Mellenin Kain muistolle

Aloittaja Ansis, marraskuu 02, 2025, 10:01:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Kai Allan Juhani Mellén poistui keskuudestamme ja koska näin kekrinä on tapana muistella edesmenneitä, niin aattelimpa kertoilla hieman kohtaamisistamme tuon iloisen Karjalan veikon kanssa. Joskus vuosituhannen vaihteessa asuessani Espoossa lueskelin hänen uusimmasta Mini Sytkystään ja koska aiemmat ja silloinen päreeni ei oikein tuntuneet piisavilta lentolaitteita päätin kilauttaa tuolle kokeneelle ja oppineelle tyypille.

Hetken hän kyseli taustojani ja pyysi rohkeasti kylään ja varaamaan reippaasti aikaa, niimpä jonkun ajan päästä kohtasimme Alkutiellä.

Katselimme hänen suunnittelemien koneitten piirrustuksia ja hän kertoi niistä kenties Tumpun olevan tarpeisiini lähimmäs sopivan, mutta senkin olevan enemmän lentokenttäkone mutta ihmettelytarkoituksiin päätyi kuitenkin sarja Mini Sytkyn piirrustuksia yhden koneen lisensseineen. Myöhemmin siirsin romppeeni Nummelandiaan ja siellä eräs kaveri sitten osti tuon piirrustussarjan, jossa oli takarunkoa korotettu pitempääkin lentäjää varten sekä Moslerin moottorin...

Kaiju kuitenkin painotti aina sitä, että hänen suunnitelmansa on alunperin tehty pienemmän kuin 180 senttisen ja 90 kiloisen pilotin ympärille ja kertoi mihin muutostyöt tulee vaikuttamaan ja mitä ne vaativat jos niitä aletaan tekemään. Tapasimme Nummelan aikoinani suhteellisen usein ja viimeisin kerta oli Jämin experimentalpäivillä silloin kun niitä vielä järjesteltiin. Siellä piirreltiin viivoja hiekkaan, koska paperia ei ollut tarjolla ideoitten kehittyessä...

Olisipa hänen kaltaisiaan enemmän, mahtava persoona.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Sain sähköpostiviestin missä kuva Hietasen veijesten Ressu OH-XEA koneen entisöinnistä museoon. Kuvassa näkyi myös eräs toinen kone mikä näytti K. Mellenin suunnittelemalta ja rakentamalta Supersytkyltä mikä myös menossa museoon. K. Mellenin rakenneratkaisut olivat käytännönläheisiä ja rakentamista helpottavia. Esimerkiksi pääsalkoja ei oltu pätkitty useiksi vaativia korvake sovituksia edellyttäviksi rakenteiksi. Mutta mitä tulee toivomukseesi olisipa hänen kaltaisiaan enemmän tulee heti mieleen että K. Mellen oli Lentokoneenrakennuksen Diplomi Insinööri jonka ratkaisujen kyseenalaistamiseen ei Ilmailulaitoksella ollut rahkeita.
Menepä idearikkaana ammattikoulutaustaisena yrittämään samaa ja tulet nauretuksi ulos. En väitä että kuka vain voi suunnitella lentolaitteen, lujuusopilliset älyttömyydet lyövät silmille jopa Insinöörikoulutuksen saaneiden ideoissa esimerkiksi turhan pitkinä pyöränakseleina mikä turhaan lisää pyöränakselin tyvimomenttia.
Mutta kaikkiaan Experimental rakentamisen muistojen kultaamat entiset ajat ovat menneet ja kohta ovat muistelijatkin menneet, onneksi jotkut jaksavat ansiokkaasti puurtaa kuten tuolla Ylivieskassa. Lentokoneen rakentamisessa pitää fokus säilyttää eli koneen valmistuminen pitää ykkösasiana. Amerikan projekteissa usein sanotaan että projekti jäi tauolle koska elämä tuli väliin. No se on ymmärrettävää jos sillä väliintulijalla on suuret tissit ja ruskeat silmät, kuitenkin surullista katsella vaiheeseen jääneitä koneita joihin uhrattu kolme tuhatta tuntia työtä ja sen jälkeen siitä tulee kiertopalkinto mikä kiertää käsityötaidottomalta toiselle samanlaiselle. 

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - marraskuu 02, 2025, 11:08:29Lentokoneenrakennuksen Diplomi Insinööri jonka ratkaisujen kyseenalaistamiseen ei Ilmailulaitoksella ollut rahkeita.
Menepä idearikkaana ammattikoulutaustaisena yrittämään samaa ja tulet nauretuksi ulos. En väitä että kuka vain voi suunnitella lentolaitteen, lujuusopilliset älyttömyydet lyövät silmille jopa Insinöörikoulutuksen saaneiden ideoissa esimerkiksi turhan pitkinä pyöränakseleina mikä turhaan lisää pyöränakselin tyvimomenttia.
 

Tuosta syystä lopetin viralliset hommat parikymmentä vuotta sitten, mutta onneksi saatiin SIL pois portinvartijan huommista. Siellä kun oli epämääräisiä hyvien suhteitten haltijoita jarruttamassa kaikkea toimintaa jos ei sattunut kuulumaan ilmailun sisäpiiriin.

Kilpa-autojen, varsinkin formuloitten rakenteet kun sattui melko 1:1 lentsikoitten kanssa, mutta eihän fakkiutunut tuolloin nuorikin experimentaltoimikuntaan suhteilla päässyt voinut asiaa käsittää. No toisaalta autourheilun kansallinen kilpailulautakuntakin (AKK) oli tehnyt itsestään monopolihirviön ja tuhosi kilpailija- sekä katsojarikkaat luokat naurettavan sport 2000 ja julkkiksia hyväkseen käyttäneen pikkuformulan avulla. Jos teki jossain muussa organisaatiossa Suomessa kilpailua, niin AKK pamautti vuoden kilpailija- sekä toimitsijakiellon laakista.

Onneksi myöhemmin tuli joku tolkku ja saatiin HAMU.

Juice riimitteli aikoinaan tästäkin varsin hyvin:
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Minä vuorostani olisin hyötynyt SILin. olemisesta portinvartija. Kun Heikki Nummela tuli tekemään Lentokelpoisuuden jatkoaikatarkastusta OH-213X Lercheen huomasi hän nuoruudessa rakentamani TRabandoned koneen ja ehdotti että katsastetaan se. Kieltäydyin kunniasta koska tietojeni kartuttua olin tuominnut eräitä siiven rakenneosia kyseenalaisiksi. Jos olisin toiminut toisin olisi minulla nyt vanhan lain painoilla oleva yksipaikkainen Ultra rekisterissä minkä voisin tehdä uusiksi tarvittavilta osin. Olin siis sisäpiiriläisen siiven alla suojassa. Nyt tuo raskas yksipaikkaisuuus on oikeastaan menettänyt merkityksensä kun vakuutus maksaa saman yksi ja kaksipaikkaisessa. Rajanveto on vaikeaa, katsastaja saattaa olla empaattinen harrastustoiminnalle tai pahimmassa tapapauksessa pöljä mikä ei saa mitään omaan järkeensä, viranomainen tai harrastaja all the same. Kumpikaan tapaus äärimmillään ei edesauta lentoturvallisuudessa siitä on koneen omistajan itsensä huolehdittava. Koneeni oli oletettavasti melko lähellä Eric Cluttonin Frediä lentoominaisuuksiltaan, siipiprofiili ja siiven leveys ja massa sama.

Aki Suokas

Osaltani viimeiseksi jäänyt keskustelu Kain kanssa ajoittuu kesäkuulle, kun vaihdoimme ajatuksia MiniSytkyn piirustusten päivittämisestä.

Kommentit ja ajatukset olivat hyvin skarppeja. 

Lämmöllä muistaen

Aki Suokas
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Tapani Honkanen

Ei odotettu mutta odotettavissa oleva tapahtuma. Olihan hän melkein satavuotias Myöskin lämmöllä muistaen Melleniä. Minä luokittelisin hänet eniten Suomen harrasteilmailun välineiden (lentokoneiden; suunnitteluun ja rakentamiseen positiivisesti vaikuttanut henkilö. Minullakin oli ilo työskennellä hänen kanssaan Finnairin Ilmailuopiston pommisuojassa -75 *** -76. Hän rakensi PIK-21 (supersytkyä), minä KR-2 konetta. Olihan siellä Vanhalan Mikkokin Coot Ambfibiota rakentamassa. Mellen oli ainoa, jonka kone tuli valmiiksi.
Sittenhän tila muutettiin Finnairin ATK-konehuoneeksi. Mellen sai koneensa Finnairin hallin nurkkaan. Siellähän imin viisautta lentokoneen suunnitteluun. Alkoi oksettamaan tuon amerikkalaisen filosofian tuotteet. Sen KR-koneen laskuteline oli ihan hanurista. Minä muutin siihen kiinteät laskutelineet, pidensin runkoa yhden jalan Kain suosituksesta. Ja joitakin pienempiä muutoksia mutta sain myytyä tekeleen raaka-aineiden hinnalla. Hankkimani Volkkarin uuden vaihtomoottorin laitoin oman Kuplani moottoriksi.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod