2-tahti boxeri melkein suoraan sorvista

Aloittaja Ansis, lokakuu 01, 2024, 14:21:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Sattumalta tälläinen raina tuli eteen ja ajattelin että saattaisi olla iloa täkäläisillekkin omavalmistemoottorista haaveileville? Kannattaisi tosin laittaa läppäpytyt omilla kaasareilla, niin ei räkisi noin paljoa kaasarista ja olisi helpompi säätää.

My mind is willing, but purse is weak.

Perttirin

Onhan tuossa aika paljon enemmän viisautta kuin niissä mustien poikien lentokoneen rakennuksissa.
Seuraava vähän isommista värkeistä ja ilman turhia vaihteita, niin saa alkaa jatkoksi vaikka lentokonetta hahmottelemaan.


Martti Mattila

Moottoreiden tekoon saa häviämään aikaa ainutkertaisesta elämästään helposti ja paljon. Sanoin väärin ei helposti vaan vaikeasti, moottoreiden modaus on vaikeaa.
Tuo näyttää olevan Fuji Robin EC 10, monet meistä ovat lentäneet F.R. EC 340 tai EC440 avulla, jotka valmiiksi kaksisylinterisiä rivikoneita. Kaksitahtimoottorin kaasunvaihdoista ilman ahtimia osa tapahtuu Kampikammiossa, vastakkaissylinterinen voi jakaa saman kampikammion. Eräs RC auto harrastaja suunnitteli V moottorista kaksitahtaria, kun epäilin huuhtelun onnistumista hän sanoi että ei aiheuta suurta tehohäviötä.
Eli kaksitahti Boxeri pamauttaa molemmat sylinterit samaan aikaan, se mun kuussylinterinen ei kuulosta kaksitoistasylinteriseltä nelitahtikoneelta vaan kolmesylinteriseltä kaksitahtikoneelta kuten Wartburg. Tuo olisi käynyt yhdellä kaasarilla suoraan kampikammioon läpillä. Rotaxilla on suuri markkinaosuus myös USAssa, se on ollut mukavaa että Eurooppalaiset kelpaavat, mutta nyt tuo Itävalta.
Eipä silti tiukasti Moskovan alla oli DDR kin kun taloudellisista ja teknisistä syistä valitsin Trabant moottorin ultrakevytkoneeseeni ennen kuin ultrat olivat olemassa. Olinkohan ensimmäinen ajatuksen saanut, se oli vuonna 1969. Trabi painaa Isuzu Belletin vetoakseli alennusvaihteella 42 kiloa plus pakoputket ja tehoa samat 42 hv.Evinruden kaasarilla. No oli se kuitenkin saksalaista insinöörityötä, mikä aikoinaan oli korkealaatuista. IMG20240929143139.jpgIMG20240929143139.jpg

Martti Mattila

Moottorin busines side niin kuin valloissa sanotaan ja sitten hiilikuituinen äänenvaimennin. Itse tehty Styroxisen putkieristeen päälle pätkimällä se renkaiksi ja laittamalla väliin kammioväliseinät. Kammioväliseiniksi voisi myös kelpuuttaa kulmahiomakoneen katkaisulaikat. Epäröisin silti lähteä moisella tuubilla ihmisten päälle jos katkeamista ja putoamista ei ole estetty 110 prosenttisesti. Tarkoitus ei ole kieriskellä menneessä ja joskus tehdyssä, mieli halajaa uusiin leikkeihin mutta se pahuksen halliprojekti. Osa moottoripellityksestä on 0.10mm. kirjapaino alumiinia samoin kuin siiven tyven "speed streakit" joilla siirsin siiven nostokeskiötä edemmäksi. Oli se miellyttävä kone lentää verrattuna Comco c 22 puukenkään, harmi että en katsastanut silloin joskun kun Heikki Nummela sitä ehdotteli.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod