Lasikuidun lämmönkesto

Aloittaja tjh, maaliskuu 09, 2025, 18:34:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tjh

Kuinka lähellä kuuma pakoputki mahdollisesti ilman eri suojausta voi olla lasikuitukopan sisällä?
Hieman arveluttaa jos kopankylki on vain 10 mm etäisyydellä.
Eräässä vanhemmassa lentovehkeessä paloi maalit kopan ulkopinnasta, vaikka putken kohdalla oli lisänä alulevy niitattuna ja pieni ilmarako kopan pintaan. kyseisellä kohtaa ei kyllä ilmanvaihtokaan kunnolla pelannut.

Martti Mattila

Tiedän tuskan, itse tein konekoppaan muutokset putkien kohdalle saadakseni lisää rakua. Yksi konsti on sahata aukko kuviosahalla noin siihen kohtaan, laittaa solumuovista putkieristettä pakoputken päälle ja sen päälle muovikalvo. Muovikassi, pakkausteippi mitä vaan ettei hartsit tartu putkieristeeseen, sen päälle laminoiti.Jouduin myös kiertämään keraamista palonsuojakangasta suojaamaan pohjarättiä. Itse pakokaasu on inerttiä eli ei palavaa kun se on jo palanutta, mutta putken kuumuus on eri juttu. Eristyskään ei toimi jos ilma ei pääse välistä jäähdyttämään, lämpö tulee johtumalla kuitenkin läpi jos on kiinni koulissa. Mielenrauhan vuoksi tee pullistumat, jos ei lujitemuovien kanssa ährääminen ole tuttua pyydä apuja ja nyt, käytä kuumankestävää epoksihartsia, nimikkeet löydät täältä foorumilta vaikka tosta Gasaile projektista. Homman nätittäminen päältä on tietysti taas kova homma mutta varmaan onnistuu.

Martti Mattila

Niin mutta jos se on heti ilman sisäänmenoaukossa esimerkiksi volkkarin ensimmäinen käyrä kannesta alkaen se kyllä jäähtyy, ne on yleensä melko likellä putkea.

Ansis

Pakosarjat ja -putket voi myös pinnoituttaa lämpöä eristäväksi, eikä paino juurikaan nouse.
My mind is willing, but purse is weak.

Pekka


Ansis

Termotekki sitten ruostuttaa nopeasti putket, nikäli ne ei ole jotain jalompaa tavaraa. Cermetel tai vastaavat taas suojaavat korroosiolta.
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Hyviä vinkkejä. Kiitos!
Mieleen tulee myös kaksois putki rakenne joka motskareissa on käytössä.
Vaikea rakentaa ja kai myös painava suhteessa edellisiin vaihtoehtoihin. Siis ei.

hannuvir

Tuollaista    https://www.aircraftspruce.com/catalog/pnpages/08-13903.php  kannattaa käyttää harkiten.
Rotaxin toisen pakoputken suojasin sillä koska jäähdyttäjän kumiletku kulkee suhteellisen lähellä.
Pari vuotta kesti kunnes putki paloi puhki, tai ruostui ja murtui eristeen alta, toisen puolen putki edelleen ehjä
joten eristäminen oli syyllinen.

Martti Mattila

Motonet taitaa myös myydä mopopojille pakoputkiin jotain mikä kääritään märkänä mutta jäähdytys eli ilmaväli on mielestämi kuitenkin aina tarpeen. Eristys hidastaa lämmön siirtymistä mutta sinne se lämpö tulee vaikka hitaammin joten jäähdytys myös tarvitaan. Lercheen tein julmat kaulasuonet RV. tyyppisille putkille.

Pekka

#9
Itselläni on tällaiset, jo muutaman vuoden olleet. Putkien materiaalia en tiedä, magneetti ei ainakaan tartu.
Ja moottorin suojat on lasikuitua.

tjh

Yhä edelleen mieleen palaa ne ultrailmailun alkuajat jolloin koko touhu oli vaakalaudalla.
Ihan hilkulla oli ettei kielletty vaarallisena harrasteena.
Osa syistä kyllä oli vääristä kuvitelmista tekniikan saralla. itsellä ei ollut vielä muuta kuin hyviä kokemuksia.
yllätyksenä tuli toisten huonot kokemukset. joku jopa kirosi ettei abban lemmarit kestä.
Huh! oman kokemuksen mukaan kestää vähintään seisemän kp paineen. Ehkä jokin on pielessä jos jäähdytysjärjestelmässä on sen yli paineet!
Se siitä puolesta, mutta myös sen pakoputkiston sijoittaminen umpitilaan moottorin taakse jossa ei ole ilman vaihtoa arveluttaa.
Termospullo on keksitty ihan toiseen tarkoitukseen.

kuningas

#11
Vastaavan käärin äänenvaimentajan ympärille rotaksissa konehuoneen lämpö laski muistaakseni ~20°c pieni rako levyn ja äänenvaimentimen väliin.
https://www.mwsteel.eu/tuote/preforoitu-inconel-625-lcf-lampoeristelevy/

kuningas

Lainaus käyttäjältä: hannuvir - maaliskuu 10, 2025, 17:44:08Tuollaista    https://www.aircraftspruce.com/catalog/pnpages/08-13903.php  kannattaa käyttää harkiten.
Rotaxin toisen pakoputken suojasin sillä koska jäähdyttäjän kumiletku kulkee suhteellisen lähellä.
Pari vuotta kesti kunnes putki paloi puhki, tai ruostui ja murtui eristeen alta, toisen puolen putki edelleen ehjä
joten eristäminen oli syyllinen.
Samaa olen kuullut noista kääreistä että ruostuttaa putket.

tjh

Vaikuttaa ihan hyvältä.
lämmönkesto on kovaa luokkaa verrattuna lasikuituun.
Tietyissä tapauksissa kun ei kaarevia pintoja ole suojattavana mainio materiaali ja saa kotimaasta.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod