Purjelennolla kadonnut lentäjä – esikoisromaani Pohjoisen tie

Aloittaja eetuniemi, maaliskuu 06, 2026, 08:32:13

« edellinen - seuraava »

Markus Hatakka ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

eetuniemi

Ajattelin laittaa tästä tänne pienen uutisen, koska purjelento on kirjassa keskeinen teema ja harrastan sitä itsekin.

Julkaisin hiljattain esikoisromaanini Pohjoisen tie. Tarina alkaa purjelennolla kadonneesta isästä ja tyttärestä, joka vuosia myöhemmin alkaa etsiä vastauksia siihen, mitä oikeastaan tapahtui. Matka vie Pohjois-Ruotsin tuntureille ja Norjan vuonoille.

Kirja ei tietenkään ole tositarina, mutta osa tunnelmasta ja ympäristöstä ammentaa omasta purjelentoharrastuksestani ja erityisesti Kebneleirin kokemuksista.

Jos jotakuta kiinnostaa, kirjaa saa myös suoraan minulta signeerattuna.

Kiinnostaa myös kuulla, miltä purjelentoteema kuulostaa muiden näkökulmasta. Purjelentoon liittyviä romaaneja ei suomeksi kovin montaa ole – 2000-luvulta tiedän itse asiassa vain yhden tämän lisäksi.

Lisätietoa kirjasta ja tilausmahdollisuus:
https://pohjoisentie.eetuniemi.fi

Martti Mattila

Toivotan onnea uudelle suomalaiselle ilmailukirjailijalle, kirjan ostamisen voi katsoa ilmailuteoksi. Mieleen tulee ranskalainen Antoine de St.Exypery joka kirjoitettuaan joukon ilmailuaiheisia kirjoja kuuli kustantajaltaan toivomuksen ei ilmailuaiheisesta kirjasta. Siihen toivomukseen Exupery kirjoitti kirjan Pikku Prinssi mistä tuli paljon käännetty ja vieläkin paljon myyty Lastenkirja. Siitä tehty teatteriproduktio saa ensiiltansa Turun Ruotsalaisessa Teatterissa Huhtikuussa.
  Väläytin naapurustoon kuuluvalle rouvalle aikomukseni lopettaa lentämisen kun nykyiset bumagit vanhenevat. Sain kommenttina vastaukseksi "Lopetat niin kuin hyvän sään aikana ennen kuin mitään ikävää tapahtuu." Siihen jouduin vastaamaan; tuo toivotus tuli valitettavasti 68 vuotta liian myöhään, tämä elämä on jo ilmailuharrastuksella pilattu.

eetuniemi

Kiitos! Exupéryyn on vielä pitkä matka, mutta ilmailusta kirjoittaminen tuntui luontevalta lähtökohdalta. Minulla on myös dekkarimaisemman purjelentoaiheisen kirjan alku, katsotaan valmistuuko se ikinä. Ja tuo 68 vuoden ilmailuharrastuksen "pilaama elämä" kuulostaa itse asiassa aika hyvin käytetyltä elämältä.