksella, joten voisi olettaa että streevatut ylätasot kannattaa puhdistaa erityisen huolella.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2006, 21:23:41 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa Nils Rostedt

  • EUT
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 300
    • http://
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2006, 21:22:37 »
Huoli on todellinen, koska viimeisen 10 vuoden aikana on lumikuorman alla vaurioitunut suomessa kaksi Super Cub konetta. Tästä vanhempaa tilastoa ei minulla ole.

Super Cubista löysin arvot 680 kg MTOW ja 16,6 m2 siipipinta-ala. Näillä arvoilla jo 24,5 cm lumikuormalla päästään rajakuormaan. Tiedä sitten kuinka lumikuorman rasitus poikkeaa lentokuormista. Ainakin laskutelineen osalta tilanne on erilainen  :huh:

Markku Hiedanpää

  • Vieras
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2006, 21:29:50 »
Huoli on todellinen, koska viimeisen 10 vuoden aikana on lumikuorman alla vaurioitunut suomessa kaksi Super Cub konetta. Tästä vanhempaa tilastoa ei minulla ole.

Super Cubista löysin arvot 680 kg MTOW ja 16,6 m2 siipipinta-ala. Näillä arvoilla jo 24,5 cm lumikuormalla päästään rajakuormaan. Tiedä sitten kuinka lumikuorman rasitus poikkeaa lentokuormista. Ainakin laskutelineen osalta tilanne on erilainen  :huh:

Vähän yksinkertaistaen; -1,5g * varmuuskerroin 1,5 * 680kg = 1530kg lunta niin kaikki vaaditut lujuudet on käytetty.

Ensimmäisenä pettävät streevat (nurjahtavat), telineet (renkaat) taitavat mennä vasta vanteille (muistaakseni telineissä FAR23 minimi 2.67 g + varmuus 1,5 + mahdolliset korvakekertoimet).

Lisäksi; siivissähän aina roikkuu betonipainoja (ainakin pitäisi) ja tuuli tai pilotti ravistavat sitä siivestä. Joten ei tarvita läheskään edellämainittuja lumikuormia ennen kun kone vaurioituu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2006, 22:57:27 kirjoittanut Markku Hiedanpää »

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2006, 22:33:08 »
Huoli on todellinen, koska viimeisen 10 vuoden aikana on lumikuorman alla vaurioitunut suomessa kaksi Super Cub konetta. Tästä vanhempaa tilastoa ei minulla ole.

Super Cubista löysin arvot 680 kg MTOW ja 16,6 m2 siipipinta-ala. Näillä arvoilla jo 24,5 cm lumikuormalla päästään rajakuormaan. Tiedä sitten kuinka lumikuorman rasitus poikkeaa lentokuormista. Ainakin laskutelineen osalta tilanne on erilainen  :huh:

Oikeasti 150-Super Cubin max. massa on 795 kg, tuo 680 kg on PA-18-95:n eli laipattoman, 13 siipikaarella varustetun Super Cubin max massa. Ilmiö on varsin yleinen ja hyvin tunnettu SC:n heikko kohta myös uudella mantereella.

Poissa Karoliina

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 937
  • JAA-PPL, FAA-PPL, UPL, 1 Northern Atlantic USA-FIN
    • http://designaplane.blogspot.com
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #5 : Tammikuu 30, 2006, 10:48:10 »
Lasikuitukoneessa tuota ei paase tapahtumaan kovin helposti:
- Siina vaiheessa kun sataa lunta, lasikuitukoneen omistaja jattaytyy paivan palavereista pois ja menee paa kolmantena jalkana siirtamaan koneensa
sikakalliiseen Malmin halliin... (on omakohtaista kokemusta)...

Naytti muuten olevan Katana pihalla Malmin hallista (edelleen ilman potkuria). Mikahan sen kohtalo on, talvi-ilmastokuormitettuna se ei varmasti ole
parhaassa sijoituspaikassa juuri nyt...? Se on kuitenkin sen verran hieno kone etta kay saaliksi sita.

Poissa Markku Koivurova

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 131
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #6 : Tammikuu 30, 2006, 10:51:54 »
Tuosta 795kg:sta pitää vähentää 2 x kantavien osien massa (siipien paino kokonaisuudessaan), mikä pienentää tuntuvasti vaurioitumiseen vaadittavaa lumikuormaa.

Poissa Antti Laukkanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 229
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2006, 11:07:36 »
Lasikuitukoneessa tuota ei paase tapahtumaan kovin helposti:
- Siina vaiheessa kun sataa lunta, lasikuitukoneen omistaja jattaytyy paivan palavereista pois ja menee paa kolmantena jalkana siirtamaan koneensa
sikakalliiseen Malmin halliin... (on omakohtaista kokemusta)...


Ihan niinkuin vaan semmoisena epätietoisuuden aaltona. Mitähän kumman väliä sillä on halliin siirtämisen kannalta, omistaako saippualaatikon vai peltipurnukan? Vai ovatko muovipulkkien omistajat niin paljon rikkaampia, että vain heillä on varaa viedä koneensa "sikakalliiseen Malmin halliin"  :huh:

Entäpäs jos ei pystykään jättäytymään pois päivän palaverista? Tai jos ei ole palaveripäivä ollenkaan? Tai on vaikka lumisateesta voimakkaasti ärsyyntyneenä matkustanut lämpöön ja aurinkoon? Tai...
Fly high in the sky and die...

Poissa Petri Ahonen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 228
Re: Lumikuormituksesta
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2006, 18:41:12 »
Lasikuitukoneessa tuota ei paase tapahtumaan kovin helposti:
- Siina vaiheessa kun sataa lunta, lasikuitukoneen omistaja jattaytyy paivan palavereista pois ja menee paa kolmantena jalkana siirtamaan koneensa
sikakalliiseen Malmin halliin... (on omakohtaista kokemusta)...


Ihan niinkuin vaan semmoisena epätietoisuuden aaltona. Mitähän kumman väliä sillä on halliin siirtämisen kannalta, omistaako saippualaatikon vai peltipurnukan? Vai ovatko muovipulkkien omistajat niin paljon rikkaampia, että vain heillä on varaa viedä koneensa "sikakalliiseen Malmin halliin"  :huh:

Entäpäs jos ei pystykään jättäytymään pois päivän palaverista? Tai jos ei ole palaveripäivä ollenkaan? Tai on vaikka lumisateesta voimakkaasti ärsyyntyneenä matkustanut lämpöön ja aurinkoon? Tai...

Silloin kannattaa lahjoa joku vielä köyhempi ravaamaan pää kolmantena jalkana pelastamaan lentolaitteesi.... ;)

Joku talvi sitten oli joku lentopeliinsä kyllästynyt omistaja "hylännyt" koneensa EFKK:lla ulos talven kiusattavaksi(oli varmaan kyllästynyt talveen ja lähtenyt maille lämpimille)
Mun kävi niin sääliksi kylmässä värjöttelevää peltilintua että harjasin lumet pois mistä pystyin ja samalla lohduttelin tipuparkaa sillä että kyllä tämä vielä kevääksi muuttuu... ;D
No, niitä oli vain yksi, Malmilla taitanee olla ulkosalla tipuja vähän enemmän...

 

Powered by EzPortal