SÄIHKE-Roadshow ( EFYL )

Aloittaja teacdance, toukokuu 14, 2025, 09:48:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

teacdance

Kaikki paikalle jos pääsee ylivieskan kentällä tapahuu

Tervetuloa juttelemaan älykkään ja kestävän ilmailun tulevaisuudesta SÄIHKE-Roadshow:n matkan varrelle! SÄIHKE-Roadshow on osa OAMK:n Sähköisen ilmailun koordinointi- ja kehittämishanketta. Roadshow starttaa Oulunsalosta kiertäen Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun lentokentillä.

Yleisölle avoimet tapahtumat järjestetään lentokentillä Vaalassa, Kuhmossa, Haapavedellä ja Ylivieskassa.

Kussakin pysähdyspaikassa esitellään Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen sähkölentokonetta Pipistrel Alpha Electroa ja käydään vapaata keskustelua lentopaikan kehittämisestä, sähköisen lentämisen tulevaisuudesta ja miehittämättömän ja miehitetyn ilmailun yhteensovittamisesta.

Kaikilla tapahtumilla on säävaraus eli vesisateen sattuessa tapahtuma joudutaan perumaan.

TERVETULOA!


Näyttökuva 2025-05-14 094634.jpg

https://tapahtumat.ylivieska.fi/fi-FI/page/6821f24e02522f0b4685ef92
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Tulihan sitä tapahtumassa pyörähdettyä – tässä muutamia kuvia!
Kyllähän se väkeä veti, Ylivieskan kohutulle kentälle, jota kehitettäisiin..
Mutta joku tuntuu istuvan jarrun päällä siellä päättäjäosastolla – joko unohtui käsijarru päälle vai eikö moottori käynnisty? 😉Yksi innokas kehittäjä joutui vaivihkaa toisiin hommiin???

Porukkaa
IMG_3893.JPEG

Komia konehan se on sen verran vanha kumminkin että nokkapyörän wheel pants oli jo jäänyt matkan varrelle mikä rumentaa konetta kyllä ja lisää ilmanvastusta
IMG_3886.JPEG

Ohjaamon ulkoasu oli perus hyvää pipistreliä
_MG_0982.JPG

Akut on sijoitettu tasapainoisesti rungon etu- ja takaosiin, mikä auttaa säilyttämään painopisteen vakaana. Sähkölentokoneissa painopiste ei muutu lennon aikana, toisin kuin polttomoottorikoneissa, joissa polttoaineen kulutus vaikuttaa painopisteeseen .
_MG_0981.JPG
Velis Electro -mallissa käytetään kolmea CAN-väylää kommunikoimaan sähköisen voimalinjan kanssa. mitenkähän tässä Alpha Electrossa

Moottorin invertteri on nestekiertoisesti jäähdytetty. Kuitenkin on raportoitu tapauksia, joissa jäähdytysnesteen riittämättömyys on johtanut invertterin ylikuumenemiseen ja moottorin tehon menetykseen. Alpha Electro käyttää IGBT-pohjaista invertteriä, mutta tarkkaa tietoa siitä, onko ohjaus vektoripohjainen, ei ole julkisesti saatavilla. Itse kyllä epäilen että se on.
_MG_0980.JPG

Omasta mielestäni nämä räpellykset voisi kyllä jättää kokonaan pois ilmailukulttuurista. Kun on kuitenkin kyse näin suuresta yhdistyksestä ja käyttäjiä on paljon, olisi toivottavaa, että toiminta olisi myös sen mukaista.
Itse olisin jättänyt nuo tarrat kokonaan pois, sen sijaan että niitä peitellään maalarinteipillä, joka on jo sen verran vanhaa ja kulunutta, että siitä näkyy läpi.
Eikös näistä tarroista ole jo tullut uudemmat, valkoväriset versiot? Ei olisi siis mikään katastrofi vaikka vanhat poistettaisiin kokonaan, ainakin siksi aikaa jos varavarjo on palaamassa käyttöön myöhemmin. Toki voi olla, että muistan tuon väärin.
_MG_0994.JPG

Täytyy myös antaa propsit siitä, että mittaritauluihin ei oltu vielä liimailtu tarroja aivan sikin sokin kaikilla mahdollisilla fonteilla – siitä pisteet yhdistykselle.
Tarrat voi toki liimata siististi ja tehdä ne tyylikkäiksi, kunhan vain viitsii käyttää hetken aikaa suunnitteluun. Lopputulos antaa paljon ammattimaisemman kuvan ja kunnioittaa myös itse konetta ja käyttäjiä.

_MG_0993.JPG


Kuljetuskalusto vaikutti olevan vuokrakamaa, mikä sinänsä ihan ymmärrettävää – mutta samalla mainostettiin mäntämoottorikonetta? Tuli vähän ristiriitainen fiilis. Jos tarkoitus on esitellä sähkölentämisen tulevaisuutta, niin miksi nostetaan esiin vanhempaa polttomoottorikalustoa samassa yhteydessä?
_MG_0984.JPG

_MG_0997.JPG

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Ansis

Se jolla on eniten INOP-tarroja kojelaudassa on voittaja!
My mind is willing, but purse is weak.

teacdance

👉 0 on ihanteellinen
👉 1–2 voi olla hyväksyttävää tietyissä olosuhteissa
👉 3+ = lentäminen ilman teknikon vakavaa keskustelua on vastuutonta


 :2funny:
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Pipistrelin säädettävä poljinjärjestelmä on kyllä puhdasta insinööripornoa – ihan älyttömän hienosti toteutettu.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod