Halon-sammuttimet

Aloittaja Seppo Koivisto, maaliskuu 13, 2025, 23:10:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seppo Koivisto

Ilma-alusten poikkeuslupa halon-sammuttimien käyttöön päättyy näillä näkymin 31.12.2025. Kansallinen hyväksyntä saattaisi ilmeisesti olla mahdollista, jos poikkeusta ei jatketa. Tarkemmin lukien tarkoitus on saada kansallinen viranomainen tukemaan pidennystä 2040 asti.
https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/halon-replacement-aviation-industry-guide-2025
https://www.easa.europa.eu/community/topics/fire-extinguishers-containing-halon-1211-derogation-possible-0

Seppo Koivisto


Aki Suokas

Jos kone listattu tekemään kaupallista lentotoimintaa (CAT), eli kone jolla tehdään maksavien matkustajan kuljetusta, joihin kuuluu yleisölennätys.
CAT.IDE.A.250  mukaan tulensammutin on pakollinen. Vaikka kone olisi ELA1 mukainen.

Muu toiminta, on lentokoneilla sitten NCO sääntöjen mukaista.
ELA1 koneet eivät tarvitse (NCO.IDE.A.160) sammutinta.  ELA1;  alle 1200 kg. ELA2 alle 2000kg.
OPS M2-11 sitoo experimental koneet tähän samaan sääntöön. Eli esim Vinkat (MTOW 1250 kg) tarvitsee palonsammuttimen.

Purjekoneet (joihin moput kuuluu) lentävät SAO säännöillä.
Säännöissä ei mainintaa tulensammuttimesta, eli ei tarvita.

Kuumailmapallot toimivat BAO säännöillä.  BOP.BAS.335  mukaan palonsammutin pitää olla.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod