Alusiipi Beaveriin

Aloittaja tjh, joulukuu 21, 2024, 18:11:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tjh

Muistelin Martin kertoneen jossain päin tehdyn kokeeksi alumiini siivet  Beaveriin.
Mielenkiinnosta aiheeseen toivoisin tietoa tänne, jos joku jutusta jotain tietää.
Lieneeköhän noita aluponttooneja tullut alkupään ultrien mukana maahan, vaiko vain full lootuksia. Tällä paikkakunnalla on paljon alu-veneen rakennuskeskittymää joka askaretta kaipaisi, joten karikkoon ajetut ja muutenkin rikotut kiinnostaa.

Martti Mattila

No ne kyllä oli Alumiinipellistä tehdyt siipikaaret joiden profiili oli se alkuperäinen, muuten kangasverhous. Se oli tehty eräällä paikkakunnalla missä Ultraharrastus pyöri kovilla kierroksilla, taisi olla Ranualla. Kaaret tehty alupelti vinkkelistä ja kaarrokset rypyttämällä. Rypytystonkit on helppo tehdä Linjapihdeistä tai Papukaijoista. Ilmeisesti se Beaver on jo eläkkeellä. Myös kovan siiven kaariksi käy alkuperäiset putkikaaret jos on vaikka kahden koneen kaaret käytettävissä aina parempi. Huomioitavaa kuitenkin on että siiven alapuolen yhtenäistä kangaskenttää ei pitäisi jättää koko siiven mittaiseksi vaan siihen pitäisi tehdä tukia. Tämä on oma mututuntuma ja jos itse tekisin niin näin menettelisin. Kuitenkin jos nyt netistä katsot Beawer 550 näytetään punaista piiveriä missä tuplatiheys kaaria ja alapuolella valtava yhtenäinen kangaskenttä.

Martti Mattila

Hallussani on Beaversiivet joihin toiseen on liimamassalla liimattu 10mm. PVC vaahtokaaret NACA 23012 profiililla. Toisenkin siiven kaaret tehty mutta irtonaiset.
Ajattelin myöhemmin käyttää niitä siipiä sillä profiililla suloiseen Morane projektiin. Nyt ensiksi virttyneillä alukuperäisillä verhottuja. Aivan oikein hallussani kahdet Beaver 550 siivet melkein kolmet myös se Viitasaaren vesikko on ladossani.

Martti Mattila

Beaverissa voisi käyttää myös Vanerista tehtyjä siipikaaria kuten Avidissa ja Kitfoxissa. Jonkimmoinen ongelma kuitenkin on siven sisällä oleva drag antidrag vaijeriristikko mikä pitäisi poistaa ja tehdä uusi parempi kaarien asennuksen jälkeen tai sitten koota vanerikaaret vaijerien ympärille kuten tein vaahtokaarille.
Vaihdan päittäin nämä keskentekoiset vaahtokaari siivet ehjiin siipien metalliosiin. Tekemään en kuitenkaan nyt enkä koskaan voi alkaa, omat projektit on ensin saatava kaatopaikka kuntoon. On varmasti korrektia jatkaa turinaa yksityisesti, puhelinnumeroni on siellä Rans Courier myynti ilmoituksessa. Minulla on myös kevyttä Poppelivaneria.

tjh

Ok. Tämä selvitti asiaa sopivasti. Aina oppii, työläältä vaikuttaa.
Uteliaisuuttani ja halusta palata menneisiin hyviin aikoihini asia kiinnostaa kovasti. Järkevästi ajatellen nämä muut lähes valmiit projektit pitäisi kyllä tehdä ennen Beaverin siiven aloitusta valmiiksi.
Kuten myös uusi konehalli, onneksi siihen on työapua nuoremmasta polvesta.
Kaikki toki riippuu siitä kauanko oppisopimukseni elämänhaltijan kanssa vielä kestää.
Vielä muisti jotenkin pelaa vaikka viikossa tuntuu olevan vain perjantai ja maanantai

Martti Mattila

Jordan Petersen Y tubessa neuvoi mielenterveysongelmaisia siivoamaan nurkkansa niin ehkä ahdistuskin näin pienenee, aivan sama kuin jos uhkapeliongelmaiselle tai alkoholistille sanoo lopeta pelaaminen/juominen niin ongelmat on ohi. Itellä seisoo halliprojekti pihassa, katto on vaan ei seiniä. Nyt olen innostunut vaihteeksi tekemään sivuovilerchen rungon teräsputkitöitä. Vaikka on todennäköistä että se ei koskaan lennä. Sitä tehdään mikä milloinkin kiinnostaa tai rahat riittää, järkevyydestä viis. Teräsputkirungon voisi kesällä piruuttaan koekuormittaa jos vaikka kelpaisi viranomaiselle. Onneksi terveydestä tulee huolehdittua Medikaalinkin takia. Tuure lähetä se tytär siipihommiin Mattilaan.

tjh

Nimi on enne, sanotaan. Ostin kotikentän jatkeelta pikkutilan, että saan omaluvan perästä kaataa viisitoistametriset koivut radan jatkeelta. Tilan nimi sattuu olemaan Mattila.
Siellä olisi lyhyt käydä siipihommia tekemässä. No se vitsinä, seuraava naapuri ei pahaa tykkää matalalennosta peltonsa yli, joten asiat paranevat merkittävästi, sivuliukukuviot harvenee. Tuo sivuluisun hallinta pitäisi ottaa koulutuksessa pakolliseksi , ellei ole?
Aikoinaan Ultra SM kisoissa 8-90 luvulla Hämeenkyrössä näin yhden ainoan suorituksen. yhden ainoan, tarvetta oli kyllä useammalle. Sen sijaan mieleen jäi kommentit ennen suoritusta lähes kuorossa: "tuosta ei tule kyllä mitään.." kaula kenossa noin neljäkymmentä astetta. Yksi hiljainen ynäys joukosta "odottakaas".
Kyllä tuli, nätisti kalkkiviivoille, ja tahallinen lillitys pii-itkälle yli.
Tekijä Eräs virtuoosi, valitettavasti edesmennyt. Kunnia sille jolle se kuuluu.
Sivuluisun hallinta pakkolaskussa on suuri plussa.


Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Hieman uuden koneen suunnittelusta ja muutenkin sivistyneen ilmailuympäristön meiningistä, puhuvia päitäkin piisaa mutta asiasta enimmäkseen.


https://www.youtube.com/watch?v=QZJ2Ii0fxzU
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Moottorista on jutskaa, mutta katselkaa muitakin muutoksia. Uskaltaisipa suomalaisetkin julkaista aikaansaannoksiaan tai edes kokeiluitaan pelkäämättä lynkkausta jos sattuvat jäämään eloon koelennoltaan.
https://youtu.be/wbWsvjUFq90?si=pwYJ0uWWYWaYoZE9
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Olipa hyvä myyntivideo Rans Courierista nyt aihio sellaiseen myynnissä Turunpuolessa. Kiitos.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - joulukuu 23, 2024, 10:15:38Olipa hyvä myyntivideo Rans Courierista nyt aihio sellaiseen myynnissä Turunpuolessa. Kiitos.

Ollos hyvä, soittelinkin siitä sulle pari viikkoa sitten. Nämä uudet on ihan eri vehkeitä verrattuna viime vuosituhannen laitteisiin.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Kuten kirjoitin AIHIO, tekisin siitä tuollaisen mutta olen viiden Motolechen loukussa. Eikä käsillä ole nelari Rotaxiin rahaa. Turbolumikelkka ininää en ala kuuntelemaan vaikka hyppäisi ilmaan taaksepäin. MaxTOWit. on vain tahroja paperilla.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - joulukuu 23, 2024, 17:36:54MaxTOWit. on vain tahroja paperilla.

Verellä kirjoitettuja, kuten massakeskiöasematkin.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Massakeskiöasema on eri juttu, MTOW korreloi kuormituksen ja lujuuden kanssa. Esimerkiksi iltatyvenet lennot aivan toinen maailma kuin termiikkipuuskat joissa lentää naapurin navetan lantalan kattokin. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod