Ahdistaako sääntelyn monimutkaisuus? Osallistu ja vaikuta!

Aloittaja teacdance, marraskuu 06, 2025, 16:03:44

« edellinen - seuraava »

AkKar ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teacdance

Monet harrastajat kokevat nykyisen ilmailusääntelyn liian monimutkaiseksi ja vaikeasti ymmärrettäväksi. Säädökset tuntuvat kuormittavilta ja hankaloittavat harrastamista. Voisiko sääntelyä tehdä selkeämmäksi ja harrastajia paremmin palvelevaksi?

Nyt sinulla on mahdollisuus vaikuttaa. EASA, Euroopan ilmailuvirasto, on käynnistänyt sääntelyn yksinkertaistamisohjelman, jonka tavoitteena on kehittää sääntelyn rakenteesta selkeämpi, joustavampi ja toimivampi. Ohjelman avulla pyritään poistamaan tarpeetonta byrokratiaa ja helpottamaan sääntöjen tulkintaa, säilyttäen samalla korkea turvallisuustaso.

Sinun mielipiteelläsi on merkitystä. Osallistumalla EASA:n kyselyyn voit vaikuttaa suoraan siihen, että tulevaisuuden säädökset olisivat selkeämpiä, helpommin ymmärrettäviä ja harrasteilmailijoita palvelevia. Kysely on avoinna vuoden loppuun 2025.


https://ilmailuliitto.fi/ajankohtaista/ahdistaako-saantelyn-monimutkaisuus-osallistu-ja-vaikuta/

Tästä suoraan kyselyyn ja nyt kaikki mukaan vastaamaan.
Jos emme itse sano ääneen, missä byrokratia kiristää, niin eipä sitä kukaan muukaan kevennä.
Yhdessä voimme yksinkertaistaa tätä harrastuksen osa-aluetta ja tehdä siitä sujuvampaa meille kaikille.

https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/SimplifyEASA
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Perttirin

Ei riitä meikäläisen rallienglanti riitä tuohon kyselyyn.
Menee kumminkin traficomin kautta ja hetken päästä tulis kirje kotiin, että lupakirjasi on peruutettu epäilyttävän julkisen esiintymisen takia.

Martti Mattila

Edesmennyt lennonopettajani kutsui senaikaista ilmailuviranomaislaitosta sumeilematta pölhöläksi, jos itse sen tekisin varmaan edessä olisi vaikeat ajat kuten Petri maalaili. Mutta on yksi "viaton" asia mistä ajattelin marista. Näin vanhana pitää juosta Ilmailulääkärissä ja Ajokorttilääkärissä ja vielä useammin jos on kuormurikortti. Ilmailulääkärin tutkimus ei hetkauta Ajovarmassa pätkääkään, eli viranomaistahoilla ei ole tiedonsiirtoa keskenään. Japani kärsi toisessa maailmailmansodassa siitä että Armeija ja Laivasto olivat toistensa perivihollisia, molemmilla omat ilmavoimat. Ehkä yhteistyö on liikaa vaadittu näiltäkin byrokraateilta. Antaa olla, juostaan lääkärissä.

teacdance

Olisiko täällä joku, joka osaisi muotoilla asian selkeästi, niin että voisimme vastata yhtenäisellä linjalla? Ensin pitäisi varmaan sopia, mihin tarkalleen olemme ottamassa kantaa.

Pitäisikö aiheeksi ottaa harrasteilmailun medikaalivaatimukset? Mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan vastaan
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Ansis

Lupakirja- ja medikaalivaatimukset muutettava koskemaan läskimäärää ja ilmatilaluokkaa, eli itsemurhakoneella valvomattomaan kuka tahansa millä tahansa enimmäkseen itse rakentamallaan ja niin päin pois.

"Tornitentti" takaisin jokaiselle maksuttomana ja hyväksytystä ilmainen todistus siitä, että henkilö hallitsee ilmatilaluokat ja kartan tulkinnan niiltä osin. Tämä lähentää lennonohjaajaa ja -suorittajaa sekä parantaa turvallisuutta valtavasti, koska opettajissa on hitonmoinen tasovaihtelu.

Tragicomin suojelurahastus pois lupakirjojen niiltä osin, kun esim. kielitaitoa päivitetään, sama medikaalissa.

Lisäksi alle 120kg omamassaisten sääntely valvontamaksuineen pois.
My mind is willing, but purse is weak.

SamiM

Ei kannata aristella kirjoittamista vaikka sitten sillä rallienglannilla.
Minä kirjoittelin mieltä vaivaavat asiat suomeksi ja käänsin tekstin suoraan google-kääntäjällä. Sitten korjasin selvästi väärät sanat paremmin sopiviksi.
Kelvatkoon sellaisenaan, on se kuitenkin todennäköisesti helpompi ymmärtää kuin suomeksi kirjoitettu.

Ja mitä enemmän palautetta annetaan, sitä paremmat mahdollisuudet on vaikuttaa!

Teuvo Honkanen

Minulla tulee tuonne oikeaan yläkulmaan ruutu josta voi kääntää suomeksi tuo tekstin ja näyttää olevan ihan järkevä käännös.En nyt kuitenkaan vastaa kun en usko että byrokraatti luopuu asioista josta se saa rahaa tekemättä mitään.Mielestäni suomenkin kevyt ilmailu=ultra ja liidin lajit voisi olla kuten briteissä.Ajokortti riittää todistamaan terveyden tilan.Koulutuksen se kyllä vaatii ja kerhojen kautta se hyvä kuten nytkin.Se kun tuo lentäminen on yhtä vaarallista kuin söisi mummon sylissä velliä.Se on eri asia mitä baarissa kerrotaan kavereille.

Martti Mattila

Näin mieluimmin vain omaa kalustoa riskeeraava mielellään näkisi että nämä kahden vuoden välein vaaditut päivittely tarkastuslennot poistusivat turhina ja turhaa järjestelyä ja kaluston riskeeraamista vaativana. Ne voitaisiin korvata tuolla Ansiksen mainitsemalla tornitentillä missä tulisi todettua että ao. henkilöllä on lentosäännöt ja ilmatilanjako edelleen hallussa.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: SamiM - marraskuu 08, 2025, 17:58:39Ei kannata aristella kirjoittamista vaikka sitten sillä rallienglannilla.
Minä kirjoittelin mieltä vaivaavat asiat suomeksi ja käänsin tekstin suoraan google-kääntäjällä. Sitten korjasin selvästi väärät sanat paremmin sopiviksi.
Kelvatkoon sellaisenaan, on se kuitenkin todennäköisesti helpompi ymmärtää kuin suomeksi kirjoitettu.

Tällä tyylillä itekkin tehin
Lainaus käyttäjältä: SamiM - marraskuu 08, 2025, 17:58:39Ja mitä enemmän palautetta annetaan, sitä paremmat mahdollisuudet on vaikuttaa!

jep sitä itekkin ajattelin että nyt olisi hyvä kaikkien laittaa jotain vaikka samat moneen kertaan
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Aki Suokas

Muistaa, että  se EASA kysely koskee EASA:n säännöstöä. 
EASA perusasetuksessa tietyt ilma-alukset ja niillä toimiminen on rajattu ulos.  Se liite 1.

Se mikä on EASAlta rajattu pois, on jokaisen jäsenmaan itse hallittavissa.  Joko löysemmin (kuin EASA säännöissä) tai tiukemmin.    Niissä asioissa Koln ei ole oikea osoite, vaan Pasila.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod