EASA:n sivuilta löytyi mielenkiintoista tekstiä:
http://www.easa.eu.int/doc/Rulemaking/Opinions/Translations/03_2004/easa_opinion_03_2004_draft_regulation_fi.pdf"Liite II
4 artiklan 4 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset
Ilma-alukset, joihin ei sovelleta 4 artiklan 1, 2 ja 3 kohtaa, ovat ilma-aluksia, jotka kuuluvat yhteen tai useampaan seuraavista luokista:
a) historiallinen ilma-alus, joka täyttää seuraavat perusteet:
(i) muu kuin monimutkainen ilma-alus,
– jonka alkuperäinen tyyppisuunnittelu on tapahtunut ennen 1 päivää tammikuuta 1955 ja
– jonka valmistaminen on lopetettu ennen 1 päivää tammikuuta 1975;
tai
(ii) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
– osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan tai
– merkittävään vaiheeseen ilmailun kehityksessä tai
– merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa;
b) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;
c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;
d) ilma-alus, joka on ollut asevoimien käytössä, paitsi jos ilma-alus on tyyppiä, jonka tyyppisuunnitteluvaatimukset virasto on hyväksynyt;
e) enintään kaksipaikkaiset lentokoneet, helikopterit ja moottoroidut laskuvarjot, joiden suurin lentoonlähtömassa on jäsenvaltioiden rekisterien mukaan enintään:
i) 300 kg yksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
ii) 450 kg kaksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
iii) 330 kg yksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta; tai
iv) 495 kg kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
v) 472,5 kg kaksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on rakennettu täydellinen laskuvarjopelastautumisjärjestelmä;
vi) 315 kg yksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on rakennettu täydellinen laskuvarjopelastautumisjärjestelmä.
ja joiden sakkausnopeus tai vakaa lentonopeus laskuasussa on lentokoneiden osalta enintään 35 solmua kalibroitua ilmanopeutta
f) yksi- ja kaksipaikkaiset autogirot, joiden suurin lentoonlähtömassa on enintään 560 kg;
g) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on alle 80 kg tai kaksipaikkaisina alle 100 kg, mukaan lukien jaloilta lähtevät lentokoneet;
h) jäljitelmät ilma-aluksista, jotka täyttävät a tai d kohdan perusteet ja joiden rakennesuunnittelu vastaa alkuperäistä ilma-alusta;
i) miehittämättömät ilma-alukset, jonka toimintamassa on alle 150 kg;
j) muut ilma-alukset, joiden rakenteellinen massa polttoaine mukaan lukien on alle 70 kg."
Lisäys:
Yllä kun puhutaan muusta kuin monimutkaisesta ilma-aluksesta, niin mikä on monimutkainen;
j) monimutkaisella moottorikäyttöisellä ilma-aluksella tarkoitetaan
i) lentokonetta,
– jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa on yli 5 700 kg tai
– jonka suurin hyväksytty matkustajapaikkaluku on 9 tai enemmän tai
– joka on hyväksytty lentotoimintaan vähintään kahden lentäjän vähimmäismiehistöllä tai
– joka on varustettu potkuriturbiinimoottorilla tai -moottoreilla, tai
ii) helikopteria,
– jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa on yli 3 175 kg tai
– jonka suurin hyväksytty matkustajapaikkaluku on 5 tai enemmän tai
– joka on hyväksytty lentotoimintaan vähintään kahden lentäjän vähimmäismiehistöllä, tai
(iii) kallistuvalla roottorilla varustettua ilma-alusta.