Päin mäntyä

Aloittaja tjh, joulukuu 14, 2024, 19:58:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tjh

Teräs on kovaa ja kantavaa, riippuen toki laadusta.
Niin on puukin, riippuen laadusta.
Mitä lie kattotuolien siis kattoristikoiden testien mitoituksessa olevan puun testit sitten sisältävätkään, on yllättävää miten edullista on valmistaa lumikuormat täällä pohjolassa kestävä 15 m jännevälinen (900 jaolla). oleva ristikko.
Varmaan mäntyä on. varmaan on.
Muutama kotiin toimitettuna ja pilarit alle, katteet päälle, seinälevyt, ovi päätyyn 15 m ja siitä koneet sisään.
Helpolta kuulostaa.
Kattotuolin hinta ainakin on yllykkeenä moiseen hulluuteen: 260 e/kpl sis Alv, kotiin tuotuna !!! 
Että alkaa kiinnostaa pahasti. Omaa puuta ja kenttäsahakin on, hmmm.

Martti Mattila

Kysyin puolitoistavuotta sitten Turun läheltä valmiiden kattoristikoiden hintaa, se oli ennen tätä rakennuslamaa. kahdeksan ristikkoa 15 metrin jännevälillä plus räystäät olisi käytännössä kutitellut kolmea tonnia. Kysyttiin tuleeko lämpöeristys vastasin ei. Ilmeisesti sisäkätto lämpöeristyksineen lisää kuollutta painoa ja mitoitus ja hinta kasvaa. Vähärahaisena laskin niin että takaseinä tehdään pitkästä tavarasta eikä sinne haaskata ostoristikkoa.
Tulin kuitenkin valinneeksi vaikeamman ja tyhmemmän tien eli Teräsrunko rautaa oli siunaantunut nurkkiin. Pulpettimalli katto 150X50 lankut syrjälleen niskoiksi, aluskate ja 32 mm. ruodelaudat. Sinkityt aaltopellit Virtemetallista. Sain katon puutavaroineen pelteineen kattoristikoiden hinnalla, mutta oli siinä teräsrungossa tekemistä, aikataulu ainakin puolivuotta jäljessä. Peltit tuli päälle eilen vielä otsalaudat ja ränni omana työnä. Seinät puuttuu, aineet on kuka ne tekisi.
Yksi Lerche mahtuu asumaan ja tietysti muuta roinaa Talvi tai Kesärenkaita, autonraato tai lumitraktori. Sellaisia vinssitouhuja kattoon että saa siivet paikalleen ilman suurempaa talkooväkeä.
Nämä ammattimiehet joita jouduin käyttämään neljä miestyöpäivää sanoivat että on tukeva halli ei huoju katolla trampatessa kuten naapurikunnassa tehty puuhalli.
Valistin nuorukaisia, Teräshalli ei saakaan huojua se merkitsisi rakenteiden joustamista mikä johtaisi metallin väsymiseen ja pian palkit alkaisivat putoilla. Puu taasen ei väsy ja se saa hujua kuin Hula vanteen pyörittäjä seuraavat satavuotta. !5X8 metriä ulkomitat, sisäpuoli hieman pienempi. Älytön päähänpisto ajatus syntyi ilman asiallista tarveharkintaa. Vaimolle kerroin heti kun olin kymmenen kuukautta rakentanut, en heti kertonut olisi saattanut olla ei kannustava, nyt on jo myöhäistä. Liukuovet, hienot sähköovet jätin tekemättä kuka niitä sitten korjaa kun olen poistunut. 

Martti Mattila

Tapani Honkanen taho laski kattopalkkien kantavuuden, Kiitos Tapanille. Panin vähän omiani lisää jos vaikka materiaalit tai hitsit poikkeavat ideaali rakenteesta.

tjh

Siinäpä se onkin kun tietää miten tehdä ja osaakin tehdä, vaan kun aika ei enää riitä kaikkeen on etsittävä niitä nopeita/helppoja ratkaisuja. valitettavasti.
Pikasiivouskin ehkä vielä ennen loppumaadoitusta. ehkä.

Martti Mattila

Joo olen käyttänyt siitä siivouksesta nimitystä Kuolinpesäsiivous, vaimo paheksuu sen termin käyttöä. Ensi Kesänä ajattelin panostaa ympäristön raivaukseen mutta luultavasti jää tekemättä, muuta mielenkiintoisempaa on tyrkyllä. On se vaan viheliäinen harrastus tuo Ilmailu näin rahattomalle itsetekijälle. Harrasteen tarvitsema romun määrä ja monipuolisuus on tyrmäävä. Joku kysyi "Mihin sä noita vanhoja superlonpatjojakin muka tarvitset" tietysti lentokoneosien kuljetuksessa pehmikkeeksi. Väliajat toimivat jyrsijöiden ilona.
Järkeä ei ole tehdä rahalla rahaa tai rahakasta yritystoimintaa. On vain käsityöläisen kadet ja ahkeruus käytettävissä silloin kun ilmailu toimii motivaattorina, muuten ei niin kiinnosta. Rahaa löytyy autoilusta ja matkailusta säästämällä, Pohjoisin paikka Vaasa missä viivyin tunnin ja vartin vaikka pidettiinkin hyvin. Screenshot 2024-11-30 at 10-52-07 morane saulnier 185 wiki - - Kuvanhakutulokset.pngScreenshot 2024-11-30 at 10-52-07 morane saulnier 185 wiki - - Kuvanhakutulokset.png Jos on olemassa empiiristä tietoa terminä niin sitä kyllä löytyy, nurkissa on neljän eri lentokoneen Teräsputkirunko ja yksi omasuunnitelma. Lisäksi runkokuvia katseltu kymmenistä eri koneista. Ristikon suunnittelu juuri tuon Empiirisen tiedon perusteella pitäisi onnistua, jos erehdyn aloittamaan tuollaisen Moranen teon, toivottavasti jää.

Martti Mattila

Nuo valmiit ohjelmalla lasketut kattoristikot saattavat olla myös vähemmän hyviä. Eräs tuttu osti sata sidontaliinaa tukeakseen vimpulaksi menneitä kattoristikoita hallin välilaessa. Toinen tuttu osti hallin edullisesti, syy hintaan oli nurjahtaneet ristikot. Aikoo vahvistaa venerilla. Yksi temppu olisi antaa laskea 900 millin jaolla olevia ja lisätä määrää ja laittaa 600mm. tiheyteen. Myös liukuovien paino pitää muistaa jos eivät kanna kynnykseltä mikä on lumen ja jään maassa ehkä hankalaa. Sitten vähän ilmailua. Aerodrome Airplanes tekee rakennussarja replikakoneita Ensimmäisen Maailmansodan aikaisista koneista, on niillä Demoisellekin Suomen ensimmäinen konetyyppi. Rakenne Alumiiniputkea yhdistettynä niitatuilla Alumiinipelti kulmilla. Kevyttä rakennetta, massat jäävät paljon alle alkuperäisistä jos jää moottoritehotkin käytettäessä Volkkaria alennusvaihteella. Suomen Ilmavoimissa käytössä olleen Gurdue Lesseure koneen takarunko oli jonkinmoista Alumiiniprofiilia koottu Alumiinipulteilla jotka löystyivä käytössä siten että vitsinä sanoivat pyrstön olevan varttikierroksen jäljessä vaakakierrettä tehtäessä. Peruskorjauksessa Alumiinipultit vaihdettiin Teräspulteiksi. Lentokoneen takarungon ja peräsimien paino on hyvin määräävä tekijä koneen lopullisen painon kanssa. Takapään raskaus joudutaan korjaamaan viemällä moottoria eteenpäin, mikä lisää kokonaismassaa. Ainoana hyötynä pidempi nokka ja tyylikkäämpi ulkonäkö ehkä aerodynamiikka myös hieman paranee. AS-4 Rhönlerche on syntynyt aikana jolloin Saksa tarvitsi myytävää ja tuontia korvaavaa teollisuutta. Kaupalliset tosiseikat sanelivat pitkälle rakenteen yksityiskohtia eli halpa ja nopea tehdä on hyvä.  Korkeusvakaaja/-peräsin on painava verrattuna Ultrien Alumiiniputki vastaaviin. Myös Purjelentokoneen purettavuus ja osien maakäsittely kestävyys saattaa olla painoa lisäävä tekijä. Hieman turhauttavaa mutta minkäs teet.

Ansis

Nokan pidentäminen ei tee hyvää kierteiden oikaisuisa ja sivuluisukin saattaa muodostua jännittäväksi. Massan lisäys koneen vipuvarsissa kasvattaa myös inertiaa kiertävissä liikkeissä, mutta toisaalta lisää saman verran vakautta puuskissa.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Nuita Ansiksen mainitsemia seikkoja en osannut edes exrapoloida, toisaalta iltatyynilentelijän ei kaikkeen tarvitse kohdentaa huomiota. Kuitenkin koneen rakentaminen ja mahdollisesti jopa suunnittelu kannattaa (martin) aloittaa korkeusvakaaja peräsin composta. Vakaajan kärkiväli 2,6 m. samoin kuin leveydet vakaaja 400mm. peräsin 400 mm. kummatkin tiedossa. Ei muuta kuin profiilin ja rakenteen valinta kalleuden, painon ja työmäärän välillä eli tosi pulmallista. Se joka rakentaa toisten suunnittelemia välttyy tältä. Eli takapään painon kurissapito tärkeää kunhan ei säästä ohjauslaitteissa. Joissain ultrissa olen havainnut että ohjauslaitteet rakennettu viimeksi ja sitten on oltu liian keveitä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod