Vanhaa kaksitahtimoottoria pukkaa.

Aloittaja Tapani Honkanen, eilen kello 15:51:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Kaksitahtisuus on juuri nyt vahvoilla, kun tarkastellaan tuota Alphaotto-moottoria ja nyt massiivisesti Oskohissa EAA tilaisuudessa markkinoitua Delta-Hawk moottoria. Sehän on pian kolme vuosikymmentä sitten aloitettu projekti. Kaksitahtinen diesel. Nelisylinterinen 90° kulmalla. Olen aikani kuolannut sen perään mutta todennut. Jos joku ottaa tulta, n sen noustava tuotantoon muutamassa vuodessa. Muuten loppuu rahoittajilta usko ja kuluttajiltakin luottamus.
Olen harmitellut kun rahvaalle tarkoitettu informaatio ei ole minua tavoittanut. Olen näinä vuosina vielä lisännyt tietämystäni yleensä polttomoottoreista ja jopa kaksitahtisuudesta sen vähäisen pohjatiedon lisäksi. Minulla raukalla kun ei ollut edes mopedia. Kirjaviisautta vaan, noin 100ksivua ja lähinnä mäntämoottoreista ja siitäkin pääasiassa lentomoottorit.

Nyt kun tuota Delta-Hawk moottoria tuli silmät ja korvat täyteen, kokeilin taas googlata lisätietoa. Ihmeeksini löysin tälle sivulle.

https://www.uncrewed-systems.com/compression-ignition-two-stroke-engine-achieved-faa-type-certification/

Ehkä puoli tusinaa lukijaa kiinnostaa tämä juttu. Tuo sivusto yritti minulta vaatia kaikkea kirjautumisesta rekisteröitymiseen mutta kun vaan jatkoin kopiointia pala tekstiä kerrallaan google kääntäjään, niin onnistuin pikalukemaan tekstin joutuisaan. Muutaman kerran juutuin outoon käännöstermiin mutta kun asian tietää,ja tuntee lähes kaikki termit molemmilla kielillä, niin tyhmänylpeys jopa nosti päätään.
Koin mutamia valaistumisen hetkiäkin. Parasta mitä mökillä voi tehdä on jotain tämän suuntaista.

Mielenkiinnolla seuraan vieläkin ja uskon rahoittajien loputtomaan anteliaisuuteen. EU:n regulaatio estää tällaisen maapallon pilaamisen mutta nyt on vielä hetki Ameriikassa niin hullu presidentti, että siellä muukin hulluus kukoistaa, niin miksei sitten hiilivetyjä polttava Lentokoneen Kaksitahtimoottori.