Ilmailu lehti ja liitto.

Aloittaja Martti Mattila, eilen kello 22:11:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Joskus kuusikymmentäluvulla saatoin ostaa Ilmailu lehden jos maalaisena sellaisen lehtikioskissa näin. Serkkutytön aviomies luki tällaisen kotiin kantamani irtonumeron ja kommentoi "Puolen tunnin lehti". Uutta tälle kakaralle että lehden arvo mitataan lukuajassa, itse luin sitä silloin varmasti pidempään. Myöhemmin olen päästänyt käsistäni Ilmailun lyhyemmälläkin kuin puolentunnin selailulla. Toisin oli nyt tämä numero kuusi missä esittäytyi Ilmailuliiton uusi Puheenjohtaja Mari Lehtonen, tämän lehden olen ottanut käteeni useammankin kerran ja lukenut hänen esittelynsä ja kirjoittamansa kolumnin useampaan kertaan.
 Toivon jaksamista ja menestystä Marille ja olkaamme kaikki nyt parhaamme mukaan esimerkillisiä harrastajia oman väen kesken ja ulospäin.
Itseäni hänen valintansa aimakin innosti olemaan herrasmies mikä ei ole helppoa.

tjh

Martti jaksaa yllättää, Wärtsilän hitsari- herrasmies. Mikä ettei.
Mauno satamajätkä Suomen presidentti. Mikä ettei.
Mari Lehtonen  uusi ilmailuliiton  puheenjohtaja. Mikä ettei.
Toivon että muutkin ilmailunaiset tulevat esiin ja tuovat tuoreutta ja uutta ajatusmallia tähän ukkoutuvaan ilmailumaailmaan. Tunnen useammankin ilmailusta kiinnostuneen naisen.
Unelmat eivät katso sukupuolta.
Työnantajana olen maksanut työn suorituksesta, en siitä onko tekijä mies vai nainen.
Työntekijä on palkkansa ansainnut, palkansaaja sana viittaa jotenkin velttouteen itse työstä. palkan voit saada vaikka koisit päivän purusiilossa kuten eräs pääluottamusmies.
Irtikään ei voinut sanoa.

Martti Mattila

Noh ihan oikeasti en ole koskaan ollut Wärtsilän hitsari mutta tällä paikkakunnalla nimitettiin telakalla kävijät kaikki hitsareiksi. Tosin kävin mielelläni työnantajani tarjoamat hitsauskurssit koska oivalsin niistä olevan apua Ilmailuharrastuksessa. Herrasmiestäkään minusta ei taida ehtiä tulla vaan katkera vanhus taitaa olla seuraava kuvaelma. Mutta ylpeyttä riittää, pitäkää kolhoosinne. Vaikka täytyy myöntää että kerhotyyppisestä harrastuksesta pääsee vähällä irti, lentämisen loputtua voi oven sulkea takanaan. Toisin on minuulla perikunnan murheeksi jää lentokoneromua siivottavaksi yllin kyllin. Vanhempi poikani kysyi juuri eilen "Miksi en siirry lentämään vuokrakalustolla" Olisihan siinä puolensa saisi alibin olla pois kotoa pidemmän aikaa kuin ruoka ja kahvivälit, lentäminen saattaisi unohtua. Nämä veijarit jotka pyrkivät olemaan vähemmän tuottavia työnantajalleen ja jotkut jopa kehuskelevatkin sillä eivät tajua että toiset työläiset joutuvat tekemään hänenkin työnsä tai lappu on pian luukulla "Toiminta lopetettu". Yleensä vielä palkkahaitarin kärjessä siitä hyvästä että heittävät kapuloita työnantajansa rattaisiin. Olin superviisori telakalla ja lähestyin alueeseeni kuuluvaa ilmastointihuonetta, laipioläpiviennistä välkkyi valo, olin innoissani nyt siellä tehdään töitä. Petyin hieman kun löysin laipion toiselta puolelta Portugalin Ukrainalaisen jonka älykännykän valo heijastui sinkitystä ilmastointiläpiviennistä. On täällä Länsirannikolla paljon lentokoneromua vapautumassa seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Suuret tuloerot suosivat Yleisilmailua kuten USAssa, verotuksella tasapäistäminen on sille myrkkyä. Tosin harrastepuolella on tilanne sielläkin normaali eli huushollirahoilla harrastetaan.