Eihän 2-T rotaksilla mitään tee, paitsi ennätyksiä

Aloittaja Ansis, heinäkuu 26, 2025, 12:03:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Sattuipa ulkomaan ilmailuryhmästä löytymään muistelu mielenkiintoisesta väppäimestä Australiasta, joka on hyvä esimerkki lennokin pukemisesta ihmisen päälle.

Seats: 1
Length: 3.2 m (10 feet 6 inch)
Span: 6.6 m (21 feet 7 inch)
Wing area: 10 m2 (107.6 sq.ft.)
Chord: 1.6m
Airfoil: modified NACA 66(1)-212 12 % thick
Empty weight: 110 kg (242.5 lb)
Fuel weight 117 kg (258 lb)
Max Take-off weight: 300 kg (660 lb)
Max wing loading: 30 - 32 kg/m2
Cruise: 250 km/h
Max speed 280 km/h (174 mph)
Initial rate of climb: 610 m/min (2,000 ft/min)
Fuel consumption at cruise: 9.2l / h
Absolute range: with 280 litres (62 Imp gals) of fuel 5,600 km (3,480 miles)
Engine: 30 kw (40 hp) Rotax 447 two-cylinder two-stroke in-line engine
Registration: 10-0004


https://www.nestofdragons.net/weird-airplanes/special-facet-opal
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Mietityttää kun tulpat pitää vaihtaa 25 tunnin välein.
Ei ihan yhtä soittoa 5600 km
Eipä ihan joka sunnuntailentäjän laite muutenkaan.
Millainen mahtaa olla sakkauskuvio, mielenkiintoinen laite.

Ansis

#2
Lainaus käyttäjältä: JaakkoR - heinäkuu 26, 2025, 23:18:41Tämän koneen ja keksijänsä matka päättyi lopullisesti siipisalon katkettua.


On se 2-tahti vaan kamala keksintö kun väsyttää kuttaperkankin.

Itse asiassa kuoleman aiheutti laskupaikalla ollut puu.

Eihän kuolemassa mitään pahaa ole, pahinta on jättää elämättä sen pelossa.
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Aivan ihan mielenkiinnosta olisin halukas tietämään miten monta kaksitahti rotaxia ilmatilassamme nykyään pärrää.
Vuosituhannen alkutaipaleella ko moottorin nimikin jo herätti irvistelyä ja tarkastuslentäjää ei koneeseen saanut nousemaan.
Nykynelarien myötä on tainnut ennakkoasenteet muuttua myös kaksitahtisten osalta. Vai onko?
Siispä kirjoitelkaa käyttäjät jotka toimitte vielä kahden tahdin varassa, onko syytä huoleen.

kopterikuski

No tuo 2-tahti Rotaxien huono maine johtui käyttäjien osaamattomuudesta - ei ymmärretty kuinka tuo moottori toimii.

Ansis

Jotenkin tuntuu sille, että kaikesta mikä toimii ollaan hiljaa ja toimimattomista vaan mussutetaan. Eiköhän noita ole valtava määrä käytössä pierusilppureissa ja pikkutrikeissä, isommat niistäkin tosin ovat 912-koneisia. Mutta minkäs sille voi, että huono maine alkoi E-Pikin kehitystyön aikana johtuen kaikenlaisista "pielavetiläisistä" oheislaitteiden ahtaaseen runkoon sovittamisessa jatkuen myöhemmin jänisansojen koulutuksen kehittämisen myötä asenteella "eihän moottorisahaakaan lämmitys-ja koekäytetä ja lukeehan tuossa perämoottoriöljypurkissa tuhkautumaton, joten ei tule karstapiikkiä"...

Semmosia ne purjelentäjänperkeleet ovat.
My mind is willing, but purse is weak.

Perttirin

Voitelun kanssa ainakin on ollut ongelmaa seospensalla käyvissä.
Laskuliukuun kaasuvipu tyhjäkäynnillä, jolloin moottori ei saa juuri lainkaan voitelua ja potkuri kumminkin pyörittää kuumaa konetta.
Ohjekirjassa sanotaan, että pitää välillä päräytellä kaasulla, ettei moottori leikkaa kiinni.

Nestejäähdytteisellä kuulemma lämpöongelmia laskussa, kun moottori jäähtyy tyhjäkäynnillä niin nopeasti, että sylinteri supistuu ja kuuma mäntä jurppaa kiinni.
Termostaatti varmaan auttaa tuohon ongelmaan.

Kuulopuheita nuo, omaa kokemusta ei toistaiseksi vielä ole.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Perttirin - eilen kello 09:06:13Kuulopuheita nuo, omaa kokemusta ei toistaiseksi vielä ole.


Kuulin uutisista, että kansantalousongelmat on voitettu ja hallitus luo 100 tuhatta uutta työpaikkaa ja viime vuonna nettomaahanmuutto oli vain 50 tuhatta uutta työpaikanhakijaa...

Koulutus on pielessä, mikäli alusta saakka ei olla opetettu tekemään finaalia sivuluisussa ja/tai laipoilla jarruttaen. Lisäksi hidaslennon opettainen lienee ollut viimeisen 45 vuotta lapsenkengissä, koska finaalinopeudet on kopsattu vissiin purjelennon oppikirjasta ainakin vuosituhannen alkupuoliskolle saakka, voi lukea seuraukset tältäkin foorumilta jos onnettomuustutkintoja ei jaksa kahlata. Koskee myös nelarimoottoreita.

Toki itse opettelin paskoilla vehkeillä, omalla foxilla ja piiverillä, joiden ominaisuudet oli aivan suoliston loppupäästä. Mutta jälkikäteen arvioituna, olisi niilläkin voinut lentää matkalentovauhtia hitaammin ja sivuluisussakin venyneistä lakanoista ja vaijereista huolimatta. Foxi tosin parantui huomattavasti laittamalla uusiin siipikankaisiin alalatat, joita edelliset omistajat ei olleet saaneet aikaan. Muuten se oikein asennettu pakokaasun lämpömittari on 2-tahtilentäjän paras ystävä.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod